Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:58

Ik zou er alles aan doen om een dier te redden, de prijs maakt niet uit, zolang het dier nog maar een goed leven kan lijden. Je koopt een dier om er voor te zorgen, geldgebrek mag hierbij geen rol spelen. Immers, voor je eigen kinderen betaal je ook iedere prijs voor een behandeling die niet vergoed word door de verzekering, waarom dan voor een dier niet? Ik heb altijd geld opzij staan voor het geval dat.
Nu heb ik alleen een hamster waarmee ik naar de dierenarts kan... maar ik heb laatst ook een vissendokter laten komen omdat er een vis ziek was. Dat was ook een duur geintje Nagelbijten / Gniffelen maar die vis leeft nog wel!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:03

Het blijft wel een dier en dat is toch imo heel wat anders dan een kind; ik ga de kinderen niet vergelijken met mijn veestapel tenminste.... Ik betaal wat ik kán betalen en doe er alles voor om het dier weer goed te krijgen, maar ik ga me niet ver in de schulden steken. Desnoods verkoop ik een paar paarden om een andere te redden, geen probleem, maar het moet wel realistisch en redelijk blijven.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:11

Ik heb diagonaal dit topic doorgelezen. Ik ben van mening dat je niet over de keuze van een ander, in deze, niet kan en mag oordelen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:46

loez schreef:
Toevallig dat ik nu dit topic tegenkom. Ik heb net een van onze katten op de grond gevonden met een plakaat kwijl erlangs. Waar hij half inlag. Hij kan niet lopen, achterbenen werken niet mee. Opgezette buik en blijft zo stil mogelijk liggen. We kunnen om 3 uur terecht bij de dierenarts. Ik kan helaas niet mee, moet zo gaan werken.
Ik ben er erg bang voor dat het wéér geruis is. Hier zijn we vroeger al 2 katers aan verloren. Ook toen werd er penisamputatie aangeraden. Maar hier hadden wij het geld niet voor. Nu nog niet trouwens. En we hebben ze beide in moeten laten slapen. Ik hoop zo dat het niets ernstigs is.

Voor mij slecht nieuws. Mijn moeder is gister nog met freddie naar de dierenarts geweest. Hij kon daarbleven en zou een katheter krijgen. Hiervoor had hij een roesje nodig. ( Waren btw ook rontgenfoto's gemaakt) Onder het bijkomen uit zijn lichte roesje, is hij uit zichzelf ingeslapen. Het bleek dat je op de foto's een grote zwarte bal zag, dit was dus de blaas die op knappen stond. Toen ze de blaas leeg hebben gemaakt kwam er alleen nog maar bloed uit. Dus helaas, mijn lieve kat is er niet meer. Huilen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:49

loez schreef:
loez schreef:
Toevallig dat ik nu dit topic tegenkom. Ik heb net een van onze katten op de grond gevonden met een plakaat kwijl erlangs. Waar hij half inlag. Hij kan niet lopen, achterbenen werken niet mee. Opgezette buik en blijft zo stil mogelijk liggen. We kunnen om 3 uur terecht bij de dierenarts. Ik kan helaas niet mee, moet zo gaan werken.
Ik ben er erg bang voor dat het wéér geruis is. Hier zijn we vroeger al 2 katers aan verloren. Ook toen werd er penisamputatie aangeraden. Maar hier hadden wij het geld niet voor. Nu nog niet trouwens. En we hebben ze beide in moeten laten slapen. Ik hoop zo dat het niets ernstigs is.

Voor mij slecht nieuws. Mijn moeder is gister nog met freddie naar de dierenarts geweest. Hij kon daarbleven en zou een katheter krijgen. Hiervoor had hij een roesje nodig. ( Waren btw ook rontgenfoto's gemaakt) Onder het bijkomen uit zijn lichte roesje, is hij uit zichzelf ingeslapen. Het bleek dat je op de foto's een grote zwarte bal zag, dit was dus de blaas die op knappen stond. Toen ze de blaas leeg hebben gemaakt kwam er alleen nog maar bloed uit. Dus helaas, mijn lieve kat is er niet meer. Huilen

Veel sterkte loez Ach gut
Je hebt het nog geprobeerd en dat was het belangrijkste!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:10

Rhodos schreef:
Ik heb diagonaal dit topic doorgelezen. Ik ben van mening dat je niet over de keuze van een ander, in deze, niet kan en mag oordelen.

Waarom dan niet? Als een ouder z'n kind niet laat behandelen ofzo, mag je dat wel sterk veroordelen, maar als het om een dier gaat mag je opeens geen oordeel meer hebben. Voor sommige mensen zijn dieren gevoelsmatig even belangrijk als kinderen hoor...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:53

Ik wil geen vergelijking trekken tussen kinderen en dieren. En ook dan is het niet aan mij daarover te oordelen. Oordelen zonder alle ins en outs te weten is mij te makkelijk.

Uiteraard ben ik van mening dat je alles moet doen wat in jouw vermogen ligt om een dier te behandelen maar ik geloof stellig dat er mensen zijn die met pijn in hun hart andere keuzes hebben moeten maken. En dan mag ik deze mensen veroordelen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:14

Rhodos schreef:
Ik wil geen vergelijking trekken tussen kinderen en dieren. En ook dan is het niet aan mij daarover te oordelen. Oordelen zonder alle ins en outs te weten is mij te makkelijk.

Uiteraard ben ik van mening dat je alles moet doen wat in jouw vermogen ligt om een dier te behandelen maar ik geloof stellig dat er mensen zijn die met pijn in hun hart andere keuzes hebben moeten maken. En dan mag ik deze mensen veroordelen?

Helemaal mee eens. Kan me voorstellen dat een bedrag van 500 euro voor een bijstandsgezin net zo hard aankomt als 10.000 in een ander welgesteld gezin.
En ja, soms gaan mensen ècht te ver met een dier wat ingrepen etc. betreft.

Ken iemand die een jaar lang met een kotsmisselijke hond in de laadruimte naar een kliniek wekelijks ging voor een chemobehandeling puur om te rekken. Geef dan dat geld aan een goed doel en geef de hond rust.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:22

Het hangt er heel erg vanaf. Kijk wij hebben voor onze katten gekozen, ze zijn alles voor ons. Als ze iets mankeren zullen we ze ook áltijd laten helpen, máár...Stel dat ze bij voorbaat al kunnen zeggen dat de kat nooit meer zou kunnen spelen, of springen of wat dan ook. Oftewel, dat de levensconditie dermate slecht wordt dat de kat gewoon niet meer gelukkig zou zijn, dan zou ik het niet laten doen. Het gaat om de kat. Zolang mijn kat er beter van wordt en weer als vanouds kan leven, zal ik het gelijk doen. Zonder twijfel (nu hebben wij ook een verzekering voor de katten, maar dat terzijde. Al hadden we die niet, dan nog zouden we het doen). We hebben een kitten gehad van 7 weekjes, na 5 dagen werd hij erg ziek, uiteindelijk zijn we er 3x mee naar de DA geweest en is hij 3 dagen bij de DA gebleven, helaas is hij daar gestorven. Dat waren ook wel aardig wat kosten, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Hij bleek achteraf kattenziekte gehad te hebben. Alleen is dit pas achteraf vastgesteld. Hadden we dat gelijk in het begin geweten, hadden we Kaya het niet aangedaan om telkens naar de DA te gaan en weer helemaal suf en zielig in een hoekje te laten zitten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:44

BraveSpots schreef:
Rhodos schreef:

Waarom dan niet? Als een ouder z'n kind niet laat behandelen ofzo, mag je dat wel sterk veroordelen, maar als het om een dier gaat mag je opeens geen oordeel meer hebben. Voor sommige mensen zijn dieren gevoelsmatig even belangrijk als kinderen hoor...

Ten eerste is het nu eenmaal een feit dat euthenasie bij mensen niet is toegestaan (officieel), dus die vergelijking gaat al niet op. Wil je toch een antwoord: als ik als kasplantje mijn dagen mag slijten, wil ik niet eens leven.

En het is en blijft wel een dier en geen menselijk wezen. Ik snap dat katten voor sommige mensen veel beteken, maar het is en blijft een dier. En ja, ik denk wel degelijk dat daar een grens in is en een duidelijk verschil.

Het gaat er hier vooral om dat het baasje het genoeg vond. Klaar, over en uit met de lijdensweg van de kat. En dáár mag je niet over oordelen! Iedereen trekt zijn grens ergens anders en dat mag je niet veroordelen Lachen

[edit] ik ben benieuwd hoe de reacties hier waren als de kat was ingeslapen zonder commentaar van de dierenarts Ja. Waarschijnlijk was het baasje dan een heel goed baasje, want liet zijn kat niet onnodig lijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:53

RedPassion schreef:
If you can't afford the vet, you can't afford the pet Knipoog

Ik heb een spaarpotje voor mijn dieren, en ik ga altijd tot het uiterste om een dier te redden. Maar ik kijk ook altijd naar de kwaliteit van leven van een dier, en de tijd dat een dier nog pijnvrij kan leven na een ingreep/dure medicatie. Als de ellende van bv. narcose en herstellen van een operatie het nauwelijks waard is laat ik een dier inslapen. Niet om het besparen van de kosten, maar om het welzijn van het dier.

Mee eens, maar hoever jij in het uiterste geval gaat (financieel) kun je niet van een ander verlangen. En aangezien je niet altijd in de portemonnee van een ander kunt kijken, is het uiterste geval uiterst subjectief....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:39

Er zijn ook mensen genoeg die hun kinderen alleen behandelingen bieden die vergoedt worden.

Wat betrefd het geld hebben en uitgeven aan een operatie vind ik nog een groot verschil. Ik zou persoonlijk ook altijd mee laten wegen wat de kans en de levenskwaliteit is.

Verzekeren klinkt leuk maar ik heb er van de week naar aanleiding van dit topic heen gekeken. Als je er ieder jaar voordeel uit wilt halen moet je de duurste pakken en dan nog op de jaren dat ik honden heb hat ik dan nog steeds duizenden euro´s toegelegd ten opzichte van onverzekerd, voor mijn pony´s is het helemaal zinloos want die vergoeden maximaald e waarde van het paard, dus dure operaties moet je dan nog zelf dokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:54

Cassidy schreef:
RedPassion schreef:
If you can't afford the vet, you can't afford the pet Knipoog

Ik heb een spaarpotje voor mijn dieren, en ik ga altijd tot het uiterste om een dier te redden. Maar ik kijk ook altijd naar de kwaliteit van leven van een dier, en de tijd dat een dier nog pijnvrij kan leven na een ingreep/dure medicatie. Als de ellende van bv. narcose en herstellen van een operatie het nauwelijks waard is laat ik een dier inslapen. Niet om het besparen van de kosten, maar om het welzijn van het dier.

Mee eens, maar hoever jij in het uiterste geval gaat (financieel) kun je niet van een ander verlangen. En aangezien je niet altijd in de portemonnee van een ander kunt kijken, is het uiterste geval uiterst subjectief....

Dat doe ik toch ook niet? Het uiterste is inderdaad subjectief, en ik heb zo het vermoeden dat er veel mensen zijn die financieel gezien veel verder kunnen gaan dan ik hoor.

Wel vind ik dat iedereen die dieren heeft die dieren moet kunnen verzorgen en onderhouden, en rekening moet houden met dierenartskosten.

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:57

ik vind dat je er alles aan moet doen om een dier te helpen.

Hebben wij ook bij onze hond gedaan.!
die had een ontsteking aan de baarmoeder.
operatie. Was het alleen nog maar erger geworden Verdrietig
Dus onderzoeken dat weer proberen..
Maar later kreeg die gewoon pijn.
als ze liep piepte ze.
Dus hebben we maar het besluit genomen om haarr te laten inslapen.
We hebben heeeel veel geprobeerd, maar als die heel veel pijn is dan is het ook zielig.!
Maar de dierenartsen wisten het ook niet meer.

Dat koste allemaal bij elkaar ong 2000 euro.
En later toch allemaal niet geholpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:13

Kirsten1995 schreef:
ik vind dat je er alles aan moet doen om een dier te helpen.

Hebben wij ook bij onze hond gedaan.!
die had een ontsteking aan de baarmoeder.
operatie. Was het alleen nog maar erger geworden Verdrietig
Dus onderzoeken dat weer proberen..
Maar later kreeg die gewoon pijn.
als ze liep piepte ze.
Dus hebben we maar het besluit genomen om haarr te laten inslapen.
We hebben heeeel veel geprobeerd, maar als die heel veel pijn is dan is het ook zielig.!
Maar de dierenartsen wisten het ook niet meer.

Dat koste allemaal bij elkaar ong 2000 euro.
En later toch allemaal niet geholpen.

Wat hebben jullie er allemaal voor moeten laten om die 2000 euro te betalen?

Als ik ervan uit zou gaan dat jullie een bijstandsgezin zouden zijn met een inkomen van rond de 1000 euro die na aftrek van vaste lasten hooguit 50 euro per maand hebben voor wat extra's (om te sparen) dan is het gewoon onbetaalbaar.
Zorgen dat je kinderen kunnen eten en niet in versleten kleren naar school moeten, gaat toch echt voor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:16

slimmerik schreef:

Als ik ervan uit zou gaan dat jullie een bijstandsgezin zouden zijn met een inkomen van rond de 1000 euro die na aftrek van vaste lasten hooguit 50 euro per maand hebben voor wat extra's (om te sparen) dan is het gewoon onbetaalbaar.
Zorgen dat je kinderen kunnen eten en niet in versleten kleren naar school moeten, gaat toch echt voor.

Misschien dat het voor zulke mensen dan wijsheid is om gewoon een paar keer per week naar de kinderboerderij te gaan en daar diertjes te knuffelen en er zijn zat asiels waar ze knuffelaars zoeken, er zijn altijd wel honden in de buurt die uitgelaten willen worden (door kinderen).

Als je geen geld hebt voor een auto, dan koop je er ook geen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:17

Quellian schreef:
slimmerik schreef:

Misschien dat het voor zulke mensen dan wijsheid is om gewoon een paar keer per week naar de kinderboerderij te gaan en daar diertjes te knuffelen en er zijn zat asiels waar ze knuffelaars zoeken, er zijn altijd wel honden in de buurt die uitgelaten willen worden (door kinderen).

Maar als jij 2000 euro moet verspijkeren aan je auto van 600 euro dan gaat ie toch naar de schroot mag ik aannemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:19

slimmerik schreef:
Quellian schreef:

Maar als jij 2000 euro moet verspijkeren aan je auto van 600 euro dan gaat ie toch naar de schroot mag ik aannemen.

Vind het een beetje vreemd om een levend wezen met gevoel te vergelijken met een stuk ijzer... Als je tenslotte geen geld heb om je auto te laten maken laat je hem een paar weken staat tot je het geld wel hebt (als je m wil houden dan Knipoog ). Maar bij een dier gaat dat niet zo makkelijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:21

slimmerik schreef:

Ook dan zul je bekijken of het nog de moeite is. Bij een dier zul je kijken of het leven nog kwaliteit heeft, bij een auto zul je kijken of het nog nut heeft om hem te laten maken motorisch gezien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:21

eilleen333 schreef:
Vind het een beetje vreemd om een levend wezen met gevoel te vergelijken met een stuk ijzer... Als je tenslotte geen geld heb om je auto te laten maken laat je hem een paar weken staat tot je het geld wel hebt (als je m wil houden dan Knipoog ). Maar bij een dier gaat dat niet zo makkelijk...

Het gaat niet om de vergelijking, het gaat erom dat het heel simpel is; als je iets niet kunt betalen, dan gaat het over.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:23

Ik zeg hiermee dat als je een kitten krijgt van 10 euro dat je geen 3000 euro op je bankrekening zet voor mocht er wat gebeuren. En vooral oude mensen zijn vaak niet in staat hun lievelingetje voor duizenden euro's op te lappen. Leningen en zo zijn ook niet weggelegd voor hen. Moet je die (vaak eenzame) mensen het verbieden een huisdier erop na te houden.

Bovendien is een dier vaak beter af met een spuitje als jaren onder de medicijnen te zitten (bijwerkingen) en/of pijnlijke operaties te ondergaan.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 04-08-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Belangrijker dan geld is in mijn ogen de afweging van de voors en tegens voor het dier.

shadowprince

ik vind dit een beetje een raar topic Verdrietig mijn paard heeft mij een paard erover heen gekost en de da gaf mij eigenlijk geen kans op herstel want niets sloeg aan.
als ik door bijvoorbeeld 10 duizend euro mijn paard kon helpen had ik het wel gedaan.
echter wat je dan krijgt is je komt in de schulden en moet alsnog je paard verkopen om het een waardig bestaan te geven als je pecht hebt. nu heb ik het niet slecht en ik zou er ook heel anders naar kijken dan iemand die het een stuk minder heeft.

en daarbij komt ook ik had het voor mijn prince wel over, die was zo lief enzo. maar als het nu een rotbeest was en hij beet en hij schopte en hij deed, nou dan denk ik dat je een andere optie idd sneller zult kiezen.....

jij hebt het nu over 750 euro, ja dat deed ik ook.
maar het ligt ook erg aan de middelen die je hebt, iemand die niets heeft en daar 4 jaar voor moet afbetalen, ja das eenmaal geen optie.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:25

sonjim schreef:
Belangrijker dan geld is in mijn ogen de afweging van de voors en tegens voor het dier.

Ik ook absoluut, maar ik had het ook over mijn beginpost, omdat penisamputatie bij mijn kat aan bod kwam.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:27

Wat ik wel schandalig vind is dat een DA een kat toeëigend, omdat eigenaar 750,-- niet kan betalen. Vervolgens voor niets opereert (want het kost eigenlijk enkel tijd van betreffende DA) en vervolgens zo'n voor iemand emotioneel bezit in het asiel flikkert.

Zo'n DA mogen ze van mij de licentie afpakken.