Bubsj schreef:Pallatin schreef:Leuk dit topic!!! Hier ook een papegaaien liefhebber: Ik heb een senegalpapegaai, ookwel bonte boer genoemd. Ze heet Cleo. Ben verder ook mod op een groot papegaaienforum, dus mensen met vragen over goede voeding, gedrachtsproblemen, huisvesting, medische zorg oid...pm'en mag altijd...Helaas loopt nederland als het gaat om de verzorging van kromsnavels nogal achter, veel mensen denken nog steeds dat een vogel alleen zaad hoeft te eten en dat dat gezond is...Ook in veel dierenwinkels is de kennis van vogels vaak om te huilen, raar maar waar...
Edelpapegaaien stoffen trouwens misschien minder, maar ook zij gaan in de rui en stoffen dan dus ook. Ik zou het risico dan niet nemen om zo'n dier dan in huis te halen wetend dat je er misschien helemaal niet tegen kunt...
Ik ken wel een aantal mensen die er echt geen last van hadden, was echt een uitkomst voor hun. Ik ga verder helemaal in je verzorging mee. Ik weet precies hoe papegaaien met slechte voeding ect eindigen, namelijk bij ons. En daar zitten echt verschikkelijke gevallen tussen. Papegaaien mishandeld, leven lang in mini kooi naast de magnetron (je snapt al welk geluid dat beest produceerd) papegaaien opzettelijk en onopzettelijk vergiftigd, vergroeide snavels, kale hoopjes stress. Zo zonde, en inderdaad de voeding en dergelijke die dierenwinkels verkopen zijn vaak ook prut. Nee het is echt om te huilen hoe het met de kennis in nederland staat. Gelukkig zijn er nu forums en dergelijke om de boel wat beter te verspreiden..
Helemaal waar helaas!! Vogels in gevangenschap worden lang niet zo oud als in het wild. Meestal door voedseldeficientie met alle gezondsheidsproblemen tot gevolg...probleem ligt ook vaak bij mensen die een papegaai kopen omdat ze een woordje kunnen zeggen en ze zo knuffelbaar zijn, terwijl ze niet weten waar ze aan beginnen. Na een paar jaar belanden de totaal gestresste, bijtende, plukkende en krijsende gaaien in de opvang...Grrrr, kan dr zo boos om worden...
Voor wat leuke foto's van Cleo kunnen jullie in mn webdagboek van Cleo kijken http://www.fluffies.org/nl/fluffies_mydiary.php