Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:06

dees_daan schreef:
_mbvd_ schreef:
Slachtkippen worden levend ondersteboven gehangen en zo hun koppen er af gehakt..
....

o ja? nee hoor, de kippen worden idd wel opgehangen, maar gaan daarna door een soort bad, waar ze een stroomschok krijgen, dat gaat allemaal zo snel.. de koppen worden er dus niet levend afgehakt

Bij mijn weten klopt dat idd Dees_daan...
Evengoed kun je het leven van een kip geen gelukzalige aangelegenheid noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:08

Ninx schreef:
dees_daan schreef:

o ja? nee hoor, de kippen worden idd wel opgehangen, maar gaan daarna door een soort bad, waar ze een stroomschok krijgen, dat gaat allemaal zo snel.. de koppen worden er dus niet levend afgehakt

Bij mijn weten klopt dat idd Dees_daan...
Evengoed kun je het leven van een kip geen gelukzalige aangelegenheid noemen...

ik heb zelf 3 maanden in een kippenslachterij gewerkt, op de afdelingen inpak enz. dus niet bij het gedeelte waar ze geslacht worden, maar dat is dus echt zo, ze worden niet levend onthoofd
het leven van een kip is idd geen pretje, vind het ook wel sneu, maar goed, dat ze levend onthoofd worden is dus niet waar..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:48

Ninx schreef:
Vis = een soort plant? Mijn god, lag je niet onder de tafel?!
En vlees is een boomsoort en dus vegetarisch...? Cool

zo worden er wel meer mensen voor de gek gehouden... alleen dan op een leukere manier of minder erg iig! iemand die vega is respecteer ik en probeer ik echt geen vlees ofzo te "voeren" als ze dat niet willen!
wel hebben wij mijn zwager met kerst wijsgemaakt dat de kalkoen die we toen aten amerikaanse kip was omdat ie zo groot was Cool hij gaf ons ook gelijk want kalkoen had een andere smaak volgens hem Clown

dees_daan schreef:
dat ze levend onthoofd worden is dus niet waar..

en zo zijn er nog 20 andere dingen over veehouderij die niet waar zijn, maar waar gewone " burgers" in geloven... veelal in de wereld geholpen door wakker dier of andere buitenlandse opnames en dergelijke....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:50

zo zijn er ook genoeg hondeneigenaren die echt denken dat ze hun hond een plezier doen met een stuk kaas ........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:35

KiWiKo schreef:
zo zijn er ook genoeg hondeneigenaren die echt denken dat ze hun hond een plezier doen met een stuk kaas ........

Her heb ik nog nooit van gehoord, vertel...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:38

ik heb er een op kantoor werken die de hond meeneemt (zo een wit behaard ding dat halverwegen mijn kuiten komt, ik ben niet zo moeilijk dus de hond mag van mij mee) maar dat ding krijgt oude kaas (want baasje vind dat lekker) krijgt pate (want baasje vind dat lekker) en baasje denkt echt dat ze de hond daar een plezier mee doet............ in feite vermoord ze de hond daarmee

en dat bedoel ik............ niet alles wat menselijk ok is is dat ook voor dieren........ Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:57

KiWiKo schreef:

onze hond jat de kaaskorstjes van tafel als je ff wegloopt Clown

maar je hebt wel gelijk hoor...

KiWiKo schreef:
niet alles wat menselijk ok is is dat ook voor dieren........

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:00

Dees_daan... vind je het niet dood eng om dat te zien? eet je nu nog kip zou het niet over mijn hart verkrijgen om ze te eten al helemaal als je weet hoe ze dood worden gemaakt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:00

Kan het even niet laten ook hier even dit foto'tje te plaatsen.
Had vandaag even mijn 'high-fashion-vega' shirt aan naar stal.
Het ontlokte toch een gesprek, dat overigens vreedzaam verliep... Knipoog
Afbeelding

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:13

Erg goed shirt! Heb je 'm zelf gemaakt? Of bestelt ergens?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:05

ja de hele pro en contra discussies zal je altijd wel houden, ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wat hij of zij verantwoorden kan.

Voor mij betekend dit dat we vlees van de buurman kopen, eens in de zoveel tijd laat die een rund slachten, waar we dan een deel van kopen, hiervan weet ik gegarandeerd dat het beest een goed leven gehad heeft, goed voer (uit eigen aanbouw), vind ik toch wel heel belangrijk. Dierenwelzijn maar ook mijn eigen gezondheid!

En ja ik zie mijn schaapjes heel graag, maar ik kan het niet uitsluiten dat er hier ook eens een lam geslacht zal worden, zeker in een jaar waar er naar verhouding veel ramlammeren geboren worden. Ik laat ze liever in eigen beheer slachten dan te verkopen en niet weten wat er later mee gebeurd, ik verkoop ze ook niet aan een moslim voor rituele slachtingen (en nee ben zeker geen racist)

Ook hiervan weet ik dat ze een super goed leven gehad hebben. Als ik hier moeite mee zou hebben dan kan ik beter vegetarier worden. Deze manier is voor mij persoonlijk vele malen beter als de bio-industrie.
Het is nu eenmaal zo dat ons stukje vlees niet aan een boom groeit, en als ik dan al (beperkt) ervoor kies vlees te eten, dan probeer ik dat op een manier te doen waar ik mee leven kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:06

en dat vind ik nou een hele mooie gedachtengang!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:09

Deze (interessante) discussie leidt er wat mij betreft toe dat ik een vegetarisch kookboek heb geleend van de bieb (kunnen we wat varieren - dagje vlees, dagje vegetarisch, dagje vis), weer eens wat vaker een bezoek aan de keurslager ga brengen (hoe zou het zitten met het vlees van de plaatselijke supermarkt? Deze heeft wel een eigen slagerij. Tijd voor een google-momentje Clown ) en me dus weer wat bewuster ben van wat er op mijn bordje ligt.
Hiervoor dank! Pling

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:17

Er gebeurt doorgaans niets wat mis is door onze boeren in Nederland. Zorg dus dat je wèl een stukje vlees eet wat van de Nederlandse boer afkomstig is.

Waar ik me wel druk om kan maken is: de Nederlandse ruiters (ja ook bokkers Boos! ) die omdat ze zelf de rug niet nat willen krijgen en voor de status hun paard op een pensionstalling hebben staan zonder weidegang. 23 uur per dag in een box van 3x3 meter en dat andere uur in de krul onder een veel te dure rijbroek.

Ga jullie daar maar eerst eens druk om maken Ja
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 29-07-08 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:18

moet de BV Nederland het eerst eens mogelijk maken om weidegang mogelijk te maken Haha!

rare zin........... maar slimmerik heet niet voor niks slimmerik en snapt het vast wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:19

maar ik ken wel veel schreeuwers over de bio-industrie die wel hun paard zo neer zetten... dat is hobbie en mag het wel....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:20

KiWiKo schreef:
moet de BV Nederland het eerst eens mogelijk maken om weidegang mogelijk te maken Haha!

rare zin........... maar slimmerik heet niet voor niks slimmerik en snapt het vast wel

(snapt hem Ja) En zo gaat het met de boeren ook. Onze koeien buiten laten lopen (terwijl we genoeg grond hebben) kost ons jaarlijks duizenden euri's extra Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:21

dabedoelik

gekmakend!!!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:44

KiWiKo schreef:

Precies dat is waarom ik naar Belgie ben vertrokken. Ik vind dus dat ook mijn paarden recht op een goed leven hebben en voor mij betekend dat inderdaad niet 23 uur per dag in een klein hokje Clown En in Nederland werd dat steeds moeilijker helaas.

Ze zijn tenslotte voor alles afhankelijk van mij.
Ach hier kun je over discussieren tot in het oneindige.
En als het uiteindelijk maar een iemand aangezet heeft tot nadenken...dan is het al de moeite.

En dat geldt zowel voor paarden houden als slachtvee....het gaat uiteindelijk beide ook om dierenwelzijn, waarbij ik eigenlijk verwacht had dat mensen die over de keuze van hun stuk vlees nadenken ook heel bewuste (en verstandige of zinvolle) keuzes voor hun paard maken.
Anders zijn het in mijn ogen niet meer of minder dan meelopers van een trend die net inzet....
Voor ons is het een bewuste keuze die zich als een rode draad door alles wat je met je dieren doet doorzet of het nu de paarden, schapen, honden of wat dan ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:47

tjalk schreef:
Dees_daan... vind je het niet dood eng om dat te zien? eet je nu nog kip zou het niet over mijn hart verkrijgen om ze te eten al helemaal als je weet hoe ze dood worden gemaakt

als ze bij onze afdelingen kwamen, (afdeling is een ruim begrip, er waren nog veel afdelingen die onder inpak vielen) dan waren het net de kippen, die je zo in de winkel kunt kopen, helemaal kaal, geen hoofd, en geen echte poten meer. toen ik hoorde dat ik daar kon werken dacht ik net als jij, oh nee, dat kan ik niet!.. maar dat valt reuze mee, soms gaat het niet helemaal goed, en zit er bijv. als je bij de halzen staat nog een koppie op.. wel kaal e.d, dat is niet zo lekker om te zien, maar je went eraan.. je moet het luchtig zien.. soms zat er nog een klauw aan, als je bij de poten stond, eerst schrik je, maar als je dan collega's hebt, die aan een pees trekken, en de klauw gaat open en dicht, dan ga je het luchtiger zien..
ik vond het werk fysiek veel zwaarder dan mentaal Ja je sluit je er voor af.. ik ben ook niet bij de afdeling waar ze geslacht zijn, gaan kijken, dat mocht wel, maar van de stank alleen al, ging ik bijna over mijn nek... ik heb wel eens gehoord dat er nog een kip rondliep, die was dus nog niet geslacht, die hebben ze die nacht lekker laten lopen, als ik het geweten had ik hem misschien wel meegenomen, maar ze hebben bijna geen (goede) spieren, en daar had ik het beestje ook geen plezier mee gedaan denk ik..

@kiwiko, dat doen idd veel mensen, gehaktballen, lange vingers e.d, en maar vragen hoe het kan dat de hond zo dik is.. als ze er achter komen is het vaak al te laat..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:31

dees_daan schreef:
_mbvd_ schreef:
Slachtkippen worden levend ondersteboven gehangen en zo hun koppen er af gehakt..
....

Dat schijnt zo snel te gaan dat 't bij 1/3e misgaat, en omdat sommige kippen nu eenmaal meer stroom geleiden dan anderen. En dan wordt hun kop er zo afgehakt. Ik weet eigenlijk niet of dat 't grootste probleem is. Schijnt bij halal vlees altijd zo te gaan, zonder stroom. Heb ook wel eens gehoord dat 't soms zo misgaat dat een kip levend geplukt wordt... Brrr. Maarja, je weet natuurlijk niet zeker hoe vaak het daadwerkelijk misgaat. Daar maken bedrijven vast geen statistieken van.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:40

slimmerik schreef:
Er gebeurt doorgaans niets wat mis is door onze boeren in Nederland. Zorg dus dat je wèl een stukje vlees eet wat van de Nederlandse boer afkomstig is.

Waar ik me wel druk om kan maken is: de Nederlandse ruiters (ja ook bokkers Boos! ) die omdat ze zelf de rug niet nat willen krijgen en voor de status hun paard op een pensionstalling hebben staan zonder weidegang. 23 uur per dag in een box van 3x3 meter en dat andere uur in de krul onder een veel te dure rijbroek.

Ga jullie daar maar eerst eens druk om maken Ja

Eerlijk gezegd denk ik dat een paard dat 23 uur per dag in een box van 3x3 zit een beter leven heeft dan een aangebonden moederzeug, of stierkalfje die in de eerste 8 weken van zijn leven alleen maar in een kistje zit (ja, dat is legaal!).
Wat 't trouwens niet rechtvaardigt om een paard dan maar zo te houden! Dat 't beide slecht is betekent niet dat je je dan alleen maar om 't allerslechtste druk mag maken! Er gebeuren heel veel slechte dingen met mensen en dieren in de wereld maar dat betekent niet dat je je alleen maar om 't allerergste hoeft te bekommeren, Slimmerik.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:43

Ninx schreef:
Vis = een soort plant? Mijn god, lag je niet onder de tafel?!
En vlees is een boomsoort en dus vegetarisch...? Cool

Het was idd wel komisch, maar zo zie je maar wat een bizarre ideeën mensen er over dieren op na houden... Ik was ook een keer in een Chinees restaurant en toen vroeg ik iets zonder dierlijke ingredieënten. De serveerster zei: 'Ja, we hebben kip en ham.' Wow!

Jouw t-shirt is trouwens echt geweldig!!! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:53

Fitch schreef:
Dat schijnt zo snel te gaan dat 't bij 1/3e misgaat, en omdat sommige kippen nu eenmaal meer stroom geleiden dan anderen. En dan wordt hun kop er zo afgehakt. Ik weet eigenlijk niet of dat 't grootste probleem is. Schijnt bij halal vlees altijd zo te gaan, zonder stroom. Heb ook wel eens gehoord dat 't soms zo misgaat dat een kip levend geplukt wordt... Brrr. Maarja, je weet natuurlijk niet zeker hoe vaak het daadwerkelijk misgaat. Daar maken bedrijven vast geen statistieken van.

ik heb gehoord.. tjsa.. ook dit is niet waar Lachen de stroom gaat vrijwel altijd goed, soms gaat er 1 fout, dat kan, ze kunnen dan langs het mes gaan omdat ze een beweging maken, maar er staan mensen vlak na het mes, die zelf een mes hebben, en het dan handmatig doen, ze worden dus echt niet levend geplukt het word dan alleen niet automatisch gedaan, maar handmatig.. die mensen zijn daar zo op getraind en gefocust dat dat niet fout gaat.. en anders doet de persoon ernaast het..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:51

dees_daan schreef:
Fitch schreef:

ik heb gehoord.. tjsa.. ook dit is niet waar Lachen de stroom gaat vrijwel altijd goed, soms gaat er 1 fout, dat kan, ze kunnen dan langs het mes gaan omdat ze een beweging maken, maar er staan mensen vlak na het mes, die zelf een mes hebben, en het dan handmatig doen, ze worden dus echt niet levend geplukt het word dan alleen niet automatisch gedaan, maar handmatig.. die mensen zijn daar zo op getraind en gefocust dat dat niet fout gaat.. en anders doet de persoon ernaast het..

Tsja, ik heb 't wel 'gehoord' van het NRC Handelsblad, dat lijkt me toch wel een goede bron. Verder nuanceer ik dit ook later in mijn bericht dat je natuurlijk niet zeker weet hoe vaak 't misgaat. Het gaat dus zeker af en toe mis, dat erken je zelf ook... Sta jij er wel altijd bij als de kippen geslacht worden?