Jen33 schreef:nou die leonbergers ben ik nog niet tegen gekomen, we hebben hier altijd Leo's gehad, en altijd nog een goed contact met de fokker, maar ken er geen een die makkelijk verhaard.
1 x in de 2 weken grondig borstelen/kammen met veel antiklit en iedere week wel even de beharing aan de poten en het broekje borstelen, anders krijg je echt van die klitten die je er uit moet knippen, en op het moment hebben we nog een leonberger met een kortere vacht dan algemene leonbergers.. dus die zal ik al niet aanraden, mede ook doordat ze er mee willen fietsen, en de hond altijd speels moet blijven.
fietsen kun je een leonberger echt niet actief aandoen, en na 2,5 jaar worden ze toch echt wel rustig, uitzonderingen daar gelaten
wat ik wel aan zou raden is een retriever achtige hond...
Nou sorry maar dan weet ik niet wat voor leonbergers jij kent, ik leef mijn hele leven al tussen de leo's en ik ken er echt héél erg veel en er is er geen 1 die na 2,5 jaar rustig/lui wordt.. En dat je er niet mee kan fietsen snap ik ook niet helemaal dat je dat zegt, aangezien wij er 3 hebben waar zeker 2 keer in de week grote stukken mee gefiets worden. Ken er overigens nog veel meer waar regelmatig mee gefiets word. En van de klitten,( met antiklit moet je zoiezo al nooit beginnen, is mega slecht voor de vacht) hoeven wij echt niet vaker dan 1 keer in de week de broek en de beharing aan de poten te kammen... Dus ik denk eerder dat die honden die jij kent juist 1 van de uitzonderingen zijn 
Maargoed ze gaan al naar een heel ander soort ras kijken dus denk niet dat de leonberger het wordt..