halti/gentle leader ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:23

Ik ken helaas ook veel mensen die vroeger een hondje hadden die 'fysiek' te houden waren, maar nu een ander ras hebben en hun arm er bijna af gerukt wordt. Had ik maar terug een .... (ras) genomen, zie je ze dan zeggen met eens somber gezicht. Mensen denken soms dat honden automatisch mooi opgevoed aan de lijn lopen, maar de meesten bewijzen toch het tegendeel...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 02:18

wij hebben een hond van 30kg (de minst zware Gestoord ) en zij is van nature eigenwijs en kan aggresief uit de hoek komen bij het zien van andere honden. (Dit ligt niet aan de opvoeding want onze andere twee honden hebben dit niet en kunnen mooi aan de halsband lopen) Zij luistert alleen als ze het wil en dan is er dus ook totaal niets meer aan te zeggen... Ik heb toen de gentle leader gekocht en het helpt idd wel, als ze een hond ziet flipt ze nog altijd helemaal maar ik ben bezig met het overschakelen op een normale halsband en probeer haar af te leiden met een snoepje als ze een hond ziet... Tot nu toe gaat het redelijk maar ik vond die gentle leader een uitstekende oplossing voor haar getrek aan de lijn!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 04:38

Kom nou met wat geduld of een hondentrainer die het geduld voor je heeft kan je de meeste honden dat allemaal prima afleren.

Z'n beest snapt vaak niet waarom baasjelief gaat lopen schreeuwen als hondje trekt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:55

Meestal als je als baas gaat schreeuwen naar je hond, als hij bijvoorbeeld naar andere honden lelijk doet, heeft je hond juist het idee dat je achter hem staat en meedoet, dus wordt ie nog fanatieker. Schreeuwen heeft zowiezo geen zin, een hond verstaat je prima als je gewoon op spreektaal praat.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:14

Moet eerlijk zeggen heb niet alle berichten gelezen maar een gentle leader of halti zijn martel werktuigen indien niet goed gebruikt maar dat is een slipketting/penneketting zeker en soms een gewone halsband ook.
Alle rukken die je aan de nek geeft zijn niet goed ook niet met een halsband.(nekhernia)
Een halti of GL is er ook nooit voor gemaakt om een ruk aan te geven, en zoals aan alles went een hond er snel aan als je het juist opbouwt.
HEt beste is hem eerst in huis om te doen zodat de hond eraan went en speel dan met de hond (trekspelletje ofzo) als je dan de eerste keer naar buiten gaat de gewone halsband om en de halti of GL en aan allebei doe je een riem op die manier kunnen ze eraan wennen zonder dat je aan de halti-GL hoeft te trekken. OP deze manier wennen ze er snel aan en op de juiste manier.
Wat je ook wel ziet mensen met een H-GL en aan de flexiriem dat is dus uit den boze he want het hele effect is weg en er staat op de nek te veel kracht.
Als je een H-GL gebruikt hoort de hond netjes naast je te lopen, daar is hij tenslotte ook voor bedoeld Haha!
Ik ben het er ook mee eens als je je hond netjes opvoedt zijn al deze hulptuigen niet nodig maar ja niet iedereen neemt de moeite de hond goed op te voeden, en niet iedere hond laat zich goed opvoeden.
En persoonlijk vind ik het beter een hulptuig te gebruiken op de juiste manier dan continue aan de halsband te lopen trekken.
En persoonlijk ben ik niet voor de anti trektuiges onder de voorpoten langs, kan nare verwonding geven.
Gebruik bij mijn hond een gewoon tuigje en dat scheelde al enorm bij het trekken, en ja mijn hond is netjes opgevoed en luistert prima heeft ook haar GG gedaan alleen soms is het moeilijk als er spannende dingen op straat zijn.En meestal heb ik dan een bal of wat lekkers om haar af te leiden.(idd beter dan schreeuwen)

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:09

(vooropgesteld: ik ben geen hondentrainer/gedragsdeskundige of wat ook maar, maar heb wel ruim 30 jaar ervaring met -voornamelijk grote- honden)

Kort gezegd: een hond moet je leren naast je te lopen als je het vraagt, en te komen als je hem roept. Daar moet je tijd in steken, en vooral belonen wat goed gaat. Door vriendelijk maar wel heel consequent te corrigeren, leert je hond begrijpen dat het leuk is om te doen wat jij vraagt.

Waar ik me over verbaas is het gebrek aan "ruimte" wat baasjes honden geven. Ik zie helaas heel veel honden die 3 keer per dag een blokje om mogen, aan de lijn, en als ze dan even stoppen om te snuffelen gelijk een ruk aan de lijn kunnen incasseren. Baasjes die verwachten dat de hond niet alleen 100% luistert als aandacht wordt gevraagd gevolgd door een oefening, maar gewoon 100% van de tijd. Men verwacht dat de hond de hele wandeling naast loopt, nooit snuffelt, niet naar andere honden wil. Ik mis in dat plaatje de ruimte voor de hond om gewoon hond te zijn, en zich ook zo te gedragen.

De paniek die bij (veel) hondenbezitters ontstaat als jouw hond op hun hond afloopt, geeft het al aan. Het lijkt wel of we moeten willen dat honden helemaal niet aan elkaar snuffelen... Honden zijn sociale wezens, en hebben ook behoefte aan sociaal contact. Een hond die lekker in zijn vel zit zal nooit 'zomaar' een andere hond aanvallen... Natuurlijk moet de hond naast lopen als jij dat vraagt, ook als er een andere hond in de buurt is. De vraag is alleen, moet je dat altijd vragen?

Omdat veel honden geen kans krijgen zich 'honds' te gedragen, denken de eigenaren al snel als de hond niet 100% van de wandeling automatisch naast loopt, dat hij niet braaf is, en grijpen ze naar hulpmiddelen zoals een GL. De hond associeert de wandeling met een voortdurende onderwerping en zijn frustratie neemt alleen maar toe.

Mijn hond (en alle honden die ik hiervoor heb gehad) lopen altijd los. En ik heb over het algemeen herders gehad (2 bouviers ook). De hond hoeft van mij ook niet elke stap naast me te lopen. De wandeling is zijn uitje, dan mag hij ook lekker rondrennen, snuffelen, scharrelen en zich vermaken. Hij moet wel komen als ik hem roep, en als beloning mag hij dan een bal apporteren of vangen, of een oefening doen als af liggen. Hij vind het prachtig om voor je te werken, dus de training op zich is al beloning voor hem. Sterker nog, als ik hem een brokje voorhoud als beloning draait hij zijn hoofd weg Lachen En als hij los loopt en er komt een andere hond aan, dan mag hij daar gewoon naar toe en aan snuffelen (tenzij dat baasje het niet wil, dan lijn ik hem even aan) en als het van het andere baasje mag, er lekker mee spelen. Hij doet namelijk niets, want het is een blije hond, vrij van frustraties. In mijn wijk vonden mensen het in het begin heel raar dat ik de hond niet paniekerig terug riep als er een andere hond aankwam. Maar nu, anderhalf jaar later, krijg ik zelfs van mensen die toen niet wilden dat hij met hun hond kwam kennismaken, complimenten dat Beer zo braaf, sociaal, lief en gehoorzaam is.
Maar ik besteed dan ook zo'n 2 uur per dag aan lopen, trainen en dergelijk met hem. En daarnaast krijgt hij in huis ook heel veel aandacht. Overigens werk ik ruim 50 uur in de week, en heb ook 2 paarden, dus tijd voor je hond kun je gewoon maken, kwestie van prioriteiten stellen, en je dag een beetje slim indelen (en geen sociaal leven hebben Knipoog ).

Tegenwoordig worden honden maar aangeschaft, in de bench gemikt, meer dan een klein blokje om krijgen ze niet, en als ze dan zich willen uiten wordt er een GL (wat het woord 'gentle' in de benaming van dat tuig doet mag Joost weten) omgeknoopt. Ik denk dan: neem dan geen hond.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:30

Nijntjuh ik zal zeggen dat ik ervan uitga dat mensen een hond hebben voor de lol en gezelligheid enz. en als ze wandelen dat dat niet 3x per dag een blokje is maar zeker 1x per dag een wandeling van minimaal 1.5 uur en de rest aan wandelingen natuurlijk.
Maar er zijn wel eens situaties en rassen dat een hond niet los kan of mag en als je dan een hond hebt die erg trekt is dat zeer vervelend, bv naast de kinderwagen.
En ook ik heb een herder meestal zijn die " makkelijker " op te voeden dan enkele andere rassen.
Ik vind als iemand een hulptuig gebruikt dit wel goed doet en in de winkel of op de hondenclub de juiste info krijgt hoe hier mee om te gaan. Overigens zijn er veel honden die tijdens de training prima volgen aan een slap lijntje maar op straat is het soms anders. Haha!
En ja de discussie dan moet iemand geen hond nemen i duidelijk maar helaas denken veel mensen daar anders over. Verdrietig

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:37

rumay schreef:
Nijntjuh ik zal zeggen dat ik ervan uitga dat mensen een hond hebben voor de lol en gezelligheid enz. en als ze wandelen dat dat niet 3x per dag een blokje is maar zeker 1x per dag een wandeling van minimaal 1.5 uur en de rest aan wandelingen natuurlijk.
Maar er zijn wel eens situaties en rassen dat een hond niet los kan of mag en als je dan een hond hebt die erg trekt is dat zeer vervelend, bv naast de kinderwagen.
En ook ik heb een herder meestal zijn die " makkelijker " op te voeden dan enkele andere rassen.
Ik vind als iemand een hulptuig gebruikt dit wel goed doet en in de winkel of op de hondenclub de juiste info krijgt hoe hier mee om te gaan. Overigens zijn er veel honden die tijdens de training prima volgen aan een slap lijntje maar op straat is het soms anders. Haha!
En ja de discussie dan moet iemand geen hond nemen i duidelijk maar helaas denken veel mensen daar anders over. Verdrietig

Ik wou dat het zo was. ik ken veel mensen in mijn wijk die honden hebben, en wij wonen echt ideaal voor lange wadelingen (!). Het gros loopt de straat uit, dichtsbijzijnde grasveld, plasje/poepje, en weer naar huis. Ik vind dat echt zo sneu!

Ik ben het ook met je eens dat een hond naast moet kunnen lopen. Overigens mogen bij ons de honden officieel ook niet los, hier wordt echter niet gecontroleerd. Eerder woonde ik meer in de stad, waar wel gecontroleerd werd. Daar liepen mijn boeven ook los, en de boetes betaalde ik gewoon netjes Haha!. Niet omdat ik asociaal ben, maar het is bij mij een beetje een principe kwestie dat de hnond los moet mogen (kind lijn je ook niet aan, en mijn honden zijn voor mij echt mijn kinderen).

Trouwens is een herder op zich idd makkelijk trainen, maar daar ze zo schrander zijn, ook snel in het aanleren van slechte gewoontes Knipoog en ze vervelen zich wel erg snel!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:39

Nijntjuh ik ben het compleet met je eens. Als ik op zondag met een paar honden (niet van mij) naar het strand ga zie ik gewoon bijna nooit iemand. Dan valt mijn mond open, er wonen daar zoveel mensen met honden, en het strand is gewoon open voor honden die gewoon los mogen. Maar er is gewoon echt bijna nooit iemand.
En als ik dan terug rij, zie ik ze allemaal braaf hun rondje lopen, aan de riem, en natuurlijk niet te lang.
Ik heb zelfs een keer met een sneeuwstorm op het strand gelopen, en die honden waren helemaal door het dolle, zo blij. Nou ja dan heb ik het er wel voor over om even door de kou te moeten.
En dan zijn dit zelfs nog honden die heel de dag bij hun eigenaars op het erf los lopen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:31

Hier een voorstander van een GL, niet van een Halti overigens (gewoon niet goed aan te passen aan de hond, snuit etc). Wel ben ik het ermee eens dat het een symptoombestrijder is.
Maar mits goed gebruikt is er werkelijk waar helemaal niets mis mee en is het vaak een verademing voor zowel de baas als de hond.
Het klinkt allemaal zo makkelijk, het niet trekken kost wat tijd, maar uiteindelijk kunnen we het allemaal. Tja, dat is ook zo, alleen...........moet je wel op tijd een beloning/correctie(postief of negatief) op het juiste moment geven. Dat is waar het vaak aan schort, wij mensen zijn niet consequent, en nagenoeg altijd te laat met een beloning/correctie. Wat automatisch betekend dat wij het (in onze ogen) verkeerde gedrag in stand houden. De GL is dat echt een oplossing, wij kunnen nl niet zoveel meer verkeerd doen Haha! (mits goed aangeleerd)

Daarnaast wil ik even reageren op het los lopen van de honden en het gewoon op andere honden af laten lopen. Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van. Je weet niet hoe de honden op elkaar reageren. En waarom moet een hond toch met alle honden in het park snuffelen, honden buiten de ''eigen'' roedel mogen ze van mij links laten liggen. Het is nl niet gek dat een hond een andere hond ''opeet'' die hij niet kent. Ik word gek van de mensen die hun hond gewoon laten gaan, want tja, hij is zo lief (ja die van mij ook, maar na een aantal x zo vreselijk gegrepen te zijn, vreet ze nu bij voorbaat maar de ander op, met of zonder lijn). Standaard worden de meeste (idd niet allemaal) honden te laat terug geroepen waardoor mijn hond al bolstaat van de stress aangezien ze weet dat ze niet mag gaan van mij, maar zo ontzettend angstig is...... Maar goed, dit is off topic.

In principe dus voor de GL mits goed gebruikt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:26

de honden waarmee ik naar het strand ga, gaan ook wel naar andere honden toe, nou zijn ze echt heel erg sociaal en spreken ze heel goed hondentaal, dus er zijn nog nooit problemen mee geweest. Als ik zoiets heb van liever niet, loop ik gewoon door en dan zijn ze binnen een paar seconden weer bij me.
Je merkt dat ze genoeg beweging krijgen want als ze dan een keer aan de riem gaan (zelden) dan trekken ze dus geen van allen. Ik kan rustig met alle 3 aan een losse riem lopen, in mijn eentje. Maar ja mensen nemen de tijd er niet meer voor om de hond zijn energie kwijt te laten raken. Als hond zou ik dan ook aan de riem hangen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:31

Ik moet zeggen rockwitch, wat is jou motivatie om trainer en gedragsbegeleider te zijn op het moment dat je er al zo negatief in staat...... Waarom zou je dan tijd en energie in de hond/baas willen steken als je toch al bij voorbaat weet dat de voorwaarden niet goed zijn?

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:10

rockwitch schreef:
Nijntjuh ik ben het compleet met je eens. Als ik op zondag met een paar honden (niet van mij) naar het strand ga zie ik gewoon bijna nooit iemand. Dan valt mijn mond open, er wonen daar zoveel mensen met honden, en het strand is gewoon open voor honden die gewoon los mogen. Maar er is gewoon echt bijna nooit iemand.
En als ik dan terug rij, zie ik ze allemaal braaf hun rondje lopen, aan de riem, en natuurlijk niet te lang.
Ik heb zelfs een keer met een sneeuwstorm op het strand gelopen, en die honden waren helemaal door het dolle, zo blij. Nou ja dan heb ik het er wel voor over om even door de kou te moeten.
En dan zijn dit zelfs nog honden die heel de dag bij hun eigenaars op het erf los lopen.

En dat bedoel ik inderdaad: Het is verrukkelijk om door weer en wind met je beste maatje(s) in de buitenlucht te vertoeven. En al heb je even geen zin, dan maak je maar zin. In de stromende regen ballen gooien om te apporteren doe ik ook, ik kan troch maar een keer nat worden, en als ik nat ben, nou ja, dan kan ik net zo goed door gaan Lachen

Bij ons in huis is dat wel het credo: want het dier heeft nergens om gevraagd, en je hebt er dus goed voor te zorgen. De dieren gaan gewoon voor, want wij (mijn man en ik) kunnen wel voor onszelf zorgen. Ik woon zelf aan het water en ga zo vaak mogelijk met Beer zwemmen, hij gaat eigenlijk zoveel als mogelijk mee met mij, en vergezelt ons altijd op de boot (vind ie prachtig), loopt naast de fiets. Ik neem hem ook geregeld mee naar het werk, terwijl ik een representatieve kantoorbaan heb Duivel , dan ligt hij gewoon onder mijn bureau, en gaat ook gewoon mee de vergaderingen in. Mensen kijken wel even op, maar ik heb nog geen negatieve reacties gehad Haha!

Een hond is net een spiegel: je krijgt gewoon in zijn gedrag te zien wat je er zelf aan eigen gedrag in stopt.

Ik be principieel tegen hulpmiddelen als de GL maar ook benches en dergelijke, Beer heeft zijn eigen plekje waar hij zich vrijelijk kan terugtrekken als hij even rust wil en waar we hem nooit storen, en verder is dit huis gewoon even goed van hem als van ons. We hebben hem nooit in een bench gehad of opgesloten, en (terwijl hij toch van half acht tot half drie alleen is), heeft hij nimmer iets in huis geslopt. Begrijp me goed, ik zeg niet dat ik het perfect doe, er zijn er vast die het veel beter doen, maar ik hoef maar in het blije gezicht van Beer te kijken (zie profiel voor foto) om te weten dat hij een goed leven heeft. Het kost veel tijd, een hond. Dan maar niet GTST kijken, of Gouden Kooi, of wat ook maar. Een beter tijdsbesteding dan mijn dieren verzorgen kan ik trouwens ook niet eens bedenken Haha!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:36

somokkele schreef:
Daarnaast wil ik even reageren op het los lopen van de honden en het gewoon op andere honden af laten lopen. Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van. Je weet niet hoe de honden op elkaar reageren.
<knip>
Standaard worden de meeste (idd niet allemaal) honden te laat terug geroepen waardoor mijn hond al bolstaat van de stress aangezien ze weet dat ze niet mag gaan van mij, maar zo ontzettend angstig is...... Maar goed, dit is off topic.

Ik reageer hier even op omdat ik dus een van die boosdoeners ( Knipoog ) ben. Honden reageren op zijn honds op elkaar. Laatst werd mijn herder door een Leonsberger terechtgewezen en dus gegrepen. Baasje van de Leonsberger (twee keer zo groot en zwaar als mijn hond dus) wilde tussen beide springen. Ik heb haar gevraagd dat niet te doen. Beer en haar hond (jacco) spreken wel dezelfde taal, wij niet. Er komt er vanzelf wel een bovendrijven, en ze maken elkaar heus niet af hoor. De Leonsberger won, Beer loopt nu met gepaste voorzichtigheid op hem af, en klaar.

En ja, ik heb ook wel eens een hond gehad die een beet van een andere hond incasseerde. Dat kan. Kinderen geven elkaar ook wel eens een lel, paarden elkaar een trap. Ik maak me daar niet al te druk om: ontsmetten en gaan met die banaan. Het probleem ontstaat juist door de terughoudendheid van baasjes. Hond angstvallig vast, of, erger nog: klein hondje optillen als er een andere (grote) hond aan komt, waardoor wij ingrijpen in het natuurlijke gedrag van de honden. Mijn hond is inderdaad doodbraaf, heeft zelfs nooit teruggegromd. In onze wijk woont een vrouw met twee spanieltjes, waarvan een ooit door een herder is gegrepen. Zij wil juist graag dat haar hondje met de mijne speelt (onder toeziend oog van ons beiden) om hem zijn angst te laten overwinnen. Ik wil maar zeggen: wij brengen onze eigen terughoudendheid makkelijk over op honden, waardoor zij gespannen reageren. Als jij al vermoed dat jouw hondje bang wordt, of jij een hond aan ziet komen en daardoor verstijft, is de kans groot dat je dat op jouw hondje overbrengt. Die daardoor meer spanning krijgt, een angstbijtertje wordt, en dan is de cirkel rond. (overigens kan Rockwitch dit wellicht bevestigen, die is de deskundige Lachen )

Wist je overigens dat de top drie van agressieve honden juist de kleintjes zijn?
Zie ook even http://www.telegraaf.nl/buitenland/1436 ... tml?p=10,1

Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:53

somokkele schreef:
Ik moet zeggen rockwitch, wat is jou motivatie om trainer en gedragsbegeleider te zijn op het moment dat je er al zo negatief in staat...... Waarom zou je dan tijd en energie in de hond/baas willen steken als je toch al bij voorbaat weet dat de voorwaarden niet goed zijn?

Wat bedoel je met voorwaarden die bij voorbaat al niet goed zijn?

Mijn motivatie om trainer en gedragsbeleider te worden is omdat ik vooral met pups, de mensen vanaf begin af aan kan leren hoe ze het beste met hun hond om kunnen gaan. En als gedragsbegeleider kan je mensen ook leren hoe ze beter met hun hond om kunnen gaan. Al is dat dan in een later stadium en zijn er wel al wat problemen ontstaan.
Ik denk dat dat allemaal in het voordeel van de hond gaat werken en ik denk dat mensen en honden dan veel meer plezier van elkaar zullen hebben.
Maar er moeten wel mensen zijn die ze dat leren.
Ik sta trouwens alleen maar negatief tegenover al die hulpmiddelen die mensen aanschaffen omdat ze denken dat ze daarmee hun hond opvoeden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:55

Leuk zo'n discussie kan ik echt van genieten. Haha!
Ook mijn hond loopt veel los en ook zij mag best naar andere honden toe en idd loop ik gewoon door als ik denk hm weet niet of het goed gaat, en mijn hond komt dan gewoon mee.
Ook zij spreekt perfect hondentaal en 99 van de 100 keer gaat het goed en lossen ze het zelf wel op.
Ook mijn hond heeft een tijdje met een halti gelopen dit omdat mijn vriend altijd wat problemen had met zjin gezag over haar en hij een hernia had dus wel moest lopen maar niet met een trekkende hond.
Moet ook zeggen dat ze sindsdien ook minder ging trekken bij hem zonder halti.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:04

Ik ben neit tegen hulpteugels, ook niet tegen halti's dus. Ik heb 5 jaar geleden een 6-jarige Duitse Herder uit het asiel gehaald. Mijn hond kwam oorspronkelijk van de boerderij (die boer is naast zijn boerenbedrijf ook een erkende fokker) en daarna is hij is huis gehaald door iemand die zo'n hond bij lange na niet aankon. Waarschijnlijk hebben er nog wat eigenaren tussengezeten, maar hier weet ik dus niets van.
Bij de eigenaar voor mij heeft mijn hond dus in een kennel achter het huis gezeten, zonder ooit uitgelaten te worden.
Ik kreeg dus een hond die enorm trok, en die wel wat opvoeding heeft gehad, maar steeds in gedeeltes, er werd nooit echt doorgepakt, jammer.
Toen heb ik een halti aangeschaft. En door steeds gewoon stil te staan als hij trok, hem weer naast me te vragen (met de stem, niet met de halti) en hem te belonen als hij netjes naast me liep, leerde hij het vrij snel af. De halti heb ik een paar weken gebruikt, toen was hij niet meer nodig Lachen

Achteraf.... had ik dat idd ook met de halsband kunnen doen, ik werkte immers niet op druk. Bij een volgende hond zal ik ook geen halti meer aanschaffen, ik heb het niet nodig Lachen
Ik ben geen fan van de halti als iemand er de hond altijd mee uitlaat. Je kunt een hond prima leren om niet te trekken, en als je hond dat heeft geleerd, is de halti niet meer nodig Lachen

En ik woon op een heerlijke plek voor honden, ik maak urenlange wandelingen (hier in Leusden, op de Kanaaldijk mogen alle honden gewoon los) en hij is zwaar teleurgesteld als we geen andere honden tegenkomen. Ik vind het ook fijn als hij veel in contact met andere honden is, een hond is een sociaal dier, een roedeldier, hij heeft ook echt behoefte aan het contact met andere honden. Het is ook zijn natuur.... ik stimuleer dat.
Het leuke is wel dat de mensen hier verschrikkelijk nuchter zijn als het om onderlinge contacten van honden gaat. Mijn hond is een Alpha, en staat dus.... bovenaan.... ook boven een Duitse dog.
Gister wilde een hitsige Lab bovenop hem springen (mijn hond is om medische redenen gecastreerd, en gecastreerde reuen schijnen erg lekker te ruiken) en die lag in minder dan geen tijd op zijn rug. Baasje: "Goed zo, pak hem maar aan! Voed ze op!"
En tegen mij: "Zo fijn als honden elkaar opvoeden.... "
Ik: " Haha! Haha! Haha! "

Erg prettig. Erg fijn om je hond gewoon lekker hond te laten zijn. Die urenlange wandelingen zouden zonder al die andere honden niet zo lang duren.... maar zó is het fijn. Tibeau is er zeer gelukkig mee. Hij is niet mijn "kindje", hij is gewoon hond, hij weet wat zijn plek is bij mij en in de roedel, hij weet precies waar hij aan toe is...... en hij is volmaakt tevreden.....
Stiekem ben ik toch wel "natural" Haha! Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:32

Hey Yamcha altijd fijn als je mensen tegenkomt die het ook snappen. Ik kom gelukkig ook wel eens mensen op het strand tegen (als ik al mensen tegen kom) die ook gewoon hun hond los hebben en ook zoiets hebben van zoek het maar lekker uit.
De honden die ik bij me heb zijn ook absoluut geen vechters, maar er is wel eens een ontzettend irritante labrador reu op de teef gesprongen, en dat moet je bij haar niet doen, want ze is echt vrij dominant. Toen heeft ze hem wel afgesnauwd, maar niet gebeten ofzo. Jammer genoeg was het nogal een volhouder, dus toen heeft ze wel even iets harder opgetreden. Toen had hij het eindelijk door en is weer terug naar zijn baas gegaan.
Helaas zag ik toen vanuit de verte dat zijn baas hem aan zijn nekvel omhoog trok en op de grond gooide, omdat hij al de hele tijd aan het roepen was.
Jammer genoeg liep ik een stuk verder weg, dus kon ik er niks van zeggen.
Maar ik ben toch benieuwd of die hond nu nog graag naar zijn baas gaat.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:46

Ik zelf laat mijn hond geregeld wel met andere honden spelen op het hondenstrand, omdat hij op die manier dan toch stoom kan afblazen en met andere soortgenootjes even 'hond' spreken. Als het van de andere baasjes ook mag tenminste. En inderdaad kome er dan soms ook wat grommen en snauwen bij, maar echte wonden heeft hij nog nooit gehad. Ook even rennen, sprintje trekken, even snuffelen tot zolang hij wil en niet tot de riem op zijn einde is gekomen... Heerlijk. En dan zien dat een hond vrijwillig, dus zonder lijn, graag bij je in de buurt wil blijven, dat jij zijn alles bent. Echt leuk. Lachen In onze buurt zijn er talloze voorbeelden van hondjes die elke dag een ommetje maken, steeds het zelfde padje, die lopen er echt als zombies bij. Die levenslust is er presies uit, echt jammer.
Ook ik heb de mijne zonder bench opgevoed (en nog aan het opvoeden), en zonder andere hulpmiddelen zoals gl/halti. Het grote voordeel van onbeschreven honden die je de volle 100% nog zelf kan gedrag aanleren als ze nog pup zijn en geen fysieke riemtrekmonsters zijn geworden. Tong uitsteken

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:50

tja niet iedereen heeft de mogelijkheid om de hond zo los te laten.... maar je iedereen kan toch zijn hond loslaten op een veldje of naar het bos gaan of iets dergelijks. Mijn hond mag trouwens ook best snuffelen, maar in het begin was het gewoon aan een stuk zijn neus aan de grond en trekken. En nee ik loop niet alleen een blokje om.... Nu kan ik gewoon wandelen met een losse lijn en mijn hond snuffelt wel wat rond maar sleurt me niet meer mee gewoon door te trainen. In het bos gkan hij gan en staan waar hij wil Lachen

Wat die man bij zijn hond doet rockwitch vindik echt not done die hond begrijpt daar helemaal niets van... Zo zijn wij met school een keer naar het strand geweest met alle honden. Alle honden dus los en mijn hond ging steeds achter dezelfde hond aan. Die hond was daar niet van gedient maar mijn hond is nog jong. Toen heeft het baasje mijn hond aan zijn nekvel omhoog getrokken harstikke lomp, ik was woest Boos! op het strand los was helaas niet zo'n succes omdat mijn hond steeds zeewater ging drinken en op de terugweg was die harstikke ziek Ach gut maargoed beetje offtopic Nagelbijten / Gniffelen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:55

Idd XjolitaX ik stond ook echt met open mond te kijken, maar ja hij was al aan het eind van het strand en ik liep echt nog een heeeel eind achter hem. Niet zo gek dat die hond dus bij mij bleef hangen, ik zou ook niet naar die baas gaan.

Jammer genoeg zie ik wel vaker dat soort mensen op het strand. Zondag ook weer, een beagle, hij mocht uiteindelijk bij het water los. Toen pakte hij iets van het strand, (zag later dat het een paardendrol was) en toen ging die vent helemaal uit zijn stekker, echt brullen naar die hond dat ie hier moest komen en echt heel hard los roepen. Toen liep hij naar die hond toen, en ja hoor ook in het nekvel op de grond. Helaas, ook hier was ik te ver weg. Maar je zag zelfs vanuit de verte dat die hond zijn staart echt tegen zijn buikje zat geplakt.
Zo ontzettend sneu zoiets.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:59

Dan moet je echt 0,0 verstand van honden hebben om zo'n opvoeding te geven ... Boos! En dikwijls mogen die honden dan uiteindelijk nooit meer los. om nog even offtopic door te gaan Bloos

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:11

Ja precies, en daarom wil ik nou een hondenschool beginnen en gedragstherapeut worden, dan kan ik de mensen tenminste de (vind ik) goeie manier bij brengen om je hond dingen te leren en hoe je ze het beste op kan voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:22

Oh gut, dat is zo triest.... en zo vuil om de hond te straffen voor het gewenste gedrag. Hond komt toch?
Moet je hem belonen. Komt ie volgende keer zo weer (al heeft die van mij er momenteel wat moeite mee, met al die andere honden erbij). Ik roep dan wel harder, maar zodra hij komt, krijgt ie een knuf en een beloning. Het gaat ook steeds beter Lachen
@XjolitaX: ik zou het geloof ik ook niet grappig vinden als iemand mijn hond zo behandelde..... beesten van mensen heb je toch Boos!
0,0 begrip, en geen enkele wil om iets te leren.....

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:14

idd. ben het helemaal met jullie eens. sommige mensen

nee kon er ook bepaald niet mee lachen. Ik heb haar haar eigen hond al verschillende malen zien slaan. Heb toch even duidelijk laten merken dat ik hier niet van gedient ben en ik het niet nog eens moet zien.

Sommige mensen snappen gewoon niet dat een hond tijd kost ofzo Verward