Paar vraagjes over Cavia.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Re: Paar vraagjes over Cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:18

Ik geef mijn cavia's wel altijd sla... Ik geef alleen nooit zoveel kool, dat is niet goed voor ze ofzo.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:48

Je mag ze heel veel geven van groenvoer cavia`s krijgen er bijna nooit last van

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:17

tamaraM schreef:
Je mag ze heel veel geven van groenvoer cavia`s krijgen er bijna nooit last van

als ze het gewend zijn niet snel nee maar het zit in een klein hoekje Knipoog misschien heeft deze caaf wel bijna nooit geen groente gehad of groente wat hij niet krijgt thuis.. en je geeft het zal ik wel kleine stukjes geven.. want als ze het bijna of nooit krijgen dan kan het dier er wel snel last van krijgen Tong uitsteken maar inderdaad minder snel als bij konijnen Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:59

Mijn caafs krijgen ook heel vaak groenvoer, sowieso iedere dag paprika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:18

Promessa schreef:
1 stuk groenten/ fruit is genoeg voor op een dag, anders krijgt tie te veel binnen...

Dat is dus echt veel te weinig naar mijn mening (en die van de fokker waar mijn knaafs vandaan komen Knipoog ).

Groente kunnen ze eigenlijk niet te veel van krijgen, let alleen op met kool vanwege gasvorming in de darmen. Daarover verschillen de meningen overigens, maar de fokker heeft me ervoor gewaarschuwd en ik ga heel erg van haar mening en ervaring Knipoog

Sla krijgen mijnes gewoon. Diarree komt meestal voor bij konijnen door teveel sla, niet /minder bij cavia's. Ik zelf nog nooit heb gehoord van een cavia die aan diarree door teveel sla is overleden, dan moeten ze wel echt flink wat krijgen volgens mij. Mijne kunnen gerust een halve krop op bijvoorbeeld en dat gaat altijd prima -wat natuurlijk niet zegt dat het per definitie goed is, maar iig wel dat 't bij mij altijd prima gaat-. En als het zo was dat je met sla moest uitkijken zou men toch ook waarschuwen voor komkommer zou ik denken??

Hooi kan je eigenlijk, samen met groentes, onbeperkt geven. Dat is juist goed, en worden ze niet dik van. Hooi houdt de spijsvertering op gang ook. De echte dikmaker is biks (of snoepjes). Ik geef mijn cavia's dan ook niet onbeperkt biks, dat krijgen ze gewoon sochtends en savonds wat in het bakje. Verder kunnen ze onbeperkt de hele dag hooi en groente/fruit eten.
Als de groentes al wat lang in de kooi liggen mag je ze gerust eruit halen en weer verse/andere groentes/fruit erin gooien.

Cavia's kunnen net als mensen niet zelf vitamine C aanmaken, dat is ook iets om rekening mee te houden Haha! In sommige soorten biks zit vitamine C toegevoegd (bijv. Hopefarms biks) maar als je de zak eenmaal geopend hebt vervliegt het snel omdat je de zak nooit 100% goed afgesloten krijgt weer. Daarom kan je beter vitamine C bijvoeren, gewoon pilletjes voor mensen zijn goed. Mijne willen die van de kruidvat niet (verwend *LOL* ) maar vinden die van Roter (in 't gele 'flesje' bij de kruidvat) erg lekker. En als je knaaf weer naar de eigenaar is kan je 't zelf ook nog gebruiken, dus geen geldverspilling Haha!

Speeltjes moet je mee uitkijken, sommige dingen zijn natuurlijk niet goed voor cavia's als ze eraan gaan knagen. Wel kan je speciale caviaspeetljes kopen bij de dierenwinkel (niet erg duur, meestal rond de 3 euro), die zijn speciaal voor knaagdieren gemaakt en dus niet schadelijk als eraan geknaagd wordt. Mijn cavia's vinden er overigens niet veel aan. Tong uitsteken

Cavia's zijn eigenlijk gelukkiger met z'n tweetjes, dus jouw oppascavia mag gerust wat extra aandacht hebben als je daar tijd voor hebt en 't leuk vindt Haha!

Edit: als de cavia helemaal geen groente gewend is uiteraard wel opletten ermee en niet onbeperkt geven, darmen zijn gauw van slag... maar dan zou ik toch vragen aan de eigenaar wat die normaal geeft. Vreemd dat dat niet is doorgegeven ook, dan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:23

Promessa schreef:
Op zich alles behalve sla, dit bevat te veel water en hiervan kunnen ze diarree krijgen...

Nooit geweten! Mijn cavia krijgt al 4 jaar heel vaak sla (wel vaak oudere sla), en heeft nog nooit ergens last van gehad. Bloos

Die van ons eet ook graag komkommer en appel. Tomaat en spinazi lust hij geloof ik niet zo graag. En hij krijgt veel hooi, gewoon van de paarden.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:02

met sla moet je ook goed uitkijken.. heb nu weer een cavia die in de diaree is.. door teveel groente..

ik geef ze meestal 2 tot 3 stukjes groente.. waaronder ook wel eens gedroogd bruinbrood (nu vooral voor de ene caaf)

1 stuk is netjes hoor.. niet te weinig.. is maat net hoeveel ze er van krijgen Knipoog als ze hier paprika krijgen.. heb 4 caafs dan snij ik hem in 2 stukken.. en komkommer een kleinere stukjes en bijv witlof of worteltjes erbij en dan vind ik het wel genoeg haha

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:11

Die van mij krijgen 3x op een dag groenten, smorgens vaak 1 krop witlof met z'n tweetjes. Eind van de middag vaak een paar bladen andijvie of andere groente wat we op dat moment eten. S'avonds voor het slapen nog een paar stukjes fruit. Ik vind 1 stuk per dag dan ook niet zo veel eerlijk gezegd Bloos

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:23

loveyoutoo schreef:
Die van mij krijgen 3x op een dag groenten, smorgens vaak 1 krop witlof met z'n tweetjes. Eind van de middag vaak een paar bladen andijvie of andere groente wat we op dat moment eten. S'avonds voor het slapen nog een paar stukjes fruit. Ik vind 1 stuk per dag dan ook niet zo veel eerlijk gezegd Bloos

zo doe ik dat dan in 1 keer haha als mijn moeder heeft gestofzogen dan ga ik altijd groente snijden haha op een bordje ermee en in de hokjes doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:33

WildWings schreef:
Edit: als de cavia helemaal geen groente gewend is uiteraard wel opletten ermee en niet onbeperkt geven, darmen zijn gauw van slag... maar dan zou ik toch vragen aan de eigenaar wat die normaal geeft. Vreemd dat dat niet is doorgegeven ook, dan.

Bedankt! Hier kan ik wel wat mee, over wat de cavia altijd krijgt is wel doorgegeven hoor.
Gewoon caviavoer. Verder niks.

Ik ga straks even zijn hok verschonen, zal ik hem wel even wassen voorzichtig.
En dan even naar die winkel voor een paar stukken fruit Haha!

Hij krijgt hier lekker veel aandacht, hij komt sowieso een paar uur per dag uit zijn hokje, want hij kan gewoon los lopen op een stukje van mijn kamer.
Heb een veilige plek voor hem uitgekozen dat hij nergens aan kan eten.
En ik geef hem ook heel veel aandacht. Als ik meestal achter de computer zit ligt die op mijn schoot te slapen!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:18

__Jesper schreef:
WildWings schreef:

Bedankt! Hier kan ik wel wat mee, over wat de cavia altijd krijgt is wel doorgegeven hoor.
Gewoon caviavoer. Verder niks.

Ik ga straks even zijn hok verschonen, zal ik hem wel even wassen voorzichtig.
En dan even naar die winkel voor een paar stukken fruit Haha!

Hij krijgt hier lekker veel aandacht, hij komt sowieso een paar uur per dag uit zijn hokje, want hij kan gewoon los lopen op een stukje van mijn kamer.
Heb een veilige plek voor hem uitgekozen dat hij nergens aan kan eten.
En ik geef hem ook heel veel aandacht. Als ik meestal achter de computer zit ligt die op mijn schoot te slapen!

Dat gaat helemaal goed komen! *LOL*

Lindy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:18

Ik geef mn cavia altijd komkommer. Vinden ze heel lekker. & gras.
Wc rollen kan je best geven, dat doe ik ook wel is Lachen
Hij vind het even leuk maar daarna niet meer haha Tong uitsteken

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:30

Cavia's mogen niet teveel sla! En ook niet teveel kool! Hier kunnen ze gasvorming van krijgen! En dat kan dodelijk zijn.
Ze mogen wel andijvie, witlof, komkommer (niet teveel ineens ivm kans op diarree), appel, peer, banaan (was mijn vorige kaaf gek op!) wortels, kiwi, paprika (heel goed voor ze ivm veel vitamine c) etc etc. Maar dus niet teveel koolsoorten en ook geen sla!

Veel plezier met je oppasdiertje!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:15

sla kan wel.. dat is net als komkommer en witlof.. eerst een beetje.. en met banaan moet je ook opassen wegens verstoppingen..

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:16

Sla kan dus niet Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:19

o nee.? waarom dan niet.?
waarom krijgen alle cavia's hier dan sla en is er nooit wat aan de hand.?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:49

Van sla kunnen ze gasvorming krijgen, en daar kunnen ze een soort van koliek van krijgen (even in paardentaal) en daar kunnen ze dood aan gaan.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:58

nadina schreef:
Van sla kunnen ze gasvorming krijgen, en daar kunnen ze een soort van koliek van krijgen (even in paardentaal) en daar kunnen ze dood aan gaan.

Dat is onzin.
Van sla krijgen ze geen gas. In sla zit alleen erg veel vocht. Mensen denken dat dat slecht is (wat niet zo is).

Van kool, daar kunnen ze gas van krijgen (net als mensen).

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:00

loveyoutoo schreef:
nadina schreef:

Dat is onzin.
Van sla krijgen ze geen gas. In sla zit alleen erg veel vocht. Mensen denken dat dat slecht is (wat niet zo is).

Van kool, daar kunnen ze gas van krijgen (net als mensen).

je inderdaad.. alleen van koolsoorten en dit mogen ze alsnog wel (ook als er gasstoffen in sla zat) alleen met mate.. maar in sla zit echt geen gasstoffen hoor Tong uitsteken alleen veel vocht delen..

zoals spitskool en dergelijken ja daar kunnen ze bij veel en vaak kolen aan overlijden maar met mate niet Tong uitsteken tuurlijk moet je wel uitkijken maar als ze het gewend zijn (sla) dan is dat niet erg Tong uitsteken

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:03

Ik wil niet in een welles-nietes discussie vallen... Ik ben geen expert en zet hier neer wat ik geleerd/gehoord heb. Water lijkt me het probleem niet zo, je geeft een caaf toch ook komkommer? In sla zit Nitriet, en ik heb geleerd dat dit slecht is. Ze zullen niet meteen doodgaan aan een blaadje sla, maar het schijnt dus wel slecht voor ze te zijn.
Ik denk maar zo: er zijn zoveel groentes waar geen enkel probleem bij is, dat ik de dubieuze groentes maar laat liggen. Maar goed, ieder voor zich, nogmaals, ik ben geen expert...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:37

in sla zit inderdaad nitriet maar is niet schadelijk omdat er ook genoeg water/vocht in zit.. in sla zit vele malen meer en andere soorten vocht dan komkommer.. maar ook komkommer moet je in het begin niet teveel geven.. net als alle andere vocht groentes.. maar welles nietes discussies zijn hier genoeg dus ieder zijn eigen pad Haha! en ik snap je helemaal.. liever dingen geven wat niet snel 'schade' kan maken dan dingen waar de kans groter van is Lachen

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:58

Ze krijgen bij mij al jaren vanalles en heb nooit 1 zieke caaf gehad. In ieder geval niets dat aan het eten lag.

4x per dag krijgen ze groente:

andijvie, witlof, komkommer, tomaat, wortel, knolselderij, paprika, spinazie, sla (idd met mate), kool (met mate), appel, peer, watermeloen (met mate). Maar ook gras, paardenbloemen etc.

You name it! Als je niet overdrijft door ze ineens heel veel groente te geven als ze dat niet gewend zijn, is er niks loos. Alleen maar gezond.