Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikka schreef:rhodesian ridgeback?
tantjeuh schreef:Eerste grote belangrijke vraag: Hoeveel ervaring heb je met honden?
Begin niet met een rodhesian, border collie, husky,... als je nog geen ervaring hebt met het opvoeden van honden, en niet van plan bent om heel intensief naar een hondenschool te gaan (en dan bedoel ik niet alleen een puppycursus).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super honden, als ik ooit zelf een hond koop staan de rodhesian en de border zeker op het keuzelijstje, maar ik kan van mezelf ook wel zeggen dat ik weet waar ik aan begin (met een vader als instructeur op de hondenschool). En ik weet ook dat je serieus in de problemen kan komen met je hond, als je één van de 'moeilijkere' rassen eruit pikt, zonder dan heel intensief opgevolgt te worden en begeleid te worden door iemand met ervaring. Een border is bijvoorbeeld een super slimme hond, héél leuk om mee te werken en om nieuwe dingen te leren. Maar als ze hun bezigheid niet hebben, dan zijn ze ook wel zo slim om nieuwe dingen beginnen uit te vinden en ze zijn ook enorm snel weg met verkeerde dingen die hun aangeleerd worden. Gevolg is dan dat je een strontvervelende hond krijgt..
Ashley__ schreef:Idd een labrador of een Friese Stabij?
tantjeuh schreef:Eerste grote belangrijke vraag: Hoeveel ervaring heb je met honden?
Begin niet met een rodhesian, border collie, husky,... als je nog geen ervaring hebt met het opvoeden van honden, en niet van plan bent om heel intensief naar een hondenschool te gaan (en dan bedoel ik niet alleen een puppycursus).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super honden, als ik ooit zelf een hond koop staan de rodhesian en de border zeker op het keuzelijstje, maar ik kan van mezelf ook wel zeggen dat ik weet waar ik aan begin (met een vader als instructeur op de hondenschool). En ik weet ook dat je serieus in de problemen kan komen met je hond, als je één van de 'moeilijkere' rassen eruit pikt, zonder dan heel intensief opgevolgt te worden en begeleid te worden door iemand met ervaring. Een border is bijvoorbeeld een super slimme hond, héél leuk om mee te werken en om nieuwe dingen te leren. Maar als ze hun bezigheid niet hebben, dan zijn ze ook wel zo slim om nieuwe dingen beginnen uit te vinden en ze zijn ook enorm snel weg met verkeerde dingen die hun aangeleerd worden. Gevolg is dan dat je een strontvervelende hond krijgt..
manishdra schreef:Mijn mening:
Als iemand niet van plan is een cursus te volgen met zijn/haar hond als onervaren persoon, kan hij het beste eentje op batterijen nemen.
Vind het altijd zo'n onzin; dat mensen dan roepen dat ze dan wel bepaalde rassen kunnen nemen, omdat deze zo lief, gehoorzaam en gezinsvriendelijk zijn; Hoef je geen cursus voor te volgen.
manishdra schreef:Een ierse Wolfshond minst makkelijk? positieve consequentie heb je nodig. maar dat heb je bij elk ras. Verder; een goede opvoeding is alles. Dus vind de opmerking nogal raar. Dat een volwassen excemplaar teveel zou kunnen zijn, kan ik me voorstellen, maar dat heb je met alle grote honden.
Liiesjjj schreef:Veel ervaring heb ik niet.
Mijn vriendin heeft een hond die gewoon niet luisterd, alleen als ze zin heeft.
Ik moet zeggen dat ze bij mij beter luisterd als bij haar vader.
Als de hond moet komen: Oooh, kijk is 'naam' lekker brokje! = Vader
Als ik wil dat ze komt is het: 'naam' Kom hier en dan staat ze er..
Vroeger heb ik veel honden alleen uitgelaten, toen was ik nog een Penny
Mijn ouders hebben allebei vroeger honden gehad, dus die kunnen er ook mee overweg
Ilzjuh schreef:manishdra schreef:Een ierse Wolfshond minst makkelijk? positieve consequentie heb je nodig. maar dat heb je bij elk ras. Verder; een goede opvoeding is alles. Dus vind de opmerking nogal raar. Dat een volwassen excemplaar teveel zou kunnen zijn, kan ik me voorstellen, maar dat heb je met alle grote honden.
Ga maar na. Ik heb dit trouwens echt niet zelf verzonnen. Ik heb dit van iemand gehoord waarbij ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat hij ernaast zou zitten.
manishdra schreef:Ik zeg ook niet dat je het je verzint, maar in elk ras heb je ook uitzondering, de goed en de "slechte" kant op. Voor hetzelfde geldt had jou kennis een wat minder excemplaar. En het minst makkelijke ras wat er is, ik denk zelf wel dat het overdreven is...
Mijn hollander is ook niet de makkeljikste maar heeft wel een karakter wat niet 'normaal' is voor het ras. Maar dan is het nog niet zo dat het hele ras zo is.
Snap trouwens niet wat ik na moet gaan?
Een site van een fokker van Ierse Wolfshonden schreef:Een Ierse wolfshond is een hond met een sterke eigen wil. Indien U deze hond onvoorwaardelijk wilt gaan leren luisteren raden wij U aan een ander ras te zoeken.
Eevj schreef:Een dalmatier?
Ilzjuh schreef:Mijn kennis had een wat minder exemplaar? Nou nee. Mijn "kennis" heeft helemaal geen Ierse Wolfshond maar iemand die er voor gestudeerd heeft zal wel weten waar hij het over heeft, niet? Maar ze staan er gewoon om bekend. Er zullen gerust gemakkelijkere exemplaren bij zitten hoor, dat is bij ieder hondenras zo.
Een site van een fokker van Ierse Wolfshonden schreef:Een Ierse wolfshond is een hond met een sterke eigen wil. Indien U deze hond onvoorwaardelijk wilt gaan leren luisteren raden wij U aan een ander ras te zoeken.
suusiejj schreef:sevke schreef:Een husky als eerste hond ???Of een pronkrug ??
Waar zie jij staan dat het d'r eerste hond is?
suusiejj schreef:Ashley__ schreef:Idd een labrador of een Friese Stabij?
Labrador vind ze niet wat
Liiesjjj schreef:Eevj schreef:Een dalmatier?
Nee, aan een Dalmatier ga ik niet beginnen, heb er heel slechte verhalen over gehoord
Liiesjjj schreef:Ik heb een paar Dalmatiers gezien en dat was verre weg van wat jij hier beschrijft.
Iedere hond is natuurlijk anders, maar dat waren echte stijfkoppen, moeilijk opvoedbare honden.
Zal wel aan de opvoeding van de hond hebben gelegen