Leuk hondenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Leuk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:22

Idd een labrador of een Friese Stabij?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:27

Nikka schreef:
rhodesian ridgeback?

Idem Ja

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:36

Eerste grote belangrijke vraag: Hoeveel ervaring heb je met honden?

Begin niet met een rodhesian, [***], husky,... als je nog geen ervaring hebt met het opvoeden van honden, en niet van plan bent om heel intensief naar een hondenschool te gaan (en dan bedoel ik niet alleen een puppycursus).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super honden, als ik ooit zelf een hond koop staan de rodhesian en de border zeker op het keuzelijstje, maar ik kan van mezelf ook wel zeggen dat ik weet waar ik aan begin (met een vader als instructeur op de hondenschool Clown). En ik weet ook dat je serieus in de problemen kan komen met je hond, als je één van de 'moeilijkere' rassen eruit pikt, zonder dan heel intensief opgevolgt te worden en begeleid te worden door iemand met ervaring. Een border is bijvoorbeeld een super slimme hond, héél leuk om mee te werken en om nieuwe dingen te leren. Maar als ze hun bezigheid niet hebben, dan zijn ze ook wel zo slim om nieuwe dingen beginnen uit te vinden en ze zijn ook enorm snel weg met verkeerde dingen die hun aangeleerd worden. Gevolg is dan dat je een strontvervelende hond krijgt..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:40

tantjeuh schreef:

Begin niet met een rodhesian, border collie, husky,... als je nog geen ervaring hebt met het opvoeden van honden, en niet van plan bent om heel intensief naar een hondenschool te gaan (en dan bedoel ik niet alleen een puppycursus).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super honden, als ik ooit zelf een hond koop staan de rodhesian en de border zeker op het keuzelijstje, maar ik kan van mezelf ook wel zeggen dat ik weet waar ik aan begin (met een vader als instructeur op de hondenschool Clown). En ik weet ook dat je serieus in de problemen kan komen met je hond, als je één van de 'moeilijkere' rassen eruit pikt, zonder dan heel intensief opgevolgt te worden en begeleid te worden door iemand met ervaring. Een border is bijvoorbeeld een super slimme hond, héél leuk om mee te werken en om nieuwe dingen te leren. Maar als ze hun bezigheid niet hebben, dan zijn ze ook wel zo slim om nieuwe dingen beginnen uit te vinden en ze zijn ook enorm snel weg met verkeerde dingen die hun aangeleerd worden. Gevolg is dan dat je een strontvervelende hond krijgt..

Amen. Lachen

Je moet bij dat soort rassen echt weten waar je aan begint. Als je een BC niet genoeg beweging geeft of te doen geeft, dan gaan ze allerlei leuke dingetjes uitproberen die jij wellicht, íets minder leuk vindt. Knipoog En dit geldt voor veel andere rassen precies hetzelfde.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:44

Ben het ook eens met tantjeuh, er worden echt een aantal rassen genoemd die ik echt niet als eerste hond zou aanraden. zowiezo als je een pup wilt, ga dan naar een goeie fokker, en daarna naar een hele goeie hondenschool.

Zelf zou ik eerder naar het asiel gaan of zoals ik al doe een hond uit het buitenland. Een kennis vangt Turkse honden op en die herplaatsen we weer. Echt alleen maar schatten van honden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:10

Ashley__ schreef:

Labrador vind ze niet wat Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:22

Viszla ?

Afbeelding

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:45

Mijn mening:
Als iemand niet van plan is een cursus te volgen met zijn/haar hond als onervaren persoon, kan hij het beste eentje op batterijen nemen.
Vind het altijd zo'n onzin; dat mensen dan roepen dat ze dan wel bepaalde rassen kunnen nemen, omdat deze zo lief, gehoorzaam en gezinsvriendelijk zijn; Hoef je geen cursus voor te volgen. Vervolgens heb je een onopgevoedde hond al dan niet me gedragsproblemen in huis. Maar het is wel zo'n lieve gezinsvriendelijke hond en dus harstikke lief en die boze heddur (of andere gemeen ras) heeft het dan weer gedaan omdat hij de andere hond op zijn plek wil wijzen...

Een ierse Wolfshond minst makkelijk? positieve consequentie heb je nodig. maar dat heb je bij elk ras. Verder; een goede opvoeding is alles. Dus vind de opmerking nogal raar. Dat een volwassen excemplaar teveel zou kunnen zijn, kan ik me voorstellen, maar dat heb je met alle grote honden.

Er komen meer rassen in dit topic, waarvan ik zoiets heb dat je dat nooit aan een 14 meid moet aanraden, laat staan zonder eerdere hondenervaring (niks tegen jou hoor TS, maar dat heeft met natuurlijk overwicht te maken en dat komt oa met de leeftijd).

Als je van het "kort haar" afstapt heb je ook nog leonbergers... die zijn ook erg leuk!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:46

tantjeuh schreef:

Begin niet met een rodhesian, border collie, husky,... als je nog geen ervaring hebt met het opvoeden van honden, en niet van plan bent om heel intensief naar een hondenschool te gaan (en dan bedoel ik niet alleen een puppycursus).

Veel ervaring heb ik niet.
Mijn vriendin heeft een hond die gewoon niet luisterd, alleen als ze zin heeft.
Ik moet zeggen dat ze bij mij beter luisterd als bij haar vader.
Als de hond moet komen: Oooh, kijk is 'naam' lekker brokje! = Vader
Als ik wil dat ze komt is het: 'naam' Kom hier en dan staat ze er..
Vroeger heb ik veel honden alleen uitgelaten, toen was ik nog een Penny Clown
Mijn ouders hebben allebei vroeger honden gehad, dus die kunnen er ook mee overweg Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:51

manishdra schreef:
Mijn mening:
Als iemand niet van plan is een cursus te volgen met zijn/haar hond als onervaren persoon, kan hij het beste eentje op batterijen nemen.
Vind het altijd zo'n onzin; dat mensen dan roepen dat ze dan wel bepaalde rassen kunnen nemen, omdat deze zo lief, gehoorzaam en gezinsvriendelijk zijn; Hoef je geen cursus voor te volgen.

Daar heb je helemaal gelijk in... Maar dan nog is er een groot verschil tussen de noodzaak om een basiscursus gehoorzaamheid van een paar weken te volgen, of de noodzaak om gedurende de eerste jaren van de hond zijn leven een cursus te volgen.

Mij maak je ook niet wijs dat je een hond aan het luisteren krijgt na een cursus van een paar weken, maar bij bepaalde rassen kan die basiscursus wel voldoende zijn om een leuke gezinshond te krijgen. Terwijl bij andere rassen echt heel wat meer nodig is dan dat..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:12

manishdra schreef:
Een ierse Wolfshond minst makkelijk? positieve consequentie heb je nodig. maar dat heb je bij elk ras. Verder; een goede opvoeding is alles. Dus vind de opmerking nogal raar. Dat een volwassen excemplaar teveel zou kunnen zijn, kan ik me voorstellen, maar dat heb je met alle grote honden.

Ga maar na. Ik heb dit trouwens echt niet zelf verzonnen. Ik heb dit van iemand gehoord waarbij ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat hij ernaast zou zitten. Knipoog

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:15

Cane corso. Zoek maar op op internet. Wij hadden er 2, maar moesten helaas weer weg aangezien het huis te klein voor ze was. We hebben een lange tijd van ze genoten!

Het zijn lekkere forse grote imposante honden. Je moet consuquent zijn. Maar als ze weten dat je de baas bent, heb je er echt alles aan. Het zijn geweldige wakers, maar ook echte lieverds. Geen allemands vriend, waar ik nooit van heb gehouden. Maar die zich echt hecht aan zijn baasje, en de mensen daaromheen.

Afbeelding
http://i237.photobucket.com/albums/ff28 ... 1214309903
Dit was onze Faya (de teef)

Afbeelding
http://i237.photobucket.com/albums/ff28 ... 1214310016
Dit was onze Gino (de reu)
Laatst bijgewerkt door Eskimo op 24-06-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:16

Liiesjjj schreef:
Veel ervaring heb ik niet.
Mijn vriendin heeft een hond die gewoon niet luisterd, alleen als ze zin heeft.
Ik moet zeggen dat ze bij mij beter luisterd als bij haar vader.
Als de hond moet komen: Oooh, kijk is 'naam' lekker brokje! = Vader
Als ik wil dat ze komt is het: 'naam' Kom hier en dan staat ze er..
Vroeger heb ik veel honden alleen uitgelaten, toen was ik nog een Penny Clown
Mijn ouders hebben allebei vroeger honden gehad, dus die kunnen er ook mee overweg Lachen

Oke Lachen, dat helpt ons al een groot stuk vooruit.. Je gaat dan best, om grote problemen te voorkomen, voor een hond die makkelijk op te voeden is, niet al te koppig is, niet te zelfstandig is, geen TE grote 'werkhond' is.

Ik zou dan zeggen:
- blijf weg van Terriërs, algemeen gezien zijn dat stronteigenwijze honden die het liefst hun eigen gangetje gaan, wat dus niet zo makkelijk op te voeden is

- blijf weg van de 'oerhonden' (zoals bv husky), dat zijn vaak heel zelfstandige en onafhankelijke honden.. Dat maakt ze soms wat afstandelijk, ze doen hun ding en gaan hun eigen weg.

- blijf weg van de echte werkhonden (herders en drijvers), die omwille van hun enorme intelligentie én hun temperament jou misschien iets te slim zullen af zijn. Hierbij zou ik wel nog durven kijken naar de werkhonden met een goed karakter (niet koppig, niet eigenwijs, niet te waaks,...) uit een showlijn, in plaats van uit een werklijn. (Afhankelijk van de manier waarop de pups gekweekt zijn komen ze uit een 'showlijn' of uit een 'werklijn'. De eerste zijn gekweekt op schoonheid, waarbij het temperamentvolle werkerskarakter wat naar de achtergrond gaat, en daarbij iets makkelijker wordt voor een 'beginner'. De werklijnen bestaan uit allemaal voorouders die in de sport presteren, en waarbij nog heel wat instinctieve werklust inzit, wat het weer moeilijker maakt voor een beginner)

Als ik van jou was zou ik toch zeker eens gaan kijken bij de retrievers, persoonlijk zou ik dan durven zeggen: Nova Scotia Duck Tolling Retriever (vermits je hierboven ergens aangaf dat de labrador en golden zo niet jou ding waren).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:22

Ilzjuh schreef:
manishdra schreef:

Ga maar na. Ik heb dit trouwens echt niet zelf verzonnen. Ik heb dit van iemand gehoord waarbij ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat hij ernaast zou zitten. Knipoog

Ik zeg ook niet dat je het je verzint, maar in elk ras heb je ook uitzondering, de goed en de "slechte" kant op. Voor hetzelfde geldt had jou kennis een wat minder excemplaar. En het minst makkelijke ras wat er is, ik denk zelf wel dat het overdreven is...
Mijn hollander is ook niet de makkeljikste maar heeft wel een karakter wat niet 'normaal' is voor het ras. Maar dan is het nog niet zo dat het hele ras zo is.

Snap trouwens niet wat ik na moet gaan? Bloos

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:28

Een dalmatier Lachen?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:29

manishdra schreef:
Ik zeg ook niet dat je het je verzint, maar in elk ras heb je ook uitzondering, de goed en de "slechte" kant op. Voor hetzelfde geldt had jou kennis een wat minder excemplaar. En het minst makkelijke ras wat er is, ik denk zelf wel dat het overdreven is...
Mijn hollander is ook niet de makkeljikste maar heeft wel een karakter wat niet 'normaal' is voor het ras. Maar dan is het nog niet zo dat het hele ras zo is.

Snap trouwens niet wat ik na moet gaan? Bloos

Mijn kennis had een wat minder exemplaar? Nou nee. Mijn "kennis" heeft helemaal geen Ierse Wolfshond maar iemand die er voor gestudeerd heeft zal wel weten waar hij het over heeft, niet? Maar ze staan er gewoon om bekend. Er zullen gerust gemakkelijkere exemplaren bij zitten hoor, dat is bij ieder hondenras zo.

Een site van een fokker van Ierse Wolfshonden schreef:
Een Ierse wolfshond is een hond met een sterke eigen wil. Indien U deze hond onvoorwaardelijk wilt gaan leren luisteren raden wij U aan een ander ras te zoeken.

[Edit] Even de quote gerepareerd.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:34

Eevj schreef:
Een dalmatier Lachen?

Nee, aan een Dalmatier ga ik niet beginnen, heb er heel slechte verhalen over gehoord Vork

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:40

Ilzjuh schreef:
Mijn kennis had een wat minder exemplaar? Nou nee. Mijn "kennis" heeft helemaal geen Ierse Wolfshond maar iemand die er voor gestudeerd heeft zal wel weten waar hij het over heeft, niet? Maar ze staan er gewoon om bekend. Er zullen gerust gemakkelijkere exemplaren bij zitten hoor, dat is bij ieder hondenras zo.

Ik zeg toch niet dat hij het heeft, het had wel gekunnen. Waar heeft-ie dan voor gestudeert?

Een site van een fokker van Ierse Wolfshonden schreef:
Een Ierse wolfshond is een hond met een sterke eigen wil. Indien U deze hond onvoorwaardelijk wilt gaan leren luisteren raden wij U aan een ander ras te zoeken.

Juist, als je een hond wil met 100% will to please moet je geen Ierse Wolfshond nemen. Maar een sterke eigen wil, wil niet zeggen dat ze niet luisteren naar gewone commando's. Je moet alleen niet verwachten dat hij/zij aan je been geplakt zit, kwijlend omhoog kijkend, wachtend op het volgende commando wat jij gaat geven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:44

suusiejj schreef:
sevke schreef:
Een husky als eerste hond ??? Verward Of een pronkrug ??

Waar zie jij staan dat het d'r eerste hond is? Lachen

Ik meende dat uit het topic verstaan te hebben. Indien dit niet zo is, sorry dan Knipoog

Heb trouwens nog een ingeving : groot, kortharig, sportief, lief : een pointer ! Vrienden van ons hebben er zo één. Mits een consequente opvoeding een hele leuke hond, maar heeft wel veel beweging nodig, want ik vind ze neiging hebben tot zenuwachtigheid Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:52

suusiejj schreef:
Ashley__ schreef:

Labrador vind ze niet wat Clown

Haha, oké, heb niet alles gelezen Clown

Nou, Friese Stabij dan?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:54

Liiesjjj schreef:
Eevj schreef:
Een dalmatier Lachen?

Nee, aan een Dalmatier ga ik niet beginnen, heb er heel slechte verhalen over gehoord Vork

haha ohja welke dan?
Wij hebben zelf een dalmatier! echt een schat van een hond! Zelfs een nestje met haar gehad! Hardstikke lief met kinderen, goed op te voeden. Heerlijke honden zijn t hoor! We hebben nog veel contact met de baasjes van sommige pups, die ondertussen ook alweer 5 jaar oud zijn. Allemaal harstikke vriendelijke honden! Vraag me dus af wat jij voor verhalen hebt gehoord !

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:55

Mensen, ik denk dat ik erover uit ben.
Ik heb even met pap en mam overlegt, ze willen een lieve hond waar je veel mee kan doen, geen zenuwlijer die je om de 2 uur moet uitlaten en een goede luisteraar.
Heb even naar jullie comentaar gekeken en ben er dan toch over uit gekomen om een Labrador of Retriever te nemen.
Het gaat ook om het karakter en denk dat toch dat 1 van die 2 rassen (of natuurlijk een kruising:P) het beste bij ons past Lachen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:57

Ik heb een paar Dalmatiers gezien en dat was verre weg van wat jij hier beschrijft.
Iedere hond is natuurlijk anders, maar dat waren echte stijfkoppen, moeilijk opvoedbare honden.
Zal wel aan de opvoeding van de hond hebben gelegen Lachen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:58

Liiesjjj schreef:
Ik heb een paar Dalmatiers gezien en dat was verre weg van wat jij hier beschrijft.
Iedere hond is natuurlijk anders, maar dat waren echte stijfkoppen, moeilijk opvoedbare honden.
Zal wel aan de opvoeding van de hond hebben gelegen Lachen

dit heb ik ook vaker gezien

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:59

Greyhounds zijn trouwens ook geweldige honden... erg lief en erg rustig.... in huis bijna een meubelstuk Haha!