Mijn kat neemt de titel jager wel erg serieus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: Mijn kat neemt de titel jager wel erg serieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:23

De katten van mij vange geregeld ook muizen en kikkers en nog meer dieren die ik niet meer kan herkennen omdat ze gewoon veminkt zijn.
Vorig jaar nog een jonge kraai gered uit hun klauwen. Het arme beestje had nog niet eens alle veren. Heb hem gevoerd en later toen hij groot genoeg was vrij gelaten. Soms komt hij/zij nog op de schutting zitten en roept heel hard. Je kunt nog steeds heel dicht in de buurt komen. Als de katten nu in zijn/haar buurt komt gaat ie heel hard krijsen.

onze kater heeft wel eens een jonge cavia uit het hok gehaald. Vriendinnetje van mijn dochter had toen het hok niet goed dicht gedaan. VOnd het heel zielig maar kon hem niet meer te pakken krijgen. Kat werd ook later door de kids killer genoemd. Is nu eenmaal het aard van het beestje.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:04

Mijn kat heeft onlangs na 2 jaar verwoed jagen zijn eerste vogel vermoord Cool

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:20

Bij ons is het ook altijd raak met dode beestjes.
Wij hebben 4 katten waarvan er eentje super fanatiek is.
Geen vogel te groot en niks is te snel voor hem.
En als je hem ziet,zo klein en schattig:

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu komt het mooie,we hebben ook een 14 ponder en die kan gewoon nog geen vleugellam vogeltje vangen Clown

Afbeelding
( ja je ziet het goed,deze past met geen mogelijkheid op 1 stoel Clown )

Nu is de oplossing,kleine kat vangt vogel,grote kat mag het binnen brengen en net doen alsof hij het heeft gevangen Haha! Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:48

Zoolgangster schreef:
Onze kat had door dat we geen vogeltjes en muizen lustten. Dus verschenen er boterhammen (onbesmeerd, dat wel) voor de keukendeur. Haha! En er kwam ook eens een halve kip thuis. Bloos

Kijk, daar heb je nu nog eens wat aan... Haha!
Ik zit al mijn hele leven tussen de katten en heb ze dus ook al met van alles aan zien komen:
Eén van de Siamezen besloot eens wat aan het armzalige menu wat hij kreeg te doen en kwam met een verse biefstuk aan.
Ook ooit eens de restanten van een vreetfestijn, en ik neem aan dat het slachtoffer een konijn was, aan de resten te zien, mogen opruimen; het bloed zat tot aan het plafond.
Eén van mijn katten had de afwijking om al zijn speeltjes (voornamelijk speelgoedmuizen) achter de toiletpot te verstoppen. Op een dag kwam ik hem tegen terwijl hij een hele grote, dooie rat naar het toilet bracht. Ook heeft hij eens een ei gevangen, door het gevaarte uit de eierdoos te wippen en netjes naar de andere kant van het aanrecht te rollen (en het ei was nog heel ook!).
Stoffel had grotere ambities en joeg voornamelijk op honden (heel apart plaatje; meestal rent de hond achter de kat aan, bij Stoffel was het andersom - hij was wel netjes, honden met een mens eraan liet hij met rust).
Gilgamesj ving voornamelijk stukken kip en dan het liefst van je bord.
Maotje had ook altijd grootste plannen en probeerde reigers en ooievaars te pakken. Enige probleem was dan dat die beesten dichtbij toch wel erg groot waren.
Caitlin is een vogelverzamelaar. Vorig jaar was het echt erg en lag er op het platje bijna dagelijks één of meerdere vogellijkjes.
Maar de meeste prooien waren altijd wel muizen (heerlijk; totaal ondergekwijlde muizen redden), molletjes, kikkers ('leuk' gezicht hoor, als een kat binnen komt met de achterpoten nog uit de bek stekend) en insecten...

Oja, de eksters in de buurt jagen ook graag, voornamelijk op katten. Zelden heb ik ze zo hard naar binnen zien vliegen, de katten dan, hé...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:33

De ene jager ligt nu dood onschuldig naast me te slapen. Hij lag ooit te slapen op het terras, werd wakker, scheurde naar de achterkant van de tuin (toch n goede 100 meter) om binnen 2 sec de bosjes weer uit te komen met n muis...

de ander vangt halve stokbroden...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:46

Wij hebben altijd jonge katten, en als we een muisgrijze hebben, dan vreet de oude kat ze zelf op Scheve mond
Ach, ze vreten de raarste dingen op. Maar ze hoeven niet bij ons in huis te komen.
Laatst was er 1 kat heel fanatiek bezig mijn keine pony (1.17,5m) te vangen, hij kwam er zelfs bovenop te zitten om vervolgens met een klein plukje manen ervandoor te gaan Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:54

Hahahaha...

Ooit heeft onze kat gedacht een reiger te vangen... Tot ze van dichtbij wel HEEL erg groot bleek...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:14

Een aantal jaar terug waren we een paar dagen van huis en de katten hadden een voersilo voor de brokjes en één voor het water, ze konden dus een aantal dagen vooruit. Waar we niet aan gedacht hadden was dat onze toenmalige kat helaas een vogel had gevangen en door het kattenluik naar binnen had gesleept, het was bloedheet in die periode, toen er na een paar dagen iemand thuis kwam, mij bleef het gelukkig bespaard, hoefde ik niet uit te leggen wat ze aantroffen, er kroop van alles rond en de lucht was onverdraaglijk, ik was blij dat dit mij niet ten deel is gevallen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:11

ik moet het helaas met Secretlin eens zijn. Dikke lol zo over je kat, en kan me voorstellen dat je er wel eens mee moet lachen, maar verbaas me wel over alle 'dierenliefhebbers' op bokt. Alle diertjes die ze vangen zijn niet zielig? Worden niet gevangen uit honger, maar moeten sterven als amusement. zijn die minder dier ofzo? 'Het is de natuur', het is niet de natuur dat een beest wat thuis prima te vreten krijgt dan maar voor de lol gaat jagen (en dus prooidieren 'voor niets', hoogstens voor de lol doodmaken). Ofja, het gedrag is voor de kat wel natuurlijk, maar het effect op de natuur van al die loslopende katten is niet natuurlijk. En dan ook nog het risico willen lopen dat je huisdier vergiftigd wordt omdat hij zonodig buiten op ratten moet jagen? Vreemd hoor, als je van je dier houdt wil je dat toch voorkomen, neem je toch je verantwoordelijkheid om te zorgen dat dit niet gebeurd? Goudvissen gevangen, heel leuk voor de buur die nu ZIJN diertje moet missen omdat iemand anders zijn dier buiten gooit. Hier is deze week ook weer een nestje leeggehaald. Vreemd hoor, dat er steeds minder musjes en andere tuinvogels overblijven omdat er zoveel katten loslopen dat ze amper de kans krijgen om een broedsel te volbrengen. Ik hou van katten, maar de gevolgen van het makkelijke 'gooi je kat maar buiten', ik vind het jammer.

maargoed, dit zal wel weer tegen dovemansoren gezegd zijn, ik verbaas me dus echt over het twee maten meten mbt dierenliefde hier in dit topic. Een kuikentje in een blender als kunst en bokt staat op zijn achterstepoten bij zulk nutteloos dierenleed. Als een kat niks te eten zou krijgen of echt als muizenvanger op het plattenland in dienst is, is het idd de natuur, dan is het jagen om te (over)leven, met een doel, met nut. Als katlief thuis gewoon te eten krijgt is het dus totaal zinloos dat al die diertjes moeten sterven ter vermaak van een kat die ook prima op eigen tuin buiten kan lopen. Neem ik de kat niet kwalijk hoor, maar de eigenaren wel. en argumenten over de bio-industrie e.d. slaan natuurlijk nergens op, dat het ergens anders nog sielugher is verandert niks aan de nutteloosheid van het sterven van al die musjes enz. Knipoog . Heel dubbel. Heel vreemd.

Ik heb overigens wel heel hard moeten lachen om het verhaal met de reiger en het pindazakje Huilen van het lachen dan sta je toch vreemd te kijken Nagelbijten / Gniffelen Als ze nu allemaal op pindazakjes en kippen in braadzak gaan jagen, is het hele probleem opgelost Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 01-06-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:15

kjoetie: dit topic is geopend omdat de TS het juist niet zo fijn vindt dat haar kat met allerlei beesten thuis komt.

Echter, als zo'n dier gegrepen is door je kat, is het toch al te laat in vrijwel alle gevallen. Wat moet je doen, het dier half dood laten creperen?

Niemand hier die het LEUK vindt dat het gebeurt, maar wat DOE je er aan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:16

je kat op je erf houden en anders een ren bouwen Knipoog

En als het gegrepen is is het idd al te laat. dat moet je dan dus zien te verkomen, is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar van t dier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:18

Door je dier 24 uur per dag in de gaten te houden zeker... Als jij binnen bezig bent en je kat lekker in de tuin ligt kan 'ie ook een vogel grijpen. Eigen erf lijkt me weinig uithalen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:18

Zijn er echt zo weinig vogeltje in de tuin door de vele huiskatten?
Of heeft het heel misschien een andere oorzaak??

Ik vindt het echt wel zielig voor de vogeltjes hoor, maar wij hebben nu eenmaal een boerderijkat die de muizen moet vangen, en dan sneuvelt er ook wel eens een vogeltje. Maar de muizen zijn natuurlijk net zo zielig!
Snap eigenlijk ook echt niet waarom er in rattengif en insectenverdelvers bestaan, dat kun je toch ook niet maken?
En wel altijd uitkijken als je buiten loopt hoor, misschien ga je wel op een mier staan! En een vlieg doodslaan is toch wel het allerergste wat je kunt doen Nors opkijken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:22

@Nouks: nu verwachten jullie dus indirect dat mensen met een vijver/voliere dus wél 24 op wacht zitten om jagende katten uit de tuin te houdenom hun eigen diertjes op hun eigen terrein te beschermen? Is dan wel erg omgekeerde wereld he? Bovendien, als je je tuin goed afzet of een ren bouwt, hoef je er niet bij te blijven. Hoe dan ook is dat jouw verantwoordelijkheid als eigenaar, hoe je dat zou oplossen. Helaas is het in de praktijk meestal het probleem van de buur Knipoog. Die vogels op je eigen erf, ja dat is ook sneu, maar zal per saldo wel een boel vogeltjes schelen op jaarbasis.

Asjemenou: het is idd uit onderzoek gebleken dat de vogelstand erg te lijden heeft onder katten. Natuurlijk spelen andere factoren ook een rol, zoals bebouwing,maar dat het kattenoverschot en de vele buitenkatten die jagen er een grote rol in spelen is een feit. Zal kijken of ik het betreffende onderzoek kan achterhalen via google. Zoals ik trouwens als zei, een boerderijkat die in dienst is als muizenvanger is weer een ander verhaal, dan heeft het jagen 'nut' omdat het om ongedierte gaat in de ogen van sommige mensen (niet in die van mij, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Is ook zielig voor die muis ja, maar hij sterft dan niet vanwege het amusement van een volgevreten kat Knipoog ) En die laatste twee opmerkingen zijn te kinderlijk voor woorden en daar zal ik dan ook niet op ingaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:30

kjoetie schreef:
@[***]: nu verwachten jullie dus indirect dat mensen met een vijver/voliere dus wél 24 op wacht zitten om jagende katten uit de tuin te houdenom hun eigen diertjes op hun eigen terrein te beschermen? Is dan wel erg omgekeerde wereld he? Bovendien, als je je tuin goed afzet of een ren bouwt, hoef je er niet bij te blijven. Hoe dan ook is dat jouw verantwoordelijkheid als eigenaar, hoe je dat zou oplossen. Helaas is het in de praktijk meestal het probleem van de buur Knipoog. Die vogels op je eigen erf, ja dat is ook sneu, maar zal per saldo wel een boel vogeltjes schelen op jaarbasis.

Nee, dat zeg ik niet.

A) Ik vind en heb altijd gevonden dat katten op je eigen terrein horen.
B) Als je zelf een kat en een vijver hebt, is het gewoon je eigen schuld als je eigen kat je eigen vissen opeet.
C) Een kat kan ook op eigen terrein een dier grijpen. Of dat nu je eigen vis uit de vijver is of een vogel die even langs komt wippen.

Mijn punt, je hoeft toch niet 24 uur per dag je eigen kat op je eigen terrein in de gaten te houden? Tsja, dan KAN het wel eens voorkomen dat 'ie een vogel grijpt ja. Want een beetje vogel denkt echt niet "laat ik tussen deze twee schuttingen maar niet naar beneden gaan want hier woont een kat".

Wie is "jullie" overigens? Heel aardig dat je me aanziet voor meerdere personen, maar ik ben toch echt alleen mij.

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:37

Ja hier nog een! Ik dacht dat onze kat de eneige was die zo jaagde, maar iet dus. Wij hebben een uit de kluiten gewassen pers x europese korthaar en die vangt allees wat los en vast zit. Bijna iedere dag een muis/vogel en meestal ook een konijn. Hij brengt alles wat hij overhoudt netjes naar de bass ( Scheve mond ) dat zijn meestal de oren de staart en de ingewanden van het konijn, en de veren, skelet en ingewanden van de vogels. Van muizen en ratten is het meestal de staart en soms wat ingewandjes. Onze andere kat (broertje van deze) die we helaas verloren zijn, vind alleen wormen. Dat was meer zijn tempo Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:38

Dan zijn we het over punt A hartstikke eens Haha! en B is niet wat ik bedoel, ik heb het over de vijver leeghalen bij een buur.

En ik ben het ook met de rest van je stuk eens, je kunt je kat niet 24/7 in de gaten houden, en ook niet voorkomen dat hij af en toe eens een vogeltje grijpt,maar het aantal slachtoffers dat de kat maakt kun je gemakkelijk ver naar beneden schroeven door hem op je eigen terrein te houden (waar vogels heel snel weten dat er een huistijger rondloopt Knipoog want ook die hebben hun eigen leefgebiedje waar ze de ins en outs van kennen ).

En met jullie doel ik op de mensen in dit topic, bedoelde er niets negatiefs mee en wellicht ook niet handig gekozen, mijn excuses daarvoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:43

kjoetie schreef:
Dan zijn we het over punt A hartstikke eens Haha! en B is niet wat ik bedoel, ik heb het over de vijver leeghalen bij een buur.

Ik snap niet waarom je tegen mij überhaupt begint over het leeghalen van de vijver van de buurman. Als ik iets niet zeg, spreek me er dan ook niet op aan.

Overigens ben ik zelf een kat- en hondloze katten- en hondenliefhebber... Echter ben ik wel in het bezit geweest van een dove hond die geregeld vogels uit de lucht greep Nagelbijten / Gniffelen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:59

nou nouks, dan heb ik ergens iets niet helemaal goed meegenomen en jouw naam aan andermans post verbonden, t was dan dus niet voor jou bedoeld Knipoog Ik bedoelde mijn opmerking ook in zijn algemeenheid, niet voor 1 persoon int bijzonder, lees ipv vijver eventueel voliere.

Wie de schoen past, trekke hem aan Haha!

Edit: even witregel toegevoegd zodat nouks niet denkt dat de tweede opmerking tegen haar gericht is Knipoog

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:11

Ik ken een kat die de makreel (die in krant was gewikkeld en waarschijnlijk lag te wachten voor de bbq) van de buren mee nam naar huis. Vork

Mijn eigen kat vangt eigenlijk nooit wat. Toen ze nog klein was is ze een keer gestoken door een wesp. Ik denk dat ze die toen gevangen heeft. Daarna heeft ze nooit meer wat mee gesleept.

Als je tegen de kat van m'n vriend zegt: jij neemt ook nooit meer een kadootje mee (wat dus sarcastisch bedoelt wordt, om misverstanden te voorkomen) ligt er de volgende dag een verse vogel in de woonkamer.
Laatst hebben we de hele woonkamer op zijn kop moeten zetten omdat er een muis rondliep. Leuk is dat, vangen ze iets, vinden ze het niet leuk meer dus kunnen wij hem vangen...

Vind eigenlijk niet dat we nu massaal de katten binnen moeten gaan houden. Ik vind dat het wel natuur is, mensen slachten ook kippen af 's avonds voor de tv een kippenpoot te kunnen snacken. Mij is ook altijd geleerd dat alleen de zwakere diertjes gevangen werden door katten (misschien was het om te troosten want m'n vader zei het altijd als de kat vroeger weer een beestje had vermoord en ik in tranen was Tong uitsteken ).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:32

Mijn poezen vangt spitmuizen, alle insecten, vogels en vreet kattenkruid.

Jammer genoeg nemen ze mee naar binnen om verder te gaan spelen en opeten Clown

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:42

Dus muisjes die gevangen worden door een boerderijkat die er van moet overleven zijn niet zielig, maar muisjes die door huiskatten gevangen worden wel Verward Ik mis de logica. Alweer een voorbeeld van met twee maten meten.

Hoewel mijn katten wat mij betreft mogen stoppen met jagen, heeft het toch ook zeker voordelen. Geen muizen in het paardenvoer, geen ratten in het kippenhok, toch ook wel lekker! Knipoog Of is dat nu ook weer sielugh?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:51

Hmmm dus dat nest pimpelmezen wat groot is gebracht in onze achtertuin waar minimaal 5 katten rondlopen was een uitzondering? Of gewoon een strategisch opgehangen vogelhuisje

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:11

Haha! Haha! Haha!
ik kom niet meer bij
Onze kat komt uit het asiel, en toen hij voor de eerste keer een dagje buiten mocht, lag er 's avonds een dikke merel voor de deur.
Verleden jaar was ik ziek, zat ik thuis en had kat buiten gelaten, na een uurtje opeens een vreemd gebonk tegen het raam, doe de gordijnen open, staat hij triomfantelijk een vogeltje tegen het raam te meppen! Toen ik achter de ruit wild 'los, los dan toch' begon te gillen, keek hij me echt zo aan van: "Ja, je bent enthousiast over mijn cadeau hé!"
Verder is hij op 1.5 jaar tijd met een paar muisjes komen aanzetten, dus zeker geen moordmachine.
Maar hij vangt wel wasknijpers (die jat hij uit het bakje als je de was ophangt).

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:31

WesseLady schreef:
Dus muisjes die gevangen worden door een boerderijkat die er van moet overleven zijn niet zielig, maar muisjes die door huiskatten gevangen worden wel Verward Ik mis de logica. Alweer een voorbeeld van met twee maten meten.

Hoewel mijn katten wat mij betreft mogen stoppen met jagen, heeft het toch ook zeker voordelen. Geen muizen in het paardenvoer, geen ratten in het kippenhok, toch ook wel lekker! Knipoog Of is dat nu ook weer sielugh?

Ze bedoelt, geloof ik, dat boerderijkatten er van moeten overleven en huiskatten normaal te eten krijgen en vogeltjes pakken om mee te spelen. Dus voor huiskatten is het niet noodzakelijk dat ze vogeltjes vangen omdat ze al genoeg te eten krijgen.