Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Re: Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:43

Elke keer weer verbaas ik me hoe honden gevoerd worden. Waarom een hond iets laten eten dat hij/zijn niet lekker vindt.

Omdat iedereen brokken voert zal het dus wel goed zijn. Als iedereen voor de trein springt doe jij het toch ook niet.

De waarheid is hard.....(alles over brokken) Het is een lap tekst, maar zeer informatief.

Als je hond brokken echt eet en er goed uitziet, dan snap ik dat iemand niet wil overstappen op iets anders. Maar als een hond niet eet, waarom dan niet verder kijken dan je neus lang is. Denk aan de hond in plaats van aan jezelf of aan je portemonee.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:38

@Mistic:

Bij onze pup ( weet ik bijna wel zeker) is het probleem dat ze te slim is en te verwend. Wij hebben fouten gemaakt in de zin van: te veel aandacht geven, negatieve aandacht en manieren voor het voeren, lekkers bij het eten doen enz.

Ze lust het heus wel want als ze eenmaal begint dan eet ze alles achter elkaar op. Als ze het echt niet zou lusten dan zou alles met lange tanden opeten, knoeien aarzelen met brokjes pakken.
Ze begint gewoon niet te eten, als ze begint is het hap slik weg.
IMO lust ze het dus wel gewoon.

Ik stop het onder opvoedprobleem wat we nu weer recht moeten trekken. Het is een slim hondje en heeft te vaak haar zin gekregen Knipoog

En weet je wat verder zo jammer is?

Bokt is super handig want er staat veel info op, je hoort veel info, je ziet veel info.
Maar eigenlijk TE veel info. En dan vaak ook nog van allerlei mensen die het niet met elkaar eens zijn.

Hoe moet ik nou geloven wat waar is? En wie er gelijk heeft? Dat kan ik toch niet? Zeker niet als iedereen over en weer babbelt en beweert dat alleen zijn of haar mening juist is.

Daar raak ik van in de war. En dat is vrij logisch.

Tot nu toe is algemeen bekend dat brokken 'goed' zijn. Automatisch neem je dat aan en doe je dat zelf ook. Al onze honden zijn er prachtig groot, gezond en oud mee geworden ( de oude is er zelfs nog gewoon). En ineens roepen er een paar dat het anders moet ( en ook nog allemaal wat anders) en dan verwacht jij dat ik gelijk achter 1 zo'n mening aanhol?

Zeg eerlijk zou jij dat doen?
Jij bent ook eerst overtuigd hoor. Of jij weet niet beter en houd dus automatisch deze waarheid aan, nou dat doe ik dus ook. Daar is iets meer voor nodig om maar gelijk drastisch anders te voeren.

Bij paarden is het niet anders trouwens, aan gras en hooi hebben ze inprincipe genoeg. Daar zit alles in. Omdat paarden werken geven we ze bix ook nog logisch.
Maar dan, loop een ruitersportzaak in en het stikt van de potjes met poedertjes, zalfjes dingetjes bla blatjes voor extra dit, en extra dat.
IMO is dat nergens voor nodig, in bix, hooi, gras zit alles wat ze nodig hebben. Ze hebben al dat extra niet nodig.
Als mensen dat toch willen voeren moeten ze zelf weten, het is in de handel er is nog niet gebleken dat het schadelijk is ( voor zover ik weet).

Als de onderzoeken van de 'slechte' invloed van brokken verder vordert dan horen we daar wel meer van en dan kan ik altijd nog kiezen voor iets anders.
Maar tot die tijd heb ik daar iets meer overtuiging voor nodig. En feiten en geen 10 verschillende meningen van allemaal verschillende mensen.

Verder kijk ik echt niet naar mijzelf of mijn portemonnee zoals jij zo mooi concludeert Knipoog Ik ga alleen niet zomaar mijn manier van voeren omgooien omdat 1 iemand dat zegt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:00

MissJeanny schreef:
@Mistic:

Zeg eerlijk zou jij dat doen?
Jij bent ook eerst overtuigd hoor. Of jij weet niet beter en houd dus automatisch deze waarheid aan, nou dat doe ik dus ook. Daar is iets meer voor nodig om maar gelijk drastisch anders te voeren.

Heel eerlijk heb ik mijn hond in het begin ook brokken gegeven, omdat ik niet beter wist. Helaas heeft hij juist door brokken allerlei medisch problemen gekregen, onder andere uraatstenen waardoor hij een best zware operatie ondergaan heeft.

Ook mijn hond at slecht, maar toch at hij zijn brokken. Niet meer dan logisch, als je niets anders voorgeschoteld krijgt. Eten moet je toch een keer.

Stel nou dat jij van je moeder elke dag bruine bonen voorgeschoteld krijgt, welke je ontzettend vies vindt. Je krijgt niets anders en kan ook niet aan iets anders komen. Na 2 dagen krijg je honger, na 3 dagen heel erg en ga je toch maar de bruine bonen eten om van de krampen af te komen.
Mag ik dan concluderen dat jij bruine bonen lekker vind, aangezien je ze toch eet?????

Heb je de link helemaal doorgelezen die ik je gegeven heb? Ik zou zeggen neus nog eens verder op het forum en lees op Barfplaats.nl. Dan zal je zien dat er niet maar een paar mensen zijn die dit zeggen en dat er ook wetenschappelijke onderzoeken zijn.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:34

Ik kan me best voorstellen dat de verschillende meningen verwarrend zijn, maar als ik een voedingsprobleem heb met mijn hond en mensen geven mij tips, dan ga ik me in die tips verdiepen om eens te kijken of ik er iets aan heb. Als je dan al bij voorbaat gaat roepen dat je er gewoon overheen gaat lezen omdat je het allemaal maar verwarrend vind dan kom je nooit een stap dichter bij een mogelijke oplossing. Ik vind dat gewoonweg zonde. Zonde van de gemiste kans en zonde van de moeite van de mensen die hier met de beste bedoelingen proberen jou een goede tip te geven en die als dank nog even van jou de wind van voren krijgen.

En nee, ik vind helemaal niet dat je duidelijk hebt aangegeven dat je hond ook geen vlees wil eten. Je berichten zijn hierover namelijk nogal tegenstrijdig. Het ene moment eet de hond wel goed als er maar vlees door de brokken zit en weigert ze de brokken te eten omdat ze er vlees doorheen wil en het andere moment eet ze vlees ook ineens slecht. Het is me eerlijk gezegd niet eens duidelijk wat je onder 'vlees' verstaat. Blik, vers, rauw, gekookt?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:54

@Oprtalj: Wie zegt dat ik mij er niet in verdiept heb? Ik heb met twee hele belangrijke tips al wat gedaan, het niet meer zo veel aandacht geven en het eten aanbieden, als ze het niet binnen 10 minuten opheeft dan weer weghalen.
Dat doe ik momenteel dus ik doe echt wel wat met de tips en dat staat er ook duidelijk.

Waar ik overheen lees zijn de discussies over of een hond wel een carnivoor was of een omnivoor enz. Daar heb ik niks aan. Die waren ook meer onderling aan het uitvechten om het maar even zo te zeggen wie er gelijk had wat een hond nou was en dat was niet naar mij gericht.

Diegene die de wind van voren kregen waren diegene die :
- Enkele keren herhaalden hoe slecht ik wel niet bezig was geweest terwijl gelijk aangaf dat niet meer te doen.
- Tips gaven die al waren gegeven en dat brachten op een rare manier. Zo van: ik begrijp niet dat je bla bla

Voor de bruikbare tips heb ik netjes bedankt en daar doe ik wat mee.

Ik gaf aan dat ik het eerst zo ging proberen ( het eten aanbieden en na zoveel tijd weghalen.) en kijken of dat werkt.

Het vlees enz ben ik zelf gewoon niet van overtuigd dat recht heb ik toch? Met de meeste tips doe ik wat, maar met de tip van overgaan op vlees enz ben ik het zelf gewoon nog niet helemaal voor. Dus ik probeer eerst die andere tips.

En dan zal ik bij deze het even duidelijk neerzetten:

Als pup van zoveel weken toen ze net bij ons was at ze het netjes op met vlees erdoor.
Daarna werd dat steeds slechter en minder.

We hebben haar daarna blikvlees erbij gegeven maar ook dat hoeft ze 1 of 2 keer niet meer.

Vers vlees in de zin van niet uit blik, of zak uit de winkel hebben we nog niet geprobeerd. Mijn moeder ( van de wie de hond uiteindelijk is) is zelf niet zo'n voorstander van alleen maar vlees geven omdat ze het dan moeilijk vind om uit te vinden of ze dan wel alle goede voedingstoffen binnenkrijgt.
Maar eerlijk, nee dat is het enige wat we nog niet geprobeert hebben.

Nogmaals: Momenteel gebruik ik de weghaal methode ( ze heeft nog steeds niks gehad tot nu toe) ik zal het zo weer proberen.
En ik hoop dat dat helpt. Mocht dat toch niet werken ga ik nog wel eens over dat vlees enz denken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:05

De wind van voren kregen? Bedoel je mij nou?

Ik gaf jóu de wind van voren omdat je een hond dwong te eten door haar brokken in haar bek te stoppen en die vervolgens dicht te houden. En ik wilde het niet wéér zeggen, maar jij míj de wind van voren geven......pfffff.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:12

Ik reageer toch ook nog maar eens, al vermoed ik dat het niet echt gewaardeerd wordt.. Allé..

First of all: er zijn een aantal mensen hier op bokt die overtuigd zijn van het voeren van rauw vlees (zelf samengesteld) of KVV, al dan niet in combinatie met een goede brok. Deze mensen spreken elkaar niet tegen, integendeel! Naast het aanbieden van dergelijk voer, waarvan je eerder aangaf dat je hondje dat wél lustte én waarvan veel verschillende smaken op de markt zijn -waardoor je dat veel gemakkelijker kan afwisselen dan brok- zijn er inderdaad óók opvoedkundige manieren om je hondje beter te laten eten. Maar korte tijd aanbieden én ander soort voeding aanbieden kan heel goed samengaan Knipoog

Ten tweede quote ik je hieronder even. Hier geef je een heel mooi voorbeeld dat we paarden wél zo natuurlijk mogelijk willen voeden. Met (gedroogd) gras en kruiden. En wanneer een paard daar niet voldoende aan heeft dan voeren we eventueel wat aanvullende brok.

Hoe natuurlijk zijn brokken denk jij? En hoe natuurlijk zijn de ingredienten? Waarom zou je je paard wel, maar je hond niet volgens zo'n natuurlijke wijze voeren?

Dit soort zaken worden aan de kaak gesteld op de sites die eerder zijn gegeven. Het gaat niet om de mening van één persoon of een handjevol personen op bokt Knipoog Het gaat om een overtuiging die opkomt doordat mensen kritischer durven nadenken over wat ze in hun liefste beestje stoppen. De mening van een door de voedingsindustrie gesponsorde (!) dierenarts zou je niet zomaar klakkeloos moeten overnemen. Een kritische houding is te allen tijde aan te raden!

MissJeanny schreef:
Bij paarden is het niet anders trouwens, aan gras en hooi hebben ze inprincipe genoeg. Daar zit alles in. Omdat paarden werken geven we ze bix ook nog logisch.
Maar dan, loop een ruitersportzaak in en het stikt van de potjes met poedertjes, zalfjes dingetjes bla blatjes voor extra dit, en extra dat.
IMO is dat nergens voor nodig, in bix, hooi, gras zit alles wat ze nodig hebben. Ze hebben al dat extra niet nodig.
Als mensen dat toch willen voeren moeten ze zelf weten, het is in de handel er is nog niet gebleken dat het schadelijk is ( voor zover ik weet).

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:16

Ik heb wel wat tips voor je.
je kunt beter proberen om het eten niet in de bench tegeven, nou moet ze eten in de bench en misschien voelt ze dit wel als straf. kun je ze beter omste beurt laten eten. dus even de andere hond weg. en dus niet in de bench geven. hier slaapt ie in en dit is zijn vertrouwde slaapplek.
Ik deed zelf weleens boulion maken en dit over de brokken heen, (boulion af laten koelen dat het niet meer te warm is en dan over de brokken gooien en dan laten eten, worden de brokken ook wat zachter van.
onze hond nu ook 11 maanden krijgt bijv. tussen de middag een boterham met plakjes worst of leverpastei. en in de ochtend en avond brokken. wel altijd met iets erbij. (onze krijgt gewoon boontjes of aardappel ofzo erbij. niet te veel maar aangepast met de brokken gewoon iets minder brok.
succes hoop dat je er iets van snapt.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:58

Ik wil alle mensen bedanken voor de bruikbare tips. Knipoog

De weghaal methode lijkt te werken want vanavond at ze na de 2e keer aanbieden al. Ze liet een paar hapjes liggen maar al een hele vooruitgang!

Over het vlees of dat KVV , ik zal me er wat meer in verdiepen en misschien gaan we er naar over of het eens proberen.
Ik wil toch graag eerst kijken of het met deze methode alleen goed gaat.
Want zoals ik al zei, ze is alleen wat dun omdat ze zo weinig eet maar verder ziet ze er super gezond uit. Mooi glanzend en nergens last van.
Dus het lijkt dat de brokken een goede, gezonde uitwerking hebben.
Maar ik zeg nooit , nooit en misschien gaan we over op KVV.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:49

Ik heb ook problemen gehad met mijn teefje die niet goed wilde eten en maar dunner werd. Uit wanhoop ben ik toen maar vers vlees gaan koken voor haar (en ook maar voor m'n andere hond, hoewel hij helemaal niet moeilijk is). Sindsdien eet ze super, en ze ziet er hardstikke goed uit. Ze blijft een slanke den, maar je ziet iig geen ribbetjes of heupbotjes meer.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:40

cremellogek schreef:
Ik heb ook problemen gehad met mijn teefje die niet goed wilde eten en maar dunner werd. Uit wanhoop ben ik toen maar vers vlees gaan koken voor haar (en ook maar voor m'n andere hond, hoewel hij helemaal niet moeilijk is). Sindsdien eet ze super, en ze ziet er hardstikke goed uit. Ze blijft een slanke den, maar je ziet iig geen ribbetjes of heupbotjes meer.

Waarom kook je het vlees?