ervaringen cocker spaniel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: ervaringen cocker spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:56

Daar heb je speciale drink en voerbakken voor en dan heb je er geen last van (zijn smaller van boven en dan hangen de oren ernaast Haha! ).

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:58

Wij hebben er ook 1 gehad Haha! Nou wat een schat zeg.. Ze was zo lief! Luisterde altijd, als je al 'Paaltje' zei ging die paaltjes lopen Haha! Ook al zijn ze er niet haha. Mama deed altijd curcussen met haar Ja Ja echt super honden Ja Ze is 14 jaar geworden Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:17

ik leer hier echt veel! Clown
fijn zo'n topic.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:20

Het zijn geweldige honden!
Wij nemen er ook weer 1 bij als papa met pensioen is Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:20

wij hebben inderdaad ook zo'n cocker voerbakken gekocht, nu nog iets te groot. Beetje wachten dus en natte oortjes (en vloer Lachen kuisen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:32

ik weet nog dat die van ons veel te groot was en veel te lange oren had in verhouding met het rasstandaard. er woonde een man bij ons in de buurt die regelmatig mee deed aan keuringen e.d.
maar juist omdat hij anders was, vond ik hem super.
wanneer het sneeuwde kwam hij thuis met ballen sneeuw aan zijn poten en buik en enorme ballen sneeuw aan zijn oren. zielig maar ontzettend lachwekkend. dus moest hij even voor de verwarming slapen.
ik vondt bobby een hond met een geweldig karakter, super eigenwijs, hij was echt zichzelf.
wij hebben bobje 1 keer laten trimmen, hij kwam zooo anders terug. wel super mooi Lachen
ik borstelde hem eigenlijk niet, hij beet mij namelijk. hij was overal bang voor en greep uit verdediging. ik nam het hem nooit kwalijk.
(tijdens het trimmen was het overigens een totaal andere hond, heel braaf, hij was het natuurlijk gewend)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:18

Pollewoppy schreef:
Ik las hier ook iets over iedere dag borstelen. Dat raad ik je juist af. Wanneer je de hond iedere iedere dag zou gaan borstelen stimuleer je het verharen juist meer. De hond zal dan continue blijven verharen. 1 keer in de week is meer dan genoeg, al haar ik dat bij die van mij geen eens. Het is een beetje afhankelijk van de dikte van de vacht denk ik. Die waren bij onze twee cockers heel verschillend. De rode had een dikkere vacht dat de oranjeschimmel. Ik borstel mijn cocker als hij veel verhaard en daarnaast hou ik wel in de gaten of hij klitten heeft. Je noemde zelf al onder de oksels, maar ook de oren zijn gevoelig voor klitten met die lange haren.

Klopt. Te veel borstelen is niet goed. Maar te weinig ook niet. Simpelweg is de regel dat je zo vaak moet borstelen als nodig is om te voorkomen dat de vacht gaat klitten. Bij een hond die zowel langer haar als korter behaarde gedeeltes heeft (zoals een cocker dus) geldt dan ook dat je het langere haar vaker moet borstelen (of kammen) dan het kortere haar. Dan kun je dus rustig wat vaker een kam door het haar aan poten, borst, buik en oren halen en dan aan de rug verder niks doen. En omdat de ene hond zwaarder behaard is en daardoor ook eerder zal klitten dan de andere, moet je de ene hond ook vaker kammen dan de andere. Hoe vaak nodig is moet je per hond uitvogelen. Ik ken ook bonte en zwarte cockers die gemakkelijke vachten hebben en dan ook weer rode cockers die heel zwaar in de vacht zitten.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:12

ik, wij hadden een engelse, het was een heerlijk beest.. heeft mij ook nooit gebeten o.i.d,

maar toen ik nog baby was, en mijn moeder weg was.. en mijn oma mij even wou oppakken beet die der wel,
en waar de kinderwagen was daar was de hond, echt een topper!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:31

op i-net krijg ik het verschil tussen de amerikaanse en de engelse niet helemaal duidelijk.
op de een of andere manier neigen we wel naar de engelse.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:37

ik vindt de engelse cocker veel mooier..de amerikaanse vind ik meer een soort show hondje. kleiner model, kleine koppies, zelfde vacht structuur verder. het type ligt me niet, maar ik houdt sowiezo niet van die kleine 'tut' hondjes..een engelse cocker is een mooie kleine maat hond. (vergeleken met mn labradors dan)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:42

En heb je al even de Cavalier overwogen ? Voor mij echt de top van de toppers van hondjes ! En het is ook een Spaniel Haha!

Afbeelding

Afbeelding

dat snoetje ! Lovers

Nooit neem ik nog een andere hond als een Cavalier. Het zijn de ideale gezinshondjes. Niet te groot, rustig in huis, niet blafferig, kindvriendelijk en héél aktief buiten.
Onze hond gaat mee canicrossen en kan gerust een urenlange wandeling aan. Ze kan makkelijk in bad, en met een speciale spanielbak voorkom je dat de vloer gedweild wordt na het drinken. Om te eten doen we wel haar oren samen in een elastiekje Clown

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:43

dat had ik dus eigenlijk ook, maar hoe zit het met karakter bijvoorbeeld?

cavalier vind ik eigenlijk ook van die tuthondjes, sorry!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:49

Mijn moeder heeft heel haar leven Engelse cocker Spaniel gefokt en geshowed, dus ik ben er praktisch mee opgegroeid.
Helaas is mijn moeder 3 weken geleden overleden, en hebben we voor al haar honden een ander plekje moeten zoeken.
Ik kan je echter wel wat fokkers noemen.
Mochten er mensen zijn met cockers van mevrouw Vleeming, dan hoor ik het graag, zij is mijn moeder, en ik zou graag weten wie er allemaal een hond van haar heeft.
Haar kennel naam was Moonshadows.
Uiteraard ook hier niets dan lof over dit ras, maar ze dienen wel een goede, consequente opvoeding te krijgen.
Met name bonte hebben vrijwel altijd een superkarakter, de rode zijn soms iets moeilijker, en de zwarte hebben meer beharing dan de rest.
Trimmen is veel werk, en eigenlijk niet voor onervaren mensen, want ze moeten geplukt en geknipt worden.
Let op scheren is uit den boze!!!
Let ook op of de honden getest zijn op oogaandoeningen en hd, dit komt de laatste jaren nogal eens voor!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:51

Cavaliers tuthondjes ?? Boos!

Nee, hoor, een Cavalier is een heel sportief hondje. Weinig werk aan de vacht, omdat ze bovenop korter behaard zijn. Je moet enkel de bevedering aan de pootjes en de broek regelmatig kammen, en dan ook de oren met dat lange haar.

Ze hebben een heerlijk karakter. Enorm aanhankelijk. Mijne ligt nu op mijn schoot terwijl ik achter de pc zit. Ze gaat ook regelmatig mee naar kantoor en dan ligt ze op een aparte bureaustoel achter mij. Vork
Ze gaat echt overal mee naartoe, en dat is zo'n formaat wel handig natuurlijk. (we hebben ook nog een Berner en dat gaat iets moeilijker. Daarmee ben je echt niet overal welkom)

Cavaliers leren erg snel. Haar moeder heeft al brevet 3 gehaald in gehoorzaamheid Cool en haar tante doet het heel goed in agility.
Onze Gina gaat mee canicrossen, en dat doet ze heel enthousiast.
Het blijft natuurlijk wel een jachthondje, want als ze mee gaat wandelen gaat ze echt overal achteraan. Het voordeel is wel dat ze
onmiddellijk komt als je haar roept, want Cavaliers zijn bijzonder trouw ! Ze zijn totaal niet blafferig of bijterig. Als het haar niet aanstaat (bv kinderen die haar te druk zijn of pijn doen) gaat ze gewoon weg en gaat in haar bench liggen.

Ik ben er echt super blij mee Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:52

allereerst oprechte condoleancs eponine! dit moet heel heftig zijn voor je. het zou zeker fijn zijn als je met wat honden van je moeders fokkerij in aanraking zou kunnen komen denk ik.

kan je mij wat goede fokkers noemen? die ook testen op alle mogelijke afwijkingen? ik zie door de vele bomen het juiste bos namelijk niet meer.

sevke, ik wilde je niet voor het hoofd stoten hoor! het is denk ik gewoon de uitstraling die ze hebben. naar mijn idee zie ik er toch vooral bejaarden mee lopen en zie je ze maar weinig terug in de sport. klopt dat?
wat is 'canicrossen'?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:04

wij hebben 5 engelse cocker spaniels!!echt geweldig leuke honden!! wel ondeugend en dominant hoor,ze zijn de baas over mijn rottweiler.de 1 is heeel rustig en lui,lief en aanhankelijk,mijn hondje.de ander is zwart-wit , overhyperactief maar suuuuper slim,hier doe ik ook doggydance mee,en hij luisterd super goed.De ander is een zwarte uit ierland,lief tegen alle mensen,zit alleen niet helemaal correct in elkaar,heeft 1 afwijkend pootje waardoor hij niet loopt maar huppelt,ons ierse konijntje dus.de ander is een black-and-tan en de roedelleider,lief maar ook een echte brompot.Luisterd voor geen meter,en is pleite wanneer hij een vogel ziet.De laatste is ook een black-and-tan,het broertje van de ander.Deze is supersupersuperlief,kroelerig,een beetje onbehouden,maar luisteren?alleen als het hem uitkomt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:08

Ik begrijp het, hoor, ik kan ermee lachen Haha!

Ja, dat is zo, maar door hun gemakkelijke karakter passen ze zich gewillig aan elke situatie aan, zélfs aan een oud dametje op een appartementje.
Wij wonen vrij ruim (2.5 ha eigen grond) en dus hebben onze honden de kans om zich sportief te uiten.

Canicross is lopen met je hond. De hond hangt met een soort elastiek verbonden met jouw middel waar een gordel omheen zit.
Wij crossen zo'n twee keer in de week 6 à 9 km, en ik ben eerder moe dan de hond Knipoog

Afbeelding
dit is canicross.

Het is idd geen hond die je regelmatig in de sport tegenkomt, maar ze kunnen het heel goed !
Patella Luxatie (afwijking aan de knietjes) en Cataract (oogjes) zijn de meest voorkomende erfelijke afwijkingen. Bij Cavaliers dan toch, Engelse Cockers weet ik niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:28

dan zou dan canicross ook iets voor mij zijn! loop normaliter (nu niet, heb een overbelasting aan mijn knie) zo'n 2 tot 3x per week 8 tot 10 km. helemaal leuk!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:10

Dat kan je dus ook doen met een Engelse Cocker (al weet ik niet of die aan zo'n lijntje wil zitten). Mijn man gaat iedere week met onze hond trainen op het strand: hij loopt dan 10 km, onze Cocker een veelvoud daarvan. Hij vindt het helemaal super ! Als de autodeur openstaat zit hij er al in met een koppie van: jaaaa, we gaan naar het strand !

Het adres van de fokker dat ik eerder gaf is er een van een fokker die heel erg goed let op mogelijke afwijkingen en daar ook gericht op fokt (dus zónder Haha! ). Erg leuke kennel (moet je het gastenboek maar eens lezen...)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 10:05

netje, ik heb de kennel die jij adviseerde een uitgebreide mail gestuurd met al mijn vragen.
ben benieuwd of we een keer mogen komen kijken!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:43

wij hebben thuis ook 2 engelse cockers. ze zijn wel totaal verschillend. dino is vooral lui en wil lekker knuffelen, maar kan ook super dominant zijn. bijvoorbeeld bij de oefening plat. in het begin wilde hij die gewoon niet doen. is nu helemaal goed gekomen.
saurus is daarin tegen echt hyper. wil altijd rennen en is ontzettend speels. hij vind het ook heerlijk om een tijd in de tuin te zijn.
wat me heel erg opvalt bij alletwee is dat ze zich super goed zelf kunnen vermaken. ze hoeven niet constant aandacht en je hoeft ook niet constant met ze te spelen. saurus vermaakt zich wel in de tuin of met wat speeltjes en het zelfde geldt ook voor dino.
het zijn ontzettend lieve honden. ze kunnen alletwee heel erg goed over weg met kinderen. ze (en dan vooral dino) luisteren zelfs naar mijn neefjes van 4 en 6.
ze zijn alletwee ook speels naar andere honden en als ze het niet leuk vinden lopen ze gewoon door. dino heeft wel eens een snauw gegeven, maar die hond bleef dan ook doorgaan en dan laat dino even zijn tanden zien en dan is het weer goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 11:46

ik zal bij de fokker ook duidelijk aangeven dat we niet op zoek zijn naar een dominant type, maar eerder volgzaam en afwachtend (niet angstig!).
ik neem aan dat dat al te zien is in het nest.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:30

ik zag vandaag een keurmeester bij toeval, en die zei dat je zeker moest kijken of de oren langer zijn dan de snoet (wat bij mij gelukkig wel zo was) Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 13:32

want?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:39

Dat hoort zo volgens de rasstandaard zei hij, heeft natuurlijk niets met karakter te maken, maar een detail Lachen