Een kat binnen houden, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een kat binnen ...

... is geen probleem!
44 (25%)
... kan mits ze niet gewend is om buiten te gaan
63 (36%)
... kan mits ze veel aandacht of een speelkameraadje heeft
43 (25%)
... is eigenlijk moeilijk, ze missen het toch wel
10 (5%)
... kan niet!
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 172

Itsme86

Re: Een kat binnen houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:17

Wij wonen op de derde verdieping en hebben 2 katten. Deze zijn op een boerderij geboren en nadat ze van moeder weg mochten naar ons toe verhuisd. Ze zitten in principe altijd binnen. In de zomer (of op andere momenten dat het lekker weer is) gaan ze wel mee naar buiten, het balkon op.
Ik hou nog iedere keer mn hart vast als ze op de stenen muur springen. Vanaf hier kunnen ze over het balkon kijken en daar zitten ze dan ook het liefst te soezen in de zon.
Je merkt wel dat onze katten dat echt heerlijk vinden en in de winter staan ze dan ook wel eens voor de balkondeur en mauwen ze een keer. Ik zou ze nooit alleen op t balkon laten, simpelweg omdat ze er ooit af zouden kunnen vallen. Maar toch, als je ziet wat een plezier ze buiten hebben, dat kan ik ze ook niet afnemen.
Sinds kort hebben ze trouwens ontdekt dat als je door de voordeur naar buiten gaat je een grote gang hebt. Dat is ook erg leuk om te spelen en daar mogen ze dan wel weer 'alleen' spelen. (Op de gang komen alleen 7 andere voordeuren en 1 deur richting trap uit)

Dus; goede keuze om een balkon af te zetten. Ik zie geen problemen Knipoog

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:02

Misschien staan hier ook wel wat leuke nieuwe huisgenoten bij voor je http://www.slhh.nl/main.html
Een site waar dieren van zieke of overleden mensen worden herplaatst!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:21

Ik ben elg dus ik denk dat ik het iets regionaler ga zoeken, maar toch bedankt Lachen
Toch een 7% stemt momenteel tegen, die mogen hier dus zeker ook hun mening geven hoor Ja

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:25

Ik heb ook een poes (en een hond) op een appartementje. We zitten 5 hoog, dus zij komt ook niet buiten.
We hebben wel 2 grote krabpalen in huis waar ze zich mee kan vermaken. En ze heeft héééél veel speeltjes Knipoog die we regelmatig wisselen, tot nu toe heeft ze zich nog niet verveeld. Ze is nu bijna 6 maanden en dus op een drukke en experimentvolle leeftijd! We zijn wel van plan om het balkon 'catproof' te maken, maar die 4 x 2 meter heeft weinig toevoegende waarde i.m.o

Beetje arrogant, maar niet ontevreden toch Clown
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:08

Leuke foto Lachen Hoe lukt dat met een hond op een appartement?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:44

poes schreef:
Leuke foto Lachen Hoe lukt dat met een hond op een appartement?

Gaat heel goed! We hebben een lift, dus ze hoeft geen trap te lopen.
We zitten 100m van een hondenuitlaatroute en vanuit daar kom je in een park, ideaal dus.
Nou moet ik zeggen dat ze al 13 is en lekker rustig. Blaft niet etc.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:37

Wij hebben ook altijd een engelse bulldog en een langharige kat gehad. Die konden heel goed samen. In het begin toen de kat al 10 was en er in een keer een jonge puppy bijkwam was het wel ff wennen voor de kat maar dat ging daarna altijd wel goed. Deze dieren woonden ook in een kleiner appartementje. Ze speelden op den duur zelfs samen. Nadat de bull er niet meer was kwam er een nieuwe pup, een boxer. Dit ging ook wel goed.

De kat bleef zo goed als binnen, pas later mocht de kat ook naar buiten. Toen dat eenmaal toegelaten was wilde hij steeds vaker naar buiten. Dan kon hij echt BLIJVEN miauwen totdat hij dus wel naar buiten mocht. Dus ja, een kat kan je binnenhouden, mist je idd genoeg afleiding e.d. hebt. En mag hij/zij eenmaal naar buiten dan hou dat ook vol.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:45

De mijne zijn geboren in een huis waar ook een hond aanwezig was, die zijn er ook totaal niet bang of onder de indruk van.

Ik krijg ze met geen mogelijkheid in een vervoerbox, dus ik neem ze altijd aan een riempje mee naar de dierenarts. Zat ik in de wachtkamer, kat zat langs me, zijn er een herder en een rottweiler aan het spelen samen, ze ZAGEN hem niet eens omdat ie gewoon stil zat Haha!
Toen meldde hij zich op een gegeven moment met een MIAUW!, die 2 honden keken heel verbaasd op, en hij zit dan van kom maar kom maar kom maar Whoosh!

Poes, ga je de kat nou morgen halen??? Zo ja, veel plezier!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:53

Wij hebben een binnenkat EN een buitenkat. Onze oudste kat, Beertje, heeft twee zeldzame hartafwijkingen. Op zich merken we weinig aan haar, behalve dat ze vrij lang klein bleef (dat is allemaal weer goed gekomen, ze wordt in augustus 4 jaar en ziet er nu uit als een mooie rooie volwassen kat). En ze is erg snel moe als ze echt intensief speelt/rent. Dat trekt ze niet zo lang. Onze DA raadde ons destijds aan om haar niet buiten te laten, omdat ze gevechten/rennen e.d. niet trekt. Ze is binnen heel gelukkig, niks geen treurende kat. Ze wil niet eens naar buiten. Ze heeft ons hele huis als domein en zoekt graag de rust op, heeft ze echt behoefte aan af en toe. We hebben zat speeltjes en er is vrijwel altijd iemand thuis, dus....... En niemand had gedacht dat ze al zo oud zou worden. Ik ga er nu meer van uit dat ze nog best een aardige leeftijd gaat bereiken en gelukkig maar, want ik ben dol op onze gekke Beer. Haha!

Onze andere rooie kat, Tijgertje, is jonger (bijna 2 jaar). Zij is anders en gaat ook naar buiten. Maar binnen is ze echt niet ongelukkig, hoor, maar ze is gezond, speels en we wonen in een fijne buurt voor katten. Rustig, weinig verkeer, veel natuur en er lopen hier eigenlijk niet eens zoveel katten rond buiten. Valt erg mee. In het volksbuurtje in de stad waar mijn vriend ooit woonde zag je een en al kat. Hier in het dorp valt dat erg mee. Of ze vallen niet zo op, kan ook. Knipoog

Overigens, als Beertje wel ongelukkig binnen zou zijn, dan zou ik haar waarschijnlijk wel naar buiten hebben laten gaan. Want haar mentale gezondheid vind ik ook erg belangrijk, net als haar kwaliteit van leven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:57

Morgen ga ik ze bekijken, ik kan ze nog niet gelijk meenemen omdat de kater nog gecastreerd moet worden. Ik kan ze wel al reserveren zeg maar dan wordt de kat zo snel mogelijk gecastreerd.

Ben vandaag kattengerief gaan shoppen voor 130 euro Clown Kattenbak, een kattenmatje (ik mocht geen duur fluffy mandje pakken van mijn lief dus het is een schaapmatje geworden), speeltjes, kattengruis (dat wordt nog even uittesten welke best is denk ik), twee soorten voer (Royal Canin en Science Plan, beide INDOOR), voerbakjes, waterbakje, een krabbalk, kattenbakzakjes, kattenvervoerbakje, kattentunnel. En dat was het zo'n beetje denk ik Lachen Via ebay heb ik twee biedingen lopen op krabpalen (een kleine en een grote) dus ik ben er bijna, nu nog de katten Huilen van het lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:08

Qua kattenbakvulling: ik heb van die klontvormende met een geurtje. Wel duur, maar werkt wel het prettigst en frist Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:40

Welk merk is dat? En is het fijn zeg maar of eerder van die korrels zoals konijnenvoer? weer moeilijk uit te leggen... Ik heb nu twee soorten mee: 1 kwam gratis met de bak en was zéér goedkoop, de ander was middelmatige prijs. Hoe lang gaat dat van jou dan mee?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:37

http://www.biokats.nl/producten/fresh

Deze gebruiken wij Lachen
We (mijn man Bloos ) schept 2x daags de klontjes er uit en vult bij als er te weinig in de bak zit. Eens per week verschoont ie heel de bak. We doen dus wel een paar weken met een zak. Een zak kost 10 euro en centen geloof ik. Het zijn echt korrels.
Onze katten hebben ook een eigen kamer waar de kattenbak staat, vind het zo stinken als die in een ruimte staat waar je zelf veel komt Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:40

Valt goed mee als het zo lang mee gaat Lachen Ik heb nu wel wat goedkoper denk ik dus ik zie wel even... Meestal is het bij dingen toch echt zo dat goedkoop duurkoop blijkt...

Ik wil de bak onder de trap zetten: uit het zicht en ik denk dat dat wel een plek is die goed verlucht aangezien het doorloopt tot de volledige hal beneden en de living + hal boven. Ik zou niet direct een andere geschikte plaats weten. En eens gekozen, is met een kat meestal voor altijd gekozen Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:45

Oh dat valt met die van ons wel mee hoor, die kennen hun bak, zou ik die verplaatsen dan weten ze dat toch wel hoor. We zijn de afgelopen jaren 2x verhuisd Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:48

Ja bij ons hing het heel erg van de kat af... Bij onze laatste kun je de bak dus echt niet verplaatsen....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:55

Zou je met kitten ook mee kunnen oefenen, maar ik begrijp dat je in je appartement eigenlijk maar 1 geschikte plaats hebt.

Ze zijn wel echt heel leuk he, die kleine kittens Lovers Mijn 2 katten worden dit jaar 17, maar als ze allebei dood zijn, komen er toch echt zsm weer nieuwe Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:56

Het worden wel geen kittens bij mij normaal gezien. Als het kan liefst twee sloefen eigenlijk Haha!

Mijn twee huisgenoten zijn ondertussen ook al helemaal enthousiast (eentje gaat morgen misschien zelfs mee kijken!).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:15

Oh nee, hij word gecastreerd Bloos een jaar ofzo dus?

Die van ons waren 2 van die teenyweeny's uit hetzelfde nestje Lovers Ik kan ze niet missen hoor, die 2 ouwe gummen Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:44

Hoe was het zondag Poes????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:48

Zooo ik ben even niet online geweest Haha!

Ik heb ze gezien... en gelijk geadopteerd Go jij! Go jij!

Ze komen zaterdag! Het zien er leuke katjes uit, wel nog wat schuw, maar ook niet volledig verschrikt. De kater kon ik aaien, de kattin vond het leuker om me van op een afstandje te bekijken Knipoog

Alle gerief is er, ik ben klaar Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:17

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Foto's!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:04

Nog even geduld, maar ik ga in de loop van het weekend zeker proberen foto's te maken Ja Ik zeg wel proberen, want ik denk dat ze vrij schuw gaan zijn (vooral omdat ik net na arrival mijn hoofdeinde van mijn nieuwe bed in de muur ga boren Nagelbijten / Gniffelen ).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:46

Zo er is al hard gestemd Lachen Gisteren op ebay een krabpaal van 2m hoog gescoord, die gaan we zaterdag nog eerst even ophalen Lachen En vandaag ga ik in Gent 2 speeltjes ophalen voor een halve euro Huilen van het lachen (die gaan in isobetadine vanavond). Ik kan eigenlijk niet wachten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:54

Update: vandaag belde de vrouw van het asiel: de kater was gecastreerd maar...
...blijkt met een huidprobleem (weten nog niet wat precies maar geen parasieten) en een oogontsteking te zitten. Niks hyperernstig maar het moet wel erg goed behandeld worden... De mevrouw van het asiel had schrik dat dit niet goed zou gaan in een nieuwe omgeving... Ik heb ook de indruk dat ze ernorm gehecht is aan die kat Lachen Ze wil de kater dus zeker nog tot na de behandeling bij zich houden. Maar ondertussen staan er heel wat zwerfkatten op de 'wachtlijst' om bij haar binnen te kunnen zeg maar dus voor de kattin willen we liever niet zo lang wachten.
Verleden week heeft ze nog een gecastreerde kat opnieuw moeten uitzetten wegens te weinig plek (hem dus enkel gevangen voor castratie). Deze is tam zegt ze, en ze was er eigenlijk niet goed van dat ze er geen plek voor had. Dus nu hebben we afgesproken dat zij morgen die kat meeneemt opnieuw naar haar thuis en ik die en de kattin meeneem. Morgen haal ik ze dus al op. Go jij! Go jij!

Voor mij maakt het niet zoveel uit nu: de kater blijft ze sowieso wel voor zorgen en kan ze later nog een huisje voor zoeken, ik heb hem ook maar een uurtje gezien dus echt gehecht ben ik nog niet; en de kater die ik nu krijg zit momenteel buiten in de regen/kou terwijl ze sterk het vermoeden hebben dat het een huiskat is. Dus dan red ik er eigenlijk eentje die het 'dringender' nodig heeft zeg maar. Nu als alles goed gaat komen er morgen dus foto's Knipoog