Hond los laten lopen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Re: Hond los laten lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:04

ik heb hem eigelijk altijd aan de riem tenzij op plekken waar die mag.
zelf heb ik een hekel aan honden die loslopen.
Onze hond is er door verpest, hij liep aan de lijn kom net de flat uit en om de hoek kwam een herder aanstuiven en greep hem, sindsdien flipt onze hond als die andere ziet en dat is niet leuk, zeker niet als je van die honden hebt die loslopen en wel intresse in je hond hebben.

ik zeg dan altijd als die hem pakt eigen schuld.

het ging een tijdje geleden eindelijk weer een stuk beter komen er 2 loslopende bulletjes aan en grijpen hem in zijn been en keel, die van mij zat eerst van wat is dit .. maar daarna begon die weer en helaas ben ik nu weer keihard aan het trainen om dit er weer grotendeels uit te halen.
Helaas zou ik het er nooit meer helemaal uitkrijgen.
Toevallig hebben we nu ook nieuwe mensen in de flat die gewoon de hond los hebben lopen IN de flat.
De liftdeuren hier zijn helemaal dicht dus je ziet niks, onze hond is niet de enige die niet zo lief is tegen andere, en heb het vermoeden dat dit echt een keer fout gaat aflopen...

verder vind ik het gewoon levensgevaarlijk, een hond is volgens mij net zoals een ander dier nooit 100% te vertrouwen en ik denk niet dat je het ooit vergeeft als die toch perongeluk de weg op stuift en aangereden word.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:10

als jij je hond 100% onder controle hebt mag jij je hond best los laten lopen, MITS de hond met andere honden over weg kan en als de hond van de 'tegenpartij' daar anders over denkt, jij je hond weer terug kan roepen

mijn hond kan niet met andere honden.. de hond van mijn vriend ook niet (gelukkig wel met elkaar Tong uitsteken ) maar ik erger me groen en geel aan mensen die hun honden los laten lopen terwijl ze hun honden niet onder controle hebben..
en dan zeggen: ze doen niks hoor blabla

nee maar die van ONS wel! Boos!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:01

LimaGentle schreef:
als jij je hond 100% onder controle hebt mag jij je hond best los laten lopen, MITS de hond met andere honden over weg kan en als de hond van de 'tegenpartij' daar anders over denkt, jij je hond weer terug kan roepen

mijn hond kan niet met andere honden.. de hond van mijn vriend ook niet (gelukkig wel met elkaar Tong uitsteken ) maar ik erger me groen en geel aan mensen die hun honden los laten lopen terwijl ze hun honden niet onder controle hebben..

dat laatste heb ik dus ook..

Maar honden horen nu eenmaal aan de riem tenzij het dus op een plek mag, zelfs als ze 100% onder apel staan kan je nog een boete krijgen omdat je je hond hebt loslopen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:21

Ik vind dat als jou hond altijd naast je blijft lopen, er niks aan de hand is.

Mijn hond daarintegen zit altijd aan de riem. Hij grijpt mensen en honden. Maar je hebt altijd mensen die denken dat hij niks doet en toch leuk hun hond er los op af laten rennen. En ja, dan vind ik het eigen schuld, en heeft die van mij wel eens een hond te pakken. Dat vind ik het ergelijke van loslopende honden. Dat sommige niet luisteren naar hun baas, en dus op die van mij afrennen.

Verboden of niet, zal mij verder een zorg zijn eigenlijk. Tegenwoordig word er zoveel verboden in Nederland. Nou heb ik daar echt sch**t aan de laatste tijd, want anders mag je helemaal niks meer Nagelbijten / Gniffelen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 09:37

Effy schreef:
Jeannine schreef:
Hij heeft er volgens mij wel recht op, maar hij zal er niet dood van gaan als ik hem aanlijn. Maar dat doe ik gewoon niet, omdat ik het onzin vind. Iedereen laat zijn hond los, dus waarom ik niet.

Iedereen fietst over de stoep, dus waarom ik niet? Iedereen rijdt door rood, dus waarom ik niet? Iedereen scheldt en slaat erop los, dus waarom ik niet? Iedereen voert oorlog, dus waarom ik niet?

Heb de discussie vanaf pagina 1 gevolgd, en zat te wachten op dit geweldige, altijd steekhoudende argument. Iedereen doet het, DUS waarom ik niet? Als dit toch eens een argument was, dan bleef er van de wereld niets meer over. Prima dat je een bepaalde positie inneemt, maar alstublieft kom dan ook met échte argumenten.

Ben het absoluut met Slimmerik eens. Regels zijn regels, overtreed je die dan aanvaard je de consequenties zonder mokken, en al helemaal zonder een topic te maken waarin je een gedupeerde belachelijk maakt. Persoonlijk heb ik geen last van mensen die een goed opgevoede hond los laten meelopen op straat. Kan alleen maar bedenken hoe verschrikkelijk zielig het zou zijn als het beest plots de straat op rent en doodgereden wordt o.i.d. (en zelfs de best opgevoede hond kan ergens bang van raken en blindelings weglopen!), maar goed, dat is mijn probleem niet. Wat ik wel kwalijk vind is dat wanneer iemand er last van heeft (of het argument je aanstaat of niet, dat maakt niets uit want jij bent een overtreder) je niet gewoon even die paar seconden de hond vastklikt, maar dat je er een topic van moet maken op een website.

En ja, ik heb ook een hond. En ja, die houd ik gewoon aan de lijn waar hij niet los mag. En ja, hij loopt toch elke dag los. En ja, hier in en om Den Haag hebben we zat gebieden waar de hond los mag. En ja, daar moet je misschien even voor op de fiets of in de auto stappen, maar dat is toch geen probleem...? Waar een wil is, is een weg.

Ik maak haar niet belachelijk, ze deed gewoon erg overdreven. Je moet die beesten eens horen als ze op het balkon staan te bleren als ik aangelijnt langs rij. Het zijn gewoon herrie schoppers.
Ach laten we het er maar op houden dat jij gelijk hebt, want de wet staat immers boven alles. Klaar. Wel leuk dat je de moeite neemt om je standpunt uit te leggen. Ik heb mijn eigen mening, zo heeft iedereen een mening. Ik ben het niet met die wet eens. Dat mag ik toch zelf wel weten. Knipoog
Ik heb dit topic geopent opdat ik wilde weten of nog meer hondenbaasjes last Cool hebben als ze hun hond los hebben lopen. En niet of het wel of niet mag, want dat weet ik wel. Dus je hoeft eigenlijk niet eens te reageren hoor.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 09:42

LimaGentle schreef:

Mijn hond kijkt niet eens naar andere honden of mensen, hij loopt er met een grote boog omheen. Hij is altijd in zijn eigen wereldje, behalve als je zijn naam roept. Hij rent door de bosjes, daarom lijkt het vaak alsof ik alleen loop.(misschien dat ik daarom nog nooit een boete gehad heb) Als ik roep dat komt hij zo goed als meteen.
Als mijn hond vervelend zou doen tegen andere honden, had ik hem vast niet los gelaten. Hij heeft wel eens een half uur lang een andere hond achter zich aan gehad en het baasje deed geen moeite om hem terug te roepen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 09:48

marielleaartsen schreef:
ik heb hem eigelijk altijd aan de riem tenzij op plekken waar die mag.
zelf heb ik een hekel aan honden die loslopen.
Onze hond is er door verpest, hij liep aan de lijn kom net de flat uit en om de hoek kwam een herder aanstuiven en greep hem, sindsdien flipt onze hond als die andere ziet en dat is niet leuk, zeker niet als je van die honden hebt die loslopen en wel intresse in je hond hebben.

ik zeg dan altijd als die hem pakt eigen schuld.

het ging een tijdje geleden eindelijk weer een stuk beter komen er 2 loslopende bulletjes aan en grijpen hem in zijn been en keel, die van mij zat eerst van wat is dit .. maar daarna begon die weer en helaas ben ik nu weer keihard aan het trainen om dit er weer grotendeels uit te halen.
Helaas zou ik het er nooit meer helemaal uitkrijgen.

Dit bedoel ik nou, dit is gewoon echt asociaal van die mensen. Als je weet dat je dier uitvalt, dan laat je hem toch niet loslopen. Boos! Ik hoop voor je dat hij er weer bovenop komt Ach gut

Bij ons loopt ook een herder en die herder is toevallig een blindegeleide herder. Het beestje lijkt stokoud en zielig als het naast zijn baasje loopt, maar achter bij ons laat ze hem altijd los en als ik met mijn hond haar tegen kom (los of vast) dan valt hij gegarandeerd uit naar mijn hond. Of hij haar beschermd of wat, ik weet het niet. Hij doet heel vreemd! En zij ziet niets en ze zegt ook nooit wat.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:50

Mijn hond kijkt ook niet naar andere honden, integendeel, hij gaat er ook met een boog omheen, ook al staan ze te keffen/blaffen naar hem. Hij luisterd prima en loopt dan ook meestal los. Als er veel mensen zijn hou ik hem aan de lijn, dit omdat het een duitse dog is en mensen en kinderen zijn soms wel wat bang van zo'n kolosaal beest.Daarbij wil ik ook niet dat hij zijn kwijl aan iemands broek afveegt Clown

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 09:55

hahaha, neeh dat snap ik. Duiste doggen kunnen natuurlijk ook heel imposant overkomen, helemaal voor kleine kinderen. Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:14

LimaGentle schreef:

Eens. Als jij je hond volledig onder controle hebt, mag je hem van mij loslaten hoor. Je bent bereid een evt. boete te betalen, dus dan moet je het zelf weten.
Diegene die langsfietste met haar trekkende hond, heeft geen last van haar hond. Die liep netjes naast de fiets en keek niet eens naar de hysterische hond.

Wat ik veel vervelender vind zijn de honden die loslopen en niet luisteren. Die komen dan enthousiast (of boos) op mijn aangelijnde hond(en) af en die reageert dan minder aardig. Vaak heb ik het dan nog gedaan ook nog.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:41

Iedereen die een hond heeft denkt dat hij hem 100% onder controle heeft Boos! . Ik ben doodsbang voor honden. Heb als kind 6 weken in het ziekenhuis gelegen door beten van een hond die onder controle was Boos! en die het normaal noooooiiiiiiiiit deed. Koe
Afschuwelijk de meningen van sommige hondeneigenaars hier. Ja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:21

Sommige mensen doen net alsof zij zich altijd aan de regels houden, ik zou het in praktijk wel eens willen zien.
Niet iedereen is het met alle regels die in de wet staan, eens.
Maar ze komen er toch.
Bij mij in de buurt zijn er geen echte losloopgebieden, ja buiten de bebouwde kom waar auto's loeihard langs je af gaan.
Kom je in een mooi stuk bos waar dan een bordje staat dat de honden aan de lijn moeten, dat zou dus beteken dat langs de weg buiten de bebouwde kom de hond los mag en in het bos ook buiten de bebouwde kom staan een bordje dat ze aangelijnt moeten.
Dat doe ik dus niet, ik laat ze lekker los.
Ik woon in een rustig dorp maar in het dorp zelf ga ik ze niet loslaten en dan zou ik dus nooit een wandeling kunnen maken zonder ze los te laten.
Gemeentes doen er ook niks aan om het voor hondenbezitters leuk wandelen te maken terwijl je wel veel belasting betaald.

Waar ik wel moeite mee heb is een vrouw die ik vaak tegenkom die laat de hond altijd loslopen en die hond vliegt op mijn honden af.
Ik kan niet garanderen dat die van mij dan niks doen, dus als ik zoiemand op me af zie komen laat ik die van mij ook los.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:26

mensenkinderen....weer zo´n discussie...
Ik heb zelf 2 honden die veel los lopen.
Leven en laten leven zou ik zeggen!
Ik wil overigens absoluut niet dat mensen last hebben van mijn honden. Dus niet bij speelveldjes van kinderen. Poepen in de bosjes waar niemand komt of anders opruimen. Niet aan mensen snuffelen die voorbij komen en kom ik een hond tegen die vast zit dan roep ik ze direct bij me.
Mensen kunnen ook overal een punt van maken....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:28

Ik vind overigens dat je je hond bij je moet houden op het moment dat je een aangelijnde hond tegenkomt.
Maar ik wil dan ook nog wel weten hoe de mensen met ´onvriendelijke´ honden denken over wandelen in een losloopgebied? Daar moet je dus gewoon niet komen dan met zo´n bijter.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:34

Lusitano schreef:
Ik vind overigens dat je je hond bij je moet houden op het moment dat je een aangelijnde hond tegenkomt.
Maar ik wil dan ook nog wel weten hoe de mensen met ´onvriendelijke´ honden denken over wandelen in een losloopgebied? Daar moet je dus gewoon niet komen dan met zo´n bijter.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb zo'n 'bijter' die overal bovenop springt. Als je je hond los hebt (waar dan ook) vind ik alsnog dat als je iemand tegen komt je hond bij je moet halen. Er zijn tenslotte ook honden die alleen niet van bepaalde honden houden. Moet diegene dan een plek zoeken waar die honden niet komen?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:03

chantalvdv schreef:
Mijn hond daarintegen zit altijd aan de riem. Hij grijpt mensen en honden.

Heeft hij dan al ooit een een mens aangevallen?? Ik zou dat beest dan echt niet meer kunnen vertrouwen.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:26

Ik probeer mijn hond zoveel mogelijk los te laten lopen... dit om de simpele reden dat ie dan meer zijn energie kwijt kan dan dat ie aan de lijn loopt....

Maaar, dan heb ik de voor mezelf de volgende regel en ik zou willen dat andere hondenbezitters die ook hadden:
Als ik een andere hond tegen kom die aan de lijn zit, dan doe ik de mijne ook vast...

ik weet namelijk niet waarom die honden aan de lijn zitten...
als ik losse honden tegenkom, dan mag de mijne ook los blijven omdat ik er vanuit ga dat de andere mensen hem ook alleen los hebben als ie sociaal tegenover andere honden is...

Overigens moet ik zeggen dat ik hem ook aanlijn als ik kinderen tegenkom, niet omdat hij ze wat doet maar omdat ik ook een Duitse Dog heb en voor kinderen erg impossant is als die op ze af komt lopen Tong uitsteken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:39

Kweetnietje1 schreef:
Iedereen die een hond heeft denkt dat hij hem 100% onder controle heeft

Nou, dat is niet waar hoor. Ik heb honden, waarvan ik zeker weet dat ik ze niet 100% onder controle heb. Dus ik zal ze niet snel loslaten en ik weet zeker dat er met mij veel meer zijn die zo denken.

Beetje vooroordeel van jou.....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:58

ik heb mijn honden zelden los, omdat ik altijd met ze allebei tegelijkertijd loop, en met zn 2e luisteren ze nou eenmaal een stuk slechter.
2 jaar terug toen onze jongste hond er nog niet was liep ik met de ander altijd t eerste stuk los, als ze los loopt luistert ze gewoon 10 keer beter ( ik checkte wel altijd van te voren even of de straat kat-vrij was Vingers aflikken ).
maar ik merk, zodra ik moeders met kleinere kinderen tegen kom zijn die gewoon bang als ik mijn hond los heb lopen (zwarte labrador).. terwijl mijn hond ze eigenlijk altijd negeert ( tenzij ze heel histerisch en bang opzij gaan springen, dan weet mijn hond ook niet meer hoe ze moet reageren).
maargoed..nu ik met ze samen loop heb ik ze gewoon altijd vast. in t park laat ik de jongste wel los, oudste niet, omdat die de weg daar zo goed kent dat ze t niet meer nodig vind om te luisteren, die vind de weg zelf wel terug vind ze.
zo af en toe op de terug weg laat ik 1 van de 2 los , om te oefenen met volgen, naast blijven enz. maar dat zijn altijd op stukken waarvan ik t overzicht heb en kan zien dat er niemand aan komt.

tegenover andere honden zijn ze als ze los zijn meestal gewoon vriendelijk en vrolijk. zijn ze aangelijnd gaan alle nekharen omhoog , staart dominant de lucht in, eerst grommen, en als we dichterbij komen proberen ze er blaffend op af te vliegen.
maar dit komt alleen omdat ze zich aan de lijn 'sterk' voelen, en omdat ze dan meer t idee hebben dat ze een territorium moeten verdedigen ( oid Tong uitsteken ) .
( trouwens, als ik ze dichterbij laat komen dimmen ze altijd gelijk weer zodra ze aan de tegemoed komende hond kunnen snuffelen)
vaak krijg je boze blikken van : jeetje..is maar goed dat jij je honden aan de lijn houd..
maarja..los laten lopen gaat niet want dan lopen ze al die kleine frutsels/fifi's die hier wonen omver, en soms krijgt een fifi een knauw..en dat vind de baas niet leuk natuurlijk.. ( dat fifi eerst heel hard heeft geprobeerd te bijten zonder reden dat zien ze meestal even over t hoofd^^).

bij ons is er maar 1 vrouwtje in de buurt die mijn honden op prijs stelt ..
die heeft ook zo'n klein hondje en dat beest is echt een adhd gevalletje.. Fenna ( mijn jongste) laat ik dan altijd los als we die tegen komen op t gras, en die is dan altijd zo enthousiast dat ze dat beestje gewoon letterlijk omver loopt..
eerste 2 keer schrok dat vrouwtje er een beetje van dat haar fifi beest omver gelopen was, maar fifi vind t alleen maar leuk en 2 tellen later racen ze samen over t gras ( of nouja..fifi raced op topsnelheid, fenna doet haar best om niet te veel vooruit te lopen ^^).

dus ja..ik vind eigenlijk gewoon dat je je honden aangelijnd moet houden..zeker als andere mensen daar problemen mee hebben
mijn honden reageren ook veel sterker als zij zelf zijn aangelijnd en de tegemoedkomende hond is los..

edit : als ik ergens in een losloop gebied loop en mijn honden zijn los en we komen iemand tegen die zn hond(en) aangelijnd heeft, roep ik altijd ver van te voren of ik ze zelf ook aan moet lijnen of dat t oke is als ze los blijven.
omdat ik mijn oudste hond altijd vast heb (in de voor haar bekende gebieden) zijn er nog wel eens mensen die daarom hun hond ook aanlijnen, maar daar roep ik ook altijd naar dat dat niet nodig is, dat mijn hond niets doet maar dat ze gewoon niet goed genoeg luisterd om los te mogen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:10

Citaat:
Mijn hond kijkt niet eens naar andere honden of mensen, hij loopt er met een grote boog omheen. Hij is altijd in zijn eigen wereldje, behalve als je zijn naam roept. Hij rent door de bosjes, daarom lijkt het vaak alsof ik alleen loop.(misschien dat ik daarom nog nooit een boete gehad heb) Als ik roep dat komt hij zo goed als meteen.
Als mijn hond vervelend zou doen tegen andere honden, had ik hem vast niet los gelaten. Hij heeft wel eens een half uur lang een andere hond achter zich aan gehad en het baasje deed geen moeite om hem terug te roepen

argh dat is zo vreselijk irritant..
ik heb ook wel eens dat ik gewoon een andere hond van ons af moet duwen omdat die ons niet met rust laat.
mijn hond kan daar ook niet tegen en dat merk je snel genoeg..maar die honden luisteren voor geen meter en gaan maar door..
en als mijn hond dan eens goed raak bijt ( vooraf gegaan door 25 waarschuwende beten die niet raak waren) heb ik t weer gedaan, is mijn hond gevaarlijk blablabla..
ja sure..hou je eigen beest dan bij je en voed hem op :S

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:32

Kweetnietje1 schreef:
Iedereen die een hond heeft denkt dat hij hem 100% onder controle heeft Boos! . Ik ben doodsbang voor honden. Heb als kind 6 weken in het ziekenhuis gelegen door beten van een hond die onder controle was Boos! en die het normaal noooooiiiiiiiiit deed. Koe

dat is dan idd heel erg banketstaaf en dat soort honden mensen verpesten t voor de mensen die de hond wél onder controle hebben.
ik heb mn hond volledig onder controle 100%, en ja hij bijt ook, maar dat doet hij ook alleen op mijn comando Knipoog

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:43

Girlgamer schreef:
chantalvdv schreef:
Mijn hond daarintegen zit altijd aan de riem. Hij grijpt mensen en honden.

Heeft hij dan al ooit een een mens aangevallen?? Ik zou dat beest dan echt niet meer kunnen vertrouwen.

Ja dat heeft hij wel eens gedaan idd. Maar dat is ook de reden dat hij altijd aan de riem zit, en dat ook niemand zo meer het huis in mag komen. Want hij is met vreemde mensen niet te vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:13

moniekk schreef:
Kweetnietje1 schreef:

dat is dan idd heel erg banketstaaf en dat soort honden mensen verpesten t voor de mensen die de hond wél onder controle hebben.
ik heb mn hond volledig onder controle 100%, en ja hij bijt ook, maar dat doet hij ook alleen op mijn comando Knipoog

idd heel vervelend dat jij zoiets hebt mee gemaakt.
en niet iedereen die een hond heeft denkt dat ie m onder controle heeft Knipoog ( waaronder ik )
ik denk alleen dat er heel veel mensen zijn die t gewoon geen zak uitmaakt..
ik heb ook honden gezien waarvan ik zou zeggen..opsluiten , niet meer in aanraking laten komen met andere levende dieren/mensen..
tijdje in ons wandel gebied zo erg geweest met 1 hond dat er bij t beheer van dat gebied ontzettend veel klachten zijn geweest over dat beest..gelukkig mag die hond + eigenaar ook niet meer in dat gebied komen ..
dat beest beet echt iedereen zonder reden..

maar ja..
ik heb mijn hond ook af en toe gek zien reageren op doodsbange kinderen..
een keer een buitenlands kindje geweest die letterlijk gillend de bosjes in is gesprongen, en zn broertje probeerde de andere kant op te vluchten maar kwam toen tegenover mn andere hond te staan..
nou..die 2 bave loebassen van mij snapte er helemaal niets meer van, en die kinderen bleven maar schreeuwen en gillen en gekke onverwachte bewegingen maken..
t is dat ik mijn honden nu mee trokken heb ( zaten gewoon aan de riem) en weg gegaan ben..
maar ik denk dat als ze niet weg gekunt hadden, ik even niet in de buurt was geweest ( lees: op een paar meter afstand), en die kinderen zo door waren blijven gaan, dat mn honden dan misschien ook gebeten hadden..
niet de schuld van die kindjes, maar mijn honden voelde zich echt heel erg in t nauw gedreven en werden er zelf gewoon bang van..
dan kun je je hond nog zo onder controle hebben , maar een in t nauw gedreven hond heeft nou eenmaal een reactie vanuit zn instinct.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:15

mijne loopt eigenlijk altijd los, bij de paarden en bij mij thuis met wandelen in elk geval wel
allee als ik bv de stad in zou gaan met hem ( wat ik door zijn trauma niet snel zal doen) krijgt die riempje om
hij luistert zonder riem veel beter dan met