Middelgrote hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Re: Middelgrote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:04

Oh zo ben ik ook Haha! Misschien vind je een Kanaän hond ook leuk Huilen van het lachen (Ik heb de encyclopedie erbij gehaald Nagelbijten / Gniffelen Ik verveel me Schijnheilig ) Edit: of een shar-pei maar dat is niet echt mijn smaak Huilen van het lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:14

Even de vraag op een rijtje;
- Middelgrote hond (rond de 50 cm schoft)
- NIET langharig, kort- of ruwhaar. (liefst kort)
- Weinig/geen jachtinstinct
- Moet met kleine kids kunnen
- Gemiddelde beweging
- Geschikt voor een middelgroot huis
- Geen blaffer
- Buiten actief, binnen kalm

Citaat:
Borders vind ik geweldig maar ik denk niet dat ik zó'n hond de beweging kan geven die ze nodig hebben.

Persoonlijk zou ik dan sowieso de mechelse- en hollandse herder ook al afraden. Dat zijn geen honden die ''een dagje met minder'' toe kunnen. Onze kruising mechelaar vliegt tegen de muren op als we een dagje ietsje minder tijd hebben....

Een labrador lijkt inderdaad dé hond die hierbij past, al zitten er tussen de labbies natuurlijk ook verschillende karaktertjes. Toch vind ik dit tot nu toe de beste keuze. Lachen

Ik ga even voor je snuffelen voor ''de perfecte hond''.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:18

Ja die ziet er ook leuk uit, maar wil niet weten wat voor prijskaartje daar aan hangt Knipoog
Zo vinden wij een bull terrier ook leuk maar een pup kost zo rond de 800 euro... Wow! Dat is ons iets te gek!

Nakisha, de kruising mechelaar/hollander van mijn ouders is juist gewoon ideaal, in huis lekker rustig, kan prima een hele dag in huis liggen. Zelfs liever dan dat ze de hele dag buiten is. Ze mag best de hele dag op de boerderij lopen (behalve tussen 12 en 2 want dan komt de postbode Huilen van het lachen ).
Aan de andere kant heb ik daar curcussen mee gedaan (behendigheid, pakwerken, speuren) en dan is het een super actieve hond.
Maargoed het nadeel van die hond is dat ze niet met kleine kinderen kan, ze kan niet tegen die drukte.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:46

Ik heb nog even voor je gesnuffeld, maar de meeste geschikte honden vielen door hun (vaak langharige) vacht automatisch af.

Ik zou trouwens een groter slag poedel ook nog willen noemen. Dit ras heeft helaas de naam tuttig te zijn, maar als ze niet in het typische poedelkapsel worden geknipt, zijn ze dat absoluut niet en zijn het prachtige dieren om te zien. De vacht is absoluut iets aparts en misschien daarom juist geschikt voor jullie. Actief, en toch een gezinshond, en erg goed te trainen.

Verder kan ik alleen de labrador of misschien nog een kruising tussen een labrador en een koningspoedel kunnen aanraden.
Een bastaardje uit het asiel is natuurlijk ook altijd een prima keuze, omdat de asielmedewerkers kunnen vertellen wat voor karakter de hond heeft. (Let wel; helaas word er ook bij asiels wel eens een onwaarheid verteld...)

Succes met de keuze, ik ben benieuwd welke hond het worden gaat. Haha!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:00

Bedankt Nakisha, we gaan uiteraard eerst wel wat met de hond lopen en hem een beetje "testen". Wil wel zien hoe hij overal op reageerd, met een hond is dat toch moeilijker dan met een kat.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:14

twister42 schreef:
vraag k me af waar jullie honden dan de hele dag zitten. das een mooie bedoeling je neemt een hond maar hij mag niet bij het gezin zitten.

Ik geloof dat TS een andere gedachte heeft over de hond.

Geen voorbarige conclusies trekken alsjeblieft.. Clown

Dat de honden niet in de woonkamer of slaapkamers komen is een heel doordachte keuze geweest. Honden niet op de slaapkamer lijkt me logisch, aangezien we hier met twee personen astma hebben en snel reageren op haren/stof/vuil. Honden niet in de woonkamer is ook heel bewust gekozen. Er komt bij ons geregeld volk over de vloer, en niet iedereen is zo geweldig enthousiast bij het zien van honden.. Daarom willen we ook een plaats in huis waar de honden niet komen en waar we dus rustig kunnen zitten.
Het is niet zo dat onze honden bijgevolg hele dagen opgesloten zijn in één of ander klein hok Vork. Snachts zitten ze in de binnengarage, waar hun ren/mand/eten/drinken/speelgoed ligt. Smorgens gaan ze mee naar het paard en vervolgens lopen de honden naar hartelust rond in de tuin, gezonde buitenlucht.. Goed weer/slecht weer, maakt voor hun absoluut niets uit. Als je ze de keuze geeft tussen binnen of buiten, dan kiezen ze altijd voor buiten. 's avonds komen ze dan terug mee naar binnen (als het donker begint te worden) en mogen ze in de keuken (die grenst aan de woonkamer, ze kunnen dus gerust 'meekijken'). Het is hun héél duidelijk geleerd waar ze wel en waar ze niet mogen komen, een denkbeeldige lijn tussen keuken en woonkamer is genoeg..

Mag jij mij eens vertellen waar het verkeerde aspect in het plaatje zit? Honden zitten de hele dag buiten, mogen de hele dag naar hartelust lopen en spelen, gaan elke dag mee de wei in om te voetballen en te apporteren...

Gevolg? Ik heb twee border die savonds zelfs hun hoofd niet meer optillen als er iets te zien is.. Die twee liggen elke avond uitgeteld in hun mand, moe en voldaan.

Ik zie het liever zo, dan een hond die de hele dag binnen moet zitten om 'bij het gezin' te zijn..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:24

Citaat:
Persoonlijk zou ik dan sowieso de mechelse- en hollandse herder ook al afraden. Dat zijn geen honden die ''een dagje met minder'' toe kunnen. Onze kruising mechelaar vliegt tegen de muren op als we een dagje ietsje minder tijd hebben....

Anna-Jelly schreef:
Nakisha, de kruising mechelaar/hollander van mijn ouders is juist gewoon ideaal, in huis lekker rustig, kan prima een hele dag in huis liggen. Zelfs liever dan dat ze de hele dag buiten is. Ze mag best de hele dag op de boerderij lopen (behalve tussen 12 en 2 want dan komt de postbode Huilen van het lachen ).
Aan de andere kant heb ik daar curcussen mee gedaan (behendigheid, pakwerken, speuren) en dan is het een super actieve hond.
Maargoed het nadeel van die hond is dat ze niet met kleine kinderen kan, ze kan niet tegen die drukte.

Probleem is dat er ZO vaak wordt afgegaan op die ene hond die men kent.. 'die kruising van mijn ouders is ideaal', 'onze mechelaar vliegt tegen de muren'. En van die ene hond worden dan meteen conclusies getrokken. (waarschijnlijk doe ik dat zelf ook onbewust, maar dat ter zijde)

Punt is dat lang niet alles van de hond afhangt van het ras dat je kiest. Werkhonden zijn actieve honden, maar dat wilt niet meteen zeggen dat je een werkhond door een goede opvoeding en training geen goede huishond kan zijn. Bull-achtigen hebben een krachtige beet, maar het wil niet zeggen dat je hond daarom ook gaat bijten. Met een goede training en opvoeding zal een bull evenzeer een perfecte huis/kinderhond zijn.

Ik ben van mening dat je met een goede opvoeding VEEL verder komt dan met een 'goed ras voor onze situatie'. Je moet natuurlijk geen onmogelijke hond kopen die absoluut niet bij je past.. Maar als je een hond een degelijke en JUISTE opvoeding kan geven (neem nu bv een hyperactieve werkhond, dan moet de opvoeding bestaan uit rust, regelmaat, mentale uitdaging. Terwijl het bij een beaglle misschien eerder zal zijn: herhaling en discipline), dan heb je al keuze uit héél veel rassen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:36

Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor, ik geef alleen aan dat er tussen de mechelaars en hollanders ook honden zitten die wél met een dagje minder toekunnen Knipoog

Het is gewoon wel zo, de hond die je kent, zijn gedrag koppel je aan het ras. De husky die ze niet goed onder controle hebben en altijd blaft, de manchesters die je willen opvreten en de duitse herders die elke hond pakken die ze kunnen krijgen. Knipoog

We zien wel of het klikt met de hond en ons Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:58

Anna-Jelly schreef:
Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor, ik geef alleen aan dat er tussen de mechelaars en hollanders ook honden zitten die wél met een dagje minder toekunnen Knipoog

Het is gewoon wel zo, de hond die je kent, zijn gedrag koppel je aan het ras. De husky die ze niet goed onder controle hebben en altijd blaft, de manchesters die je willen opvreten en de duitse herders die elke hond pakken die ze kunnen krijgen. Knipoog

We zien wel of het klikt met de hond en ons Lachen

Inderdaad. Maar het blijft zo dat al die probleempunten (blaffen, andere honden willen pakken, je opvreten..) eruit te krijgen zijn met een goede opvoeding! Grote probleem blijft dan wel die goede opvoeding.. Niet iedereen kan elke hond een goede opvoeding geven, en daar wringt het schoentje. Zoals ik al zei: een hyperactieve/supergevoelige hond heeft veel rust en mentale uitdaging nodig, een 'eigenwijs ding' heeft veel discipline nodig. Draai het systeem om en ga een hyperactieve hond met héél veel discipline en zuivere correctheid opvoeden, en je hebt kans op problemen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:14

Ja ik ken het wel van de herder van mijn ouders. Die was 3 toen ze bij ons kwam en echt hard opgevoed met als gevolg dat als we onze stem iets verheften zij voor je kroop. Gelukkig is het nu een hele fijne hond die ons begrijpt en wij haar Lachen