welk hondenras moeten we kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

Re: welk hondenras moeten we kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:59

ja weet ik maar ik had al eerder gezegd als je goed gelezen had.
dat ik ook tijd moet maken voor de dingen die ik leuk vind.
en dus wel verder ga met de hondensport

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:31

gipsyboy schreef:
ja weet ik maar ik had al eerder gezegd als je goed gelezen had.
dat ik ook tijd moet maken voor de dingen die ik leuk vind.
en dus wel verder ga met de hondensport

Hondensport of hondenverzameling. Sorry als dit heel erg bot overkomt, maar je zegt zelf al dat je een cursus nooit lang vol houd. Wat noem jij dan hondensport. Daar zul je toch regelmatig een vereniging voor moeten bezoeken. En welke tak van hondensport, want daar is het type hond wat je evt. aan wil schaffen ook weer een punt waar je rekening mee moet houden. Om nou behendigheid met een berner sennen te gaan doen is niet bepaald slim.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:52

boertjes@ dit staat in jou profiel:We hebben op dit moment 5 paarden/pony's. Verder nog in het bezit van 4 honden, 2vogels en 3 fretten en 2katten.

wat zeik je dan over hondenverzameling!!!!!??????????
wij hebben er 2 hoor, en jij???
en zag ook in je topic dat je hond je tamme kip heeft doodgebeten.

jullie denken zeker dat wij mongoolen zijn ofzo.
nou zal ik jullie nog wat vertellen we zijn gister naar een markt in barneveld geweest, en hebben nog 2 konijnen gekocht!!
we hebben ze in huis in een groot hok. het zijn 2 jonkies, een witte met blauwe ogen en een hangoor wit/bruin met ontzettend ontstoken ogen!!
waarom? waarom hebben we dat gedaan?
omdat we het zielig vinden! of moet ik zielughh zeggen?
we gaan de zieke opknappen en de andere hebben we erbij omdat ze dan niet alleen is.
vanmiddag komt er iemand voor huisbezoek, voor de hond uit spanje.
als die bij ons in huis is en gaat lekker, gaan we verder kijken voor een berner sennen hond mischien over een half jaar. of mischien we eerder.
ik heb jullie hulp niet nodig!
jullie kunnen toch niet normaal posten. had ik eigenlijk moeten weten, en nog 10 keer extra moeten nadenken of ik het topic wel neer moest zetten.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:03

Citaat:
Waar slaat dat nu op? Een kruising zou dus volgens jou langer leven dan een rashond? Dat is een logica die nergens op slaat hoor. Als jij een 'rashond' gaat kopen bij de eerste de beste fokker, voor een klein prijsje, zonder officiele papieren erbij.. nja, dan heb je inderdaad kans dat je hond volledig doorgefokt is met de logica 'hoe meer fokken, hoe meer geld'. En ja, dan heb je veel kans op erfelijke ziektes.

Maar een rashond, van een erkende fokker, waarvan ouderdieren op erfelijke ziekten getest zijn en gezond verklaard zijn? Die gaan minstens even lang mee als een kruising hoor.

Citaat:
Dat is niet altijd waar. Sommige rassen (vooral grote) hebben ondanks verantwoord fokken wel een verhoogd risico. Maar....zelfs dan moet je je keuze niet daardoor laten leiden vind ik.

Ik neem het wel mee. Ik zie dat berner sennen wordt genoemd...die honden hebben op het moment een zeer lage levensverwachting (6-8 jaar, vaak richting 6) door een probleem wat ontstaan is door de jaren. Ze zijn aan het onderzoeken hoe het kan en of er iets aan gedaan kan. Zij ontwikkelen namelijk veel hoger dan gemiddeld kanker. Ik zou daarom al gaan nadenken of ik het wel wou willen.

Een rijtjeshuis? Dan is een berner naar mijn mening al te groot. Ga dan voor iets kleiner. Maar zoals al gezegd wordt, een fulltime baan? Doe dat eerst een tijdje en kijk dan of er tijd is voor een hond. Een leuk ras? Tja ik heb een chihuahua. Een kattenluik in mijn kleine eensgezinswoning naar onze niet al te grote tuin is groot genoeg voor haar. Erg makkelijk en zeer handzaam in de omgang. Zijn kleine honden met een groot karakter. We hebben ook wel tekkels gehad, die waren ook leuk. Mijn moeder heeft ook een jack russel. Leuk beest maar die moet je wel even goed opvoeden, en het blijven jagers.

Ik ga voor mijn volgende hond wss in het dierenasiel kijken. Mijn hond is nu 8, gaat nog een tijdmee als het goed is (chihuahuas hebben op zich een aardige levensverwachting) en ik heb haar gekocht bij een kennel maar ik vind het toch ook een nobel idee om een verwaarloosde hond oid een nieuw leven te kunnen geven.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:14

Nu spreek jezelf toch weer tegen gipsyboy; je sprak over hondensport. Waarom dan een Berner? Dat is nu niet bepaald een geschikte hond daarvoor.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:50

oh nee kan je met een berber niet de sport in??
nou echt wel.

en nogmaals de berner zit voornamelijk snachts in huis hij zal overdag veel bij de paarden zijn.
en wij vinden de berner gewoon een geweldig ras.
en dat ze kort meegaan, ach ja ik heb ook ratten en die leven ook maar 3 jaar, maar omdat ze kort leven betekent dat niet dat we het dan niet nemen.
het enen beest leeft langer dan het andere.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:53

gipsyboy schreef:
oh nee kan je met een berber niet de sport in??
nou echt wel.

en nogmaals de berner zit voornamelijk snachts in huis hij zal overdag veel bij de paarden zijn.
en wij vinden de berner gewoon een geweldig ras.
en dat ze kort meegaan, ach ja ik heb ook ratten en die leven ook maar 3 jaar, maar omdat ze kort leven betekent dat niet dat we het dan niet nemen.
het enen beest leeft langer dan het andere.

Een berner is zeker niet geschikt voor de sport. Maar ik merk dat jullie je niet erg verdiepen in een ras. Als ie er maar leuk uitziet.

Juist omdat een berner doorgefokt is en daardoor kort te leven heeft zou je hem niet moeten kopen. Zo houd je het verkeerd fokken in stand.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:38

gipsyboy schreef:
nou zal ik jullie nog wat vertellen we zijn gister naar een markt in barneveld geweest, en hebben nog 2 konijnen gekocht!!
we hebben ze in huis in een groot hok. het zijn 2 jonkies, een witte met blauwe ogen en een hangoor wit/bruin met ontzettend ontstoken ogen!!
we gaan de zieke opknappen en de andere hebben we erbij omdat ze dan niet alleen is.

zo hou je juist die zielige beestjes in stand. Die markthandelaar knijpt nog eens even in zijn handen! Weer geld gevangen voor een konijn waar hij zelf niks aan heeft uitgegeven kennelijk (anders was die niet "zielig", denk ik). Ik heb het vermoeden dat het met jullie nieuwe hond net zo zal gaan... Of gaan jullie echt bij een rasvereniging te rade? Voor een rashond van een juiste fokker (met papieren/ da etc) betaal je zo 700 euro namelijk. En daarbij sluit ik mij ook aan bij Slimmerik, koop geen doorgefokt dier. Er zijn echter wel goede bernersennenfokkers in Nl.

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:18

Boertjes schreef:
Berner Sennen worden flink groot en kunnen ook echte kattenjagers worden.

licht er aan wat ze gewend zijn of wat je ze zelf aanleert. Wij hebben ook een berner en is goede maatjes met de katten. Bij onze vorige berner zat de poes er zelfs altijd bovenop.

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:25

nestle schreef:
ik zou dan een labrador nemen zijn heel rustig maar eigelijk ben ik het wel met de rest eens

Labrador rustig? ik loop stage in een pension en 9 van de 10 labradors zijn egt niet rustig.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 00:11

madeliefw schreef:
gipsyboy schreef:

zo hou je juist die zielige beestjes in stand. Die markthandelaar knijpt nog eens even in zijn handen! Weer geld gevangen voor een konijn waar hij zelf niks aan heeft uitgegeven kennelijk (anders was die niet "zielig", denk ik). Ik heb het vermoeden dat het met jullie nieuwe hond net zo zal gaan... Of gaan jullie echt bij een rasvereniging te rade? Voor een rashond van een juiste fokker (met papieren/ da etc) betaal je zo 700 euro namelijk. En daarbij sluit ik mij ook aan bij Slimmerik, koop geen doorgefokt dier. Er zijn echter wel goede bernersennenfokkers in Nl.

dat stukje snap ik niet echt!
waar staat het dat ik een slechte berner ga kopen??

en konijn hadden we een gratis!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:25

Voor de honden sport zou ik helemaal geen Berner sennen kopen... Haha! Wat wil je nu eigenlijk echt dan..?? Serieus met hondensport bezig of..? Die konijnen ook; heel leuk en aardig, maar nòg meer dieren? Eerst zeg je 'konijn gekocht' en later zeg je 'konijn hadden we gratis'. Je praat er gewoon een beetje vreemd in om. Lachen En niemand zegt dat jullie 'mongolen' zijn. Vind ik sowieso een kwetsende uitspraak, want iemand met Down syndroom hoef je echt niet op neer te kijken en die aandoening hoef je wat mij betreft ook niet op deze manier mee te gebruiken. (Ik werk met mongolen, oftewel kinderen met het syndroom van Down).

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 00:47

eerst konijn kopen en dan gratis.
ja klopt. eerst we hebben er 1 gekregen gratis omdat ie slechte ogen had.
en toen moest ie vriendje dus 1 bijgekocht.
konijnen hoor je niet alleen te houden!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:26

Mijn opmerking over goede bernersennenfokkers sloeg op de reaktie van Slimmerik (citaat: Juist omdat een berner doorgefokt is en daardoor kort te leven heeft zou je hem niet moeten kopen. Zo houd je het verkeerd fokken in stand.)
Er zijn echter wel fokkers die echt hun best doen om goede honden te fokken en ervoor willen zorgen dat de berner sennen juist niet doorgefokt wordt.
Maar waar ik dus bang voor was is dat jullie misschien wel een doorgefokte bernersennen aan wilden schaffen (die zijn namelijk een stuk goedkoper) en dan houd je dat doorfokken in stand. Want die honden worden toch wel verkocht. Hoop dat je het een beetje begrijpt.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 01:31

oke ja snap hem.
maar nee we gaan naar een goeie hond kijken.
liever wat duurder, dan achteraf dierenarts kosten rekeningen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:42

Meid als je goed leest, lees je ook dat ik op een enorme boerderij woon en NIET IN EEN RIJTJESHUIS. Ik iedere dag ruim een uur loop met de honden en dat 3keer per dag. Ik m'n St Bernard iedere dag train op gehoorzaamheid en iedere dag uren met m'n beestjes bezig ben. Mijn katten lopen allemaal buiten in de schuur en in huis of op het land. Net zoals de honden, waar ze maar heen willen. Dus kan je mij wel gaan aanvallen, maar ik heb in iedergeval de ruimte en de tijd voor m'n beestjes. En dat is nou net het grote verschil tussen hondensport of hondenverzameling. Je zou toch echt moeten kijken of je tijd hebt en de ruimte. Maar goed dat is mijn mening Haha!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:50

alidaenlucky schreef:
Boertjes schreef:
Berner Sennen worden flink groot en kunnen ook echte kattenjagers worden.

licht er aan wat ze gewend zijn of wat je ze zelf aanleert. Wij hebben ook een berner en is goede maatjes met de katten. Bij onze vorige berner zat de poes er zelfs altijd bovenop.

Dat is het hem juist en daar heb je TIJD voor nodig Haha!. Ik ken een berner die is niet opgevoed en jaagt dus verschrikkelijk achter katten aan. Die mensen hadden er geen tijd voor. Alleen maar aan het werk en weg. Nu is hij herplaatst bij vrienden van ons. Die nemen er de tijd voor, wandelen veel met hem en hij jaagt ook niet meer achter katten aan. Hoe snel kan je een hond dus iets (af)leren als je er maar de tijd voor hebt/neemt.

O ja Gipsyboy: M'n fretten lopen iedere dag 3uur los waarvan ze dus al die tijd vermaakt worden, De vogels zitten in een grote voilere en de kippen lopen ook los.
Wat betreft die doodgebeten kip, als je dus weer even goed verder gelezen had, begrijp je dus ook misschien wel dat die hond ziek was, steeds honger had, maar als hij wat at steeds alles uitspuugde. Die hond was zo lang het nog ging actief, en toevallig voor het eerst in zijn 11jarige leven iets aangevallen.....op een oude zieke en demente leeftijd. Helaas is hij daarna dus ingeslapen, maar hij heeft zeker een prachtig leven gehad en alle ruimte en verzorging die hij maar kon wensen.
We hebben er nu dus 3, moet nog aangepast worden in mijn profiel.
WAarom we er geen pup bij nemen. Omdat ik genoeg tijd wil hebben voor m'n andere beestjes, en dus niet de tijd heb voor een pup.
O ja ook de paarden krijgen iedere dag beweging hoor, en lopen zomer en winter op het land. Dus ga nou niet mij aanvallen dat ik niet goed ben voor mn beesten, ik heb dieren naar de ruimte waar ik woon dat is alles.
Toen we nog in een rijtjeshuis woonden waren ook alle dieren en puppies leuk, werkte ik in een dierenwinkel en kon zo alles wat zielig was meenemen. Maar ik had er toen de ruimte niet voor dus is het bij 1 hond gebleven.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:22

dit is de laatste reactie wat ik hier neerzet.
heb geen zin meer om te reageren, dus vandaar.
ik weet zelf het beste dat ik supergoed voor mijn beesten zorg!!!!

en binnenkort komt de hond uit spanje en dan nemen we over ong een half jaartje een berner sennen hond bij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:23

en hoeveel honden heb je dan in totaal..? Lachen

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:23

Oh NOG een hond erbij, jeetje toch.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:42

gipsyboy schreef:

en binnenkort komt de hond uit spanje en dan nemen we over ong een half jaartje een berner sennen hond bij.

Mij hoor je nergens zeggen dat je slecht voor je dieren bent....absoluut niet. Je geeft alleen zelf je situatie aan in hoe je woont/leeft etc... en welk hondenras dan het beste zou passen. Ik zeg daarop: Geen een, zorg eerst maar dat je tijd voor de rest hebt. Je zegt zelf al dat je blij bent als je het red. En verder onderbouw ik mijn mening zo goed mogelijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:52

Nakisha schreef:
Nu spreek jezelf toch weer tegen gipsyboy; je sprak over hondensport. Waarom dan een Berner? Dat is nu niet bepaald een geschikte hond daarvoor.

Hey ho ! Hold your horses ! Hier nog een enthousiaste berner eigenaar én een nog meer enthousiaste beoefenaar van de hondensport cani-cross ! Clown
Sam en ik gaan 2 X per week 6 km lopen met veel plezier !

Maar wij hebben wel een tuin van 1.5 ha, onze hond traint zichzelf...

on topic : ik vind dat de TS géén hond meer moet bijnemen. In een rijtjeshuis met fulltime werkende mensen hoort hoogstens een chihuahua. Dit neigt naar dierenverzamelen. Wat doen jullie trouwens met al die drollen ? Zal daar lekker ruiken in dat tuintje. Arme buren.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:41

aan zulke mensen kun je niks doen, de TS wil niet inzien dat ze fout bezig is. Over een jaar neemt ze er weer een hond bij en in die tussen tijd is de dierenpopulatie ook wel gegroeit. Ze nemen een hond uit spanje, daarna direct een andere hond erbij en dat zal wel zo door blijven gaan. Ik snap dat het heel frustrerend is, en dat je de TS het liefst bij de kladden zou grijpen en heel hard zou schudden maar het helpt absoluut niet. Ze zal blijven sparen en versamellen en blijven redden wat er te redden valt omdat het zo zielig is allemaal, zonder er bij na te denken of je niet water naar de zee draagt op die manier.

Ik heb ervaring met dit soort dingen, zelf heb ik ook de neiging tot dit soort practijken maar ben wel zo sterk dit niet te doen. Juist in periode dat ik mij slecht voel (wat vaak is) ben ik geneigt een huisdier erbij te halen om 'nieuwe liefde' te voelen. Ik denk dat de TS het zelfde probleem heeft.. helemaal als je lees wat voor problemen ze heeft gehad en ik het daarom ook niet zo raar vind dat ze zichzelf wilt omringen met dieren en hun liefde wilt schenken. Alleen wil ik niet zijn en blijf ik juist uit de buurt van marktplaats of ander soort gelijke media om te voorkomen dat ik er weer wat bij haal. Gelukkig heb ik een goeie vriend die niet een konijn voor me erbij koopt maar juist met me gaat praten en vraagt wat er is, omdat hij weet dat als ik wat erbij wil 9 v/d 10 keer ik me weer slecht voel.

Het hoefd niet zo te zijn dat de TS dit daarom ook doet, dat weet ze zelf denk ik wel beter. Wat ik jammer vind is dat haar omgeving haar hier niet in steunt. Je merkt aan haar reacties wel dat ze boos word als je haar aanraad het niet te doen (om haar te helpen) en ze alleen maar wilt horen dat ze het maar moet doen. Ook dat vind ik bijzonder jammer, dat zelfs hier waar mensen weten hoe het ongeveer zit (zeker na het lezen van deze topic) er nog mensen haar een ras aanraden.

In ieder geval, ik vind het net zo frustrerend maar er is niks wat je kan doen aan deze situatie. Ze neemt geen advies aan van mensen die er echt verstand van hebben en doet gewoon waar ze zin in heeft zonder er echt bij stil te staan wat eigelijk goed is. Dus ja.....

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:46

Citaat:
Hey ho ! Hold your horses ! Hier nog een enthousiaste berner eigenaar én een nog meer enthousiaste beoefenaar van de hondensport cani-cross !
Sam en ik gaan 2 X per week 6 km lopen met veel plezier !

Maar wij hebben wel een tuin van 1.5 ha, onze hond traint zichzelf...

Dat weet ik wel, zo bedoelde ik het ook niet. Knipoog Maar ik begreep dat de TS meer aan dingen als flyball en behendigheid dacht?

Berners zijn vaak goed in allerlei takken. Speurwerk is geen probleem, obediance is ook prima te doen. Canicross is inderdaad perfecto! Ook reddingshond e.d kunnen berners prima.

Ik bedoelde eigenlijk de lichamelijk heel intensieve sporten, aangezien TS daarop doelde... sorry voor het misverstand, ik was niet duidelijk.

Benfan; je hebt helemaal gelijk.... helaas. Boos!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:57

gipsyboy schreef:

Dat jij nog tijd hebt om op internet te zitten met z'n beestenboel thuis.. Heb hier toch mijn vraagtekens bij.