Kattenvoer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nils

Re: Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:46

ook geen kittenvoer?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:46

nils schreef:
heeft orijen ook specijl maine coon kattenvoer?

Waaróm zou een Maine Coon ander voer nodig hebben?!?! (trouwens wél weer een schoolvoorbeeld van hoe de marketingacties van RC aanslaan Schijnheilig !) Een kat is een kat hoor qua spijsverteringstelsel, hoe ze er van buiten ook uit zien. Natuurlijk kunnen ze gevoeliger zijn voor het een of het ander, maar je kunt ook niet een heel ras over 1 kam scheren, je hebt in elk ras 'kwakkelende' dieren.

Orijen is kwalitatief zéér hoogwaardig voer en dan maakt het echt niet uit aan wat voor kat je het voert.
Laatst bijgewerkt door Remember op 23-02-08 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:47

nils schreef:
ook geen kittenvoer?

Orijen is ook geschikt voor kittens, alleen zul je het dan even wat kleiner moeten maken Ja

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:49

Heb hier 3 Heilige Birmanen rondwandelen, ze hebben de hele dag door brokjes staan.
Natvoer is meer een treat, worden katten snel dik van. Bovendien is het droogvoer
goed voor het gebit. Onze katten zijn binnen katten, ondanks het ongelimiteerde voer
zijn ze geen gram te vet.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:51

Remember schreef:
nils schreef:
heeft orijen ook specijl maine coon kattenvoer?

Waaróm zou een Maine Coon ander voer nodig hebben?!?! (trouwens wél weer een schoolvoorbeeld van hoe de marketingacties van RC aanslaan Schijnheilig !) Een kat is een kat hoor qua spijsverteringstelsel, hoe ze er van buiten ook uit zien. Natuurlijk kunnen ze gevoeliger zijn voor het een of het ander, maar je kunt ook niet een heel ras over 1 kam scheren, je hebt in elk ras 'kwakkelende' dieren.

Orijen is kwalitatief zéér hoogwaardig voer en dan maakt het echt niet uit aan wat voor kat je het voert.

ik ben het eigenlijk wel met je eens maar ben een beetje aan het rondkijken...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:52

Remember schreef:
nils schreef:
ook geen kittenvoer?

Orijen is ook geschikt voor kittens, alleen zul je het dan even wat kleiner moeten maken Ja

is dat brok zo groot dan?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:54

LCharlotte schreef:
Natvoer is meer een treat, worden katten snel dik van. Bovendien is het droogvoer
goed voor het gebit.

Nog weer 2 'vooroordelen' (goh, ik ben op dreef zeg Clown ).

Natvoer is in principe 'duur' water voeren, maar katten hebben juist veel vocht uit hun voer nodig! Over het algemeen drinken katten te weinig, daarom is het van belang dat ze via hun voeding vocht binnen krijgen (iets wat met brokken niet lukt!). Het is wel beter om natvoer te voeren, maar dan wel een voer met zo min mogelijk granen en een zo hoog mogelijk vleesgehalte (en daar is moeilijk aan te komen, meeste spul dat in de winkels te krijgen is is écht but).

Dat harde dingen goed zijn voor de tanden klopt in principe wel, maar dan juist harde dingen als 'pezig vlees' en dingen als kraakbeen en niet dragende botten. Voor veel ingredienten die in brokken zitten hebben katten géén enzymen om ze af te breken en die veroorzaken juist tandplak Knipoog , wat ze deels ook wel weer wegkauwen door de brokjes, maar echt goed voor de tanden kun je het niet noemen. Ze kunnen zich beter uitleven op een kippenekje, kippevleugeltje, en bijv. runderriblap waar ze écht op moeten knagen, dat zijn de natuurlijke tandenborstels!
Laatst bijgewerkt door Remember op 23-02-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:54

maine coon voer bestaat uit grotere brokken, zodat ze niet teveel gaan schrokken,
deze brokken worden ook voor noren gebruikt.

Ik ben zeer tevreden over RC
Hun voeders zijn goed afgestemd op de verschillende rassen.
En de katten eten het graag, en hier zijn ze ook niet te dik
en ze zitten super in de vacht, wat ook belangrijk is als je met je katten showt bijvoorbeeld.
door slecht voer kan de vacht erg gaan klitten, en buiten dat het zonde is, is het voor katlief ook erg sneu al die akelige klitten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:55

nils schreef:
Remember schreef:

Nee, gewone maat, maar kittenbrokjes zijn meestal kleiner natuurlijk!

De Orijen ruikt een heel stuk minder sterk en 'chemisch' dan de andere brokken, is wat donkerder en duidelijk 'vetter'.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:58

Een kitten kan overigens prima een groot brokje de baas hoor! Ze eten ook gewoon grote stukken vlees zodra ze daar aan toe zijn..

Ik snap heel goed dat niet iedereen alleen vlees wilt voeren. Het is niet zo makkelijk als een bakje brokjes neerzetten, want je wilt compleet voeren zodat er geen tekorten kunnen ontstaan. Dat betekent dus rekenen, op tijd je menu inslaan en op tijd ontdooien etc. Daarbij zijn niet alle katten makkelijke eters als het om pure producten zonder toegevoegde geur- en smaakstoffen gaat.

Wat ik dan aanraad is een goede brok als Orijen, waarvan de kwalitatief goede ingredienten niet kapot gekookt zijn en waarin zo min mogelijk belastend materiaal (granen, rijst) zitten. Daarnaast kun je dan je katten verwennen met vers vlees, en dat kunnen gewoon je eigen restjes kip, kalkoen, eend, konijn en rund zijn. Of je koopt klein in bij de islamitische slager: kippenvleugeltjes, lamsribbetjes, etc. Dat is niet duurder dan blikvoer maar wél zovéél gezonder, ook voor het gebit en tandvlees. En mentaal natuurlijk leuker voor je kat (én hond!) om te kunnen knagen en natuurlijk bezig te zijn je maaltje naar binnen te werken..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:00

crossmonster schreef:
Hun voeders zijn goed afgestemd op de verschillende rassen.

En dat vind ik dus écht het meest belachelijke aan de RC voeding... Al die varianten, pure marketing!

Kun jij aangeven wat er inhoudelijk anders is aan het Maine Coon voer van RC en bijv. het Perzenvoer dat ze hebben? En dan bedoel ik dus niet die 'loze' kreten die op de verpakking staan als 'voor een goede vacht' etc. , maar echt op ingrediënten niveau en de verhoudingen hierin, extra toevoegingen per ras of juist dingen die ze weglaten?

edit: en misschien nog wel belangrijker, wetenschappelijk bewijs voor deze onderbouwing vanuit Royal Canin?
Laatst bijgewerkt door Remember op 23-02-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:00

]
nils schreef:
Remember schreef:

Nee, gewone maat, maar kittenbrokjes zijn meestal kleiner natuurlijk!

De Orijen ruikt een heel stuk minder sterk en 'chemisch' dan de andere brokken, is wat donkerder en duidelijk 'vetter'.[/quote]

ik wilde al zeggen, mijn 2 kittens vreten gewoon de volwassen brok zonder problemen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:02

Chubby schreef:
Een kitten kan overigens prima een groot brokje de baas hoor! Ze eten ook gewoon grote stukken vlees zodra ze daar aan toe zijn..

Dat is ook wel weer zo, maar ik zie hele kleine Milo nog voor me Vork , die natuurlijk met 4 weken hier kwam (ondervoed, onder de teken, mama-loos). Daarmee ben ik met vast voer begonnen door brokjes wat fijn te stampen en ze zachter te maken met kittenmelk. Die had echt nog niet zo'n brokje kunnen verorberen hoor!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:05

Op die leeftijd zou de moeder voornamelijk nog melk geven en evt. het eten voor haar kittens (of pups) voorkauwen. Pas vanaf een week of 6 kunnen kittens echt goed knagen en kauwen..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:06

Chubby schreef:
Op die leeftijd zou de moeder voornamelijk nog melk geven en evt. het eten voor haar kittens (of pups) voorkauwen. Pas vanaf een week of 6 kunnen kittens echt goed knagen en kauwen..

Ja, ik betrok het een beetje teveel op mezelf haha! Een kitten is normaal gesproken wel ouder als ze echt aan de brokken beginnen natuurlijk, maar ik kreeg het advies om het zo te doen om toch de achterstand wat in te lopen. Alleen melk was ietsje karig, helemaal omdat het natuurlijk geen moedermelk was!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:12

remember en chubby vinden jullie RC wel goed en alleen te duur of vinden jullie het ook gewoon niet goed...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:29

Ik heb heel lang gedacht dat het duur én goed was Haha!, tot ik een keer wat las over BARF (dus complete rauwe verse voeding, absoluut geen brokken!) en dat eigenlijk wel héél erg logisch vond. Ben me er toen wat meer in gaan verdiepen en ben er eigenlijk van geschrokken wat me met z'n allen maar aannemen als 'goed' voer!

Ik zou graag overstappen op BARF, maar heb hier 2 heel verschillende katten lopen waarmee het lastig is om een compleet menu samen te stellen (die eet dit weer wel en dat niet en andersom), en toen kwam Orijen op mijn pad. Ik gebruik de Orijen voor de compleetheid en verder voer ik zo veel mogelijk en zo gevariëerd mogelijk vers (o.a. kippevleugeltjes, kipfilet, kalkoenfilet, hele kwartels, konijnenbout, duif, parelhoen, rundergehakt, lamsgehakt, rosbief, soepvlees (rund!), riblap en af en toe vis (verschillende soorten). Heb ook nog eendagskuikens liggen maar die hoeven ze echt niet en organen gaan er ook niet in!). Als ik m'n poot wat stijver zou houden zou ik ze vast wel overkrijgen op alles, maar ik heb er vrede mee hoe het nu gaat en misschien gaan ze vanzelf steeds meer dingen eten en kunnen de brokken alsnog de deur uit Knipoog

Wat mij bij RC het meest voor de borst stuit is dat ze het doen geloven alsof ze zó veel beter zijn dan alle andere merken (door alle varianten, ook de prijs maakt dat je denkt dat het beter is (psychisch)), terwijl het gewoon nog steeds een brok is met véél granen/rijst als vulling en bar weinig vlees. Wat moet een kat (of hond) in hemelsnaam met granen als hoofdingrediënt van zijn voer Verward ? Een kat is op en top carnivoor, zal misschien eens wat grassen eten of via zijn prooidier wat groenvoer binnen krijgen, maar heb er nog nooit eentje gezien die een maiskolf aanvalt hoor Vork. Daarnaast is het beetje vlees wat erin zit zo bewerkt (o.a. gekookt) dat al het goede dat in het vlees zit inmiddels kapot gekookt is. Ook staat het stijf van de geur/kleur en smaakstoffen, dit is een van de redenen dat katten vaak moeilijk over te zetten zijn op ander voer, vers vlees ruikt gewoon niet sterk en lekker in vergelijking met de brok (kat z'n reuk is beter dan z'n smaak).

Nogmaals, 'slecht' is relatief en er zijn legio katten die het er gewoon op doen, maar het kan gewoon veel beter! Het is, om het op ons te betrekken, net alsof wij elke dag een bord patat of een pizza eten met een vitaminepil. Je krijgt alles binnen (door wat er in die pil zit), het is lekker en je zal er vast oud mee kunnen worden, maar gevariëerde voeding waarin alle vitaminen en mineralen van nature in zitten is véél beter!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:37

remeber, je verhaal is heel duidelijk en in een hoop dingen heb je ook zeker gelijk (laat ik het zo zeggen, ik deel je mening)

voor mijn kittens vind ik het een te grote stap om over te gaan op vers dus wil ik dit geleidelijk aan gaan doen....

maar deel je wel de mening dat orijen en RC de betere brokken zijn?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:46

Nee, RC valt bij mij onder alle andere brokken die ook een heel hoog graangehalte hebben, dat is juist waarom brokken 'slecht' zijn. Het verschil met RC en goedkope supermarktbrok is niet veel hoor, RC heeft alleen een heel uitgebreide en veel bredere marketingstrategie en heeft misschien wat meer vitaminen toegevoegd Knipoog ! Verder ontlopen ze elkaar qua kwaliteit niet echt, de RC en de 'goedkope' merken, inhoudelijk gezien!

Er zijn naast Orijen nog wel 1 of 2 merken brok met heel weinig graan geloof ik, maar die ken ik zo uit m'n hoofd niet (jij Chub?)...

Wat betreft overstappen op vers, zo snel mogelijk beginnen met ze aan vanalles laten wennen die kittens! Nu zijn ze nog 'kneedbaar', hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt (hier eet die van 4 ook minder dan die kleine die al heel gauw met vers in aanraking kwam!). Zowiezo is het goed qua variatie! Als je kip staat te snijden kun je gerust kijken of ze wat kipfilet lusten, soepvlees/rosbief is hier die grote écht gek op (kleine een stuk minder, die houdt zowiezo minder van rood vlees Vork ), neem eens een visje mee voor ze (liefst vettige vis, zoals tonijn, makreel, forel, zalm). Je kunt vanalles proberen, behalve varkensvlees (kunnen ze een bep. ziekte van krijgen, kans is héél klein tegenwoordig en zeker als het vlees uit Nederland komt, maar die zekerheid heb je niet altijd). Als het maar niet gekruid en/of gekookt gebakken is, rauw en onbewerkt dus!

Je hoeft niet bang te zijn dat ze bijv. salmonella krijgen van de kip, katten hebben een hele andere zuurtegraad in de maag waardoor deze bact. geen kans hebben! Hoe meer vlees ze eten, hoe hoger deze zuurtegraad wordt en daarmee neemt dus ook hun weerstand weer toe Haha!, nog een mooie bijkomstigheid!

edit: als 'bijvoeding' kun je dus gewoon van alles gaan proberen, ga je stoppen met brokken moet je je écht wat meer gaan verdiepen in het BARF principe, anders komt het niet goed Clown . Goede site hiervoor is bijv. http://www.barfplaats.nl , hier kun je echt heel veel informatie vinden! Let wel, de meeste mensen op dat forum zijn echt héél erg antibrok en die-hard barf haha, maar dat neemt niet weg dat je er echt heel veel wijzer kunt worden over dit onderwerp Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:55

Mijn htk kat krijg onbeperkt Purina One rundvlees brokjes (soms ook de kip of zalm maar die vind ze minder lekker). Hier eet ze niet super veel van denk dat ze buiten veel snackt. Gaf haar ook altijd iedere dag 1 of 2 blikjes gourmet maar die lust ze nu in ene na 3 jaar niet meer. Geef ze nu iedere dag 1 zakje rijk aan vis of vlees van Whiskas. Zie daar echt veel vis en vlees in zitten dus lijkt mij wel goed voor erbij. Krijgt ook iedere week een blikje tonijn op water gewoon john west voor mensen vind ze heerlijk. Ze is voornamelijk wit maar haar vacht glanst toch. Ze is eerder vaak iets aan de dunne kant dan te dik.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:58

daar heb je gelijk in remember...

maar een plakje voor gesneden rosbief, schone kipfilet (verpakt) en vis van de marktkraam kan ik dus gewoon mee beginnen!?
ik wil ze dan eerst er zo aan laten wennen en dan dat steeds verder uitbreiden.
eerst eens kijken of ze dit lusten voor dat ik met al die konijnenbouten, kippen nekjes, duiven en noem het maar op in de diepvries zit Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:10

Geloof dat gesneden rosbief wel kort gebraden is toch? Klein stukje kan geen kwaad, kan best om ze wat aan het 'rauwige' te laten wennen. Ik heb van de week voor een paar euro 1,2 kg onbewerkte rosbief (gewoon grote homp!) bij de Makro gescoord, was afgeprijsd, nou, dat gaat er wel in hoor! In stukken de vriezer in en daar hebben we voorlopig wel plezier van.

Wij hadden pas een forel bij de visboer vandaan (ingewanden eruit, verder alles erop en eraan), die vonden ze gewéldig! Is eerst de hele keuken doorgeslagen ROFL, er zijn spelende rondedansjes omheen gemaakt met dikke staarten en uiteindelijk is 'ie bijna helemaal opgegeten Vork

Kijk gewoon wat er in de aanbieding is en laat ze idd een beetje met jou mee-eten. Als jij met kipfilet bezig bent geef je ze daar een stukje van, kippevleugeltje zijn ze trouwens ook wel even zoet mee om schoon te krijgen (wel even wat inknippen en huid wat strippen om ze een beginnetje te geven), rundergehakt en runderpoulet (soepvlees) is ook gemakkelijk aan te komen en kost de wereld niet! Als ik ze echt op BARF zou hebben staan zou er wel een vriezer bij komen om het groter en dus goedkoper in te kunnen kopen, maar nu haal ik alles bij de supermarkten, op de markt en de Makro/Sligro (kwartels, konijnenbouten, duif). Gewoon ogen open houden en eens wat voor ze meenemen!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:29

ik gaat het gewoon eens proberen want het barf spreekt me wel heel erg aan....
die site die je net gaf is wel handig want ze moeten niks te kort komen natuurlijk Bloos

zie het al helemaal voor me ''de rondedansjes'' enz, met zo'n nep muis doen ze dat al Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:07

Nils, je zult versteld staan hoe geweldig speels je katten met hun eten zijn én er van worden! Overigens, als je een kippenvleugeltje geeft (denk erom: nooit kruiden en nooit koken of bakken of anderszins verwarmen!) dan mogen ze gerust het bot opeten! Dat is juist goed en heel natuurlijk Knipoog

Ik heb zojuist alvast kippennekken en koppen omgepakt en ingevroren. Mocht er iemand geinteresseerd zijn uit de buurt Knipoog Heb ook kipkarkasjes en -voeten en vanaf maandag eendagskuikens te koop...

Schijnheilig

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:35

haha ja ben benieuwd...

maar wat ik me af vraag is het niet heel lastig in het begin om een goed en voldoende menu voor iedere dag te maken!?

en is het nou duurder of goedkoper?