Nierfalen bij een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Re: Nierfalen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:28

Dat moet je zeker altijd doen. Je moet altijd voor de kat zelf kiezen hoe lastig dat ook is. Veel sterkte iig Ach gut

@mistic vanwege de eiwitten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:41

Ik quote vanaf een ander forum:

Citaat:
Het gaat dus niet om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit -> hoe beter het wordt verteerd -> des te minder afvalstoffen. De kwaliteit van kipeiwit is juist ontzettend goed. Daarnaast is het eiwit van vers vlees rauw en zo voorkom je ook nog eens een kwaliteitsvermindering (verhit eiwit is tot wel 30% minder goed verteerbaar en levert dus meer afvalstoffen dan rauw eiwit). Een ' nierdieet' bevat verhit eiwit en als je de 'brok' uitvoering geeft ook hooguit 10% vocht. Voor het verschil in vocht tussen vers vlees en brok wordt niet goed genoeg gecompenseerd. Katten die brokken eten drinken in verhouding (met de hoeveelheid droge stof) dus niet meer dan katten die vers vlees eten, dat terwijl vocht juist essentieel is voor een nierpatiënt. Ik zelf heb dus een nierpatiënt die alweer 2 jaar uitsluitend vers vlees eet. Sinds 1 jaar krijgt hij ook Fortekor. Zijn bloedwaardes waren een paar weken geleden allen nog goed behalve dus zijn Creatinine. T.o.v vorig jaar was dit overigens (door de Fortekor) gedaald. Fortekor is een ACE remmer. Deze middelen verlagen naast de bloeddruk ook de druk in de filter-eenheden van de nier. Hierdoor neemt de eiwituitscheiding in de urine af. ACE-remmers beschermen dus de nieren. Ook bij mensen worden deze remmers veelvuldig gebruikt (nierpatiënten, hartpatiënten, diabetici). Op het ogenblik wordt er veel onderzoek gedaan naar de werking van ACE remmers, tot nu toe alleen maar positief.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:49

we hebben vanmiddag een afspraak bij een andere dierenarts als second opinion. mocht daar niks uitkomen dan is het beter om haar in te laten slapen denk ik.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:51

Hi,

Aangezien hier blijkt dat velen van jullie ervaringen/kennis hebben van nierfalen, blaasgruis leg ik hier ook even mijn vraag voor als jullie dat goed vinden. Beetje lang verhaal, maar goed.

Mijn kat (kater) plast al een tijd bloed. Kleine beetjes, maar wel echt rood. Hij drinkt ook behoorlijk.
Ik ben vervolgens uiteraard naar de dierenarts gegaan (mijn vorige kat had ook blaasgruis). Zij hebben getest, maar er bleek niet van significant meer gruis. Ik kreeg antibiotica mee en er werd speciaal voer aangeraden. Vervolgens heb ik wat doorgevraagd over dat voer, gezien het feit dat er geen gruis was aangetroffen. Na veel 5-en 6-en gaven ze uiteindelijk inderdaad toe dat ik misschien ook wel op mijn eigen voer kon blijven.

De antibiotica sloeg niet aan ook niet na een langere/andere en de nodige injecties (en 230 euro armer)
De dierenarts wilde vervolgens een rontgenfoto maken om evt. een steentje uit te sluiten. Maar ik vraag me nog steeds af of dit zin heeft, in mijn optiek komt nl. een steen van samengeklonterd gruis en als er geen gruis is aangetroffen, lijkt me dat niet logische. Een andere oorzaak is een tumor (maar die schijnen meestal kwaadaardig te zijn,dus dan valt er ook niet veel aan te doen).
Een andere oorzaak kan stress zijn. Dit zou kunnen, want mijn kat kon voorheen lekker naar buiten en kan dat nu niet meer.
Maar ondertussen plast hij nog steeds bloed. Hij is overigens ook erg mager (maar ook klein) en zijn vacht vind ik er een beetje "mottig" uit zien...

Hebben jullie ideeen en zouden jullie een rontgenfoto laten maken?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:28

Pytje schreef:
we hebben vanmiddag een afspraak bij een andere dierenarts als second opinion. mocht daar niks uitkomen dan is het beter om haar in te laten slapen denk ik.

Ik hoop dat die dierenarts jullie verder kan helpen!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:09

ik hoop het ook, we gaan nu weg!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:22

Ik ben ontzettend benieuwd en hoop op goed nieuws!

Gratchen, ik zou zeker kiezen voor die foto of scan! Je hebt er al zoveel geld aan uitgegeven, kan dit er ook nog wel bij..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:58

Ik denk dat ik eerder voor een scan zou gaan. Als er geen stenen zijn, zal er op de foto verder niets inwendigs te zien zijn. Een scan geeft meestal beter uitslag over weefsel.

Ook ik ben benieuwd wat de uitkomst van de second opinion is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:48

ze is helaas ingeslapen...

de vorige dierenarts heeft een aantal fouten gemaakt. en ze was nu zo zwak dat het geen zin meer had.

Ontzettend bedankt voor jullie tips, helaas hebben ze niet meer mogen helpen. Onze andere kat laten we binnenkort f checken.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:51

Heel even werd ook deze prognose (ik weet niet of ik het goed schrijf) bij onze kat vast gesteld maar deze bleek onjuist.
Het is wel vrij ernstig, dus het is goed dat je het op tijd hebt gemerkt. Wat heel erg helpt is een bruin stinkend goedje van de DA ik zou echt niet meer weten hoe het heet maar het helpt de op gewicht te houden en is goed voor de lever. (het is dus voedsel uit een tube, en het stinkt SUPER Tong uitsteken )

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:51

sarah_m schreef:
Heel even werd ook deze prognose (ik weet niet of ik het goed schrijf) bij onze kat vast gesteld maar deze bleek onjuist.
Het is wel vrij ernstig, dus het is goed dat je het op tijd hebt gemerkt. Wat heel erg helpt is een bruin stinkend goedje van de DA ik zou echt niet meer weten hoe het heet maar het helpt de op gewicht te houden en is goed voor de lever. (het is dus voedsel uit een tube, en het stinkt SUPER Tong uitsteken )

Ow onwijs sorry, ik heb je vorige post niet gelezen Huilen Heel veel sterkte met haar verlies

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:42

Amanda schreef:
Bij mijn kat deden ze een infuus tussen de schouderbladen. Dat zwelt dan inderdaad op. Zo neemt ze vocht op tegen uitdroging en worden de nieren gespoeld. Dit in combinatie met een anti-braak injectie moet voldoende zijn.
Wel moet het infuus een aantal keer herhaald worden, zodat de nieren echt weer schoon zijn. Anders haalt het weinig uit en komen de klachten snel weer terug.

Zijn de nierwaardes al eens gemeten met een bloedonderzoek? Want de klachten die jij beschrijft kunnen ook met problemen met de lever te maken hebben.

En idd wat Chubby zegt, het maakt niet uit wat ze eet, als ze maar eet.

Dit klinkt anders precies zoals mijn kat destijds... Mijn kat heeft ook dagen aan het infuus gezeten, proberen te voeren etc... Het kwam er van voor en van achteren uit.
Het was gewoon een hopeloze zaak...

Wat is het urea gehalte van je kat TS???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:44

Pytje schreef:
nierwaardes waren verhoogd, de rest was normaal. Maar hoe hoog weet ik niet.

We hebben van alles te eten voor haar in huis, maar bij de aanblik ervan begint ze al te kokhalzen. Misschien toch dwangvoeding proberen (en hopen dat ze het binnenhoudt)

Vraag aub hoe hoog het urea gehalte was... DAt is heel belangrijk om te weten of er nog kans is...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:45

lees even terug asjeblieft..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:45

Pytje schreef:
heb net een andere praktijk gebeld. en ben nu de waardes aan het opvragen.

De nierwaarde is nu 169 (en mocht 145 is me net verteld).

En we houden goedin gedachte dat als het niet meer gaat, het niet eerlijk is voor de kat.

Dit is iets anders dan het urea gehalte...

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:45

Onze kat had hier ook last van, de nieren werkten niet meer, en ze lag alleen maar, en plaste alleen water.
Uiteindelijk werd het te erg, en hebben we haar laten inslapen, omdat we het gewoon zielig vonden dat ze leed..
En heel veel sterkte met het verlies van jullie kat!
Ik weet hoe het voelt, de mijne had precies het zelfde!
Laatst bijgewerkt door Nettieejj op 22-02-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:46

griebels, we hebben haar inlaten slapen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:49

Pytje schreef:
ze is helaas ingeslapen...

de vorige dierenarts heeft een aantal fouten gemaakt. en ze was nu zo zwak dat het geen zin meer had.

Ontzettend bedankt voor jullie tips, helaas hebben ze niet meer mogen helpen. Onze andere kat laten we binnenkort f checken.

Spijtig om te horen...
Het went nooit om voor god te spelen... Ach gut
Kun je ons vertellen welke fouten er gemaakt waren en hoe ze tot die conclusie zijn gekomen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:50

Sorry, ik was aan het bijlezen Schijnheilig

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:50

ze heeft in 1x 500mL vocht gekregen, en haar hart was ook al niet meer goed, dus had het in 3x gegeven moeten worden. dat heeft haar alleen maar zwakker gemaakt dus.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:59

mijn kat heeft destijds meerdere keren per dag geloof ik 200ml vocht toegediend gekregen...
Ze was een blubberkatje vol met vocht...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:03

dat was de onze ook, ze kon niet eens meer lekker liggen/zitten

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:08

Wat een naar bericht.

Sterkte Ach gut

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:14

De mijne wilde de hele tijd bij mij liggen op de bank maar ze kon er niet meer op komen. Toen ik even sigaretten ging halen en ik terug kwam is ze onder de bank in de voering van de bank gekropen...
Plekje zoeken om te sterven. Toen was het voor mij duidelijk... Ik wilde het weekend niet afwachten zoals de DA voorstelde...
Ik wilde haar verder lijden besparen, heb haar 's nachts laten inslapen. En zelfs dat was een hell... Het eerste spuitje om in slaap te komen kreeg ze en ze is kotsend in slaap gevallen op mijn schoot. Ik brak!!! Verdrietig
Dat was in 2001 en ik mis haar nog steeds. Het was een speciaal katje... En ik heb al mijn hele leven katten gehad maar zij was echt mijn favoriet (ook al mag je dat eigenlijk niet zeggen)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:16

ja onze was ook heel speciaal. als er iemand in huis ziek /verdrietig of weet ik wat was, dan kwam ze uit het niets en bleef net zolang bij je liggen tot het weer goed met je ging.
het inslapen ging gelukkig wel heel rustig. de spuit was nog niet eens op (een derde weg) en ze was al weg.