@mistic vanwege de eiwitten.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Het gaat dus niet om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit -> hoe beter het wordt verteerd -> des te minder afvalstoffen. De kwaliteit van kipeiwit is juist ontzettend goed. Daarnaast is het eiwit van vers vlees rauw en zo voorkom je ook nog eens een kwaliteitsvermindering (verhit eiwit is tot wel 30% minder goed verteerbaar en levert dus meer afvalstoffen dan rauw eiwit). Een ' nierdieet' bevat verhit eiwit en als je de 'brok' uitvoering geeft ook hooguit 10% vocht. Voor het verschil in vocht tussen vers vlees en brok wordt niet goed genoeg gecompenseerd. Katten die brokken eten drinken in verhouding (met de hoeveelheid droge stof) dus niet meer dan katten die vers vlees eten, dat terwijl vocht juist essentieel is voor een nierpatiënt. Ik zelf heb dus een nierpatiënt die alweer 2 jaar uitsluitend vers vlees eet. Sinds 1 jaar krijgt hij ook Fortekor. Zijn bloedwaardes waren een paar weken geleden allen nog goed behalve dus zijn Creatinine. T.o.v vorig jaar was dit overigens (door de Fortekor) gedaald. Fortekor is een ACE remmer. Deze middelen verlagen naast de bloeddruk ook de druk in de filter-eenheden van de nier. Hierdoor neemt de eiwituitscheiding in de urine af. ACE-remmers beschermen dus de nieren. Ook bij mensen worden deze remmers veelvuldig gebruikt (nierpatiënten, hartpatiënten, diabetici). Op het ogenblik wordt er veel onderzoek gedaan naar de werking van ACE remmers, tot nu toe alleen maar positief.
Pytje schreef:we hebben vanmiddag een afspraak bij een andere dierenarts als second opinion. mocht daar niks uitkomen dan is het beter om haar in te laten slapen denk ik.
sarah_m schreef:Heel even werd ook deze prognose (ik weet niet of ik het goed schrijf) bij onze kat vast gesteld maar deze bleek onjuist.
Het is wel vrij ernstig, dus het is goed dat je het op tijd hebt gemerkt. Wat heel erg helpt is een bruin stinkend goedje van de DA ik zou echt niet meer weten hoe het heet maar het helpt de op gewicht te houden en is goed voor de lever. (het is dus voedsel uit een tube, en het stinkt SUPER)
Amanda schreef:Bij mijn kat deden ze een infuus tussen de schouderbladen. Dat zwelt dan inderdaad op. Zo neemt ze vocht op tegen uitdroging en worden de nieren gespoeld. Dit in combinatie met een anti-braak injectie moet voldoende zijn.
Wel moet het infuus een aantal keer herhaald worden, zodat de nieren echt weer schoon zijn. Anders haalt het weinig uit en komen de klachten snel weer terug.
Zijn de nierwaardes al eens gemeten met een bloedonderzoek? Want de klachten die jij beschrijft kunnen ook met problemen met de lever te maken hebben.
En idd wat Chubby zegt, het maakt niet uit wat ze eet, als ze maar eet.
Pytje schreef:nierwaardes waren verhoogd, de rest was normaal. Maar hoe hoog weet ik niet.
We hebben van alles te eten voor haar in huis, maar bij de aanblik ervan begint ze al te kokhalzen. Misschien toch dwangvoeding proberen (en hopen dat ze het binnenhoudt)
Pytje schreef:heb net een andere praktijk gebeld. en ben nu de waardes aan het opvragen.
De nierwaarde is nu 169 (en mocht 145 is me net verteld).
En we houden goedin gedachte dat als het niet meer gaat, het niet eerlijk is voor de kat.
Pytje schreef:ze is helaas ingeslapen...
de vorige dierenarts heeft een aantal fouten gemaakt. en ze was nu zo zwak dat het geen zin meer had.
Ontzettend bedankt voor jullie tips, helaas hebben ze niet meer mogen helpen. Onze andere kat laten we binnenkort f checken.