Kijk maar eens in de ogen, dat zijn de ogen van de ziel... die vertellen je alles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fitch schreef:Hoi!
Hier zijn altijd veel topics over dieren inslapen. Omdat ze oud, ziek, zielig zijn, of simpelweg niet meer 'kunnen'. Toch vraag ik me dan vaak af of wij mensen, zo goed kunnen bepalen of een dier ondraaglijk lijdt. En of het rechtvaardig is dat wij voor 'God' (mocht die bestaan) spelen. Want als een dier echt 'op' is gaat ie zelf toch ook wel dood? Of is het juist fijn voor een dier dat hij dan niet meer hoeft te lijden? Tsja, als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven. Ik wil met dit onderwerp niemand aanvallen, want ik ben ervan overtuigd dat iedereen op dit forum het beste met zijn (huis)dier voor heeft, maar het lijkt me interessant om te weten wat jullie hier over denken...
RedPassion schreef:Sterkte ermee. Je zult vast en zeker een besluit nemen dat het beste en diervriendelijkste is voor je ratje. En ja, zoals ik al eens eerder heb gezegd vind ik ook dat we het zelfs verplicht zijn aan de ons toevertrouwde dieren. Dus helemaal met je eens.Ik klik op laatst gelezen bericht in dit topic, ben de hele dag al aan het piekeren over mijn ratje, en kom bij het gedicht dat Mist plaatste. Ik kan niet meer stoppen met huilen
Ik vind dat we wel mogen beslissen over leven/dood van een dier. Ik vind zelfs dat mensen dat ook over zichzelf zouden mogen beslissen, maar dat is een andere discussie.
In het geval van mijn ratje vind ik dat ik het haar zelfs verschuldigd ben. Ze is zo lief, het zou zo oneerlijk zijn om haar nog veel langer te laten leven, enkel omdat ik haar niet wil missen. Ik vind het zo vreselijk, maar ze is zo taai dat ik denk dat ze pas doodgaat als ze echt helemaal op is en veel pijn heeft, dat wil ik haar besparen. Dat vind ik zelfs mijn plicht.
ellepel schreef:ik vind het verdomd moeilijk om bij een dier te zeggen van nou is het genoeg...
een dier laat zijn pijn vaak niet zien he...en als zo'n dier dan ondanks een ernstige kwaal best vrolijk is..wanneer zeg je dan we houden er mee op?
Miss_Malfoy schreef:ellepel schreef:ik vind het verdomd moeilijk om bij een dier te zeggen van nou is het genoeg...
een dier laat zijn pijn vaak niet zien he...en als zo'n dier dan ondanks een ernstige kwaal best vrolijk is..wanneer zeg je dan we houden er mee op?
Dat voel je. Ik heb het al meegemaakt. Je kijkt een dier in de ogen, en hoewel de ziel nog wil, is het lichaam op. Ik geloof dat er hierna nog iets is. Dus lijkt mij het mooiste wat je zo'n dier dan kunt geven, gewoon verlossing van dat lichaam is.
Margreth schreef:RedPassion schreef:Sterkte ermee. Je zult vast en zeker een besluit nemen dat het beste en diervriendelijkste is voor je ratje. En ja, zoals ik al eens eerder heb gezegd vind ik ook dat we het zelfs verplicht zijn aan de ons toevertrouwde dieren. Dus helemaal met je eens.Ik klik op laatst gelezen bericht in dit topic, ben de hele dag al aan het piekeren over mijn ratje, en kom bij het gedicht dat Mist plaatste. Ik kan niet meer stoppen met huilen
Ik vind dat we wel mogen beslissen over leven/dood van een dier. Ik vind zelfs dat mensen dat ook over zichzelf zouden mogen beslissen, maar dat is een andere discussie.
In het geval van mijn ratje vind ik dat ik het haar zelfs verschuldigd ben. Ze is zo lief, het zou zo oneerlijk zijn om haar nog veel langer te laten leven, enkel omdat ik haar niet wil missen. Ik vind het zo vreselijk, maar ze is zo taai dat ik denk dat ze pas doodgaat als ze echt helemaal op is en veel pijn heeft, dat wil ik haar besparen. Dat vind ik zelfs mijn plicht.
RedPassion schreef:Bedankt
Liefde betekent soms juist loslaten, maar wat is het toch elke keer vreselijk. Ik vind het heel naar om een afspraak bij de dierenarts te maken. Dan weet ik dat ze er over ... uur gewoon niet meer is, afschuwelijk.
kaliefje schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil wel graag een bericht plaatsen.
Mijn hond is 16. ze heeft al bijna een jaar een tumor en de laatste maanden gaat ze heel hard achteruit. Mijn moeder en ik hadden los van elkaar afgelopen donderdag het gevoel dat het nu goed was. Vrijdag was mijn broertje niet thuis en ging het opzich weer ietsje beter. Vanochtend ging het weer erg slecht. We weten allemaal dat het nu echt goed is zo. En dat dat voor haar ook zo is. Ze kan niet meer bewegen, alleen trillen en met haar ogen bewegen. Straks komt de dierenarts..........
Ik vind dat wij een hele verkeerde keuze hadden gemaakt als we haar nu in leven hielden... En daarom vind ik zeker dat je als baasje goed kan inschatten of een dier verder kan/wil of niet.