Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:30

Dat zie je wel hoor wanneer het voor een ander niet meer dragelijk is.
Kijk maar eens in de ogen, dat zijn de ogen van de ziel... die vertellen je alles Lachen

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:03

Ja, ik vind het zelfs onze verantwoordelijkheid tov van het aan ons toevertrouwde dier. Gelukkig zijn wij in staat die keuze weloverwogen te maken bij onze dieren (helaas 21 dec jl weer die zware keuze moeten maken voor onze 14,5 jarige hond Wolf (zie www.picturetrail.com/treasure in het album Wolf) Helaas moeten we mensen wel vaak bijna letterlijk zien creperen omdat daarvoor die beslissing niet mag worden genomen.
Denk verder niet dat je op het moment dat je gezond bent , erover kunt oordelen of je niet uit je lijden verlost zou willen worden als het ondraaglijk is geworden. Denk dat dat alleen maar kan als je op dat punt bent aangeland. Hopelijk komt het nooit zover dat je die keuze zou willen maken (maar niet kunt/mag).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:19

May I go now?
Do you think the time is right?
May I say goodbye to pain filled days
and endless lonely nights?
I've lived my life and done my best,
an example tried to be.
So can I take that step beyond
and set my spirit free?

I didn't want to go at first,
I fought with all my might.
But something seems to draw me now
to a warm and loving light.
I want to go
I really do.
It's difficult to stay.

But I will try as best I can
to live just one more day.
To give you time to care for me
and share your love and fears.
I know you're sad and afraid,
because I see your tears.

I'll not be far,
I promise that, and hope you'll always know
that my spirit will be close to you
wherever you may go.
Thank you so for loving me.
You know I love you too,
that's why it's hard to say goodbye
and end this life with you.

So hold me now just one more time
and let me hear you say,
because you care so much for me,
you'll let me go today.

- Written for a beloved pet & friend, by Susan A. Jackson

Ik denk dat dit alles zegt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:51

Prachtig en alleszeggend gedicht!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:57

snif...krijg altijd tranen in mijn ogen van dit soort berichten en knuffel mijn beestjes nog maar weer eens extra

Maar het is idd waar...en heel mooi
Kende deze nog niet Lachen

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:57

Ik vindt dat je er over mag beslissen als het echt moet.
Heb mijn eigen hond in moeten laten slapen door een ongeluk, anders zou hij letterlijk gewoon 'dood bloeden' dus in sommige gevallen vindt ik van wel, maar ik vindt als het die normaal kan verder leven, zonder [al te veel]pijn vindt ik dat je het dier nog gewoon moet laten leven.
Maar dat is mijn mening! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:05

Ik moet zeggen dat ik bij het lezen van dit gedicht tranen in mijn ogen heb al mijn hondje nog eens vertelt heb dat ik dol op dr ben.

Ik heb veel honden moeten laten in slapen, en mijn laatste ratje zien dood gaan. Vooral dit ratje had wat speciaals was al vier jaar en lag gewoon te wachten op de dood, ik wil gewoon niet dat de laatste uren van welk leven ook de zwaarste moeten zijn. En op het moment dat ik met haar naar de DA wou gaan voor een spuitje ging ze dood.
Nu is een ratje niet bepaald te vergelijken met een hond, een paard een mens niet voor mijn in ieder geval. Maar vond dr toch leuk en ook zij verdiende het om pijnloos te sterven.

Andere eigen dieren heb ik niet zien sterven tot nu toe, maar zie er gewoon nu al tegen op ooit afscheid te moeten nemen van mijn hondje en hoop gewoon dat ze vredig in haar slaap kan sterven.

Maar wat nou als dat niet kan, als ze vreselijk veel pijn heeft wat ook niet over kan gaan. Ja dan ben ik blij dat we gelukkig over leven en dood kunnen beslissen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:35

Ik vang oude/zieke katten op voor het asiel, en kittens in het hoogseizoen, gemiddeld laat ik (en soms moet ik dit zelf doen, ik heb euthanasie spullen in huis voor kittens) zo'n 10 dieren per jaar inslapen. Het is nooit makkelijk, maar je weet echt wel wanneer het moment daar is.

Soms ga ik tegen alle adviezen van de DA in, als ik vind dat een dier teveel "overlevingsdrang" heeft om in te slapen, dan weiger ik dat, tot nu toe altijd met het gevolg dat ze het inderdaad overleven. Ik geef het niet zomaar op, maar soms moet je ze laten gaan...helaas.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:09

Fitch schreef:
Hoi!

Hier zijn altijd veel topics over dieren inslapen. Omdat ze oud, ziek, zielig zijn, of simpelweg niet meer 'kunnen'. Toch vraag ik me dan vaak af of wij mensen, zo goed kunnen bepalen of een dier ondraaglijk lijdt. En of het rechtvaardig is dat wij voor 'God' (mocht die bestaan) spelen. Want als een dier echt 'op' is gaat ie zelf toch ook wel dood? Of is het juist fijn voor een dier dat hij dan niet meer hoeft te lijden? Tsja, als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven. Ik wil met dit onderwerp niemand aanvallen, want ik ben ervan overtuigd dat iedereen op dit forum het beste met zijn (huis)dier voor heeft, maar het lijkt me interessant om te weten wat jullie hier over denken...

een dier gaat idd uiteindelijk vanzelf dood...maar in de natuur zou het zo zijn dat als ene dier zwak is , het of opgevroten word door een roofdier , of dood gaat in een gevecht om territorium , of in minder vaak voorkomende gevallen, idd een stille dood sterft met een korte of langere lijdensweg

wij mensen hebben dieren uit de natuur gehaald en besloten dat ze bij ons in huis , als gezelschap , of als werktuig gebruikt moeten worden , we hebben medisch allerlei voorzieningen voor ze ,
wij hebben besloten dat die dieren er moeten zijn , wij moeten voor ze zorgen ...

dan word het dier ziek en de medische molen kan er niets meer aan helpen...
moet je dan wachten tot het dier zelf de pijp aan maarten geeft , of mag je een handje helpen

ik ga voor het laatste , een konijn in een hokje heeft niet het geluk dat er een roofvogel uit de lucht komt storten om er een eind aan te breien als hij ziek en verzwakt is , om maar een voorbeeld te geven
dan zal ik als mens voor roofvogel moeten spelen , en het beestje aan zijn eind (laten ) helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:45

Ik klik op laatst gelezen bericht in dit topic, ben de hele dag al aan het piekeren over mijn ratje, en kom bij het gedicht dat Mist plaatste. Ik kan niet meer stoppen met huilen Knipoog

Ik vind dat we wel mogen beslissen over leven/dood van een dier. Ik vind zelfs dat mensen dat ook over zichzelf zouden mogen beslissen, maar dat is een andere discussie.

In het geval van mijn ratje vind ik dat ik het haar zelfs verschuldigd ben. Ze is zo lief, het zou zo oneerlijk zijn om haar nog veel langer te laten leven, enkel omdat ik haar niet wil missen. Ik vind het zo vreselijk, maar ze is zo taai dat ik denk dat ze pas doodgaat als ze echt helemaal op is en veel pijn heeft, dat wil ik haar besparen. Dat vind ik zelfs mijn plicht.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:59

RedPassion schreef:
Ik klik op laatst gelezen bericht in dit topic, ben de hele dag al aan het piekeren over mijn ratje, en kom bij het gedicht dat Mist plaatste. Ik kan niet meer stoppen met huilen Knipoog

Ik vind dat we wel mogen beslissen over leven/dood van een dier. Ik vind zelfs dat mensen dat ook over zichzelf zouden mogen beslissen, maar dat is een andere discussie.

In het geval van mijn ratje vind ik dat ik het haar zelfs verschuldigd ben. Ze is zo lief, het zou zo oneerlijk zijn om haar nog veel langer te laten leven, enkel omdat ik haar niet wil missen. Ik vind het zo vreselijk, maar ze is zo taai dat ik denk dat ze pas doodgaat als ze echt helemaal op is en veel pijn heeft, dat wil ik haar besparen. Dat vind ik zelfs mijn plicht.
Sterkte ermee. Je zult vast en zeker een besluit nemen dat het beste en diervriendelijkste is voor je ratje. En ja, zoals ik al eens eerder heb gezegd vind ik ook dat we het zelfs verplicht zijn aan de ons toevertrouwde dieren. Dus helemaal met je eens.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:39

ja en nee.. als het dier pijn heeft of gewoon niet meer wil ja dan vind ik zelf dat je hem geen pijn mag laten lijden.. ook als je denk dat het pijn lijd.. dit is het laatste wat je voor je dier kunt doen.. dieren hoeven niet te lijden en mensen (van mij ook niet) maar dat gebeurt wel.

als het dier oud is vind ik niet dat je hem mag laten in slapen.. als er niks aan de hand is en alleen wat oud is.. ik zelf ben zelfs in staat om 's nachts om de zoveel tijd mijn cavia te dwangvoeren dus daarvoor zou ik hem niet laten inslapen Lachen

maar ja ieder zijn eigen mening

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:46

We beslissen zowiezo al over het leven van dieren. We nemen een huisdier. We houden van hem, sluiten hem op, maken hem voor eten en alles afhankelijk van ons. Als het dier ouder word, geven we hem medicijnen om z'n leven dragelijker te maken en te verlengen. Maar als je verlengt, zul je op den duur ook moeten verkorten. Als je echt van je dier houd, er oprecht geintereseerd in bent, dan voel je vanzelf wanneer die tijd is gekomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:48

ik vind het verdomd moeilijk om bij een dier te zeggen van nou is het genoeg...
een dier laat zijn pijn vaak niet zien he...en als zo'n dier dan ondanks een ernstige kwaal best vrolijk is..wanneer zeg je dan we houden er mee op?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:52

Als mens zijnde houden we vaak al dieren die puur op eigen kracht er helemaal al niet meer geweest zouden zijn. Een hond die niet meer loopt verhongerd en verdroogd binnen 2 dagen uit zichzelf. Wij vinden dan, (gelukkig maar) dat we dat niet kunnen maken dus helpen we die dieren. Daarmee stellen we dus hun natuurlijke dood uit en geven de dieren nog een langer leven.

Ditzelfde geldt voor zwakke pups en kittens en veulens etc. Wij houden vaak de zwakkeren die in de natuur gewoon het loodje zouden hebben gelegd, in leven door onze verzorging. Daardoor leven onze huisdieren gemiddeld 3 keer zolang als in de natuur en blijven ook veel meer dieren in leven na de geboorte.

Is het dan zo vreemd dat, als we ze min of meer kunstmatig in leven houden, wij ook op een goed moment moeten beslissen dat dat niet meer fair is? Want dan op zo'n moment opeens zouden stoppen met het verzorgen en ze dan alsnog op een wrede manier om laten komen lijkt mij niet wenselijk. Dus beeindigen we vaak actief het leven van onze dieren, omdat we al zo veel hebben gedaan om hun leven te verbeteren en te verlengen, dat het ongepast zou zijn ze ergens in het veld neer te leggen om op te worden gegeten of te sterven van de honger en dorst. Dat is dan natuurlijk.

Ik ben blij dat mensen zo ontwikkeld zijn dat ze zorgen voor hun dieren. Ook als ze ziek zijn. Als dan toch het moment daar is dat je denkt, dit gaat nergens meer over, ja dan moet je wel beslissen om er een humaan einde aan te maken, en ik ben blij dat dat kan en dat dat gebeurd. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn beestjes die ik met veel liefde groot heb gebracht en verzorgd hun hele leven, het laatste stuk maar alleen zou moeten laten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:52

Ik vind van wel. Ik denk dat wij uit 'dierenliefde' onze dieren vaak zelfs te lang laten lijden.
Een dier kan niet relativeren. Als ik soms op TV programma's zie over honden met chemotherapie en dergelijke gaan mij de haren overeind staan. Wij mensen kunnen (tot op zekere hoogte) over de ellende van zo'n therapie heen kijken. Een dier kan dat niet. In zo'n geval mishandel je hem dus eigenlijk...

Mijn paard heeft zomereczeem. Heel vervelend voor het paard. Ik doe er alles aan om de jeuk voor haar weg te nemen. Zou me dat niet meer lukken dan kies ik ervoor om haar te laten inslapen. Hoe vreselijk ik dat ook zou vinden.
Ze hoeft niet voor mijn lol met pijn of jeuk op deze aardbol rond te lopen.

Ik heb ook een uitgesproken mening over het plegen van euthanasie bij mensen, maar daar gaat dit topic niet over Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:00

ellepel schreef:
een dier laat zijn pijn vaak niet zien he...en als zo'n dier dan ondanks een ernstige kwaal best vrolijk is..wanneer zeg je dan we houden er mee op?

Dat voel je. Ik heb het al meegemaakt. Je kijkt een dier in de ogen, en hoewel de ziel nog wil, is het lichaam op. Ik geloof dat er hierna nog iets is. Dus lijkt mij het mooiste wat je zo'n dier dan kunt geven, gewoon verlossing van dat lichaam is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:07

ik heb ook al vaak zo'n keuze moeten maken...
maar ik blijf het elke keer weer moeilijk vinden, terwijl je weet dat er gewoon geen andere opties zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 14-02-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:10

Miss_Malfoy schreef:
ellepel schreef:

Dat voel je. Ik heb het al meegemaakt. Je kijkt een dier in de ogen, en hoewel de ziel nog wil, is het lichaam op. Ik geloof dat er hierna nog iets is. Dus lijkt mij het mooiste wat je zo'n dier dan kunt geven, gewoon verlossing van dat lichaam is.

Dat voel je inderdaad. Wij hebben op 21 dec onze 14,5 jaar oude hond (Wolf: kruising Duitse herderx Husky) in moeten laten slapen. Hij had op het laatst echt pijn. Je merkte ook heel duidelijk aan hem dat hij er echt geen zin meer in had. De blik in zijn ogen en zijn hele houding. Eeerder had hij ook wel last gehad en dchten we dat het zover was dat we hem in moesten laten slapen, maar toen merkten we toch wel aan hem, dat hij nog plezier in het leven had. Dus het toen ook niet door laten gaan. Maar die 21 ste dec jl was het heel duidelijk. We hebben hem thuis in de serre in laten slapen door onze da en ons hele gezin was bij hem. Toen de da tegen ons zei, laat hem daar maar gaan liggen, plofte hij zelf al neer op die plek en heeft het gelaten over zich laten komen.
Hij heeft nu een mooi plekje in de tuin gekregen en een nog mooier plekje voor altijd in ons hart en onze herinnering. (geen andere hond kan hem vervangen, ook onze nieuwe pup niet. Die heeft gewoon een nieuw plekje in ons hart en gezin).(foto's op mijn site www.picturetrail.com/treasure album Wolf)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:16

Ik vind dat als een dier heel veel pijn heeft en dus echt niet meer kan dat wij hier over mogen beslissen. Onze vorige hond hebben we ook in laten slapen. En dat was niet omdat we niet van haar hielde. Maar juist omdat we zagen dat ze echt niet meer kon. ( ze was ook al 17 jaar ) Het is was een moeilijke beslissing maar wel de juiste. Had niet willen zien dat ze nog meer pijn krijg ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:32

Margreth schreef:
RedPassion schreef:

Sterkte ermee. Je zult vast en zeker een besluit nemen dat het beste en diervriendelijkste is voor je ratje. En ja, zoals ik al eens eerder heb gezegd vind ik ook dat we het zelfs verplicht zijn aan de ons toevertrouwde dieren. Dus helemaal met je eens.

Bedankt Lachen

Liefde betekent soms juist loslaten, maar wat is het toch elke keer vreselijk. Ik vind het heel naar om een afspraak bij de dierenarts te maken. Dan weet ik dat ze er over ... uur gewoon niet meer is, afschuwelijk.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:27

RedPassion schreef:
Bedankt Lachen

Liefde betekent soms juist loslaten, maar wat is het toch elke keer vreselijk. Ik vind het heel naar om een afspraak bij de dierenarts te maken. Dan weet ik dat ze er over ... uur gewoon niet meer is, afschuwelijk.

Dat klopt helemaal. We hebben de avond ervoor een afspraak gemaakt met de da dat hij hem 's middag's tegen 13.30 zou komen inslapen thuis. De tijd er tussen in was de ellendigste tijd die er was. De seconden tikten weg en bij alles wat je deed wist je dat het de laatste keer na al die jaren was.
Maar het gaf ook een vredig gevoel erna dat je wist dat hij uit zijn lijden was en de juiste beslissing was genomen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:28

onze kat was ook helemaal oud en die had allemaal kanker bultjes op zijn buik.. 1 ervan was open gegaan en ze kon niet meer lopen.. maar wou wel gewoon bij ons blijven, maar dan moet je denken dat je het laatste nog voor je diertje kan doen.. pijn had ze maar als mijn moeder omhoog ging (zat midden in de keuken naast dr (om de urine enz)) dan wou ze nog omhoog dat ze bij mijn moeder beleef.. maar een spuitje is dan toch beter dan te laten lijden.. en dan is loslaten wel heel moeilijk maar voor het diertje beter.!

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:31

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil wel graag een bericht plaatsen.
Mijn hond is 16. ze heeft al bijna een jaar een tumor en de laatste maanden gaat ze heel hard achteruit. Mijn moeder en ik hadden los van elkaar afgelopen donderdag het gevoel dat het nu goed was. Vrijdag was mijn broertje niet thuis en ging het opzich weer ietsje beter. Vanochtend ging het weer erg slecht. We weten allemaal dat het nu echt goed is zo. En dat dat voor haar ook zo is. Ze kan niet meer bewegen, alleen trillen en met haar ogen bewegen. Straks komt de dierenarts..........
Ik vind dat wij een hele verkeerde keuze hadden gemaakt als we haar nu in leven hielden... En daarom vind ik zeker dat je als baasje goed kan inschatten of een dier verder kan/wil of niet.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:56

kaliefje schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil wel graag een bericht plaatsen.
Mijn hond is 16. ze heeft al bijna een jaar een tumor en de laatste maanden gaat ze heel hard achteruit. Mijn moeder en ik hadden los van elkaar afgelopen donderdag het gevoel dat het nu goed was. Vrijdag was mijn broertje niet thuis en ging het opzich weer ietsje beter. Vanochtend ging het weer erg slecht. We weten allemaal dat het nu echt goed is zo. En dat dat voor haar ook zo is. Ze kan niet meer bewegen, alleen trillen en met haar ogen bewegen. Straks komt de dierenarts..........
Ik vind dat wij een hele verkeerde keuze hadden gemaakt als we haar nu in leven hielden... En daarom vind ik zeker dat je als baasje goed kan inschatten of een dier verder kan/wil of niet.

Heel veel sterkte straks. Een moeilijke maar juiste keuze!
(Hier een link naar het filmpje dat gemaakt is ter ere van Wolf http://solvej.nl/images/video/wolf2.wmv )