Cavia verzorging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Cavia verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:46

Let trouwens bij schurft op dat je je cavia niet te dicht bij je eigen huid houdt. Schurft is namelijk ook besmettelijk voor mensen. En dat heb ik toendertijd aan den lijve mogen ondervinden. Alleen bij ons heet het dan ringworm. Dit heeft niks met wormen te maken maar met schimmels.

Bij mij resulteerde dat in een korst op mijn wang die steeds groter werd. Om de rand zat een soort ring.
Met capsules en een zalfje was dit binnen twee weken gelukkig weer verdwenen.
Want echt naast dat het er niet uit ziet, jeukt het ook als een gek. Bloos

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:55

lous: dat is een goeie reactie.. net als dat een dier wat hebt zorg dat je hem niet te dicht bij je houd want heb je ringword is het beste om niet bij andere dieren te komen.. dit kan van mens naar dier gaan maar natuurlijk ook anders om Lachen.. als ik ringword zou krijgen moet ik zo wie zo een maand uit het dierenlokaal blijven zodat de dieren op school niks overkomt Lachen

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:43

Mijne heeft gelukkig nog nooit schurft gehad. Lachen Wel was ie verstopt, heeft toen prikje gehad van de DA en toen was 't weer goed Lachen Ook had ie ondertempratuur, dus een beetje koorts. Maar meneer is nu weer helemaal gezond Lovers

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:44

Rianne_ schreef:
Mijne heeft gelukkig nog nooit schurft gehad. Lachen Wel was ie verstopt, heeft toen prikje gehad van de DA en toen was 't weer goed Lachen Ook had ie ondertempratuur, dus een beetje koorts. Maar meneer is nu weer helemaal gezond Lovers

Even afkloppen en daarnaast voorkomen dat hij het ook ooit een keer krijgt Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:47

Ja inderdaad afkloppen ja. Hoe krijgen ze meestal schurft dan? Bloos!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:58

schurft kan je niks aan doen.. is geen teken dat je je cavia niet goed verzorgd oid.. maar door veel stress kan hij al schurft krijgen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:05

Rianne_ schreef:
Ja inderdaad afkloppen ja. Hoe krijgen ze meestal schurft dan? Bloos!

Schurft is ook gebonden aan het seizoen. Als het herfst wordt wordt het weer schurfttijd. Schurft doet het goed als het vochtig is. De voorvaderen van de cavia komen uit een droog gebergte en zijn dus wel koud maar geen vocht gewent. Vandaar dat cavia's erg schurftgevoelig zijn. En ook stress is idd een veroorzaker van schurft.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:12

O ja, oké Lachen Nou zal er om denken Knipoog Hij staat nooit op de tocht ofzo, en staat ook nergens vochtig ofzo. Maar toch bedankt!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:20

Mijn cavia's vinden auto rijden en de trein gewoon echt leuk. Ik doe Diermanagement en ik weet dat je uit moet kijken met stress maar die van mij vinden het dus serieus leuk. In de auto willen ze meerijden kijken ze rond en klimmen ze als ze het zouden kunnen overal op en onder piepend en knorrend Nagelbijten / Gniffelen
En in de trein kijken ze echt naar iedereen piepen aandacht vragen etc. En eten en drinken ze rustig verder. Ik reis overigens nooit in de spitsuren als ze meer gaan Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:29

Charaz schreef:
In de winter is het te koud voor cavia's buiten en ze kunnen idd heel slecht tegen temperatuur verschillen. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om ze buiten te houden.

Het is zeker niet te koud in de winter buiten voor de cavia's
Alleen als het enkele dagen onder de -10 word is het verstandig om ze te verplaatsen naar een schuur etc waar het iets warmer is. En als je zorgt voor veel hooi dat ze een lekker nest kunnen bouwen gaat het prima. Ik heb er 2 buiten zitten en ze genieten daar super veel van! Ze zitten iedere ochtend lekker beneden in het zonnetje hooi te eten.

edit; even een reactie op het bovenstaande berichtje. 1 van mijn cavia's vind het ook heerlijk om mee te gaan in de auto. Die gaat dan altijd tegen het raam aan staan en ook gewoon lekker eten. Die ander is wat banger maar als ze opschoot zit gaat ze toch lekker zitten eten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:48

Idd cavia's kunnen goed buiten leven, alleen moet je opletten dat ze niet op de volle wind staan en dat ze genoeg beschutting en warmte kunnen vinden in het binnenhok. Uiteraard moet je ze dan in de zomer buiten zetten, zodat ze langzaam aan de koudere temperaturen kunnen wennen.

Mijn caafs zijn bij de fokker ingeent tegen schurft, ze hebben 2 prikken gehad, dus hopelijk komt het niet...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:25

cavia's kunnen wel buiten leven maar doe ze dan vanaf ze klein zijn of in de zomer.. zo door naar de winter.. tja anders eigenschuld als je caafje dan dood gaat..

mijn caafs krijgen geen spuit voor de schruft.. dan spuit ik ze liever even in met anti schurft spray Tong uitsteken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 09:57

De cavia's die wij hebben gehad hebben nog nooit schurft gehad, ik ga ze hier dus ook niet van te voren voor inenten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:14

salsaentango schreef:
cavia's kunnen wel buiten leven maar doe ze dan vanaf ze klein zijn of in de zomer.. zo door naar de winter.. tja anders eigenschuld als je caafje dan dood gaat..

Lekker dan voor je cavia, zo'n dier leeft ook hoor.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:33

pluklief schreef:
salsaentango schreef:

Lekker dan voor je cavia, zo'n dier leeft ook hoor.

dat meen je niet.? dat weet ik zelf ook wel maar als je een cavia midden in de winter je cavia ineens naar buiten doet ik het toch je eigen schuld dat hij ziek word.? of ben ik de enige die dan de schuld op jezelf legt.? als ik mijn cavia ineens nu naar buiten zal doen en hij word ziek kan ik moeilijk een vriendin de schuld geven.. en dat bedoel ik er dus mee dus misschien een rare reactie

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:41

Even een vraagje, kun je een cavia heel tam maken? Dat die zich perfect laat vastnemen en aaien zonder proberen weg te lopen ofzo?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:43

Ja dat kan. Mijn oude was zo tam dat hij achter me aan liep overal waar ik heen ging Tong uitsteken

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:55

Nou, zo tam heb ik de mijne nog nooit gekregen, wel gaaf Haha!

mijn vorige caafjes kwamen wel uit hun huisje als ik boven de kooi kwam staan Haha!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:00

Wij denken er over na om een cavia te nemen, maar we hebben een dochter van 6 jaar en natuurlijk vind die dat leuk dat ze die dan kan vasthouden en knuffelen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:01

Mijn caafs zijn nog jong en rennen dus nogal snel weg als ik bij de kooi kom, al moet ik zeggen dat ze steeds meer blijven zitten.
Als ze op schoot zitten blijven ze gewoon lekker stil zitten, ze gaan vaak zelfs liggen. Zo lief.
Cavia's zijn vrij makkelijk tam te krijgen. In het begin moet je ze wel iedere dag even op schoot nemen. Ik neem ze trouwens haast iedere dag op schoot, is wel zo leuk voor de dieren, komen ze hun kooi ook nog uit.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:02

De mijne heb ik nou net een half jaartje, en ze kruipen nog wel meestal in hun huisje als ik boven de kooi sta, dekseltje van het huisje en vastpakken maar.. ze rennen niet meer echt weg ofzo..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:03

Als je een cavia hebt moet je het beestje sowieso minimaal 1 keer per dag 30 min aandacht geven (maar een richtlijn uiteraard) als je er twee hebt dan hoeft dat niet perse. Al voel ik me altijd heel schuldig als ze er niet uitkomen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:05

Fairytail schreef:
Als je een cavia hebt moet je het beestje sowieso minimaal 1 keer per dag 30 min aandacht geven (maar een richtlijn uiteraard) als je er twee hebt dan hoeft dat niet perse. Al voel ik me altijd heel schuldig als ze er niet uitkomen

dat heb ik ook altijd ja...daarom gebeurd het ook maar zelden. Clown

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:07

goede avond,

wil ff melden dat er een schatje van een caafje geboren is. Haha!
bruin /wit
en het is er maar 1 Sigaar

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:34

Gefeliciteerd!
Foto's? Knipoog