Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Faniek

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:50

Ja, maar de enstof komt wel uit Belgie in Nederland mogen ze het niet afgeven. Ik regel het met andere fokkers die aan de grens wonen. Enten is vrij makkelijk, duplociline antibiotica spuit ik ook zelf.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:50

Faniek schreef:
sexy_back schreef:
vergeet niet dat je niet alleen het entspul moet betalen maar ook de dierenarts, die je op dat moment eigenlijk bezet houd...

Dat zal ik zeker niet vergeten, maar die is hooguit 1 minuut bezig met 2 prijkes. Sommige DA's doen ook nog check-up, maar degene die ik ken niet.
Ik heb ook wel is gelezen dat entingen meer dan 50 euro kosten.

ok bij ons is het dus wel eerst ff checkje en dan pas prikje... soms ook ff wegen enzo...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:52

Ja klopt, bij mij ben ik normaal 40 euro kwijt voor 2 entingen, en in het speciale spreekuur dus 17 euro. Belachelijk he Haha!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:58

@ noah, als jij niet tijdens een speciaal entuur komt dan moeten ze speciaal voor jou 1 heel potje aanbreken (voor 2 konijnen)
maar als het potje eenmaal aangebroken is kun je de rest van de entstof weggooien aan het eind van de dag, dat is dan niet meer te gebruiken... dus vandaar dat praktijken speciale uren doen, voor hun goedkoper en voor de klant goedkoper

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:01

Aha ik snap 'm. Maar zelf enten is dus geen optie?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:04

tja als je aan entvloeistof kan komen en aan spuitjes en je weet hoe het moet, ach waarom niet...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:04

Dat klopt inderdaad, dus 2 potjes a 10 euro is 20 euro en dan nog 20 euro consult waarschijnlijk. Maar ik heb ook prijzen van 86 euro gehoord dat is dan weer heel veel.

@ Noah2006
Dan zou je entstof uit Belgie moeten halen en iemand vinden die het je wil leren Knipoog

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:05

Tja ik ben het met wel met faniek eens, als je veel konijnen hebt, dan zou ik ook niet door de DA laten enten, maar het zelf doen.
Ik ent ze ook zelf tegen vhd, en tegen myx heb ik nog niet geent, dat gebeurt vanaf nu wel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:05

*slik* 86 euro... zeker amsterdam enzo...

in de omgeving waar ik woon komen die prijzen niet voor hoor...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:09

Mijn konijnen worden 2 keer per jaar geent.
In de zomer staat de bruine(we hebben een witte en een bruine) elke mooie dag in de ren buiten en het witte konijn staat bijna het hele jaar door(of het moet ijskoud zijn) buiten, een aangezien ze in mijn buurt heel snel ziek kunnen worden (myxamathose) door die vliegjes ent ik ze liever toch maar...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:09

Dat wordt dus een reisje Belgie Haha!.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:12

haha ja

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:18

Als je aan reiskosten niet meer kwijt bent dan als op een konijnenspreekuur, want je kan de vloeistof niet bewaren het is wel gelijk gebruiken Knipoog

De entingen van 86 euro was buitenom spreekuur en in Eindhoven Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:20

Haha ik reis veel voor mijn werk, dus in belgie kom ik gratis Knipoog.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:20

Wij kunnen het gelukkig via een kennis krijgen die vaak in belgie komt Lachen dus dat scheelt ontzettend.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:21

Alleen als je voor 1 konijn normaliter op spreekuur 17 euro kwijt bent zou je nu 20 euro kwijt zijn of je moet meer mensen vinden die hun konijn geent willen hebben *LOL*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:24

sexy_back schreef:
*slik* 86 euro... zeker amsterdam enzo...

in de omgeving waar ik woon komen die prijzen niet voor hoor...

Scheve mond

Eigenlijk zou het een zaak zijn voor de regering om deze entingen een deel terug te laten betalen.

Is er meldingsplicht voor myxomatose in nederland?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:25

Zelf heb ik meerdere konijnen en een vriendin uit de buurt ook, dus op zich een goede optie!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:32

Ik heb eens 45 euro betaald voor de enting van mijn nijn. Zij was nog klein en niet ingeent. Dus buiten
het entspreekuur enten...45 euro...incl consult.
Dit is in Amsterdam (waar de DA toch al vrij prijzig zijn)
Tijdens het spreekuur wordt er wel gekeken...algemene check-up...ook even wegen...(nou ja bij
mijn nijnen...)...Voor problemen moet je een gewone afspraak maken...logisch
Ik vraag altijd of ze even naar de kiesjes van mijn kereltje kunnen kijken (heeft ooit haakjes gehad...4
jaar geleden ong.) dat doet ze dan ook altijd even...Heb dan ook een super DA...
Ze trekken overigens 10 min. uit per nijn...Dat is netjes vind ik...geen gehaast en alle aandacht...
Alleen ja...de prijs...Je vraagt je soms af waarom het zo enorm duur moet zijn...
Zoals ik al zei...tijdens het konijnenentspreekuur kost een enting 17 euro (wel met controle dus)...2de
nijn dus ook...geen idee of meer nijnen korting betekend...Zou ik niet meer als logisch vinden...Maar goed...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:14

katiavl schreef:
Is er meldingsplicht voor myxomatose in nederland?

ja er is een meldingsplicht... voor tamme konijnen dan, voor wilde konijnen kun je moeilijk een meldingsplicht invoeren...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:29

moest even bijlezen.
Maar ik laat ze maar gewoon enten denk ik, want ik zou het mezelf nooit vergeven als ze wel ziek worden.
Maar blijf het gewoon erg duur vinden, mijn vriendin betaald 7,50 met check-up als zij gaat voor te enten en ik betaal zonder check-up 15 euro dus alleen de prikken en met check-up 25 euro.
Dan ga ik dus voor zonder check-up want nog 20 euro extra uitgeven voor effe te kijken vind ik bezopen.
Het is gewoon koeienhandel dat hele dierenartsen gedoe.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:16

Bij ons is het 12,50 per konijn met een kleine check (da neemt niet het risico zomaar overal in te gaan spuiten Haha! ) Mijn nijnen worden dan ook zeker geent (oke ik neem entstof mee en doe het zelf, maar ook voor die 25 euro zou ik het laten doen!) Wat al eerder gezegd is geldt voor mij ook, waarom de konijnen zo'n risico laten lopen voor zo'n kleine moeite?? Gewoon even goed kijken en informeren waar de dagen gehouden worden (bij ons dus ook in de dierenwinkel als ook bij de da's)

Iemand maakte hier de opmerking dat ze veel stress hebben met het vervoeren (organiseer zelf een entdag! Laat ze bij jou komen incl de da!) maar vele konijnen hebben veel meer stress door het feit dat ze alleen en in een kleine kooi zitten dan ff dat ritje naar de da!!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:59

Faniek schreef:
Ja, maar de enstof komt wel uit Belgie in Nederland mogen ze het niet afgeven. Ik regel het met andere fokkers die aan de grens wonen. Enten is vrij makkelijk, duplociline antibiotica spuit ik ook zelf.

Enig idee waarom je in Nederland als niet zijnde een dierenarts niet mag enten ?.

Ik vind het echt een schande dat jij zelf een antibioticum spuit. Jij kan niet goed inschatten wanneer je antibiotica moet gebruiken en op welke manier. Ooit van RESISTENTIEVORMING gehoord. Door mensen als jij die zomaar zelf antibiotica gaan gebruiken gaan er over tig jaren mensen en dieren dood aan een voor tegenwoordig onschuldige infectie....

Absoluut maar dan ook absoluut onverantwoord !!.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:01

Uhm ik spuit antibiotica die ik van de dierenarts in Nederland heb meegekregen. Antibiotica om specifiek te zijn duplocilline is tegen abcessen. Dit konijn heeft een gigantisch abces in haar poot en moet om de dag een prikje. Dus ik zou eerst vragen voordat je gaat veroordelen Nagelbijten / Gniffelen

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:02

kasparonda schreef:
moest even bijlezen.
Maar ik laat ze maar gewoon enten denk ik, want ik zou het mezelf nooit vergeven als ze wel ziek worden.
Maar blijf het gewoon erg duur vinden, mijn vriendin betaald 7,50 met check-up als zij gaat voor te enten en ik betaal zonder check-up 15 euro dus alleen de prikken en met check-up 25 euro.
Dan ga ik dus voor zonder check-up want nog 20 euro extra uitgeven voor effe te kijken vind ik bezopen.
Het is gewoon koeienhandel dat hele dierenartsen gedoe.

En bedankt Rolleyes