[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:19

Qua bijtincidenten wil ik wel even zeggen dat het niet helemaal eerlijk gegaan is, dat onderzoek. Er zijn namelijk heel veel labradors ten opzichte van andere honden.
Heel veel mensen hebben een labrador.
Wat wel zo is, is dat de labrador aardig doorgefokt is en er ook rare honden tussen zitten maargoed, dat heb je met ieder ras.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:27

Mambobeach helemaal mee eens Lachen is hier ook of in het vorig topic paar keer flink de discussie geweest.

Doorfok is helemaal waar, maar ook de fabeltjes er is een tijd geweest waar men dacht door de films dat een labo of golden geen opvoeding nodig had, en vanzelf een goude huisdier is. Wat dus ook wel problemen geeft, met elk dier

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:45

Ieder dier heeft opvoeding nodig en daar zijn de labradors geen uitzondering in.
Juist ook met een labrador moet je weten hoe je ermee omgaat.
Het zijn opzich lieve dieren maar willen wel hun energie kwijt en dat wordt nog weleens vergeten.
5 minuten per ronde nemen ze geen genoegen mee. Knipoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:39

Daarom heb ik er denk ik ook aardig wat in de uitlaatservice Haha!

Ik moet wel zeggen dat er verschil tussen de blonde zwarte en bruine zit, de bruine labjes zijn vaak extreem druk, de blondes wat minder en de zwarte het rustigst, uiteraard zijn er genoeg uitzonderingen, met de bruine is ook extreem veel gefokt de laatste tijd.

Ik heb redelijk wat ervaring met rottweilers, wij hadden een teefje (2 maanden geleden ingeslapen op 14 jarige leeftijd) en we hebben nog een reu van 11 jaar.
Jaar of 10 geleden tot zón twee jaar terug was een rottweiler erg veel in trek waardoor er veel gefokt is, met name ook stamboomloos, hierdoor is het oude zware stabiele type wat op de achtergrond verdwenen, bij ons op de vereniging zaten er per puppygroep z;on 4 a 5 rottweilerpups tussen terwijl er nu max 1 inzit.
Je zag veel meer dat de jonge rottweilers druk of onzeker waren en veel slanker gebouwd, dit zijn eigenschappen die een rottweiler niet behoort te bezitten.
Ook kwamen er zeer veel lichamelijke klachten voor zoals elleboogdysplasie of heupdysplasie.
Bijna alle reutjes gingen erg moeilijk met andere honden samen en vielen erg snel uit naar andere honden of soms mensen.
Daarnaast stond dan ook vaak nog een baas die lichamelijk of/en fysiek zón hond niet aankon.
Ik denk dat in die tijd de rottweiler zijn slechte naam heeft gekregen.
Gelukkig gaat het weer de goede kant op met ras en zie je de zware stabiele rustige en vriendelijke rottweiler weer terug komen.
Het zijn natuurlijk wel echte waakhonden en zullen indien nodig vaak hun huis en baas met hun leven verdedigen, maar persoonlijk vind ik dat een goede eigenschap v/d rottweiler.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:23

Labradors zijn toch niet moeilijk? Zolang je ze genoeg beweging geeft zijn het bijna latijd fijne honden, en ze zijn ook voor beginnende eigenaars makkelijk op te voeden en te handhaven.

Hoe gevaarlijk zou trouwens een yorkie wel niet zijn, als ie de schofthoogte van een lab had? Dan had je écht nog een ras voor de RAD gehad. Of een reuze-chihuahua? Werden meteen verboden, levengevaarlijk, wapenvergunning vereist! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:26

Knavia schreef:
Labradors zijn toch niet moeilijk? Zolang je ze genoeg beweging geeft zijn het bijna latijd fijne honden, en ze zijn ook voor beginnende eigenaars makkelijk op te voeden en te handhaven.

Hoe gevaarlijk zou trouwens een yorkie wel niet zijn, als ie de schofthoogte van een lab had? Dan had je écht nog een ras voor de RAD gehad. Of een reuze-chihuahua? Werden meteen verboden, levengevaarlijk, wapenvergunning vereist! Knipoog

Dat ligt ook niet aan de hond maar aan de opvoeding Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:34

Juist bij die kleintjes denken veel mensen dat opvoeden niet nodig is en dat het leuk is als ze zo'n grote mond hebben.

Bij de Chihuahua is angst en agressie absoluut ongewenst. Maar helaas is de Chihuahua nu een enorme rage en lopen er veel opgevoede kleine honden rond die Chihuahua worden genoemd en dat helemaal niet zijn. Dat soort baasjes vinden de nieuwste kleertjes en draagtassen voor de hond een stuk belangrijker dan een normale opvoeding.

Maar om eerlijk te zijn sta ik liever tegenover een onopgevoede agressieve Chihuahua(achtige) dan tegenover een opgevoede agressieve Amstaf of vergelijkbare hond. Knipoog

Ik erger me trouwens enorm aan het feit dat hieronder een google add verschijnt met het adres van een broodfokker/handelaar in België, maar dat is echt offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:46

Persoonlijk heb ik niks tegen honden zonder stamboom van het rad type.Alleen heb ik de pech er een aantal nare ervaringen mee te hebben.Het grootste probleem bij mij is dat die honden niet lossen als ze vast hebben.Terwijl voor mijn duits,los ook gewoon los is.Of ze nu vecht met een andere hond of dat ze nu een speeltje vast heeft.

Daarbij woon ik aan de rand van een recreatie gebied.Dit wil zeggen wat bosjes en een meer.Nu komen bij mooi weer er ook allemaal jongelui met hun pitbulverwante honden waar ze absoluut geen controlle over hebben.Dus dat betekent dat wij met onze honden niet buiten kunnen ,na een aantal akelige ervaringen.Het is zelfs zo erg dat we met de paarden niet buiten kunnen.Laatst moetst ik paseren langs iemand die zich aan de rand van de brug moest vasthouden om zijn hond in bedwag te kunnen houden,terwijl de hond schuimbekkend in zijn leiband hangt.Lekker rij je dan niet hoor.

Ik denk wel dat het probleem meer bij dit soort eigenaren zit als bij de honden zelf.
Ik woon in Belgie dus hier is nog geen rad beleid.Maar van mij mag er een verbod komen van het houden van dit soort honden voor jongelui.
maar ook dan discrimneer je weer Bloos

kreeg net in het belgische nieuws mee dat er in Frankrijk een kind is dood gebeten door zijn eigen hond,ras verstond ik niet en in belgie een kind door een buldog.Maar wat voor zeiden ze niet.
http://www.vtm.be/nieuws/index_nieuwsbu ... html?p=129 het andere nieuws van het kind wat gebeten in belgie is vind ik zo gauw nog niet

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:55

silvana schreef:
Persoonlijk heb ik niks tegen honden zonder stamboom van het rad type.

Ik heb ook helemaal niets tegen de honden, maar wel tegen de mensen die ze kopen terwijl ze hier in Nederland verboden zijn en dus een groot risico lopen op lang verblijf in laserasiels en zinloos inslapen.

Volgens je bron is het kind doodgebeten door een Rottweiler.
Geen idee hoe de fokkerij in Frankrijk is en of de hond wel een stamboom had, maar hier in Nederland moeten de fokdieren binnen de Rottweilers een gedragstest ondergaan.

Helaas lopen er nog vele rond zonder papieren (waar dus nergens op getest wordt, niet op karakter en niet op gezondheid of hooguit 1 generatie) en daar zie ik ook vaak karakters die ik liever niet zou zien. Jammer genoeg geven die het ras wel een slechte naam terwijl het niet eens Rottweilers zijn....

Is het kind in België ook doodgebeten? Wat een verschrikkelijk triest nieuws, zeker voor de ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:09

Als ik het goed begreep is het kind in belgie gewoon gebeten.Door een buldog die hij aaien wilde.Maar het was nog maar net in het nieuws en de info was zeer sumier.

Ik ben zelf instructrice en heb heel wat jaartjes in een asiel gewerkt.Ik ben daar aardig wat argesieve rotweilers tegen gekomen.Maar in belgie zijn die hondefabrieken gewoon toegelaten en als partikulier moet je van alles aanvragen om te mogen fokken en je pups te verkopen.Het is hier de wereld wat op zijn kop Verdrietig

Ik gaf ooit les aan een groep ,een beginnersklas.En had plots een rotweiler in mijn arm hangen.Later zei de eigenaar dat het mijn schuld was ik had niet mogen paseren.Ik stond wel voor de klas mijn uitleg te doen en hij heeft nooit verteld dat de hond niet betrouwbaar was.En zulke types kopen dan zo'n hond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:17

Als instructeur moet je toch wel de rasnaam goed schrijven: Rottweiler Knipoog

Ben zelf ook (cynophilia) gediplomeerd instructeur en heb helaas ook hele slechte ervaringen met de zogenaamde Rottweilers zonder stamboom.
Veelal angstige exemplaren die door hun baas voor dominant aangezien worden en daardoor niet de juiste training krijgen. Na een tijd wordt de angstagressie gewoontegedrag en is het aan de lichaamshouding bijna niet meer te zien dat het gedrag oorspronkelijk op angst gebaseerd is.

Een goede Rottweiler (zorgvuldig gefokt uit geteste ouderdieren en dus met stamboom) heeft een heerlijk karakter. Zelfverzekerd en met een hoge tolerantiedrempel. Die honden zie je niet om het minste of geringste uitvallen of grommen en nog minder bijten.
Goede fokkers geven ook niet aan iedereen zomaar een pup mee.

Helaas zijn het de honden uit de broodfok/handel (veelal aangeschaft via advertenties op marktplaats e.d.) die dit soort rassen een slechte naam geven.

De rasvereniging doet er alles aan om honden met stabiele karakters en goede gezondheid te fokken, de echte Rottweilerliefhebbers weten dat ook en zullen niet de broodfok gaan sponseren.

Maar de Rottweiler behoort niet meer tot de RAD rassen dus eigenlijk is deze discussie totaal offtopic. Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 02:17

hoi hoi.
ik vind dat het er bij sommige rassen wel in zit.
niet om mensen te bijten,maar het dominante.
als dominate honden bij de verkeerde mensen terecht komen die juist een hond goed waaks willen hebben of de hond niet goed opvoeden,krijg je problemen.dus het ligt echt aan de manier dat de baas met zijn hond omgaat.
een hond word niet vals geboren,maar vals gemaakt.
en er zijn rassen waar je de agressie wat sneller kunt opwekken.
en er zit echt wel verschil tussen of een teckel bijt of een herder.
honden zoals american stafford shire bijten je arm eraf als het moet en een teckel niet.
ik vind het een goede zaak,dat je er een stamboom bij moet hebben in nederland.
eerder kon je een stafford voor weinig geld kopen,en doordat het een stoere hond is om te zien kwam de hond snel bij verkeerde mensen terecht(die de hond alleen hebben om stoer te zijn).
nu kost een stafford al snel tussen de 600 en 1000 euro,
vals mij erg op dat er de laatste tijd veel husky's zijn die in de problemen komen,
bij ons op stal beet vorige week een husky een kat dood,ook van die mensen hebben een herder die gewoon wild is alles doet wat niet mag,nu de husky dus ook ze jutten elkaar op,maar weer een voorbeeld dat het echt aan de opvoeding ligt.
ik zelf heb een american stafford shire van 3 jaar echt een schatje,stap gewoon bij vreemde in de auto,kwispelt zo hard dat hij met zijn hele kont schud,maar de dominantie zit er wel in.daarom voed ik hem streng op zodat hij altijd weet waar hij aan toe is,het enige nadeel is dat als er hier ingebroken zou worden hij de dief helpt spullen pakken en dan ook nog een afscheids knuffel geeft.
maar ja liever zo dan anders.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 11-01-08 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 02:22

Nogmaals: De pitbullwet uit de begin jaren 90 heeft niets met agressie of bijtincidenten te maken.

Heeft dus geen enkele zin om daarop door te gaan of te gaan vertellen welke rassen (als het al een ras met stamboom is) je kent die ook agressief zijn.

Overigens zijn de verboden kruisingen soms duurder dan de FCI rashonden met stamboom, dus met geld heeft het blijkbaar ook weinig te maken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:59

ThePast03 schreef:
Nogmaals: De pitbullwet uit de begin jaren 90 heeft niets met agressie of bijtincidenten te maken.

Heeft dus geen enkele zin om daarop door te gaan of te gaan vertellen welke rassen (als het al een ras met stamboom is) je kent die ook agressief zijn.

Overigens zijn de verboden kruisingen soms duurder dan de FCI rashonden met stamboom, dus met geld heeft het blijkbaar ook weinig te maken.

ben ik helemaal niet mee eens.
heeft wel degenlijk met geld te maken.

waarom denk je dat die wet er door is gekomen,niet om dat die rassen zo schattig zijn.
ze zijn in opspraak gekoemn met een reden

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:05

het heeft niet met geld te maken, stamboomloze honden zijn ook prijzig en ik vind de prijzen van een amerikaanse stafford enorm duur , vergelijken met andere rashonden

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:08

Wat kost een Amerikaanse Stafford dan ???
Mijn dwergpincher kostte 5 jaar geleden ook 600 euro, en ik denk dat ze nu zeker wel 700-750 kosten, en dat voor 4 kilo hond Bloos!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:00

knooopje schreef:
ben ik helemaal niet mee eens.
heeft wel degenlijk met geld te maken.

waarom denk je dat die wet er door is gekomen,niet om dat die rassen zo schattig zijn.
ze zijn in opspraak gekoemn met een reden

De reden waarom de pitbullwet er is gekomen begin jaren 90 heb ik al eerder in dit topic genoemd en dat heeft niet met de honden opzich te maken maar met de eigenaren.

Het heeft nog minder met geld te maken, de enige die hier dik op verdienen zijn de broodfokkers/handelaren die dit soort verboden kruisingen verkopen.
Nogmaals: Soms zijn ze duurder dan de toegestane rassen met FCI stamboom.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:00

LimaGentle schreef:
Snoevie schreef:
ik vind duitse doggen ook cool,zulke leuke honden zijn dat ook.
tja ik hou gewoon van de wat grotere rassen,ik heb helemaal niets met kleine hondjes.
al vind ik jack russels vanwege het pittige karakter wel weer erg leuk

ik niet haha dat vind ik echt etters
maar goed dat die zo klein zijn want het zijn vaak van die onopgevoede mormels Tong uitsteken

JEZEKER ben ik helemaal mee eens, maar daar kijkt niemand van op!! daar is geen wet voor, Dat is echt ongelovelijk, bij ons lopen er vier in de buurt, onee vijf, waarvan vier totaal niet opgevoed zijn, die beginnen te keffen zodra ze je zien, en stoppen niet meer, rennen rondjes om je heen, je wordt er echt serieus gek van.
Kom ik aan met mijn drie bullen, en zijn die van mij gevaarlijk en eng?? Terwijl ze die etters totaal negeren, nou volgens mij zijn die net zo link, ze zullen veel sneller bijten al is het uit angst dan die van mij.
'' maar ja als, zo'n bull bijt is het veel erger....'' me hol, het gaat erom dat ze helemaal niet moeten bijten, kom op nou zeg.

*irritatiemodus uit Bloos Haha!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:09

Mijn mening in dit hele verhaal is dat ze de broodfok en handelaren heel hard aan moeten pakken, kunnen ze bij de overheid ook nog een hoop geld aan verdienen ook Cool Mooi hoge boetes enzo.

Als je wilt fokken moet dat alleen door fokkers gebeuren, die papieren hebben en die goede honden hebben en die weten waar ze mee bezig zijn, niet leuk gelegenheidsnestjes ed. Geld voor mij voor alle rassen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:02

Tries_en_Faf schreef:
Mijn mening in dit hele verhaal is dat ze de broodfok en handelaren heel hard aan moeten pakken, kunnen ze bij de overheid ook nog een hoop geld aan verdienen ook Cool Mooi hoge boetes enzo.

Een aantal jaren terug heeft Den Haag de broodfok/handel alle vrijheid gegeven en gezegd dat het onze eigen verantwoording is.

Nederland heeft laten zien dat het ons totaal niet uitmaakt dat er pups uit Oostbloklanden worden gehaald op veel te jonge leeftijd of ouderdieren hier in donkere schuren als broedkip worden misbruikt.
Massaal worden er pups vanaf sites als marktplaats gekocht (waar geen serieuze fokker adventeert) want dat is toch zo lekker makkelijk en vanavond nog op te halen en er worden geen vragen gesteld.

De broodfok/handel bloeit als nooit tevoren en speelt het slim. De 'bekende' puppybakken worden bij een hoop al niet meer gebruikt en de pups zitten braaf in de huiskamer als de pupkoper komt kijken.

We houden dit met zijn allen zelf in stand, het is te makkelijk om dit allemaal alleen op de regering af te schuiven.
Toen het jaren geleden een stuk moeilijker was om in honden te handelen gingen een hoop mensen op zondag naar Antwerpen een pup kopen op de vogeltjesmarkt van een handelaar.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:06

Dan is mijn mening nog steeds hetzelfde. aanpakken die hap

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:54

ThePast03 schreef:
Tries_en_Faf schreef:

Een aantal jaren terug heeft Den Haag de broodfok/handel alle vrijheid gegeven en gezegd dat het onze eigen verantwoording is.

Nederland heeft laten zien dat het ons totaal niet uitmaakt dat er pups uit Oostbloklanden worden gehaald op veel te jonge leeftijd of ouderdieren hier in donkere schuren als broedkip worden misbruikt.
Massaal worden er pups vanaf sites als marktplaats gekocht (waar geen serieuze fokker adventeert) want dat is toch zo lekker makkelijk en vanavond nog op te halen en er worden geen vragen gesteld.

De broodfok/handel bloeit als nooit tevoren en speelt het slim. De 'bekende' puppybakken worden bij een hoop al niet meer gebruikt en de pups zitten braaf in de huiskamer als de pupkoper komt kijken.

We houden dit met zijn allen zelf in stand, het is te makkelijk om dit allemaal alleen op de regering af te schuiven.
Toen het jaren geleden een stuk moeilijker was om in honden te handelen gingen een hoop mensen op zondag naar Antwerpen een pup kopen op de vogeltjesmarkt van een handelaar.

hier ben ik het volkomen mee eens.
we houden dit zelf instand,want als we het in onze kop hebben we nemen een hond dan moet hij vandaag nog komen.
dus we nemen geen genoegen met een fokker die vragen stelt en een huisbezoekje aflegt om te kijken hoe de hond terecht komt etc.
dit moet wel verboden worden de zogenaamde marktplaats fokkers.
Wij hebben onze herders altijd bij erkende fokkers gekocht die in het wereldje bekend zijn.
gingen ook altijd 3 bezichtingen en een huisbezoek aan vooraf.
en de hond kiest jou en niet andersom.
de afgelegen schuurtjes met nestjes honden die geen mens gezien hebben zijn zo verkeerd!!!!
deze honden zijn vaak schuw en angsthappers,ik heb dit veel gezien en is erg triest.
Ik ben blij dat ik dat altijd heb gedaab en heb zeer fijne honden gehad waar ik veel plezier aan heb gehad.
maar een trouwe hond komt niet vanzelf daar gaat een hoop tijd en energie inzitten.
leiderschap moet je verdienen en de hond geeft jou niks zomaar.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:33

Oke, nouja dan doen we maar niks.

/jammer dat dat al lang zo gaat. De honden zijn de dupe.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:02

Tries_en_Faf schreef:
Oke, nouja dan doen we maar niks.

/jammer dat dat al lang zo gaat. De honden zijn de dupe.

Natuurlijk doen we niet niks, maar afwachten tot Den Haag er wat aan gaat doen gaat niet werken.
Bovendien heeft het verleden al aangetoond dat dezelfde mensen die nu al bij de broodfok/handel een pup halen (waarvan 80% ook nog eens denkt dat ze bij een particulier halen) gewoon naar België gaat als het hier in Nederland te moeilijk wordt gemaakt voor de handel/broodfok.

De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied gaat dit jaar komen met een keurmerk voor fokkers, dat is tenminste al iets. Alleen een stamboom zegt namelijk ook niet alles en om voor zo'n keurmerk in aanmerking te komen moet de fokker aan verschillende voorwaarden voldoen en oa verplicht lid zijn van de rasvereniging.

Verder kun je zoveel mogelijk voorlichting geven en mensen erop wijzen dat eerst informatie inwinnen bij een rasvereniging extreem belangrijk is, juist voor het welzijn van de honden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:27