Mens onvriendelijke konijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mens onvriendelijke konijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:40

Ik heb ook zo'n konijn gehad. Ontzettend lief en tam, maar 's nachts altijd knagen aan die tralies en stampvoeten. Ik werd er knettergek van. Tot mijn grote verdriet heb ik haar toen naar kennissen gebracht die een wei hebben met meer konijnen en geitjes enzo. Ze is inmiddels dood maar ze heeft het daar nog wel goed gehad.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:07

ik heb zelf ook 4 konijnen en op dit moment weer een nest op komst Haha! ze is aan het nestelen

ik zelf heb 2 konijnen buiten zitten in een grote kooi van anderhalve meter lang met een nachthok eraan
ze zijn echt wel doorgewinterd daar buiten ze staan beschut en niet in de wind aan 1 kant hangt een handdoek ter berscherming tegen eventuele wind.

de andere 2 staan in een schuurtje ook in een grote kooi
en dagelijks zet ik ze buiten in zo een omheining/ren wat je in de dierenwinkels kan kopen
ik heb zelf nergens last van
en zou je toch adviseren om te zorgen dat je konijn er meer uitkomt eventueel naar buiten om het gras te maaien Knipoog

blijf je er last van hebben zou ik ze toch maar buiten gaan zetten (wel pas na de winter)
en je pa ervan overtuigen dat het geknaag dan zo ophoort Lachen

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 00:50

Meghann schreef:
Ik vind idd het hok te klein. Ik heb zelf 2 konijnen en al een hok van 2.50 meter lang. Ik heb 2 hokken samen gevoegd vandaar.
Ik heb een vrouwtje en een mannetje, gestereliseerd en gecastreerd gaat echt goed samen, alleen vrouwtje was een ADHD konijn. Nadat ze was gestereliseerd (wat sowiezo moet wil je je konijn lang laten leven. Hebben kans op baarmoederkanker als je het niet doet) is het een schatje geworden!!!!!
Verder veel laten lopen. Ze hebben bij mij de bovenste verdieping, waar ze de hele avond mogen spelen.
Kies echt voor een maatje. Jij wilt toch ook niet 24 uur per dag alleen zitten en tegen niemand aan kunnen kletsen!!!!!
Geloof mij konijnen kunnnen niet alleen, daar worden ze ontzettend eenzaam van. Die 2 van mij liggen samen, wassen elkaar en geven kusjes. Wat wil je je konijn nog meer bieden dan!!!!

Sorry maar ik wil wel ff realistisch blijven, en niet een hok op een kamer neerzetten en zodat ie dan hele kamer in beslag neemt Scheve mond
Hok die ik nu heb is meer dan groot zat voor me konijn! Ga echt geen hok kopen van wat jij dus hebt (2,50 mtr.) Dan hebben we geen eens loop ruimte meer in de kamer waar ze staat! Het moet wel een kamer blijven. En niet een gehele kamer voor een konijn!
En ookal sterriliseer je je konijn niet, er is dan ook nog kans op andere aandoeningen. Is net zoals met een mens en een paard.
En ja sorry vind je bericht aanvallend overkomen, dus daarom reageer ik een beetje gepikeerd.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:59

en toch vindt ik het knap dat mensen nog steeds beweren dat het hok te klein is, echt vertel mij is HOE jullie dat zijn vanaf de bovenkant en ook nog eens onduidelijk

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:27

Daarstraks zei iemand iets over stereliseren bij vrouwtjes. Dit kan je laten doen, de kans dat ze baarmoederkanker krijgen is dan natuurlijk helemaal weg. Wat weer wel is, is dat de meeste konijnen zo'n operatie niet goed doorkomen, het is een redelijk zware operatie voor zo'n klein lichaampje.

Ken vele mensen die hun konijntje lieten stereliseren maar ze nooit meer mee naar huis konden nemen Ach gut

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:38

Mijn konijntjes hebben een grote kooi met ren. Maar af en toe doe ik de kooi wel eens dicht en haal de ren eraf om eens goed te kunnen schoonmaken. En dan vergeet ik wel eens om de kooi weer open te maken. Dan maken ze ook zo ontzettend veel kabaal. Ze doen het gewoon echt omdat ze dan niet voldoende ruimte hebben. Mijn konijntjes zijn trouwens dol op takken van de appelboom. Daar zijn ze altijd wel een tijdje zoet mee. En ook een doos doet het erg goed bij ze. Hier een foto van mijn konijntjes met ren en kooi. http://www.mijnalbum.nl/Foto-88Q4WVDW.jpg Misschien is dat voor jou ook een optie. Ik heb ook maar een klein kamertje, maarja zolang ik mijn bed en kast kwijt kan vind ik het goed.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:41

Dat knagen aan hok of tralies klinkt me te bekend in de oren. Cavia van mij deed het en ja een maatje neemt het over, cavia's wel in ieder geval.

Je moet je hooi ruif eruit halen, daar staat ze als het goed is op en iets anders zoeken voor je hooiruif, van die ballen bijvoorbeeld, kan ze niet op staan maar kan wel hooi in.
(http://users.telenet.be/chilla/chinchilla_hooibal.htm zoiets bijvoorbeeld)
Wel opletten dat de gaatjes klein genoeg zijn. Ten eerste kunnen ze dan niet klem komen te zitten en ten tweede ze doen er langer over om hem leeg te krijgen!

Succes

kwam nog een andere versie tegen, deze is om op te hangen
http://www.chinchillavilla.nl/forum/vie ... f=7&t=4198

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:05

Mijn konijntjes lopen los in de schuur Lachen
Maargoed, ik denk dat t helemaal goed gaat komen met je konijn als ik je plannen zo lees Lachen Succes ermee!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:09

Citaat:
Sorry maar ik wil wel ff realistisch blijven, en niet een hok op een kamer neerzetten en zodat ie dan hele kamer in beslag neemt Scheve mond
Hok die ik nu heb is meer dan groot zat voor me konijn! Ga echt geen hok kopen van wat jij dus hebt (2,50 mtr.) Dan hebben we geen eens loop ruimte meer in de kamer waar ze staat! Het moet wel een kamer blijven. En niet een gehele kamer voor een konijn!
En ookal sterriliseer je je konijn niet, er is dan ook nog kans op andere aandoeningen. Is net zoals met een mens en een paard.
En ja sorry vind je bericht aanvallend overkomen, dus daarom reageer ik een beetje gepikeerd.

Het is niet aanvallend bedoeld, maar zo denk ik erover. Met betrekking op sterriliseren ligt er ook echt aan welke dierenarts je hebt! Mijn konijn is er echt beter uit gekomen!!!
Het hok is idd wel heel groot, maar hebben zo wel de ruimte. Ik had ze ook op mijn kamer en had nog ruimte zat!!!
Maar over een maatje sta ik nog steeds volledig achter. Een konijn hoort niet alleen!!!!
Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:32

Ooh oke, vatte het een beetje verkeerd op!
Mijn excuses!!

Maar het is dus helemaal geregeld, er komt zo'n hok zoals op pagina 2 van dit topic is afgebeeld. Alleen kunnen daar 2 konijnen in??

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:24

Welk hok bedoel je precies. Er staan namelijk 2 hokken???

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:27

ik denk dat ze het buitenhok bedoelt

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:33

Bedoel indd de buitenhok!

* edit

Me pa maakt zelf de ren Bloos!
Had het er weer met hem over, en hij zei: Dan maak ik zo'n ren onder het hok als op de foto, en ook nog een stuk ernaast zodat ze de ruimte hebben!
Volgens mij heeft me vader een hele goede bui! Er werd al gevraagd of hij zijn medicijnen had ingenomen, en liet dat lezen en hij begon gelijk over me muizen wanneer die weggaan +) Dus hij heeft gewoon een goede bui Lachen

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:30

Oh gelukkig maar ben blij voor je!!!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:06

Sterilliseren is opzich niet nodig, de kans op baarmoederkanker word naar mijn idee erg overdreven. Ik heb nog nooit een konijn met baarmoederkanker meegemaakt tevens hebben we laatst een poll gemaakt op een heel groot konijnenforum hoeveel mensen een konijn hadden gehad met baarmoederkanker. Dat waren er maar heel, heel weinig. Het is ook nog eens een zware ingreep. Ik zou pas overgaan op sterilisatie als het konijn erg last heeft van haar hormonen dus veel schijnzwanger, veel rams etc.

Heel fijn dat je konijn in ieder geval naar buiten mag met straks een mooie man. Er zijn leuke mannen in de opvang te vinden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:13

Zoals in onze opvang!!
De meesten zijn gecastreerd!!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:41

Ex stalgenootje heeft net wilgentakken meegenomen, ze zat er gelijk aan!
Maar ik wil indd een konijn uit de opvang halen!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:46

Ik zou toch je vader lief aankijken of nijn van het voorjaar niet lekker in de tuin mag gaan wonen, met een vriendje.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:58

Als je topic had doorgelezen, dan had je kunnen lezen dat het allemaal in orde is! Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:02

Wat ik me nog afvroeg he, en ik heb globaal nagelezen dus kan er overheen gelezen hebben, maar wat voor herrie maakt het precies?
Ik zie voor me dat konijn met tandjes aan de tralies knabbelt en dat dat door de tralies van de hele kooi heen galmt als het ware, klopt dat beeld?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:04

Ja dat klopt! Het is puur de tralies, en niet aan de hok waar ze aanzit!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:08

Aha, dat dacht ik al.
Wat enorm veel herrie kan schelen tot je een andere oplossing uitgewerkt hebt, is dat galmen door de tralies heen, stoppen.
Dat doe je door bijvoorbeeld in alle 4 de hoeken de tralies strakt met elkaar te verbinden, dan wordt het galmen uitgedoofd...
Ik heb strobaaltouwtjes genomen, van die ouderwetse, niet van plastic, maar echt touw zodat als hij er aan gaat knagen, dat niet erg is.
En dat dan met een vlecht/knoop systeem van tralie naar tralie in alle hoeken gedaan.
DAn hoor je het knabbelen daarna nog wel, maar de galm is als het goed is weg....

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:13

oh ik had ook nog een binnenkooi te koop staan van 1.20 m. Mjaa ik zie al tot ik te laat ben. succes verder!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:16

Ik zou overigens geen oplossing weten, maar mijn konijn doet dit dus ook, alleen die begint eraan te knagen als ik haar net geaaid heb en ineens stop of als ik haar weer terug in kooi zet want dan wil ze er persee weer uit, bij haar is dat geknaag een teken dat ze uit de kooi wil.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:52

Heeey!
Ik heb nu niet het hele topic doorgelezen, maar mijn konijnen hadden hier ook last van toen ze nog in kooien/hokken zaten. Het probleem met deze kooien is, dat ze eigenlijk veels te klein zijn. Een wild konijn loopt gemiddeld 3 km per dag, dat zijn wel erg veel rondjes in zo een kooitje.

Waar jou konijn dus eigenlijk last van heeft is ruimtegebrek, aandachttekort en verveling Lachen. Een konijn hoort eigenlijk samen met een soortgenootje te leven (en dan bedoel ik hiermee een konijntje, geen cavia of dergelijke *LOL* op een redelijk grote ruimte.

Dus, als ik jou was zou ik een leuk konijnenvriendje voor je konijn aanschaffen en zelf een leuke ren of dergelijke in elkaar knutselen. Je kan ook van die simpele rennen in een dierenspeciaalzaak kopen, dat zijn van die panelen die je in elkaar kan zetten en dan ergens tegen een muur aanzetten (bijvoorbeeld). Als je dit om het hok neerzet van je konijn, heeft je konijn al veel meer ruimte die zij of hij de hele dag door kan gebruiken. Los lopen mag dan natuurlijk niet missen Lachen.
Ik denk dat een ren zowiezo al heel erg veel scheelt. En anders heb je denk ik een konijn dat eigenlijk niet geschikt is om binnen te leven, die heb je (helaas) ook.

Maar goed, ik hoop dat het lukt Lachen die andere trucjes van een waterspuit etc zou ik neit toepassen, die gaan niet helpen en zullen hooguit het probleem zelf aanpakken, terwijl je de oorzaak van het probleem moet verhelpen Lachen.

Gr.
Naatje