Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:09

dat hij iets mist ? mijn vogels zijn neit van mijn schouder te krijgen hoor , ook al kunnen ze vliegen !
1 van mijn vogels kan nu vliegen ( die kan altijd vliegen in de winter , want dan groeien haar veren weer aan ) nou maar ze blijft gewoon op me schouder zitten hoor

mijn andere vogel heeft nog nooit gevlogen , dus hij weet niet eens wat het is Knipoog

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:39

ik ben ook tegen kortwieken. Wij hebben 6 papegaaien in huis, en nog een stuk of 10 grootgebracht met de hand voor andere personen.
Onze eerste papegaai, Wacko, was gekortwiekt toen hij hier kwam. Daar konden we dus niets aan doen. Wacko wou altijd vliegen, maar kon niet omdat hij geknipt was. Daardoor crashte hij altijd op de grond en lag zijn borst open (tot op het borstbeen). Toen heeft hij verplicht heel de tijd in zijn kooi gezeten. Daarom begon hij zichzelf te plukken, omdat hij niet meer vrij was. Toen de wond eindelijk genezen was (heeft heel lang geduurd) was de ruif al voorbij en kon hij terug normaal vliegen. Hij kwam dus weer elke dag uit zijn kooi en hij stopte meteen met plukken.
Al onze andere papegaaien zijn niet geknipt.

Dat je ze mee naar buiten kunt nemen omdat ze gekortwiekt zijn is onzin. Onze papegaaien zijn zo getraind (=tam) dat wij ze los buiten laten. Ze kunnen vrij vliegen buiten en komen terug als wij ze roepen, en anders voor het donker wordt. Wij wonen wel aan een natuurreservaat, dus er is hier geen drukke omgeving.
Het probleem was dat mensen vaak dachten dat onze papegaaien verdwaalt waren. Ze gingen hen dan vangen (met schepnetten, lokken met eten, ...) en dan konden wij weer zoeken. Nadat we 4 keer moesten zoeken, posters uithangen, werden we het echt wel beu. We gaven onze papegaaien vrijheid en andere mensen gingen die afnemen. Daarom hebben we beslist om ze niet meer, of heel kort (dus vlak voor het donker werd) buiten te laten, zodat de kans dat ze gepakt werden kleiner werd.
Maar Wacko is weer ongelukkig, hij kan niet meer zoveel vliegen als vroeger en begint weer te plukken. Ook al wordt hij veel losgelaten, hij blijft ongelukkig. Dus zijn we buiten een volière aan het bouwen zodat hij kan vliegen.

Onze papegaaien zijn dus echt veel gelukkiger wanneer ze buiten kunnen vliegen, sprintjes trekken, zich laten vallen in de lucht en vlak boven de grond terug optrekken,...
Het is gewoon wonderlijk als je ze ziet vliegen, hoe blij ze wel niet zijn.

Daarom ben ik dus tegen kortwieken. Ze zijn echt wel gelukkiger met hun vrijheid zodat ze papegaai kunnen zijn en niet het diertje dat wij willen dat ze zijn.

http://img512.imageshack.us/img512/7404/p1002395jd3.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/7176/imgp4415jq0.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9761/imgp0238lh1.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/4641/imgp0231ma6.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/9676/imgp0164br9.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/8835/imgp0016cj8.jpg
http://img167.imageshack.us/img167/6651/imgp32947vd.jpg
http://img168.imageshack.us/img168/682/imgp32912gb.jpg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:43

Laure Afgod Helemaal mee eens!
Gave foto's trouwens!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:37

hoe heb je ze geleerd dan los te laten vliegen en weer terug te komen ???

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:52

wauw super hoor de vogels van mij hebben het niet slecht, zitten in een grote voillere van 4L X 3B X 2H maar die van jou hebben het helemaal super

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:42

Eerst moesten de papegaaien dus gewoon wennen aan ons. Dan leren op en afstappen. Dan van afstand (hier binnen het huis) naar ons vliegen, als we ze roepen. Dit wordt allemaal gedaan met klickertraining. De papegaaien vinden het veilig bij ons en komen dus ook vaak vanzelf naar ons.

Dan zijn we naar mijn tante gegaan. Die heeft een grote binnenpiste (voor haar paarden) daar hebben we ze dus losgelaten in een grote ruimte. Zo konden ze wennen aan grotere nieuwe ruimten. Zo leerden ze ook snelheid nemen, naar beneden vliegen, afremmen. Dingen die ze kunnen in het wild, maar in een huis leren ze dat niet zo snel/goed.
We zijn daar een paar keer gaan 'trainen' in die piste en ook nog in een grotere schuur. Nadat dit heel goed ging, hebben we ze mee naar buiten genomen.
Daar hebben we ze getraind zoals we anders doen. D.m.v. clickertraining en beloning. Na 10 minuten namen we ze terug mee naar binnen. Ze waren natuurlijk wel heel verbaasd dat ze ineens geen dak boven hun hoofd hadden. Zo deden we dat een paar keer. Nadien waren ze er aan gewend en mochten ze langer buitenblijven.
We hebben er wel lang over gedaan, we deden ze dus niet ineens buiten.

Het moeilijkste voor een papegaai die voor het eerst buiten in een hoge boom zit, is hoogtevrees. Het klinkt grappig, maar binnen hebben ze nog nooit 20-30m boven de grond gezeten. Op dat moment moeten ze durven naar beneden te vliegen. Dat is ook nog eens moeilijk, want dalen = snelheid. Ze gaan dus redelijk hard en moeten nog leren afremmen. Daardoor zijn wij ook eerst in een schuur en piste gaan oefenen. Daar zaten ze ook op redelijk grote hoogtes.

Die clickertraining deden wij met een rietje, dat is redelijk handig voor papegaaien. Ze willen altijd alles vastnemen met hun bek. En als ze het rietje vastnamen, klikten we en gaven we ze een beloning. Als ze dat systeem kennen kun je wat meer afstand nemen.
Ze moeten dus iets doen voor hun beloning, een stukje lopen.
Met dat rietje leerden we ze ook opstappen. Het rietje boven de hand en zeggen: ' stap op'.
Als ze dat onder de knie hebben, kan je meer afstand nemen, dat ze moeten vliegen. Eens ze dat onder de knie hebben kan je nog verder gaan.
Achter een hoek gaan staan zodat ze je niet zien en ze dan roepen. Dan moeten ze goed op het geluid letten, van waar het komt enzo.

Als je papegaaien traint moet je het ook niet lang doen. Elke dag 5 minuten is meer dan voldoende. Het is ook allemaal nieuw.
Nu trainen wij nog af en toe met onze papegaaien, om eens te herhalen.

De beloning die je geeft, hangt af van wat je papegaai/parkiet lust. Het beste is niet te vet voedsel. Dus geen chips, koekjes, pindanoten, ... Pindanoten zijn nogal vettig, je kan ze geven, maar liefst met mate. Fruit of trosgierst zijn goede beloningen.

Als onze papegaaien terug binnenkwamen, na buiten te hebben gelopen, kregen ze wel een beloning. Soms was dat een stukje fruit, bij de ene is een aai goed (papegaaien worden van nature niet graag geaaid, dat is aangeleerd gedrag van de mens). Maar bij ons krijgen ze elke avond hun eten, en dat was vaak een goede beloning.

Ik denk dat ik zo alles ongeveer heb uitgelegd. Moesten er nog vragen zijn, ik beantwoord ze graag!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:45

Wat leuk!
Mijn oudste valkparkiet reageert ook goed op clicker, maar ik ben er nog maar pas mee begonnen, dus ik moet het nog verder uitbouwen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:54

Leuk zeg. Op die manier kunnen ze echt vogel zijn. Petje af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:06

Kortwieken omdat je het irritant vindt dat hij niet bij je blijft zitten, nou dan ben ik tegen kortwieken. Leuk voor jou, maar poedersuiker voor de vogel.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:12

@Laure is het ook wel eens gebeurt dat de vogel niet meer terug kwam ? of dat iemand hem steelde ofzo ?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:56

Hoe denken de medici hier dan over het feit dat binnen levende, niet gekortwiekte vogels ongeveer driekwart jaar geen beschikking hebben over uv-licht? Dat heb je toch echt nodig voor de opname van bepaalde vitamines, of je ze nu uit een flesje geeft of niet!

Verder hebben vogels (net als paarden trouwens Haha! ) luchtzakken, zit je vogel altijd binnen dan komen deze vol te zitten met stof en troep, buiten kunnen deze lekker doorwaaien. Zo ben ik vele vogels tegengekomen met schimmels in hun luchtzakken vanwege het klimaat in onze huiskamers wat voor de vogel gewoon niet gezond is (denk ook aan veel te droge lucht).

Kortwieken is niet simpel vleugels knippen en daar makkelijk mee tam maken. Kortwieken gaat samen met een hele andere levenswijze voor je vogel. Als je dan bedenkt dat bijvoorbeeld een valkparkiet het verstand heeft van een kind van twee of drie dan verveelt ie zich toch dood alleen binnen? Een kind laat je toch ook niet altijd binnen?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 20:08

Dieren kun je niet met mensen vergelijken...
Ik zou mijn vogels nooit mee naar buiten nemen (los niet in ieder geval) want ben veel te bang ze kwijt te raken o.i.d.
In de zomer als het niet te warm buiten is mogen ze soms even in de schaduw staan met de kooi.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:11

IvysToeter schreef:
In de zomer als het niet te warm buiten is mogen ze soms even in de schaduw staan met de kooi.

Jij hebt blijkbaar geen enkel idee van de natuurlijke habitat van grasparkieten...

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:58

XxSultanxX schreef:
@Laure is het ook wel eens gebeurt dat de vogel niet meer terug kwam ? of dat iemand hem steelde ofzo ?

Ja, Wacko is al verschillende keren weggeweest. Niet omdat hij niet terugkwam, maar omdat anderen hem binnennamen en opsloten. Want die mensen dachten dat het een ontsnapte papegaai was. Geen van die mensen heeft geprobeert de eigenaars te vinden. Maar wij hadden dan altijd posters opgehangen en konden zo via via Wacko terugvinden.
Dit is ook de reden waarom wij ze niet meer los buiten laten, maar dat ze binnenkort in onze volière kunnen vliegen.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:56

doe het bij mijn vogels niet, maar opzich heb ik niks tegen kortwieken, want het groeid weer aan, leewieken zou ik veel erger vinden want dan groeid het nooit weer aan.

mijn vogels hebben trouwens ook allemaal een ruime kooi

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:37

Candorlover schreef:
ELpatcho schreef:
jah ik vraag me gewoon af wat iemand met een vogel doet als je hem niet wilt laten vliegen.. kan je net zo goed een hamster nemen niet waar..

Dat slaat echt helemaal nergens op. Als je een hond leuk vind maar hem niet wilt uitlaten dan kan je dat toch ook niet met een goudvis vergelijken?

nou een goudvis hoef je niet uit te laten.. een hamster vliegt niet.. volgens mij is mijn boodschap gewoon duidelijk en ik vind het een schande dat hier in nederland vogels worden gehouden die niet een vogel kunnen zijn.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:51

ELpatcho schreef:
volgens mij is mijn boodschap gewoon duidelijk en ik vind het een schande dat hier in nederland vogels worden gehouden die niet een vogel kunnen zijn.

ik vind dat een belachelijke opmerking ! is het normaal dan dat een hamster in een kooitje zit van 30X30 ? ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun beestje de helle dag alleen laten !

als je het lef hebt kom je eens een x een dag , en zal je zien wat er gebeurt als ik weg ga zonder hun !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:55

XxSultanxX schreef:
ELpatcho schreef:
volgens mij is mijn boodschap gewoon duidelijk en ik vind het een schande dat hier in nederland vogels worden gehouden die niet een vogel kunnen zijn.

ik vind dat een belachelijke opmerking ! is het normaal dan dat een hamster in een kooitje zit van 30X30 ? ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun beestje de helle dag alleen laten !

als je het lef hebt kom je eens een x een dag , en zal je zien wat er gebeurt als ik weg ga zonder hun !

Iets minder aanvallend mag ook wel..

Een vogel met een hamster vergelijken raakt trouwens kant noch wal.
Hamsters verplaatsen zich lang niet zoveel op 1 dag als dat vogels doen.

Bovendien worden er bij hamsters geen veren of haren afgeknipt omdat een mens hem niet wil laten lopen Lachen
Kortwieken kun je niet met een kooitje vergelijken. Wanneer de hamster los is, kan hij namelijk nog steeds doen wat hij moet doen: lopen.
Wanneer een gekortwiekte vogel los is, dan kan die nog steeds NIET doen wat hij zou moeten doen: vliegen Lachen

En dat geldt ook voor honden, katten of wat dan ook. Daar kun je nog een keuze voor maken, een gekortwiekte vogel kan ook los nog niet vliegen, en krijgt dan dus ook nog steeds geen beweging die ze wel nodig hebben Clown Je kunt er dus wel allemaal andere voorbeelden bij gaan halen, maar dat zal niets veranderen aan het feit dat die dieren allemaal nog volledig intact zijn, en een gekortwiekte vogel niet.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:02

Cayenne schreef:
Iets minder aanvallend mag ook wel..

Een vogel met een hamster vergelijken raakt trouwens kant noch wal.
Hamsters verplaatsen zich lang niet zoveel op 1 dag als dat vogels doen.

Bovendien worden er bij hamsters geen veren of haren afgeknipt omdat een mens hem niet wil laten lopen Lachen
Kortwieken kun je niet met een kooitje vergelijken. Wanneer de hamster los is, kan hij namelijk nog steeds doen wat hij moet doen: lopen.
Wanneer een gekortwiekte vogel los is, dan kan die nog steeds NIET doen wat hij zou moeten doen: vliegen Lachen

En dat geldt ook voor honden, katten of wat dan ook. Daar kun je nog een keuze voor maken, een gekortwiekte vogel kan ook los nog niet vliegen, en krijgt dan dus ook nog steeds geen beweging die ze wel nodig hebben Clown

ik weet niet of je het weet maar zij begon over de hamster Knipoog enja dat vind ik een helle domme vergelijking !
ik doe hellemaal niet aanvallend , zij loopt te zeuren dat het belachelijk is om zo beestje te kortwieken .
terwijl ze er hellemaal geen verstand van heeft of ervaring Misselijk

en hoezo de beweging die ze nodig hebben??? weet je wel hoeveel mijn vogels buiten lopen Sigaar
en nog kleine stukjes vliegen ... ik durf te wedden dat ze meer beweging krijgen dan de gemiddelde vogel die wel kan vliegen .

je kan wel zeggen mensen die kortwieken onthouden dingen die een vogel wel zou moeten kunnen , maar jullie onthouden de frisse lucht voor de vogel , dat ze ff lekker vrij buiten rond kunne tippelen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:08

Kortwieken is iets heel anders dan klippen Knipoog Kortwieken is volgens mij dat ze de langste slagpennen van de vleugel, dus het eind puntje er helemaal afknippen Lachen En ja, dat is zielig. Vleugels knippen, hangt ervanaf wat de situatie is. Mijn moeder heeft een valkparkiet gehad die op haar schouder woonde, echt, dat beest was niet bij dr weg te slaan. Alleen zodra ze zich bukte en hij loskwam, was het einde ver te zoeken. Hij wilde naar niemand toe, en vloog overal tegenaan uit paniek omdat hij mijn moeder niet meer vond. Schreeuwend en al. Die hebben we dus wel geklipt, dus zn veertjes korter gemaakt aan een kant.
Maar als je een parkiet tam wil maken, en je klipt dan zn vleugels, ja, dat vind ik ook zielig. Maar ik weet niet precies wat jouw situatie is, aangezien dit topic vol geharrewar staat, en ik dus niet weet wat waar is en wat niet Clown

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:09

Je vogel met dit weer buiten laten lopen terwijl je ze binnen hebt zitten is erg slecht voor ze. Die overgang kunnen ze niet aan. Er is niets slechters dan die overgang zomaar te doen, en je maakt mij niet wijs dat het bij jullie binnen een graad of 5 is Knipoog

Daarnaast is een vogel gemaakt om te vliegen. Valkparkieten hebben pootjes die niet gemaakt zijn om veel te lopen. Ze hebben hun vleugels namelijk niet voor niets, en jij ontneemt ze de mogelijkheid om te vliegen. Wie zegt dat mijn vogels geen frisse lucht krijgen? Dat krijgen ze namelijk wel, maar niet op een manier die gevaarlijk voor ze is met dit weer en de temperaturen.

Maar je moet het zelf weten hoor Lachen Het is nu al een paar keer uitgelegd maar je komt nogal aanvallend en koppig over, dus ik laat het erbij Lachen
Doe wat je het beste lijkt dan maar Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:16

Pluttersput schreef:
Kortwieken is iets heel anders dan klippen Knipoog Kortwieken is volgens mij dat ze de langste slagpennen van de vleugel, dus het eind puntje er helemaal afknippen Lachen En ja, dat is zielig. Vleugels knippen, hangt ervanaf wat de situatie is. Mijn moeder heeft een valkparkiet gehad die op haar schouder woonde, echt, dat beest was niet bij dr weg te slaan. Alleen zodra ze zich bukte en hij loskwam, was het einde ver te zoeken. Hij wilde naar niemand toe, en vloog overal tegenaan uit paniek omdat hij mijn moeder niet meer vond. Schreeuwend en al. Die hebben we dus wel geklipt, dus zn veertjes korter gemaakt aan een kant.
Maar als je een parkiet tam wil maken, en je klipt dan zn vleugels, ja, dat vind ik ook zielig. Maar ik weet niet precies wat jouw situatie is, aangezien dit topic vol geharrewar staat, en ik dus niet weet wat waar is en wat niet Clown

ik heb hetzelfde gedaan als jou , alleen de veertjes ( dus niet een stuk van zijn vleugel af )

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:18

Cayenne schreef:
Je vogel met dit weer buiten laten lopen terwijl je ze binnen hebt zitten is erg slecht voor ze. Die overgang kunnen ze niet aan. Er is niets slechters dan die overgang zomaar te doen, en je maakt mij niet wijs dat het bij jullie binnen een graad of 5 is Knipoog

Daarnaast is een vogel gemaakt om te vliegen. Valkparkieten hebben pootjes die niet gemaakt zijn om veel te lopen. Ze hebben hun vleugels namelijk niet voor niets, en jij ontneemt ze de mogelijkheid om te vliegen. Wie zegt dat mijn vogels geen frisse lucht krijgen? Dat krijgen ze namelijk wel, maar niet op een manier die gevaarlijk voor ze is met dit weer en de temperaturen.

Maar je moet het zelf weten hoor Lachen Het is nu al een paar keer uitgelegd maar je komt nogal aanvallend en koppig over, dus ik laat het erbij Lachen
Doe wat je het beste lijkt dan maar Lachen

ik heb ook al uitgelgt dat die van mij op dit moment kunnen vliegen
in de zomer worden ze gekortwiekt , eind van de zomer zitten ze in de rui en de winter vliegen ze weer.
dus ze gaan niet meer los mee naar buiten , maar nog wel naar vrienden .
enja ik denk dat mijn kamer niet veel warmer is dan 5 graden hoor Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:41

En bij die vrienden is het ook 5 graden? Ze kunnen absoluut slecht tegen temperatuurschomelingen. Ook stress is een slechte zaak. Die door al dat meenemen en niet kunnen vliegen ook een rol zal spelen. Dan denk ik dat de volierevogels gelukkiger zijn. Je kan de temperatuur regelen, Vit A krijgen ze doodat ze daglicht/zonlicht hebben in de voliere en goede voeding. enz.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:51

Wilawander schreef:
En bij die vrienden is het ook 5 graden? Ze kunnen absoluut slecht tegen temperatuurschomelingen. Ook stress is een slechte zaak. Die door al dat meenemen en niet kunnen vliegen ook een rol zal spelen. Dan denk ik dat de volierevogels gelukkiger zijn. Je kan de temperatuur regelen, Vit A krijgen ze doodat ze daglicht/zonlicht hebben in de voliere en goede voeding. enz.

Helemaal mee eens, stress en contact met vreemde vogels kan ze ziek maken. Valkparkieten zijn erg gevoelig voor dat soort dingen, maar andere soorten vogels ook. Stress is funest voor die beestjes.

Wanneer het in jouw kamer trouwens 5 graden is, dan raak je zelf onderkoeld en ziek, dus daar geloof ik weinig van Knipoog

Kortwieken om ze tam te maken of omdat ze anders wegvliegen, of zichzelf te pletter zouden vliegen vind ik absoluut onnodig.
Een vogel die voldoende aandacht krijgt wordt vanzelf tam, en wegvliegen kan alleen gebeuren door menselijke fouten. Zich te pletter vliegen kan met name gebeuren omdat ze juist niet gewend zijn om te vliegen. Omdat je je vogelt kortwiekt, verliezen ze spierkracht en uithoudingsvermogen. Daardoor zijn ze eerder buiten adem en raken gedesorienteerd.