Honden voeren, vers vlees ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Honden voeren, vers vlees ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:21

Mistic schreef:
Heb jij dat wetenschappelijk stuk dan?
Ben wel eens benieuwd.

Sorry, dat stuk heb ik niet online of digitaal bij de hand. Ik heb het gelezen/geleerd tijdens mijn 2 jaar diergeneeskunde. Het stond in één van mijn readers.
Ik had het graag gepost, want er stond veel interessants in.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:37

Weet je toevallig dan wel door wie het onderzoek is aangevraagd en door wie het onderzoek is gedaan?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:29

Die van mij krijgen 's ochtends gewoon brok en 's avonds pens van t merk energique. Ik voerde ze eerst AHV maar daar reageerde mijn ene hond niet goed op. Ook is carnibest een goed merk.
Het is idd allemaal diep gevroren. Het voordeel van vers vlees is dat er goede darmbacterien in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:29

Kunnen die goede darmbacterien dan tegen diepvriezen?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:30

assie schreef:
Mijn monster krijgt Prins kvv. Af en toe geef ik hem een forelletje of een stuk kip (met bot). Dat wordt zorgvuldig gekraakt en opgegeten.

Kippen botten zijn heel slecht voor honden! Splinteren en kunnen honden dus aan dood gaan!!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:36

Botten zijn alleen gevaarlijk als ze verhit zijn geweest, rauw is het geen probleem.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:07

Bij verhitten vernietig je bacterien, bij koelen vermenigvuldigen ze langzamer, bij vriezen vermenigvuldigen bacterien niet.

Parasieten en wormen kunnen niet tegen vriezen..

[***] schreef:
Kunnen die goede darmbacterien dan tegen diepvriezen?

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:07

atilla schreef:
In de meeste brokken zit maar liefst 3% vlees Vork
gezond hoor voor een carnivoor

In het meeste blikvoer zit minimaal 4% vlees (waarbij je er vanuit mag gaan dat het eerder maximaal 4% vlees is). In brok zit doorgaans minimaal 20% vlees (waarbij je er vanuit mag gaan dat het in de meeste gevallen een mengsel is van slachtafval (Veren e.d.) en 'hoogwaardig' vlees (echt geen kipfilet hoor)).
Ik wil hiermee brok niet aanprijzen, maar om de correcte/juiste cijfers te verschaffen lijkt me wel zo handig Knipoog .
[/quote]

Heb jij wel eens op de ingredientenlijst van een zak brokken gekeken dan?
Pedigree, Bonzo, supermarkt brokken staat allemaal op 4 of 5% vlees

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:26

Als ik dit zo lees heeft onze vorige hond het echt zwaar gehad Nagelbijten / Gniffelen Altijd maar brokken, en gewoon verschillende huismerken. Pas toen hij seniorbrokken nodig had was het selectiever zoeken. En onze pup staat het zelfde te wachten, al krijgt hij nu nog elke dag 2x brood met leverworst omdat hij zo hard groeit.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:50

Ethelate schreef:
Als ik dit zo lees heeft onze vorige hond het echt zwaar gehad Nagelbijten / Gniffelen Altijd maar brokken, en gewoon verschillende huismerken. Pas toen hij seniorbrokken nodig had was het selectiever zoeken. En onze pup staat het zelfde te wachten, al krijgt hij nu nog elke dag 2x brood met leverworst omdat hij zo hard groeit.

Eh, kun je me uitleggen waarom je een hond die hard groeit brood met leverworst zou moeten geven?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:00

Onze honden kregen dat 20 jaar geleden ook: 's morgens brokken met brood en leverworst en een scheutje roosvicee, 's avonds diner met een scheutje zonnebloemolie..

Inmiddels weet ík beter..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:54

atilla schreef:

Ja hoor, ik kijk daar vrij regelmatig op. Nou moet ik zeggen dat ik dat nooit in de supermarkt doe. Want daar koop ik geen dierenvoer.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:56

Mistic schreef:
Weet je toevallig dan wel door wie het onderzoek is aangevraagd en door wie het onderzoek is gedaan?

Ik zou je graag helpen, maar mijn readers zijn bij het oud papier beland toen ik naar Australië vloog. Volgens mij was het een onderzoek van diergeneeskundestudenten, maar wie en uit welk jaar? 2002 volgens mij.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:58

@assie, jammer. Had het graag gelezen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:21

Chubby schreef:
Onze honden kregen dat 20 jaar geleden ook: 's morgens brokken met brood en leverworst en een scheutje roosvicee, 's avonds diner met een scheutje zonnebloemolie..

Inmiddels weet ík beter..

Wat is er mis met brood en leverworst?

Oprtalj schreef:
Ethelate schreef:

Eh, kun je me uitleggen waarom je een hond die hard groeit brood met leverworst zou moeten geven?

Omdat hij dit bij de fokker ook kreeg en hij eet zijn brokjes wel, staan er heel de dag en hij gaat ook regelmatig eten maar de fokker zei dat het slim was hem nog even bij de te voeren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:30

Brood kan een hond niks mee.. Leverworst is niet per sé slecht, maar is wel bereid met varkensvlees.. Dus je belast zijn ingewanden met voeding waar je hond niets mee kan, hij gaat er zeker niet beter van groeien..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:02

Ethelate schreef:
Wat is er mis met brood en leverworst?

Omdat hij dit bij de fokker ook kreeg en hij eet zijn brokjes wel, staan er heel de dag en hij gaat ook regelmatig eten maar de fokker zei dat het slim was hem nog even bij de te voeren.

Een hond die volop in de groei is heeft een goed uitgebalanceerde voeding nodig. Af en toe een extra lekker beloninkje in het kader van training kan verder geen kwaad, maar ik vind het dus niet slim om de verhoudingen van een complete voeding uit elkaar te gaan trekken door je hond naast die voeding nog een aanzienlijke portie niet uitgebalanceerd voer te geven. Als hij niet genoeg heeft aan wat je hem aan normale voeding geeft, dan zal je daarvan iets meer moeten geven.
Daarnaast is het precies zoals Chubby ook al aangaf: een hond kan niet veel met brood. Een hond heeft het spijsverteringssysteem van een vleeseter en dat kan niet zo veel met graan. Het is al erg genoeg dat brokken voor een groot deel uit voor de hond onnatuurlijke voedingsbestanddelen zoals graan, rijst en bietenpulp bestaan, waarom er dan nog meer aan toe voegen?

Ik zou overigens ook niet de hele dag voer laten staan, maar gewoon 4 x per dag een portie geven. En dat aantal voedingen dan langzaam afbouwen. Wat hij niet gelijk opeet even later weghalen, dan heeft hij de volgende maaltijd waarschijnlijk meer eetlust.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:20

Ik heb juist geleerd dat je dan je hond honger gevoel leert waardoor hij juist zo gefixeert op eten raakt. Onze vorige hond had ook altijd een bak brokken staan en was altijd op goed gewicht.

Maar wat raden jullie dan juist wel aan voor een pup?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:36

Ethelate schreef:
Ik heb juist geleerd dat je dan je hond honger gevoel leert waardoor hij juist zo gefixeert op eten raakt. Onze vorige hond had ook altijd een bak brokken staan en was altijd op goed gewicht.

Maar wat raden jullie dan juist wel aan voor een pup?

Wat is er mis mee als een hond enigszins gefixeerd is op eten? Het gaat om een jonge hond waaraan je, neem ik aan, toch nog wel het nodige aan op te voeden hebt? Een beetje hongergevoel maakt de motivatie om iets te doen en daarvoor met voedsel beloond te worden alleen maar groter en daar kun je gebruik van maken.
Bovendien heeft niet iedere hond de neiging om niet meer te eten dan nodig is. Ik ken er zat die alles in één keer wegschransen wat ze te pakken kunnen krijgen. Dat het bij je vorige hond goed ging wil nog niet zeggen dat het bij deze hond hetzelfde zal werken.
Het spijsverteringssysteem van een hond is ook niet ingesteld op 'grazen'. Het zijn van origine jagers die af en toe een prooi vangen, zich dan tonnetje rond eten om vervolgens lekker uit te gaan liggen buiken. Soms eten ze dagen niet zonder daar last van te hebben. Voor een volwassen hond is af en toe een vastendagje dan ook alleen maar gezond.

Wat ik zou doen met een pup? Ik heb op dit moment nog 3 pups hier zitten van 10 weken oud en die krijgen 4 x daags een portie compleet versvlees. Daarnaast krijgen ze 1 x per dag iets om op te kluiven. Dat kan een bot zijn met nog wat vlees er aan dat er af gekloven kan worden of een kippennekje of -vleugeltje, een klein lapje pens of een eendagskuikentje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:47

Amen... Haha!

Hier is overigens de hond sinds vandaag ook brokvrij! Go jij! Go jij! Ze krijgt nu 2x daags KVV en met een week of 2 beginnen we met de knaagdagen (vers dus) in de weekenden. Ik wil dan bekijken of ze op 2 voedingen per dag blijft (1x klein en 1x grote maaltijd) of dat ze terug gaat naar 1 grote maaltijd per dag. Ze mag maar 400 gram max met haar gewicht en aktiviteit en leeftijd, dus 2 knaagmaaltijden per dag wordt wel karig..

De katten zijn juist bezig met hun derde maaltijd: vanmorgen hadden ze een kleine maaltijd konijnenniertjes Vork Vanavond beiden een stevig kipkarkas en nu allebei een eendagskuiken..

Voor morgenvroeg zoeken we wat kleins uit weer, anders groeit de oudste dicht vrees ik..

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 02:47

Ik voer nu alweer 3 jaar rauw. 1 van mijn honden had veel last van diarree. Na over gestapt te zijn op rauw, was dit meteen over.
Mijn honden doen het er super op! Ze hebben hagelwitte tanden, een glazende vacht zonder huidschilfers (hadden ze op brok wel last van) en geen diarree meer. Ze krijgen nu 4 dagen per week Rodi compleet, en de overige dagen krijgen ze vis, een hele kip die ze met zijn 2en delen en een pens dag. Hier komt er geen brok meer in Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 02:52

Het is hier al eerder genoemd. Carnibest.

Onze nieuwe kat kreeg van de fokster alleen maar vers vlees. Hij luste niks anders. Toen is mijn moeder de katten carnibest gaan voeren en de hond meteen ook. Hij was er meteen gek van. Vroeger was het een slanke tekkel en hij was goed dik geworden. Met de carnibest is hij nu weer terug op zijn oude gewicht en in zijn oude vorm. En hij glanst heel erg, net als de katten.

Het zijn worsten die je in de vriezer kan leggen, maar ook gewoon in de koelkast. 1 worst is 1 kg en 5 euro. En je hoeft er steeds maar een beetje uit te halen. Naast de carnibest twee keer per dag krijgt hij ook nog een snee brood en twee kauwstokjes.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:48

assie schreef:
atilla schreef:

Ja hoor, ik kijk daar vrij regelmatig op. Nou moet ik zeggen dat ik dat nooit in de supermarkt doe. Want daar koop ik geen dierenvoer.

Bowie krijgt nu ruim een half jaar NRV, maar ik kijk wel eens op de ingredientenlijst van de brokken (in de supermarkt) puur om te kijken wat voor zooi erin zit Haha!