Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:01

Mijn 2 katten (twee inteelt boerderijkatten Knipoog ) komen ook niet buiten, ze hebben in huis alle ruimte om te rennen en te spelen, wat ze ook heel graag doen, bij mooi weer lopen ze wel eens op het balkon.
Als ik straks (ooit Nagelbijten / Gniffelen ) 'n huisje met 'n tuin heb dan komt er een kattenren in, eigenlijk om de meeste bovengenoemde redenen:
*ziektes
*overrijden
*overlast voor andere mensen
*vergiftiging
*ander soort acties van kattenhaters
*you name it
Ze zijn mij veels te dierbaar en volgens mij krijg je ook een sterkere band met binnen katten dan met buitenkatten, athans mijn ervaring, die van mij zijn echt m'n vriendjes, altijd blij als ze me zien, altijd in voor een kroelsessie of lekker bij je op schoot Lovers

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:17

Binckydenice schreef:
Ik vindt dat de mensen die hun katten binnen houden meer aan zichzelf denken dan aan hun dier....

Een kat is een echt jachtdier, dat hoort lekker buiten te kunnen spelen en niet de hele dag opgesloten te worden in huis.

De reden dat hij wordt overgereden vindt ik nogal overtrokken, veel katten zijn bang voor auto's en katten zoeken dat van nature haast niet op.... Tenzij ze niet anders kunnen.

Als je kinderen hebt of later kinderen hebt, mogen ze dan ook niet buitenspelen? Zodra ze aan het spelen zijn kunnen ze ook een keer niet opletten en de straat op rennen... Moet deze dan ook aan een lijntje naar buiten? Of achter een stroomdraadje Nagelbijten / Gniffelen ?

Ik kan het niet laten hier ook even op te reageren. Ik ben het met jou eerste zin absoluut niet eens. Lachen Hoezo denk ik dan meer aan mezelf dan aan mijn katten? Ja, ik wil graag dat ze blijven leven. Tuurlijk omdat ik anders niet te troosten ben maar ook voor hunzelf. Ze lopen buiten gewoon veel meer risico om te overlijden, op welke manier dan ook. Ik hou zielsveel van mijn meiden en je kan me opvegen als er iets met ze gebeurd. Ik word helemaal gek als ze buitenlopen. Drukke weg, hangjongeren, ziektes, dieven. Nee dank je. Dan hou ik ze liever binnen. Voor mijn eigen sanity en hun welzijn. (sorry, kan het Nederlands woord even niet vinden. Clown ) Dan kan ik opgelucht de deur uit lopen en zijn hun iig vrij van bovenstaande dreigementen. Dat katten ouder worden, ziek worden, (nierproblemen en dergelijke) is logisch, en dat ze uiteindelijk komen te overlijden, ook logisch. Maar ik hou van ze en wil ze graag zo lang mogelijk bij me houden. Als dat egoistisch is, prima dan. Ik weet dat ze geen aandacht en beweging tekort komen. Ze hebben een warme slaapplek, eten en drinken en liefde. En volgens mij is dat genoeg. Ik krijg namelijk genoeg liefde terug. Lachen

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:40

Bellatrix schreef:
Binckydenice schreef:
Ik vindt dat de mensen die hun katten binnen houden meer aan zichzelf denken dan aan hun dier....

Een kat is een echt jachtdier, dat hoort lekker buiten te kunnen spelen en niet de hele dag opgesloten te worden in huis.

Ik ben het er ook niet mee eens.
En dan nog, je kan het jachtgedrag van je kat ook prima stimuleren binnen.
Verder ga ik volledig met Bellatrix mee.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:42

De buren heeft een rassencoctail katje die op onze lijkt, sinds de tuin verbouwd word staat er extra stukje op het hekje, om die kat binnen te houden...
Loop ik laatst langs springt die kat zo over dat hekje, niks gezegt want ik vind het zielig!
Dan ziet ie alles en onze vier katten steeds, maar zelf mag ie maar op z'n klein saai stukje..

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:50

Het valt me op hoeveel mensen hier hun katten binnen houden. Eerlijk gezegd vind ik dit ontzettend 'gemeen' tegenover deze dieren die graag buiten willen zijn, ook in de vrieskoud. Het zijn jagers die het heerlijk vinden om buiten rond te sluipen, iets wat in elke kat zit. Dat raskatten vrijwel altijd binnenzitten kan ik deels begrijpen omdat ze duur zijn etc., maar dit maakt het geen 'onechte katten' meer, die zouden ook gewoon naar buiten willen. Heb je je kat nooit buitengehouden, dan kan ik me voorstellen dat ze het alsnog ontzettend leuk vinden binnen omdat ze niet beter kennen.
Katten die vaak buiten komen hebben volgens mij juist een betere kans om te overleven omdat ze meer weerstand hebben, mensen die bijvoorbeeld alleen maar binnen zitten lijken mij ook niet zo gezond.
Wij wonen in een vrij groot huis en hebben een jonge poes en die gaat elke dag en/of nacht naar buiten als ze dat wil waar ze een erg groot park ter beschikking heeft.
Katten komen soms onder auto's, dat gebeurt en is ook ontzettend sneu. Maar ze rennen er niet naar toe, eerder voor weg en het zijn die pech'vogels' die helaas er onder komen (automobilisten zouden ook wel wat beter mogen opletten in de woonwijken).
Wijken waar bekend staat dat er veel kattenhaters/dieven rondlopen kan ik me nog enigszins begrijpen om ze binnen te houden. Laat ze desnoods aan een lange lijn in de tuin lopen overdag als ze echt naar buiten willen.
Katten willen ook niet altijd een warme plek om rond te lopen, maar het koude en omstuimige weer van buiten meemaken en op jact gaan. Dat zie ik maar al te goed in mijn kat (en de vorige). Die smeken om naar buiten te gaan 's nachts en/of overdag.
Dit is natuurlijk gewoon mijn mening, maar vaak kan ik het niet aanzien als een kat dag in dag uit binnen zit en nooit naar buiten komt. Vaak komen ze aan aandacht geen tekort en dat is natuurlijk super, maar ik vind niet dat je het 'buiten zijn' kunt vervangen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:58

Mijn kat komt ook niet buiten. Ik woon in een flat, en mijn kat is helaas bang voor zowel de lift als het trappenhuis. Heb wel geprobeerd om haar buiten te krijgen, aangezien ik dit toch natuurlijker vind voor een kat, maar deed mijn kat er echt geen plezier mee. Nou komt ze bij mensen vandaan waar ze ook niet buiten kwam, dus ze is niet veel anders gewend. We hebben ongeveer een half jaar bij mijn ouders gewoond, daar kon ze wel naar buiten. Dat deed ze maar mondjesmaat, vooral toen het gesneeuwd had, dat vond ze wel interessant Cool Maar ze was het ook net zo snel weer zat. Verder zat ze een beetje op het balkon en soms in de tuin...

Doe het nu dus niet voor mezelf, maar voor mijn kat... Binnen zorg ik er wel voor dat ze lekker kan jagen en spelen, moet regelmatig "werken" voor haar eten en ze is erg gelukkig. Ze kijkt graag naar buiten, maar als ik dan in een vlaag van schuldgevoel ahar weer eens mee naar buiten neem, vind ze er eigenlijk geen moer aan Sigaar Ze kijkt er liever naar achter het veilige glas Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 04:54

Mijn katten komen ook niet buiten (ben net verhuisd en heb nog geen omheinde tuin-als dat in orde is mogen ze wel buiten)
redenen:

- kattenhaters + verkeersongevallen
- ik vind niet dat andere mensen last moeten hebben van mijn katten (al is het maar psychologisch)
- Ik heb allemaal zwak/zieke katten, 2 nierpatienten, een aidskat, eentje met maar 1 oog sinds 1 week, allemaal zwervers.

Binnenhouden gaat goed, ze talen er eigenlijk niet eens naar om naar buiten te willen....ook al heeft het overgrote deel altijd op straat geleefd als zwerfkat

Katten binnenhouden is niet zielig ! het liefst natuurlijk wel met een omheinde tuin, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Ik vang al jaren zwervers op, schuwe zieke katten die niemand vertrouwen behalve (inmiddels) mij- die zijn dus nog nooit binnen geweest ! en weet je wat het gekke is ? ze zijn MET GEEN STOK meer buiten te krijgen. Ik hoef niet bang te zijn dat ze ontsnappen, kan de deur rustig openlaten...ze rennen er eerder van weg met een blik van "dat meen je niet !!! je gaat me toch niet buiten zetten ?"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 06:25

mijn katten zijn alleen maar buiten Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:43

Myra schreef:
Het valt me op hoeveel mensen hier hun katten binnen houden. Eerlijk gezegd vind ik dit ontzettend 'gemeen' tegenover deze dieren die graag buiten willen zijn, ook in de vrieskoud. Het zijn jagers die het heerlijk vinden om buiten rond te sluipen, iets wat in elke kat zit. Dat raskatten vrijwel altijd binnenzitten kan ik deels begrijpen omdat ze duur zijn etc., maar dit maakt het geen 'onechte katten' meer, die zouden ook gewoon naar buiten willen. Heb je je kat nooit buitengehouden, dan kan ik me voorstellen dat ze het alsnog ontzettend leuk vinden binnen omdat ze niet beter kennen.
Katten die vaak buiten komen hebben volgens mij juist een betere kans om te overleven omdat ze meer weerstand hebben, mensen die bijvoorbeeld alleen maar binnen zitten lijken mij ook niet zo gezond.
Wij wonen in een vrij groot huis en hebben een jonge poes en die gaat elke dag en/of nacht naar buiten als ze dat wil waar ze een erg groot park ter beschikking heeft.
Katten komen soms onder auto's, dat gebeurt en is ook ontzettend sneu. Maar ze rennen er niet naar toe, eerder voor weg en het zijn die pech'vogels' die helaas er onder komen (automobilisten zouden ook wel wat beter mogen opletten in de woonwijken).
Wijken waar bekend staat dat er veel kattenhaters/dieven rondlopen kan ik me nog enigszins begrijpen om ze binnen te houden. Laat ze desnoods aan een lange lijn in de tuin lopen overdag als ze echt naar buiten willen.
Katten willen ook niet altijd een warme plek om rond te lopen, maar het koude en omstuimige weer van buiten meemaken en op jact gaan. Dat zie ik maar al te goed in mijn kat (en de vorige). Die smeken om naar buiten te gaan 's nachts en/of overdag.
Dit is natuurlijk gewoon mijn mening, maar vaak kan ik het niet aanzien als een kat dag in dag uit binnen zit en nooit naar buiten komt. Vaak komen ze aan aandacht geen tekort en dat is natuurlijk super, maar ik vind niet dat je het 'buiten zijn' kunt vervangen.

Helemaal mee eens!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:21

Ik kan mijn poes niet naar buiten laten, waarom?
- Ze krijgt het koud buiten
- Als mensen haar zien denken ze misschien dat ze niet goed of ziek is en nemen haar mee.
- mensen weten wat ze waard is en stelen haar.

En daarbij woon ik ook nog bij een drukke weg, mijn poes blijft dus lekker binnen.

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:45

Onze katten lopen altijd buiten, t zijn boerderijkatten. Hier voelen ze zich prima bij. We wonen aan een redelijk druk (N-)weg, dus tsjah, dan heb je wel eens dater een dood- of aangereden wordt. Maar daaromga ik ze niet binnen houden, dat vind ik zielig. Bovendien gaat het vrijwel altijd goed Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:46

Arrabel schreef:
Ik kan mijn poes niet naar buiten laten, waarom?
- Ze krijgt het koud buiten
- Als mensen haar zien denken ze misschien dat ze niet goed of ziek is en nemen haar mee.
- mensen weten wat ze waard is en stelen haar.

En daarbij woon ik ook nog bij een drukke weg, mijn poes blijft dus lekker binnen.

Afbeelding

Haha ja maar bij jou is dat even een ander verhaal....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:58

Zo één heb ik ook Arrabel Lovers

Afbeelding

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:05

Wow die van jouw is ook mooi!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:06

Sorry dat ik het zeg maar wat een rare katten! Zulke heb ik nog nooit gezien!!!

Ik heb ook een poes en een kater, mogen alleen buiten en in de stal! Willen niet eens naar binnen... Als ik de deur openlaat (bv. in de zomer om te luchten) gaan ze nog niet naar binnen!

Vind ook dat katten buiten horen... AF en toe binnen is prima maar vind toch dat ze het grootste gedeelte buiten horen! (Voor mij wel makkelijk praten met land en stallen ed bij huis maar toch)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:06

Thanks Arrabel, wij zijn ook heel trots op hem en blij met hem! Knipoog

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:11

Ik laat mijn 2 meisjes ook niet op straat lopen, ten eerste zit hier langs een vrij drukke weg..
Maar daarbuiten worden hier ook veel katten vermist, daarbuiten als ze zien dat je een dure hebt kun je hem soms gewoon terug vinden op internet met een groot bedrag erachter.. Gestoord
Ik heb 2 zeer mooie beestjes (burmees) waar ik lang voor gespaard heb en wil ze graag nog heeeeel wat jaartjes bij mij houden..
Daarbij zijn het gigantische koudkleumpjes en houden alleen van ze zon (lijken beetje op baasje Knipoog )
Maar ik woon 3 hoog en heb wel een mega groot dakteras waar ze op lopen..
Dus ze komen wel dergelijk buiten.. maar zodra ze ook maar een vrachtauto door de straat horen rijden..
Zijn ze snel binnen.. nu het koud is gaan ze ff vrisse neus halen maar duurd nooit langer dan een minuut..
Daarin tegen zodra het lekker weer is.. zijn ze goed als de hele dag buiten..
Ze springen niet van dak af.. (nouja..) 1 is er 2x afgevallen ofzo Vork Maar mauwde net zolang tot we der vonden omdat ze bang onder de auto van ons zat.... Koe

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:17

Wij hebben 2 katten die buiten komen.
Onze kat van 16 is namelijk 'niet zindelijk'. Deze is alleen zindelijk als er mensen in huis zijn (ze mag niet verder dan de woonkamer), dus wanneer we weg gaan en 's nachts gaat ze naar buiten.
Onze kat van 8 gaat ook buiten, die kan wel op de kattebak, maar die plast toch liever in de tuin. Momenteel moet hij wel binnenblijven door ziekte (hij poepte zijn eigen darm uit en is dus geopereerd), en hij is heel erg boos.... Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:17

Binckydenice schreef:

Ik hou mijn katten ook binnen. In de eerste plaats omdat ik niet wil dat ze verongelukken. Maar ik denk ook aan mijn medemens ( Pling ) met misschien vogeltjes of visjes in de tuin, en misschien ook wel aan mensen die het vervelend vinden als ze in de tuin aan het werken zijn om in de poep te graaien. Als jij dan vindt dat ik het alleen voor mezelf doe....
Binnen hebben ze voldoende ruimte, de vergelijking die iemand maakte van een paard 24/7 op stal vind ik ook totaal niet opgaan, ze kunnen binnen rennen, spelen, klimmen. In de zomer komen ze in de tuin en in de winter liggen ze 24/7 op de radiator te meuren Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:22

Ik denk dat je binnenkatten eerder kunt vergelijken met een "paard in de wei".. Wel binnen een omheining, maar met voldoende mogelijkheden om zich te vermaken.. Vraag me af of de tegenstanders van binnenkatten hun paarden los op de heide laten lopen, dus zónder omheining?!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:26

Nou ik ben het niet met je vergelijking eens maar vooruit... Is ook ieder voorzich!

Mijn paarden staan overdag lekker buiten en mijn katten dag en nacht. Als ze willen schuilen zijn ze in de stal en anders lopen ze overal en nergens (wel bij ons huis/land).

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:29

Heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar wij laten onze katten wel buiten. Vinden ze zelf fijn, en wij ook wel. Doet ze goed een beetje frisse lucht Knipoog

Maar jou reden kan ik wel goed begrijpen. Dalijk is ze ook spoorloos door die katten hater. Ik zou me kat niet aan zo'n iemand kwijt willen zeg. Arme beesten.. Zou dan ook lekker me kat binnen houden. Als je ze af en toe in de tuin ofzo laat als je erbij kan hebben ze ook frisse lucht. Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:34

Iorrr schreef:
Mijn paarden staan overdag lekker buiten en mijn katten dag en nacht. Als ze willen schuilen zijn ze in de stal en anders lopen ze overal en nergens (wel bij ons huis/land).

Ja dat is mooi als je op het platteland woont, maar in de stad is de situatie nu eenmaal anders. Jij hebt je katten waarschijnlijk ook om andere redenen dan statters.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:35

Prinslover schreef:
Maar jou reden kan ik wel goed begrijpen. Dalijk is ze ook spoorloos door die katten hater. Ik zou me kat niet aan zo'n iemand kwijt willen zeg. Arme beesten.. Zou dan ook lekker me kat binnen houden.)

Niet alleen dat ze mijn katten wat aandoen, maar ik gun een ander ook zijn hobby en z'n beestjes (die vogels en vissen dus).

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:12

En ik snap niet dat mensen katten nemen om ze dan naar buiten te flikkeren en ze niet meer binnen mogen komen...
Neem dan geen katten denk ik dan!