Myra schreef:Het valt me op hoeveel mensen hier hun katten binnen houden. Eerlijk gezegd vind ik dit ontzettend 'gemeen' tegenover deze dieren die graag buiten willen zijn, ook in de vrieskoud. Het zijn jagers die het heerlijk vinden om buiten rond te sluipen, iets wat in elke kat zit. Dat raskatten vrijwel altijd binnenzitten kan ik deels begrijpen omdat ze duur zijn etc., maar dit maakt het geen 'onechte katten' meer, die zouden ook gewoon naar buiten willen. Heb je je kat nooit buitengehouden, dan kan ik me voorstellen dat ze het alsnog ontzettend leuk vinden binnen omdat ze niet beter kennen.
Katten die vaak buiten komen hebben volgens mij juist een betere kans om te overleven omdat ze meer weerstand hebben, mensen die bijvoorbeeld alleen maar binnen zitten lijken mij ook niet zo gezond.
Wij wonen in een vrij groot huis en hebben een jonge poes en die gaat elke dag en/of nacht naar buiten als ze dat wil waar ze een erg groot park ter beschikking heeft.
Katten komen soms onder auto's, dat gebeurt en is ook ontzettend sneu. Maar ze rennen er niet naar toe, eerder voor weg en het zijn die pech'vogels' die helaas er onder komen (automobilisten zouden ook wel wat beter mogen opletten in de woonwijken).
Wijken waar bekend staat dat er veel kattenhaters/dieven rondlopen kan ik me nog enigszins begrijpen om ze binnen te houden. Laat ze desnoods aan een lange lijn in de tuin lopen overdag als ze echt naar buiten willen.
Katten willen ook niet altijd een warme plek om rond te lopen, maar het koude en omstuimige weer van buiten meemaken en op jact gaan. Dat zie ik maar al te goed in mijn kat (en de vorige). Die smeken om naar buiten te gaan 's nachts en/of overdag.
Dit is natuurlijk gewoon mijn mening, maar vaak kan ik het niet aanzien als een kat dag in dag uit binnen zit en nooit naar buiten komt. Vaak komen ze aan aandacht geen tekort en dat is natuurlijk super, maar ik vind niet dat je het 'buiten zijn' kunt vervangen.
Helemaal mee eens!