Welk soort kattenvoer voer jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Welk soort kattenvoer voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:51

Even een vraag over het versvlees. Hoe zijn jullie overgestapt van brokken/blik naar vers? En dan Carnibest of vlees van de slager?
En geven jullie dat rauw of gekookt?
Mijn kat Bommel is niet zo'n makkelijke eter. Heeft waarschijnlijk nier- en/of leverproblemen en ik zit erover te denken om haar vers te voeren als ze weer opgeknapt is. Ze krijgt momenteel Z/D blikvoer van Hills omdat dat het enige is wat ze wil eten. Zelfs de gekookte kipfilet wil ze niet.
Alle tips hiervoor zijn dus welkom.

Ter info: ze kreeg voor ze bij mij kwam alleen maar whiskas (4 jaar). Bij mij ging ze op de Royal Canin Sensible. Toen de andere kat erbij kwam en hier allergisch voor bleek te zijn ben ik overgegaan op Purina One Indoor. En sinds er nierproblemen zijn ontdekt (mei dit jaar) zit ze op Trovet RID. Maar dat vindt ze echt niet lekker.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 03:02

Wij voeren Whiskas Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 03:30

Vende schreef:
Vraagje Haha!

Bij honden is het zo dat 2 soorten voer (nat en droog) op één dag voeren slecht is. Er verteert namelijk maar 1 soort voeding, de natte of de droge voeding en de rest blijft onverteert.

Ik lees in dit topic heel veel dat mensen op 1 dag nat en droog voeren, is dit voor katten dan niet slecht? Haha!

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe gaat dat dan is zijn werk? Kan mij er namelijk biologisch gezien niet zoveel bij voorstellen.

Mijn kat krijgt Royal Canin fit 32 (ofzo) brokjes en 1/3 blikje Gourmet omdat hij zelf te weinig drinkt en door het blikvoer meer vocht binnenkrijgt. Ik wissel het blikvoer wel af met gekookte kip of koolvis etc.

Ik merk duidelijk het verschil tussen Whiskasbrokjes en de premium brokjes. Hij ziet er nog beter uit, is actief en mankeert sinds ik dat voer nooit wat (heel af en toe een abces van het vechten op straat...) Voorheen heeft hij toch 2 keer blaasontsteking gehad....

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 04:07

De onze krijgen Royal Canin en vers vlees Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 04:22

wij geven brokjes van Hills
al mijn katten zijn rond de 20 geworden (18/22)
zonder tandsteen en andere problemen
momenteel hebben we 1 kater die blaasgruis heeft gehad
ook hij doet het prima op hills
de oudste 2 nu zijn 18,5 en 18 jaar en zien er goed uit
je zou ze die leeftijd iig niet geven
da gaf ze laatst 12 max Haha!

eens per 2 a 6 weken krijgen ze 1 blikje prut (goedkoop blikvoer)
1 blikje voor 5 katten ,,echt een extratje als lekker
dan gaat het nog niet in 1 x op
en als wij weer vlees halen (1 x per 3 maanden ongeveer ..wij halen altijd scharrelvlees
van koe uit wei die pas word geslacht als er genoeg klanten zijn om die koe wer op te delen)
we krijgen dan ook altijd stukje hart Misselijk wij vinden dat niks
maar die katten vinden het wel lekker Vingers aflikken schijnt Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:10

mijn vreeeeselijk verwende poezendames zijn op dieet! Cool

ze kregen altijd allerlei soorten voer, of van Hills,Tom Poes of eigen merk van de c1000 of super de boer,maakte niet uit wat, ze aten alles
harde brokjes staan er de hele dag en sávonds elk een beetje blikvoer, maar dan altijd van de Aldi. Knipoog

maar ze waren echt veel te dik Haha!

dus nu krijgen ze ook de harde brokjes van de Aldi..
en die vinden ze zo vreselijk vies dat ze allebei al netjes zijn afgevallen ROFL

ohw ik heb er een van 5 en een van 16 jaar Haha!

oh en Vende:
katten en honden zijn niet gelijk. Knipoog
als een hond ziek is mag je die een dag laten vasten, een kat kan na 5 minuten alweer een bak eten naar binnen werken zondar daar last van te hebben
nat en droog kun je prima samen op 1 dag voeren

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:45

Dat Orijen, hoe zit het met de conserveringsmiddelen? Staat er ook iets op als: door de EEG toegestaan....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:30

Vende schreef:
Vraagje Haha!

Bij honden is het zo dat 2 soorten voer (nat en droog) op één dag voeren slecht is. Er verteert namelijk maar 1 soort voeding, de natte of de droge voeding en de rest blijft onverteert.

je hebt het bijna goed Knipoog
Nat voer en brokken op 1 dag maakt niet uit. het gaat erom dat je geen vers vlees en brokken op 1 dag geeft. tenminste, het is niet erg om het op 1 dag te geven zolang er tussen de 2 verschillende maaltijden maar minstens 8 uur zit. voor brokken is een hele andere vertering nodig dan voor vlees. bij het 1 is meer maagzuur nodig dan bij het andere.

dit regeltje geld niet voor natvoer omdat in natvoer nauwelijks vers vlees zit. Knipoog ga maar kijken op het blik, het grootste gedeelte is vocht en andere troepjes. vers vlees is gewoon 100% vers vlees zonder toegevoegd vocht en andere troep.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:34

Onze katten krijgen tompoes brokken en het goedkoopste merk blikvoer van de supermarkt. andere vreten ze namelijk niet. heb ze een paar x vers vlees van duck voor geschoteld maar werd alleen maar met een paar vuile blikken aangekeken. Clown denk dat het komt omdat er aan vers vlees nauwelijks geur zit en het droger is dan blik. hoe meer het stinkt hoe lekkerder ze het vinden Vork

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:30

Onze dametjes krijgen Biofood. Dat is helemaal natuurlijk voer, dus niets kunstmatigs aan toegevoegd. Ze doen het er ontzetten goed op Lachen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:45

als ik dit allemaal zo lees heeft mijn kat maar een zwaar leven...
géén blikvoer o.i.d.

alleen brokken van royal canin (iets anders eet hij niet)

ik vind dat er zoveel toevoegingen zijn een blikvoer (natuurlijk niet élke,maar wel veel)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:22

Tieme schreef:
je hebt het bijna goed Knipoog
Nat voer en brokken op 1 dag maakt niet uit. het gaat erom dat je geen vers vlees en brokken op 1 dag geeft. tenminste, het is niet erg om het op 1 dag te geven zolang er tussen de 2 verschillende maaltijden maar minstens 8 uur zit. voor brokken is een hele andere vertering nodig dan voor vlees. bij het 1 is meer maagzuur nodig dan bij het andere.

Mag ik nuanceren? Vers vlees kan geen kwaad in combi met brokken.. Het gaat erom dat bótten (onderdeel van een volledig vers voer) een andere zuurwaarde nodig hebben dan brokvoeding..

Tieme schreef:
dit regeltje geld niet voor natvoer omdat in natvoer nauwelijks vers vlees zit. Knipoog ga maar kijken op het blik, het grootste gedeelte is vocht en andere troepjes. vers vlees is gewoon 100% vers vlees zonder toegevoegd vocht en andere troep.

Ook hier een nuancering: vlees bestaat voor 80% uit water, net zoals het (menselijk) lichaam. In blikvoeding zit echter nauwelijks vlees, maar allerlei producten waardoor het op vlees lijkt..

In wezen is blikvoeding beter voor de kat dan brokvoeding. De gemiddelde kat drinkt nauwelijks en een brok bevat geen water. Een van de belangrijkste oorzaken van blaas- en nierproblemen!

Nadeel van blikvoeding is weer dat het gebit niet onderhouden wordt en dat weer veel problemen kan geven.. Daarnaast is blikvoeding niet compleet..

Amanda schreef:
Even een vraag over het versvlees. Hoe zijn jullie overgestapt van brokken/blik naar vers? En dan Carnibest of vlees van de slager? En geven jullie dat rauw of gekookt?

Rauw! Nóóit gekookte botten geven omdat deze splinteren en dan gevaar opleveren. Rauwe botten kunnen gekraakt en gegeten worden.

Ik gaf brokken en vers vlees (ipv blikvoeding). Een kat proeft weinig, maar ruikt veel; daarom is vers vlees minder interessant dan blik (waar veel geurstoffen aan zijn toegevoegd). Kwestie van volhouden en laten wennen.. Toen de katten praktisch alles wel wilden oppeuzelen aan vers, hebben we de brokken weggehaald en zijn we 3x per dag vlees gaan aanbieden.

Ik geef vers vlees; van de slager, supermarkt, poelier en visboer.. Ik heb juist bij de groothandel een bestelling gedaan, dit is stukken goedkoper maar verlangt wel wat meer werk én een grote diepvries.. Op vlees moeten de katten kauwen en hun best voor doen. Uiteraard geef ik niet zomaar wat, ik geef volgens percentages een uitgekiende volledige voeding (bij benadering: 40% vleesbot, 40% spiervlees, 15% orgaanvlees en 5% diversen).

Carnibest is qua voedingswaarde uiteraard te verkiezen boven brok of blik en is voor de kateigenaar erg gemakkelijk, want volledig.. Carnibest (en dergelijke) geeft echter niet zoveel uitdaging als vers en heeft niet het voordeel voor het gebit.. Ik zie Carnibest als een mooie overgangsfase van blikvoeding naar versvoeding.. En ik geef soms Carnibest (of Rodi) als snelle en gemakkelijke voeding of tussendoortje..

Lees maar eens op http://www.barfplaats.nl daar is een groot deel van het forum gewijd aan katten, carnibest en vers..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:36

mijn katten krijgen brokken van de fourage handelaar, 15 euro voor 15 kg Nagelbijten / Gniffelen als ze vers vlees willen hebben, moeten ze dat zelf vangen Haha!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:36

die van mij krijgt zon zak brokkjes van de lidl.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:37

Bedankt Chubby! Daar ga ik zeker eens een kijkje nemen.
Maar geef jij vlees als kip ook gewoon rauw?
Van die botjes wist ik ja, maar rauwe kip lijkt me toch niet zo gezond? Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:45

weet je dames
heb hier 2 jagende katten ..als ze de prooi niet lief levend op schoot komen deponeren vreten ze het zelf op Knipoog

weten jullie wat ze het 1e opeten ???

DE DARMEN daar zit ook groenten in

hoe doen de versvlees voerders dat ?

daarna gaan de haren en vel of de veren (het schoonmaken )
en daarna heerlijk smullen dan de vlees gedeeltes

soms gaat de kop eerst , vaak blijft die ook liggen
en heeel soms blijft hoofd + darmen (er nog aan) liggen
denk dan maar dat het betreffende beest de verkeerde groente op heeft Bloos
maar 9 vd 10 keer gaan de darmen het eerste (na open reten buik uiteraard)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:51

Maagzuur van honden en katten is niet te vergelijken met het maagzuur van mensen. Salmonella en andere bacterien hebben veel minder kans schade aan te richten bij dergelijke carnivoren..

In het wild eten katachtigen toch ook rauw?

Ik geef álles rauw: afgelopen weekend hebben de katten samen een braadkuiken (gewoon uit het vriesvak van de supermarkt, maar dan wel ontdooid) weggeknaagd.. Bijna schoon op; organen, botjes, alles. Voor vanavond ligt er een konijnenpoot uit en voor morgenvroeg riblappen (rundvlees). Eend, struisvogel, hert, haas, konijn, kip, lam, kalkoen, vis.. Eigenlijk alles behalve varken (dit ivm het aujezsky virus)..

Momenteel eten onze katten, in verband met de overgangsperiode, nog duur. Zoals al vermeld haal ik hun eten bij de reguliere slager of poelier etc. Dit is dus A kwaliteit (menselijke consumptie) en dúúr. Ik ben wekelijks voor 2 katten zo'n 10 euro kwijt.

Bij de groothandel heb ik nu besteld en dat is ook prima kwaliteit vlees. De groothandel (Herby) levert vooral "restvlees" (kop, nek, strot, staart, poten, karkas etc) en dan ben ik zo'n 5 euro voor 2 katten per week kwijt. Vergelijkbaar dus met de kosten van premium brok.. Bij de visboer haal ik deze week wat viskoppen en -staarten; ook restvlees voor een schijntje..

Nickyu, darmen laten de katten nog wel eens liggen. Deze plantaardige vezels zijn dan net te ver verteerd. De maag gaat wel schoon op. In mijn menu is ongeveer 5% gereserveerd voor "diversen" als pens (deels verteerde plantaardige vezels), gekookte groenten en yoghurt..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:55

Ik voer overigens ook pakketjes: muizen, kwartels en eendagskuikens (deze laatste missen alleen botvlees omdat de botjes nog bestaan uit kraakbeen). Deze pakketjes reken ik niet mee in mijn percentages (want is 100%) maar wel in mijn totale hoeveelheid voeding per week..

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:55

Chubby schreef:
Zó algemeen bekend is het toch niet?

Ik heb nog nooit iemand gehoord erover, en zit toch redelijk in het wereldje qua voeding.. Daarnaast voert half kattenhoudend Nederland zowel brok als natvoer door elkaar..

En datzelfde geldt voor honden trouwens.. Nog nooit van gehoord, ook niet tijdens mijn opleiding diergezondheidszorg, of tijdens de trainingen of bij fokkers..

Ik heb nu even wat meer tijd om m'n berichtje toe te lichten Lachen

Laten we het zo zeggen: een hondenmaag kan 2 soorten voeding tegelijkertijd niet optimaal benutten. Brokken en vlees worden namelijk in de maag en darmen op verschillende manieren verwerkt, dus vandaar dat als beide voedingen tegelijkertijd in de maag terecht kunnen deze niet optimaal benut kunnen worden. Hierdoor wordt ook niet al de voeding afgebroken waardoor niet alle nutriënten opgenomen worden uit de voeding en deze weer worden uitgepoept.

Sommige mensen in dit topic zeggen dan gelijk: ja maar mijn hond heeft nergens last van.
Dat kan, sommige mensen roken ook 40 jaar zonder ergens last van te hebben en een andere licht al aan de beademing na één week. Je hebt honden die jarenlang goed vertoefen op de combinatie van de soorten voer en daarna pas ineens gevoelig ervoor worden. Sowieso krijgen honden met een gevoelige maag/darmen hier eerder last van. Lachen

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:19

Die van ons krijgt 's ochtends brokjes met gelei van whiskas. En door de dag heen brokjes van Gourmet. Welke soort precies weet ik niet. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:58

En dat zou ik dus nooit meer geven. Voor de enkele kat die er gezond mee blijft worden er telkens een hele rist dooziek (letterlijk).