Hond agressief of spelen??? Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hond agressief of spelen??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:33

Neem de hond aan de riem als het meisje weer komt, dan kan er weinig gebeuren. Ook voor het meisje is het waarschijnlijk beter om wel weer met de hond in aaraking te komen anders blijft zij ook bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:41

Bij bezoek zou je de hond aan kunnen lijnen. Echter je wil zelf kinderen, dan zou ik de hond persoonlijk weg doen. Geen enkel risico willen nemen

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:51

Elke hond vormt een risico met kinderen,het ligt aan hoe je het aanpakt en ermee omgaat.
Ik hoop dat je de vrouw die haar opving te pakken krijgt,want als het niet zo bedoelt was zou het fijn zijn dat je haar nog een kans kan geven.
Mijn helaas overleden cane corso was ook geen kinderen gewend maar we hebben dat zeer goed kunnen oplossen,want hier komen er namelijk veel en ik heb zelf een zoon die toen klein was.En de ander is hier in huis opgegroeit en is super met alles en iedereen maar schrikt ook weleens op deze manier.
Misschien de volgende keer een kind hem iets lekkers laten geven onder begeleiding en wat leuks doen samen.Bij een drukke school langs is denk ik niet de beste training ze kan er ook bang van worden ineens te veel kinderen te zien langzaam opbouwen,wantt als ze allemaal op haar afstormen kan dat weleens te veel zijn als ze het niet gewend is,iniedersgeval veel succes ermee!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:54

Ik vind dat je een verstandige keuze maakt door de hond "weg te doen". Dat klinkt rot en is ook moeilijk, maar je hebt er zelf geen goed gevoel bij, je vertrouwt je hond gewoon niet (en de kans is zeker aanwezig dat dat wantrouwen terecht is). Los van het feit dat je hond dit wantrouwen ook aanvoelt, hij voelt jouw waakzaamheid en onzekerheid als er kinderen of onbekenden in de buurt zijn, moet je ook goed bedenken dat je de achtergrond van dit dier niet weet. Er kan idd een situatie ontstaan dat er iets gebeurt dat hem herinnnert aan een gebeurtenis uit zijn verleden die bedreigend was, en dan hapt ie misschien wel. Je zou het jezelf nooit vergeven als er dan een kind gewond raakt, misschien wel je eigen kind. Aanlijnen of muilkorven als er kinderen op bezoek komen is geen optie, er ontstaan altijd situaties waar je niet op rekent en hem niet gemuilkorfd hebt. Ik zou dit risico nooit nemen, hoeveel je ook van hem houdt. Hij zal ook beter af zijn bij volwassenen zonder kinderen, al blijft het ook dan de vraag wat hij doet in een bedreigende situatie waar onverwachts kinderen bij betrokken zijn. Misschien is een leven als werk/waakhond wel iets voor hem, waarbij hij een team vormt met een baas en dus veel aandacht en liefde krijgt, maar toch niet "vrij" rond kan lopen?
Sterket met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:07

Even lezen... TS doet de hond niet weg, ze gaat er juist mee aan het werk. De beginpost was een eerste, heftige reactie> Ts heeft er nog eens goed over nagedacht en besloten de hond te houden...

Beter lezen...
aswas schreef:
Dank je voor je mailtje. Ik heb 'm gelezen. Zal ook hier zeker over nadenken.
Eigenlijk heb ik voor mezelf besloten om Luna te houden en de situatie in de gaten te houden. Daarnaast zal ik nóg meer aan haar gedrag werken. Zoals dominantie rollen bepalen (ook al weet ze verdomde goed hoe het in huis bepaald is). Ook laat ik haar nu tijdens het wandelen veel meer commando's doen. Ook al loopt ze braaf haar rondje mee zonder aan de riem te hoeven.
Verder wacht ik alsnog de reactie van haar opvangadres af. Deze laat ik zwaar meetellen, omdat deze vrouw Luna erg goed kent.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:10

aswas schreef:
Beste bokkers die TEGEN het weg doen zijn! Ik zelf ook!!! Maar de veiligheid van mijn toekomstige kinderen en die van de kinderen die op bezoek zullen komen, wegen voor mij toch net iets zwaarder dan het belang voor de hond. Ik weet dat ik hiermee een hoop protest afroep.
Ik heb al heel wat tranen gelaten om Luna, om deze situatie. Vandaag heb ik een mail gestuurd naar de vrouw waar Luna een tijdje heeft gezeten, en haar oordeel zal ik zeker zwaar laten meewegen.
Nee, de hond is nog niet agressief geweest. Ja, de hond heeft wel gedrag laten zien wat imo niet te tolereren is.
En ja, ik weet ook heel goed dat een hond geen wegwerpartikel is, en ik zou dit ook niet doen, als ik een betere oplossing kon vinden.
Tot nu toe, is alleen de oplossing van een muilkorf om, omhanden.
Mochten mensen nog meer oplossingen weten, dan hoor ik ze graag. Maar dan wel oplossingen, waarbij de hond zijn vrijheid kan behouden, en de kinderen wel veilig zijn.

uiteraard is het belangrijk voor de veiligheid van je toekomstige kinderen, maar als hij nu niet agressief is geweest, wie zegt dat het gaat gebeuren. kinderen worden vaak gezien als speelkameraadjes voor de honden, maar dat wil niet zeggen dat ze aangevallen worden. dat zal niet alleen bij jou hond zijn.

ook onze hond wil springen, blaffen en spelen met (kleine) kinderen maar uit voorzorg houden we hem bij ons (vooral als hij de kinderen niet kent). puur om tranen te voorkomen. bij kinderen die hij vaker heeft gezien gaat hij gewoon los. Moet ik nu gaan overwegen om hem weg te doen???? ik denk er niet aan, ook niet wanneer er later kinderen komen of een baby. Je kunt een hond leren met bijv. kinderen om te gaan, maar ook kinderen moeten leren met een hond om te gaan. Het zal wennen zijn voor hem want hij moet onze aandacht delen.

is een cursus of clinic geen optie, zodat je misschien iets meer informatie krijgt over hem met anderen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:57

Mustang2006 schreef:
kinderen worden vaak gezien als speelkameraadjes voor de honden,

Een hond mag nooit gebruikt worden als speelobject, een kind moet op zeer jonge leeftijd al leren dat een hond niet als speelgoed gebruikt mag worden. Dit door het kind te leren de hond bij zich te roepen of te wachten tot hij vanzelf komt en niet zelf naar de hond te gaan. Als de hond op zijn plaats/mand ligt mag het kind zich er niet mee bemoeien en als de hond aangeeft het genoeg te vinden door weg te lopen moet het ook afgelopen zijn.
Als de hond op die manier behandeld wordt weet hij dat hij weg kan als hij niet meer wil en zal hij een kind ook niet zomaar iets aan doen.
Het grootste gevaar is dan dat de hond het kind pijn doet omdat hij gewoonweg te ruig speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:04

Zeer wijs gesproken!

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:51

Eerst wil ik je zeggen dat ik niet alle posts gelezen heb, eigenlijk alleen je eerste. Maar dit is het natuurlijk gedrag van een cane corso. Daar is niks vals aan. We hebben er 2 gehad.(overleden door vergiftiging)Voor we zelf kinderen hadden, gromden ze naar kinderen, ze bewaken heel erg hun terein en gezin. Toen kwam ons eerste kind , en we waren zeer onzeker, maar ze waren de beste vrienden. (eigenlijk van baby af aan, hebben ze onze eerste heel erg beschermd.) En toen kreeg ik een 2e zoontje, en ik kan je zeggen dat het met onze eigen kinderen fantastisch ging. Wel hadden we regeltjes, zoals dat ze niet naar de honden toe mochten lopen,kruipen. Altijd roepen voor het aaien. Niet achterna rennen. De honden mochten niet op de bank, wisten hun plaats, en mochten niet boven op de slaapkamers komen.Maar dit zou eigenlijk voor alle honden en kinderen moeten gelden.(vind ik)
Dus de hond doet niks verkeerd, alleen maar waarvoor dat hij eigenlijk gefokt is geworden .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:41

*wacht het topic af van TS waaruit blijkt dat het écht uit de hand is gelopen*

Een hond die dit gedrag vertoond gaat vroeg of laat in de fout. Ik zou er iig niet op durven gokken.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 18:45

slimmerik schreef:

Ik hoop het toch niet! Mocht het echt fout gaan, dan ben ik onverbiddelijk! Gek genoeg is Luna afgelopen week de perfectste hond op aarde geweest. Net alsof ze daarna wist wat mogelijk boven haar hoofd hing (terugplaatsing). En helaas, nog steeds haar opvangadres niet kunnen bereiken. Mogelijk op vakantie.... Zucht...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:46

slimmerik schreef:
Een hond die dit gedrag vertoond gaat vroeg of laat in de fout.

Nou dat is wel heel kort door de bocht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:48

Ilzjuh schreef:
slimmerik schreef:
Een hond die dit gedrag vertoond gaat vroeg of laat in de fout.

Nou dat is wel heel kort door de bocht.

Idd nu ik het teruglees wel....volgens onze kynologenclub ligt het percentage op 75% ongeveer wat weer in de fout gaat. Bloos

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:49

Als het geen pure agressie was is de kans groot dat de hond het nooit meer doet. Bij agressie maakt het lichaam van de hond namelijk een verslavende stof aan (als de hond het vaker doet), waardoor de kans groot is dat het nog een keer zal gebeuren.

En ik denk nog steeds dat deze hond een schrikreactie vertoonde.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:51

Nou, zo kort door de bocht vind ik het absoluut niet.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt (hond rent opeens blaffend op kind af), maar alleen beet deze hond wel en wel tot 2 keer toe.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:57

Winddancer schreef:
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt (hond rent opeens blaffend op kind af), maar alleen beet deze hond wel en wel tot 2 keer toe.

Het is héél kort door de bocht om te zeggen dat élke hond die dít gedrag één keer vertoont geheid écht de fout ingaat. En ik vind één geval ook niet doorslaggevend. Er zijn meer honden die daarna níet meer de fout ingaan dan dat er honden zijn die nog wel de fout ingaan.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:59

Die van mij doet het al 6 jaar zo als ze ergens van schrik totdat ze ziet dat er niks is,loopt ze rustig weer terug,ik heb kinderen in huis en nee ze is nog nooit de fout ingegaan omdat het geen agressieve reactie is !!Dat geldt voor mijn hond iedere is anders en we kunnen niets vergelijken.........

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:40

slimmerik schreef:
Een hond die dit gedrag vertoond gaat vroeg of laat in de fout. Ik zou er iig niet op durven gokken.
Oohw nee! Straks schrikt de hond nog eens, zonder agressie te tonen... Mijn hond toont dit gedrag tegen de poes, en daar maak ik me 0,0 zorgen om. Haar nekharen gaan niet omhoog, en ze neemt een speelhouding aan. Prima! Jammer alleen dat de poes (zoals een kind) dat niet begrijpt.

Winddancer schreef:
Exact hetzelfde??? Hier was dus wel sprake van agressie, bij de hond van TS niet, en dus betreft het een heel ander verhaal!

Er is niet gegromd, er niet gebeten, er is teruggetrokken toen men zich ermee ging bemoeien, en er is een onderdanigheidsplasje gedaan bij de (te late) straf.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:06

Hester schreef:
Er is niet gegromd, er niet gebeten, er is teruggetrokken toen men zich ermee ging bemoeien, en er is een onderdanigheidsplasje gedaan bij de (te late) straf.

Toch heeft de hond tot 2 keer toe het kind benaderd:

Citaat:
Ineens schrok ze wakker en liep al blaffend op het meisje af. Deze schrok natuurlijk en deed haar handjes omhoog. Luna rende daar even op weg, maar kwam ook weer blaffend terug.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:07

Dat doet mijn hond ook bij m'n kat. Clown En die wil alleen maar spelen hoor. Lachen

En het is precies wat er al staat; "de hond schrok wakker".

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:26

Een kat zou ik er misschien nog wel aan wagen maar een kind??

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:34

Citaat:
Neem de hond aan de riem als het meisje weer komt, dan kan er weinig gebeuren.

Een angstige hond kán aan een riem heftiger zijn, omdat ze beperkt worden en niet weg kunnen. Daar moet dus wel rekening mee gehouden worden.
Verder vind ik het wel degelijk een goed plan trouwens, maar de TS kán dus verwachten dat ze opnieuw hetzelfde gedrag of zelfs heftiger vertoont als ze vast ligt.

Citaat:

Tja, ik heb de hond zelf niet gezien, ik weet niet wat er exact gebeurde, hoe de hond zich toonde, ect. Maar dit hoeft absoluut niet het geval te zijn, het hangt helemaal af van wat er nu precies gebeurde en hoe de hond het gedrag bedoelde. Als ''probleemgedrag'' niet goed begeleid word (en een gedragstherapeut erbij is niet per definitie goede begeleiding, is mijn persoonlijke ervaring!) is er natuurlijk altijd kans op herhaling.. maar wat is hier nu precies gebeurd? Dat kunnen wij door de kabel heen niet zien.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:02

Probeer eens goed naar de hond te kijken mócht hij dit gedrag nog een keer (heftiger) vertonen (met grommen ed). Er zit namelijk verschil in aanpak tussen dominante-agressie en angst-agressie (als je het zo noemen wilt). Knipoog

Dít is een dominant grommende hond. Een hond die dominant gromt laat meestal alleen zijn (voorste) tanden zien, de kiezen ontbloot hij niet. De oren staan opzij, de hond maakt zich groot en geloof me, je bent niet blij als je zo'n hond voor je neus hebt. Vork
Een hond die agressief wordt uit angst lijkt eerder te glimlachen, de voorste tanden én de kiezen worden ontbloot, de oren staan wat meer naar achteren en de hond komt dichter naar de grond. Hier kon ik zo snel even geen foto van vinden.
Een angstbijter (nu gaan we al een stapje verder), zal ook niet hard bijten, meestal haalt hij even uit (en die kan flink raak zijn Knipoog ) maar taait snel af, de reactie is uit verdediging, en een wond meestal niet ernstig. Een dominante hond valt aan, als hij vast heeft zal hij ook niet meer loslaten. Een grote hond (herders, Rottweilers) kan als hij hard bijt een koeienbot doormidden krijgen.
Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat elke dominante hond gevaarlijk is ofzo hoor, ik heb het hier puur over dominante-agressie en angst-agressie.

Goed, dit is allemaal vrij offtopic, aangezien de hond van de TS in mijn ogen geen agressie heeft getoond. Maar mocht de hond dit wel gaan vertonen is het altijd handig te weten naar wat voor soort agressie je kijkt.
Ik denk nog steeds dat de hond in kwestie gewoon geschrokken is. En de hond heeft geen agressie vertoond in die schrikreactie, wat mij meer wijst op een brave hond, dan op een gevaarlijke hond. Vind veel reacties hier daarom nogal overtrokken.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:56

Ilzjuh: Perfecte omschrijving van de twee vormen van agressie. Lachen

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:13

aswas schreef:
Dank je voor je mailtje. Ik heb 'm gelezen. Zal ook hier zeker over nadenken.
Eigenlijk heb ik voor mezelf besloten om Luna te houden en de situatie in de gaten te houden. Daarnaast zal ik nóg meer aan haar gedrag werken. Zoals dominantie rollen bepalen (ook al weet ze verdomde goed hoe het in huis bepaald is). Ook laat ik haar nu tijdens het wandelen veel meer commando's doen. Ook al loopt ze braaf haar rondje mee zonder aan de riem te hoeven.
Verder wacht ik alsnog de reactie van haar opvangadres af. Deze laat ik zwaar meetellen, omdat deze vrouw Luna erg goed kent.

Ik vind het een goed besluit van je Haha! Je houd dr nu lekker goed bezig dat zal ze ook erg leuk vinden Clown ben erg benieuwd hoe ze het allemaal doet:D