ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:47

Mijn cavia's komen nooit in de hand, alleen als ik denk dat ze wat mankeren of als de nagels gedaan moeten worden (en de sheltie als ze gekamt/geknipt moet worden).
Ik heb momenteel nog 6 cavia's, waarvan 5 zelf gefokt, die zijn nu 4. Mijn oudste cavia is een paar maanden terug overleden op 8 jarige leeftijd. Ze zitten in een buitenvoliere van 3x4x2.5 (lxbxh) en doen het daar prima.
Ze krijgen gee gemixt voer, daar vissen ze namelijk alleen de dingetjes uit die ze lekker vinden, en laten de bixjes waar vitamine C inzit (en dus goed voor ze zijn) liggen. Verder hebben ze een drinkschaal en een drinksilo die ze delen met de vogels. Vogelzaad wat op de grond valt ruimen ze ook op. Daarnaast krijgen ze afwisselend hooi of vers gras (in de zomer vooral gras), en verse paprika (paprika barst namelijk van de vitamine C). Dan ook nog groente afval (aardappel schillen, bloemkool bladeren, klokhuizen van appels en peren, etc) en ze doen het er prima op. Ze zijn ook behoorlijk aan de maat, en dan bedoel ik qua grootte, niet qua vet percentage.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:57

Juut schreef:
Vindt 12 toch wel beetje overdreven klinken, sorry. De gemiddelde leeftijdsverwachting voor een caaf is nl een jaar of 5, 6. 9 Is al zeer uitzonderlijk en heelhoogbejaard Knipoog Clown

9 kan ik wel bewijzen met een foto, maar daar is ie dus al 3 Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:25

Saskia, dat hoeft dus niet aan het voer te liggen Knipoog kan ook aan de temperatuur liggen.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:29

Nou die beesten kunnen zich zo dik eten tot het bakje leeg is hoor, niet ieder konijn ofzo heeft daar een instinkt voor.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:31

hmmmmmmm dan ben ik vast niet goed voor mijn dieren. Clown
's morgens krijgen ze brokjes en vers water, s middags wederom vers water en groenvoer/fruit.
Ze krijgen onbeperkt hooi, dat vul ik steeds aan.
Als ik thuis ben mogen de konijnen los lopen en de cavia loopt ook dagelijks ook even rond.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:33

die hebben het wel goed hoor!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:07

Nou oke, ik begrijp dat het dus verschilt per dier, en nogmaals: sorry van de titel.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:39

Haha! Is weer een les voor de volgende keer, nietwaar?
Eerst je verdiepen in dingen en dan pas conclusies trekken! Haha!

Ach, van fouten leert men. Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:21

saskiakefie schreef:
zo vaak hoor/lees ik het. mijn konijn of cavia krijgt 1 bakje voer per dag en hooi en soms wat groente. Waarom krijgen ze niet gewoon zoveel brokjes als ze zelf willen? dat krijgen mijn beesten wel. omdat ze anders misschien te dik worden ofzo? krijgen ze geen beweging dan? Een konijn/cavia kan zelf toch wel weten hoeveel van het voer moet eten? Vertel het me eens!

bij mij krijgen ze ook elke keer vol voer bakje is hij leeg.? word ie weer gevuld Haha! dikke caafs zijn mooi Tong uitsteken lekker gezond Haha! en groente krijgen ze elke dag 3 x Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 08:43

Nou ja, salsaentango, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens: Dikke cavia's zijn mooi en gezond.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:48

Demone schreef:
Ik heb dan hamster, maargoed, die krijgen maar 8 brokjes per dag ('s avonds), puur omdat het zeer hoogwaardig voer is, teveel en ze ontploffen, ze krijgen wel gezonde tussendoortjes (fruit, gras etc), hooi, en 's morgens een theelepeltje gemengd hamstervoer.

Is echt niet zielig ofzo, ze krijgen gewoon de JUISTE hoeveel, ze krijgen hoeveel ze nodig hebben, hebben ze daarna nog honger? Dan is er nog zat hooi of gras hoor Lachen.

Plus, dat het heel goed te zien is wanneer een dier goed eet of niet, de voerbakjes van mijn hamster zijn 's morgens altijd leeg, als er nog brokjes liggen weet ik direct dat er iets mis is. Lachen

Oh, als je het zo zielig vind, kom dan maar eens bij mij of 1 van de andere kijken die beperkt voeren bij de dieren, ze zijn echt niet mager hoor Lachen Wel erg gezond. Lachen

Wat jij dus met je hamsters doet is weldegelijk ronduit zielig!

Hamsters hamsteren nu eenmaal en het is dus logisch dat de voerbakjes altijd direct leeg zijn, dat komt omdat ze alles naar hun nest verslepen.

8 brokjes geven omdat dat genoeg is? Echt niet. Een hamter moet kunnen graven en eten kunnen zoeken, dit om hem geestelijk te stimuleren. Bovendien zijn labbrokken helemaal niet van hoogwaardelijke kwaliteit, tenminste, niet de labbrokken die voor hamsters verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn ze oersaai voor deze actieve en onderzoekende dieren.

En een hamster eet geen hooi, ze gebruiken het alleen om een nest mee te bouwen.

Ook mis ik in het voedingspatroon van jouw hamsters de dierlijke eiwitten (meelwormen, moriowormen, gehakt, ei etc.).

En dan nog iets, als de voerbakjes leeg zijn kan het ook heel best zijn dat je hamster niet eet. Aangezien ze alles naar hun nest verslepen en het daar opslaan. Dat de bak leeg is wil niet zeggen dat ze het opeten.

Verder ben ik bij hamsters sowiezo tegen voerbakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 09:55

Wuis schreef:
Demone schreef:
Ik heb dan hamster, maargoed, die krijgen maar 8 brokjes per dag ('s avonds), puur omdat het zeer hoogwaardig voer is, teveel en ze ontploffen, ze krijgen wel gezonde tussendoortjes (fruit, gras etc), hooi, en 's morgens een theelepeltje gemengd hamstervoer.

Is echt niet zielig ofzo, ze krijgen gewoon de JUISTE hoeveel, ze krijgen hoeveel ze nodig hebben, hebben ze daarna nog honger? Dan is er nog zat hooi of gras hoor Lachen.

Plus, dat het heel goed te zien is wanneer een dier goed eet of niet, de voerbakjes van mijn hamster zijn 's morgens altijd leeg, als er nog brokjes liggen weet ik direct dat er iets mis is. Lachen

Oh, als je het zo zielig vind, kom dan maar eens bij mij of 1 van de andere kijken die beperkt voeren bij de dieren, ze zijn echt niet mager hoor Lachen Wel erg gezond. Lachen

Hamsters hamsteren nu eenmaal en het is dus logisch dat de voerbakjes altijd direct leeg zijn, dat komt omdat ze alles naar hun nest verslepen.

8 brokjes geven omdat dat genoeg is? Echt niet. Een hamter moet kunnen graven en eten kunnen zoeken, dit om hem geestelijk te stimuleren. Bovendien zijn labbrokken helemaal niet van hoogwaardelijke kwaliteit, tenminste, niet de labbrokken die voor hamsters verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn ze oersaai voor deze actieve en onderzoekende dieren.

En een hamster eet geen hooi, ze gebruiken het alleen om een nest mee te bouwen.

Ook mis ik in het voedingspatroon van jouw hamsters de dierlijke eiwitten (meelwormen, moriowormen, gehakt, ei etc.).

En dan nog iets, als de voerbakjes leeg zijn kan het ook heel best zijn dat je hamster niet eet. Aangezien ze alles naar hun nest verslepen en het daar opslaan. Dat de bak leeg is wil niet zeggen dat ze het opeten.

ja inderdaad mee eens, bovendien zijn hamsters ZAADeters

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:58

ook mijn konijn is geen arm dier,hij mag elke dag los lopen in de tuin die goed afgezet is.Gewoon lekker tussen de planten en op het gras.Eten krijgt hij elke dag een bakje vol en ook wortel en appel.Niet elke dier stopt met eten als hij vol zit,een bakje vol is meer dan genoeg.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:04

saskiakefie schreef:
Nou ja, salsaentango, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens: Dikke cavia's zijn mooi en gezond.......

dat is ieder zijn eigen mening.
eentje vind stevig to dikke dieren wel mooi en andere vinden magere sprietjes beter.
bij ons horen dieren lekker dik te zijn.
1 van mijn caafs was 2 kilo en was ook gezond.
ben er mee na de da geweest want ik was bang dat hij te dik was maar dat was hij dus niet Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:09

Dikke cavias zijn allesbehalve mooi en gezond. Echt zielig dat je je cavia zich zo vol laat proppen, dat beest kan toch geen keuze maken, het is net een kind! Bovendien wil de mening van een dierenarts niks zeggen, het is maar zelden het geval dat ze echt verstand hebben van dieren zoals konijnen, cavias etc. Ik wil echt niet weten hoe jou cavia van binnen eruit ziet!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:16

salsaentango schreef:
saskiakefie schreef:

eentje vind stevig to dikke dieren wel mooi en andere vinden magere sprietjes beter.
ben er mee na de da geweest want ik was bang dat hij te dik was maar dat was hij dus niet Lachen

mag ik die cavia eens zien, die je dacht dat die te dik was? Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:23

Nathachou schreef:
Dikke cavias zijn allesbehalve mooi en gezond. Echt zielig dat je je cavia zich zo vol laat proppen, dat beest kan toch geen keuze maken, het is net een kind! Bovendien wil de mening van een dierenarts niks zeggen, het is maar zelden het geval dat ze echt verstand hebben van dieren zoals konijnen, cavias etc. Ik wil echt niet weten hoe jou cavia van binnen eruit ziet!

daarom ieder zijn eigen mening. ik prop hem niet vol hoor.! elke dag groente en is zijn bakje leeg word hij gevuld.. en een cavia stopt met eten als hij genoeg heeft.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:25

saskiakefie schreef:

ben er mee na de da geweest want ik was bang dat hij te dik was maar dat was hij dus niet Lachen[/quote]

mag ik die cavia eens zien, die je dacht dat die te dik was? Tong uitsteken[/quote]
hij ziet er niet dik uit maar toch 2 kilo.. tuurlijk een hele dikke caaf is ook niet gezond maar een beetje vet mogen ze hebben Lachen
Afbeelding
ene deze foto was toen hij heel ziek was (ouderdom) en niet omdat ik hem niet goed verzorg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:29

Ja oke, valt mee. Maar een cavia mag van mij STEVIG zijn, maar niet dik. Knipoog

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:11

Wuis schreef:
Demone schreef:

Oh zal ik dan hun hele voedingspatroon hier neerzetten? Ze krijgen regelmatig meelwormen en fruit etc. Staat nog een hele bak meelworm in de koelkast Lachen
Ik vind het eerder zielig als ik mijn hamster zijn hele bakje volknikker met voer, waar hij toch het lekkere en ongezonde uit eet, zodat hij moddervet wordt en amper normaal kan lopen.
In de natuur hebben ze ook niet 24/7 voer.

De brokken die ik voer zijn wél van hoogwaardige kwaliteit.

Maargoed als je mijn hamster zielig vindt kom je toch even kijken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:54

Je hoeft ook niet immens veel te geven, maar wel zoveel zodat ze kunnen hamsteren.

En mijn hamsters zijn echt niet moddervet. Het voer wat ik geef is namelijk van uitstekende kwaliteit en ze eten er alles van op en laten er geen onderdelen van liggen (wat met ander voer wel zo is).

Ik geef trouwens Hope Farms gemengd met Sluis. Daarnaast kiemen, groenten, fruit, kruiden, meelwormen, vlees, ei e.d.

En ik voer niet in bakjes maar laat de hamsters zoeken naar het voer. Dit verspreid ik over hun hok en in de bodembedekking (hokken zijn trouwens 80x50x50 en ze mogen dagelijks loslopen).

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:02

Tja, ook ik vond 3 jaar geleden dat mijn Nijn onbeperkt biks moest krijgen. Hij at verder weinig hooi, maar ja wist ik veel...................
Ik hoor hier alleen mensen over het te dik worden, maar dankzij mijn wijze voedingsschema mag ik met Nijn nu iedere 3 maanden naar de kliniek. Hij heeft iedere keer haken op zijn kiezen en die moeten onder narcose verwijderd worden. Dus echt geen pret voor dit beestje. Ik heb er nu van geleerd, maar helaas dus iets te laat. Mijn Nijn krijgt nu 35 gram biks en dat verdeel ik in 3x per dag. Het bakje is meteen leeg, maar het is voor zijn eigen bestwil. Het gebit van Nijn is voor zijn hele leven verpest en het had voorkomen kunnen worden als hij meer hooi had gegeten in zijn jongere jaren. Dus ik hoop dat hier nog iemand anders van leert voordat het te laat is!
Hooi en groenvoer is het belangrijkste bestanddeel voor konijnen!!! Biks is bijzaak.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:08

izzie schreef:
Tja, ook ik vond 3 jaar geleden dat mijn Nijn onbeperkt biks moest krijgen. Hij at verder weinig hooi, maar ja wist ik veel...................
Ik hoor hier alleen mensen over het te dik worden, maar dankzij mijn wijze voedingsschema mag ik met Nijn nu iedere 3 maanden naar de kliniek. Hij heeft iedere keer haken op zijn kiezen en die moeten onder narcose verwijderd worden. Dus echt geen pret voor dit beestje. Ik heb er nu van geleerd, maar helaas dus iets te laat. Mijn Nijn krijgt nu 35 gram biks en dat verdeel ik in 3x per dag. Het bakje is meteen leeg, maar het is voor zijn eigen bestwil. Het gebit van Nijn is voor zijn hele leven verpest en het had voorkomen kunnen worden als hij meer hooi had gegeten in zijn jongere jaren. Dus ik hoop dat hier nog iemand anders van leert voordat het te laat is!
Hooi en groenvoer is het belangrijkste bestanddeel voor konijnen!!! Biks is bijzaak.

Ik heb nog nooit gehoord dat te veel biks haakjes kan veroorzaken bij een konijn/caaf . Juist eerder bij te weinig biks. Krijgt hij onbeperkt hooi? Veel hooi eten is het allerbeste voor de kiezen.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:14

Door teveel aan biks at hij geen hooi meer. Dat is wat ik bedoel. Als een konijn onbeperkt biks krijgt, heeft hij echt geen zin meer in hooi.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:21

Ow, sorry, dan had ik je bericht niet goed gelezen Bloos
Het leek net alsof er stond dat hij door het teveel biks eten haakjes had gekregen Clown