Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Juut schreef:Vindt 12 toch wel beetje overdreven klinken, sorry. De gemiddelde leeftijdsverwachting voor een caaf is nl een jaar of 5, 6. 9 Is al zeer uitzonderlijk en heelhoogbejaard![]()
saskiakefie schreef:zo vaak hoor/lees ik het. mijn konijn of cavia krijgt 1 bakje voer per dag en hooi en soms wat groente. Waarom krijgen ze niet gewoon zoveel brokjes als ze zelf willen? dat krijgen mijn beesten wel. omdat ze anders misschien te dik worden ofzo? krijgen ze geen beweging dan? Een konijn/cavia kan zelf toch wel weten hoeveel van het voer moet eten? Vertel het me eens!
Demone schreef:Ik heb dan hamster, maargoed, die krijgen maar 8 brokjes per dag ('s avonds), puur omdat het zeer hoogwaardig voer is, teveel en ze ontploffen, ze krijgen wel gezonde tussendoortjes (fruit, gras etc), hooi, en 's morgens een theelepeltje gemengd hamstervoer.
Is echt niet zielig ofzo, ze krijgen gewoon de JUISTE hoeveel, ze krijgen hoeveel ze nodig hebben, hebben ze daarna nog honger? Dan is er nog zat hooi of gras hoor.
Plus, dat het heel goed te zien is wanneer een dier goed eet of niet, de voerbakjes van mijn hamster zijn 's morgens altijd leeg, als er nog brokjes liggen weet ik direct dat er iets mis is.
Oh, als je het zo zielig vind, kom dan maar eens bij mij of 1 van de andere kijken die beperkt voeren bij de dieren, ze zijn echt niet mager hoorWel erg gezond.
Wuis schreef:Demone schreef:Ik heb dan hamster, maargoed, die krijgen maar 8 brokjes per dag ('s avonds), puur omdat het zeer hoogwaardig voer is, teveel en ze ontploffen, ze krijgen wel gezonde tussendoortjes (fruit, gras etc), hooi, en 's morgens een theelepeltje gemengd hamstervoer.
Is echt niet zielig ofzo, ze krijgen gewoon de JUISTE hoeveel, ze krijgen hoeveel ze nodig hebben, hebben ze daarna nog honger? Dan is er nog zat hooi of gras hoor.
Plus, dat het heel goed te zien is wanneer een dier goed eet of niet, de voerbakjes van mijn hamster zijn 's morgens altijd leeg, als er nog brokjes liggen weet ik direct dat er iets mis is.
Oh, als je het zo zielig vind, kom dan maar eens bij mij of 1 van de andere kijken die beperkt voeren bij de dieren, ze zijn echt niet mager hoorWel erg gezond.
Wat jij dus met je hamsters doet is weldegelijk ronduit zielig!
Hamsters hamsteren nu eenmaal en het is dus logisch dat de voerbakjes altijd direct leeg zijn, dat komt omdat ze alles naar hun nest verslepen.
8 brokjes geven omdat dat genoeg is? Echt niet. Een hamter moet kunnen graven en eten kunnen zoeken, dit om hem geestelijk te stimuleren. Bovendien zijn labbrokken helemaal niet van hoogwaardelijke kwaliteit, tenminste, niet de labbrokken die voor hamsters verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn ze oersaai voor deze actieve en onderzoekende dieren.
En een hamster eet geen hooi, ze gebruiken het alleen om een nest mee te bouwen.
Ook mis ik in het voedingspatroon van jouw hamsters de dierlijke eiwitten (meelwormen, moriowormen, gehakt, ei etc.).
En dan nog iets, als de voerbakjes leeg zijn kan het ook heel best zijn dat je hamster niet eet. Aangezien ze alles naar hun nest verslepen en het daar opslaan. Dat de bak leeg is wil niet zeggen dat ze het opeten.
Verder ben ik bij hamsters sowiezo tegen voerbakken.
saskiakefie schreef:Nou ja, salsaentango, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens: Dikke cavia's zijn mooi en gezond.......
salsaentango schreef:saskiakefie schreef:Nou ja, salsaentango, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens: Dikke cavia's zijn mooi en gezond.......
dat is ieder zijn eigen mening.
eentje vind stevig to dikke dieren wel mooi en andere vinden magere sprietjes beter.
bij ons horen dieren lekker dik te zijn.
1 van mijn caafs was 2 kilo en was ook gezond.
ben er mee na de da geweest want ik was bang dat hij te dik was maar dat was hij dus niet
Nathachou schreef:Dikke cavias zijn allesbehalve mooi en gezond. Echt zielig dat je je cavia zich zo vol laat proppen, dat beest kan toch geen keuze maken, het is net een kind! Bovendien wil de mening van een dierenarts niks zeggen, het is maar zelden het geval dat ze echt verstand hebben van dieren zoals konijnen, cavias etc. Ik wil echt niet weten hoe jou cavia van binnen eruit ziet!
saskiakefie schreef:Nou ja, salsaentango, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens: Dikke cavia's zijn mooi en gezond.......
Wuis schreef:Demone schreef:Ik heb dan hamster, maargoed, die krijgen maar 8 brokjes per dag ('s avonds), puur omdat het zeer hoogwaardig voer is, teveel en ze ontploffen, ze krijgen wel gezonde tussendoortjes (fruit, gras etc), hooi, en 's morgens een theelepeltje gemengd hamstervoer.
Wat jij dus met je hamsters doet is weldegelijk ronduit zielig!
Hamsters hamsteren nu eenmaal en het is dus logisch dat de voerbakjes altijd direct leeg zijn, dat komt omdat ze alles naar hun nest verslepen.
8 brokjes geven omdat dat genoeg is? Echt niet. Een hamter moet kunnen graven en eten kunnen zoeken, dit om hem geestelijk te stimuleren. Bovendien zijn labbrokken helemaal niet van hoogwaardelijke kwaliteit, tenminste, niet de labbrokken die voor hamsters verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn ze oersaai voor deze actieve en onderzoekende dieren.
En een hamster eet geen hooi, ze gebruiken het alleen om een nest mee te bouwen.
Ook mis ik in het voedingspatroon van jouw hamsters de dierlijke eiwitten (meelwormen, moriowormen, gehakt, ei etc.).
En dan nog iets, als de voerbakjes leeg zijn kan het ook heel best zijn dat je hamster niet eet. Aangezien ze alles naar hun nest verslepen en het daar opslaan. Dat de bak leeg is wil niet zeggen dat ze het opeten.
Verder ben ik bij hamsters sowiezo tegen voerbakken.
izzie schreef:Tja, ook ik vond 3 jaar geleden dat mijn Nijn onbeperkt biks moest krijgen. Hij at verder weinig hooi, maar ja wist ik veel...................
Ik hoor hier alleen mensen over het te dik worden, maar dankzij mijn wijze voedingsschema mag ik met Nijn nu iedere 3 maanden naar de kliniek. Hij heeft iedere keer haken op zijn kiezen en die moeten onder narcose verwijderd worden. Dus echt geen pret voor dit beestje. Ik heb er nu van geleerd, maar helaas dus iets te laat. Mijn Nijn krijgt nu 35 gram biks en dat verdeel ik in 3x per dag. Het bakje is meteen leeg, maar het is voor zijn eigen bestwil. Het gebit van Nijn is voor zijn hele leven verpest en het had voorkomen kunnen worden als hij meer hooi had gegeten in zijn jongere jaren. Dus ik hoop dat hier nog iemand anders van leert voordat het te laat is!
Hooi en groenvoer is het belangrijkste bestanddeel voor konijnen!!! Biks is bijzaak.