SPOED! Wat voer je een duif als je geen vogelvoer hebt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: SPOED! Wat voer je een duif als je geen vogelvoer hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:03

KsVrPy schreef:
Hahaha. Dat is een goed idee ja! Haha!

Weet iemand hier misschien hoe je het verschil kunt zien tussen een mannetje en een vrouwtje? Ik heb het wel heel de tijd over hem maar het kan ook een vrouwtje zijn. Tong uitsteken We hebben de duif Joopje gedoopt trouwens. Clown
Joopje heeft al gevlogen in huis. Lachen

je moet het voelen Knipoog umh hoe ga ik dit uitleggen Clown
boven de duif zijn poepgat voel je 2 botjes .
daar moet je je vinger op leggen , willen de botjes niet uit elkaar ( niet keihard gaan trekken Cool ) en staan ze dus stijf op elkaar dan is het een man .
past er tussen die botjes een vinger dan is het een vrouw .

suc 6 Tong uitsteken

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:04

XxSultanxX schreef:
KsVrPy schreef:
Hahaha. Dat is een goed idee ja! Haha!

Weet iemand hier misschien hoe je het verschil kunt zien tussen een mannetje en een vrouwtje? Ik heb het wel heel de tijd over hem maar het kan ook een vrouwtje zijn. Tong uitsteken We hebben de duif Joopje gedoopt trouwens. Clown
Joopje heeft al gevlogen in huis. Lachen

je moet het voelen Knipoog umh hoe ga ik dit uitleggen Clown
boven de duif zijn poepgat voel je 2 botjes .
daar moet je je vinger op leggen , willen de botjes niet uit elkaar ( niet keihard gaan trekken Cool ) en staan ze dus stijf op elkaar dan is het een man .
past er tussen die botjes een vinger dan is het een vrouw .

suc 6 Tong uitsteken

Zit je dan in de doos van die duif te frutten? Huilen van het lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:10

dan zit je te frutten waar de eieren uit komen Tong uitsteken alst een vrouw is dan he Knipoog hihi

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:12

komt me bekend voor van de cavia

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:14

Jolliegirl schreef:

*LOL*

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:35

Jolliegirl schreef:

huh ???

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:41

Yinnar schreef:
2007 dan is de duif van dit jaar dus nog jong. Het lijkt mij stug als die eigenaar hem niet terug wil.

Helaas heb ik door mijn werk op een vogelasiel de ervaring dat de meeste duivenmelkers hun duiven niet terugwillen, als die verzwakt zijn. 't is geloof ik al eens eerder gezegd in dit topic. Je hebt hem gebeld, hij zou terugbellen, heeft ie nog niet gedaan, nou dan heeft ie zijn kans gehad hoor! Die mensen hebben vaak een paar honderd (?) duiven en de zwakkeren selecteren zichzelf eruit door niet naar huis terug te keren. Tenminste die conclusie heb ik zelf getrokken na een aantal duivenmelkers aan de telefoon gehad te hebben, die iets zeiden in de trant van 'jullie mogen hem houden'.
Hoe is het nu met de duif? Heb je al een vogelasiel in de buurt gebeld of heb ik daar overheen gelezen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:42

Trouwens, wat ze ook weleens lekker vinden is in warm water geweekte kattenbrokjes, eventueel met wat hele dunne reepjes sla eroverheen.
had je al voer gehaald?

edit: sorry, ik dacht even dat het topic al een paar dagen oud was, maar je hebt de duif dus nog maar een half dagje Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:45

Zwartwitje schreef:
Trouwens, wat ze ook weleens lekker vinden is in warm water geweekte kattenbrokjes, eventueel met wat hele dunne reepjes sla eroverheen.
had je al voer gehaald?

edit: sorry, ik dacht even dat het topic al een paar dagen oud was, maar je hebt de duif dus nog maar een half dagje Lachen

Ik laat m'n moeder morgen voer halen. ( Duivel )

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:46

gewoon duiven voer halen bij de dierenwinkel, je gaat een duif toch geen VLEES voeren het is een zaadjes eter geen vleeseter... maargoed,

gewoon contact openemen met de eigenaar, en anders mooi houden als hij hem niet wil, hij draait anders toch zijn nek om. Want die is dan niet goed genoeg voor de sport..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:48

Urko schreef:
gewoon duiven voer halen bij de dierenwinkel, je gaat een duif toch geen VLEES voeren het is een zaadjes eter geen vleeseter... maargoed,

gewoon contact openemen met de eigenaar, en anders mooi houden als hij hem niet wil, hij draait anders toch zijn nek om. Want die is dan niet goed genoeg voor de sport..

Ik zeg het nog een keer. Clown
We hebben contact op genomen met de eigenaar, die zou terug bellen maar heeft ie niet gedaan.
Hij deed ook erg laks aan de telefoon over Joopje trouwens.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:53

Okee, heeft ie in de tussentijd al wat gegeten dan?
Duiven hebben een krop, dat is een 'zakje' waar het opgegeten voer in wordt bewaard voor het naar de maag gaat. De krop zit op de borst, direct onder de kop. Als je de krop voorzichtig tussen duim en wijsvinger vastpakt, kun je voelen of er wat inzit. (is wel lastig te voelen hoor, als je niet weet wat je moet voelen Knipoog ) Maar als ie al een halve dag geen eten heeft gehad kun je ervan uitgaan dat ie leeg is.
Ook kun je aan de borstspieren voelen hoe de conditie van de duif is; die spieren zitten aan het borstbeen, wat een soort 'richel' is midden op de buik, boven de poten. Bij een goede conditie voel je veel spier en weinig borstbeen, bij een slechte conditie voel je dus weinig spier en veel borstbeen.
Bij een slechte conditie mag je ervan uitgaan dat de duif, als ie op wedstrijd was, het waarschijnlijk toch niet gered had. Duiven met een hele goede conditie vliegen in een stuk naar huis en gaan dus niet zieligjes in de stal zitten zoals die van jou Ach gut
zo, dat was les 1 in duivenfysiologie Haha!

urko: gek genoeg vinden duiven dat lekker, ook gebruikten we op de opvang standaard geweekte kattenbrokken gemengd met duivenvoer als voer voor de jonge duiven. Er zitten veel eiwitjes in. Volwassen duiven horen dit idd eigenlijk niet te eten, maar om aan te sterken kan het absoluut geen kwaad en ze krijgen er energie van.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:56

Zwartwitje schreef:
Okee, heeft ie in de tussentijd al wat gegeten dan?
Duiven hebben een krop, dat is een 'zakje' waar het opgegeten voer in wordt bewaard voor het naar de maag gaat. De krop zit op de borst, direct onder de kop. Als je de krop voorzichtig tussen duim en wijsvinger vastpakt, kun je voelen of er wat inzit. (is wel lastig te voelen hoor, als je niet weet wat je moet voelen Knipoog ) Maar als ie al een halve dag geen eten heeft gehad kun je ervan uitgaan dat ie leeg is.
Ook kun je aan de borstspieren voelen hoe de conditie van de duif is; die spieren zitten aan het borstbeen, wat een soort 'richel' is midden op de buik, boven de poten. Bij een goede conditie voel je veel spier en weinig borstbeen, bij een slechte conditie voel je dus weinig spier en veel borstbeen.
Bij een slechte conditie mag je ervan uitgaan dat de duif, als ie op wedstrijd was, het waarschijnlijk toch niet gered had. Duiven met een hele goede conditie vliegen in een stuk naar huis en gaan dus niet zieligjes in de stal zitten zoals die van jou Ach gut
zo, dat was les 1 in duivenfysiologie Haha!

urko: gek genoeg vinden duiven dat lekker, ook gebruikten we op de opvang standaard geweekte kattenbrokken gemengd met duivenvoer als voer voor de jonge duiven. Er zitten veel eiwitjes in. Volwassen duiven horen dit idd eigenlijk niet te eten, maar om aan te sterken kan het absoluut geen kwaad en ze krijgen er energie van.

Haha. Bedankt voor les 1. Ik wacht braaf op de volgende duiven-lessen Juffrouw. Haha!

Ik zal Joopje zo is gaan betasten. Nagelbijten / Gniffelen Je voelt iig het borstbeen erg duidelijk. Dus dan had Joopje het niet gehaald als ik hem niet gevangen had?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:02

Dat zou maar zo kunnen Lachen
Wijst er iig wel op dat even aansterken geen kwaad kan. Je zei dat ie gepoept had, dat heb je vast al opgeruimd maar weet je nog wat voor kleur de poep had? En of het heel waterig was of juist niet?
En heb je hem nu al eten gegeven, dat wil ik ook wel weten Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:17

Haha! vind leuk om te lezen maar die eigenaar die hoeft hem niet meer hoor heb ff aan een kennis gevraagd en die zegt het zelfde als zwartwitje.

Verzwakte duiven mot ie niet die kosten alleen maar geld

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 21:18

Zwartwitje schreef:
Dat zou maar zo kunnen Lachen
Wijst er iig wel op dat even aansterken geen kwaad kan. Je zei dat ie gepoept had, dat heb je vast al opgeruimd maar weet je nog wat voor kleur de poep had? En of het heel waterig was of juist niet?
En heb je hem nu al eten gegeven, dat wil ik ook wel weten Knipoog

Groenig is zijn poep en het is wel waterig ja.

We hebben hem rijst en doperwten gegeven en het konijnenvoer vondt hij ook super lekker.

En het is echt een hij. Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:30

Groenig en waterig is niet zo goed.. dat komt wel vaker voor bij verzwakte duiven. Niet vergeten ook water te geven he!
Wat ik zou adviseren is, als het binnen een paar dagen niet beter gaat met de ontlasting (mits je gewoon duivenvoer en water geeft en hij/zij goed eet en drinkt), dat je even langs de dierenarts gaat met hem.
Normaal zou ik wel aanraden hem meteen naar een vogelopvang te brengen, maar omdat het om een tamme duif gaat hoeft dit denk ik niet perse. Je kunt ze zowiezo wel even bellen om nog meer advies te vragen Ja
En weet je al of je hem houdt of niet? Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 21:34

Zwartwitje schreef:
Groenig en waterig is niet zo goed.. dat komt wel vaker voor bij verzwakte duiven. Niet vergeten ook water te geven he!
Wat ik zou adviseren is, als het binnen een paar dagen niet beter gaat met de ontlasting (mits je gewoon duivenvoer en water geeft en hij/zij goed eet en drinkt), dat je even langs de dierenarts gaat met hem.
Normaal zou ik wel aanraden hem meteen naar een vogelopvang te brengen, maar omdat het om een tamme duif gaat hoeft dit denk ik niet perse. Je kunt ze zowiezo wel even bellen om nog meer advies te vragen Ja
En weet je al of je hem houdt of niet? Lachen

Oh dat is niet fijn. Scheve mond
Zijn water wordt om het uur verschoont en hij krijgt ook bovenstaand voer.
Morgen word speciaal voer gekocht.
We laten hem iig eerst aansterken hier thuis. Dan zien we wel weer verder.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:37

Okee, dat klinkt heel goed. Prima dat je het water zo vaak verschoont Ja maar let je er ook op dat ie daadwerkelijk drinkt? Misschien ten overvloede hoor, maar dat doen ze soms niet, wat dat betreft zijn ze best dom af en toe Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 21:38

Zwartwitje schreef:
Okee, dat klinkt heel goed. Prima dat je het water zo vaak verschoont Ja maar let je er ook op dat ie daadwerkelijk drinkt? Misschien ten overvloede hoor, maar dat doen ze soms niet, wat dat betreft zijn ze best dom af en toe Knipoog

Clown

Hoe laat je hem drinken dan?
Ik heb hem nog niet zien drinken maar ik ben niet beneden de hele tijd...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:46

heel veel succes met die duif...
wij hebben ook ooit (3jaar geleden) een wilde duif gehad die lag op sterven dus had mijn mama die dierenambulace gebeld alleen jammer dat die nooi is gekomen Clown maar die heeft het niet overleeft.......

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:51

Je kunt hem als volgt helpen met drinken. Het is geen makkelijke techniek, erg oppassen dus dat hij bv zich niet verslikt!! Maar dat ligt voor de hand he Knipoog

Je neemt zijn waterbakje (het handigste vind ik altijd een schoongemaakt pindakaasdekseltje, is nl niet zo diep) in je rechterhand, en de duif in je linkerhand tegen je buik aan en met zijn pootjes op je schoot of op tafel oid. Je linkerhand moet helemaal om zijn vleugels zitten, zodat hij die niet kan uitslaan oid. Met de wijsvinger van de hand waar je de duif in hebt duw je heel voorzichtig zijn kopje naar beneden. Met je rechterhand breng je het waterbakje naar zijn snaveltje en je duwt VOORZICHTIG het voorste puntje van de snavel in het water. Dus NIET tot aan de neusdoppen! Dan krijgt hij water in zijn neus.
Vervolgens kan de duif een slokje nemen. Als zijn keeltje en snaveltje heen en weer gaan betekent dat dat hij doorslikt Ja

Als je dit aandurft en voorzichtig aanpakt kan het helemaal geen kwaad om dit even te proberen, dan weet je tenminste zeker dat hij wat vocht binnenheeft.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:27

Hoe is het nu met het duifje? Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:02

Zwartwitje schreef:
Hoe is het nu met het duifje? Haha!

Hij is heel kalm. Ja

Het gaat verder goed met hem. Hij heeft ook al buiten gelopen maar hij kan niet vliegen.
Maandag gaan we met hem naar de DA.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:07

Er was een musje tegen ons raam gevlogen, heb hem 2 dagen gehouden, en heb hem buiten gezet, maar steeds vloog hij niet weg.
Hij wilde ook niet eten / drinken, dus hoppa, bekkie open en natte hondenbrokken (stukjes) in z'n snavel gedaan. Natte hondenbrokken geef ik omdat er erg veel vitamines inzitten, en het water trekt erindus hebben ze ook meteen vocht.
Hij werd maar neit beter, dus ik heb ik de dierenambulance gebelt, die hebben hem binnen een kwartiertje opgehaald. Lachen