Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
XchantjuhX schreef:Mijn idee is dat een hond leert vanuit het positief/negatief systeem... trial en error.
Een hond bijt een andere hond omdat hij immers geen handen heeft, het gaat om het negatieve aspect bij het fout doen... en vooral om het positieve aspect bij het goed doen.
Imo moet het positieve (belonen) altijd voorop staan, in uiterste gevallen pas straffen, wanneer er niet wordt gereageerd op: Commando-->stemverheffing-->druk (liggen/zitten/riem)---> daarna pas een tik.
AstraGirlie schreef:Of heeft de hond gewoon geen zin om jouw commando op te volgen ? Dan krijgt hij geen beloning, geen aandacht meer. je negeert hem straal. Zo simpel als dat.
tantjeuh schreef:Veel wegen die naar rome leiden natuurlijk.. Maar in mijn ogen leert een hond nog steeds het beste vanuit een volledig positief systeem. Met heel erg veel beloning en snoepjes en enthousiasme als hij iets goed heeft gedaan. 'foute' gedragen van een hond in zijn leerproces komen zowat altijd voor met een reden (niet goed begrepen, begrijpt niet wat je bedoeld, is wat afgeleid,...), en dat zijn dingen die kunnen voorkomen maar niet afgestraft moeten worden. Als hij eindelijk het goede gedrag vertoont dan worden ze extreem enthousiast en positief onthaalt, en ze gaan het goede gedrag aan beloning koppelen.
Als het niet meer op 'leren' gaat, dus als hij zijn oefening perfect kent zit het wel anders.. Maar dan ook moet je gaan kijken naar het waarom.
XchantjuhX schreef:tantjeuh schreef:Veel wegen die naar rome leiden natuurlijk.. Maar in mijn ogen leert een hond nog steeds het beste vanuit een volledig positief systeem. Met heel erg veel beloning en snoepjes en enthousiasme als hij iets goed heeft gedaan. 'foute' gedragen van een hond in zijn leerproces komen zowat altijd voor met een reden (niet goed begrepen, begrijpt niet wat je bedoeld, is wat afgeleid,...), en dat zijn dingen die kunnen voorkomen maar niet afgestraft moeten worden. Als hij eindelijk het goede gedrag vertoont dan worden ze extreem enthousiast en positief onthaalt, en ze gaan het goede gedrag aan beloning koppelen.
Als het niet meer op 'leren' gaat, dus als hij zijn oefening perfect kent zit het wel anders.. Maar dan ook moet je gaan kijken naar het waarom.
Oké... maar waarom voert een alfa reu of teef in een roedel dan ook correcties uit?
Ook in een groep zijn er leden van de roedel die de grenzen proberen te verleggen, dan is het aan de hoogst geplaatste (alfa/of in dit geval het menselijke baasje) de taak een correctie uit te voeren.
Dit gebeurt bij honden in de natuur ook.
Sowieso ga ik meer uit van positieve feedback aan mijn hond, maar in sommige gevallen kan het niet anders. Ze is namelijk echt een hele moeilijke puber geweest die op een onvriendelijke manier haar grenzen aftastte...
Voorbeeldje: Ze mag niet op de bank, weet ze is haar vanaf puppy af aan geleerd, gaat ze erop, volg er een "nee" en wordt ze eraf gehaald. Nooit en probleem, eenmaal eraf wordt ze beloond.
Maar rond de pubertijd probeert ze het weer uit, nu reageerd ze totaal niet op mijn stem, ook het eraf begeleiden aan haar halsband werkt niet... ze gaat borstelen (haren op haar rug overeind zette) en ze laat haar tanden zien terwijl ze beging te grommen... Dan krijgt ze dus mooi een tik van me, want dit gedrag duld ik niet... zou een roedelleider ook niet accepteren
Eenmaal weer van de bank af beloon ik haar, en zijn we weer vriendjes... daarna heeft ze het nooit meer gedaan en was een 'nee' genoeg.
tantjeuh schreef:Oke. Daar ga ik ook volledig in mee hoor. Maar in je vorige post had je het over 'leren', en dat is wel heel wat anders dan puberen en grenzen aftasten!
Cassidy schreef:@TS, je moet mensen niet gaan vergelijken met honden. Een dier kun je niet uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan, daar kun je niet mee discussieren. Hij doet wat verkeerd, en daar spring jij op in. En als hij van een opgeheven vingertje niet onder de indruk is, moet je lichamelijk ingrijpen.