paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Re: paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:52

Jawel, gewoon in de dierenwinkel.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 16:15

Maar vlas is toch slecht als ze dat opeten?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:01

Vlas is vaak moeilijk verkrijgbaar. Bij mij zitten m'n dieren ook op zaagsel omdat vlas of hennep gewoon niet verkrijgbaar is of dat andere spul waar ik de naam even van kwijt ben. De enigste mogelijkheid is stro of zaagsel en voor kleine knagers vind ik stro dan niet ideaal.

Meestal is het te verkrijgen bij grotere ketens of bij de Jumper of een tuincentrum met dierenafdeling. Het is verkrijgbaar in diverse maten. Zo heb je bij sommige winkels ook balen staan die gebruikt worden voor paardenstallen, maar ook kleine baaltjes van bijv. een kilo die gebruikt kunnen worden voor knaagdieren. Wel hangt er natuurlijk een prijskaartje aan Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 18:01

Maar bij paarden is het toch schadelijk als ze het eten?
Dan zal dit toch ook bij konijnen zo zijn?
Of weten ze dat ze het niet moeten eten (instinct?).

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:15

Paarden kunnen er een verstoppingskoliek van krijgen. Bij konijnen niet bekend. Meestal eten ze er niet veel van en bovendien moet je altijd fris hooi in het hok aanbieden en dat prefereren ze dan boven vlas. Dus daar geen zorgen over.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 18:20

Ja maar mijn konijn eet geen hooi :S dus ben bang dat hij dan het vlas zou pakken.(leg overigens wel altijd vlas in zijn hok hoor).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:55

Ik zou het diertje gewoon op stro zetten als deze aan stro knabbelt, is nog altijd beter voordat de darmen stil liggen Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:18

Faniek schreef:
Ik zou het diertje gewoon op stro zetten als deze aan stro knabbelt, is nog altijd beter voordat de darmen stil liggen Lachen

Aaah! Faniek is blijven hangen op hetzelfde zinnetje Nagelbijten / Gniffelen

Ben het er wel mee eens hoor Knipoog

En eh.. Laura, gewoon doen wat jij voor jou goed voelt. Iedereen geeft toch verschillende adviezen en denkt dat zijn/haar advies het juiste is. Kies eruit wat voor jou het beste voelt en blijf daar bij Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:10

whahaha.
word dus nu tot volgende schoonmaakbeurt op zaagsel en hooi met sciene brokken en daarna gewoon op zaagsel/stro en hooi........

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:23

Faniek schreef:

die liggen niet stil, want haar konijn eet wel gewoon de brokken Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:44

Thats_Me schreef:
Faniek schreef:

die liggen niet stil, want haar konijn eet wel gewoon de brokken Lachen

Brokken eten ze niet de hele dag door, sterker nog dat mag niet eens. Ze moeten wel de hele dag door de kans hebben om te knabbelen, dat heeft hij, maar weigert hij. Daarbij is stro nog beter dan hooi, dus waarom niet geven.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:55

Er is ook konijnenshampoo in de DW te verkrijgen, maar ik zou gewoon babyshampoo gaan halen kan nooit kwaad. Wast je konijntje zich nog wel?

even oftopic op het bodemgebruik: Mijn konijnen zitten op zaagsel omdat het goed vocht opneemt en erg droog blijft, daarover een dikke laag stro voor de warmte, want stro vinden konijnen niet zolekker om te eten om dat dit veel grover van structuur is. Verder ligt er altijd een flinke berg hooi in wat ik zo nodig aanvul, het zit ook in een speciaal hooiruifje voor knaagdieren, zodat ze het niet als bed of wc gaan gebruiken (m'n cavia's hebben daar nogal de neiging toe)

@ TS: je konijn moet kunnne leven op hooi en water, meer hebben ze echt niet nodig. Het vakantie konijn bij mij thuis leeft al 3 weken van alleen vers gras en hooi, beest heeft er in 9 jaar nog nooit zo goed uitgezien! Deze zat ook altijd vol met uitwerpselen aan zijn achterwerk, moest ook vaak gewassen worden op school (hij is namelijk van school) En ik heb hem in al die tijd dat hij hier zit nog geen 1 keer hoeven te wassen, dat doet Meneer mooi zelf Haha! (en hij loopt nu in een *hok* van 1400 vierkante meter, ipv 50 bij 60 cm Bloos )
En verder vind ik dat je teveel brokken voert, een handje brokken per dag is meer dan genoeg en op is op Knipoog maar dan wel veel hooi bij voeren Knipoog
Laatst bijgewerkt door Urko op 22-07-07 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:57

Volgens mij wordt dit een oneindige discussie.

Ik zou hem niet geheel terug zetten op stro. Dan kan je beter naast hooi ook een klein! beetje stro aanbieden.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:11

Minder biks, meer hooi. Bij mij is de eerste vereiste dat het konijn hooi eet en water drinkt. De rest is bijzaak. Als je konijn dus wél eetlust heeft, minder dan biks en blijf hooi geven en een klein beetje stro. (Mocht hij nou ziek zijn, en geen eetklust hebben, dan geef je natuurlijk dat wat hij wil eten}.
Hoe ziet de poep eruit die blijft plakken? Is het lichte poep, echt diarree en heb je verder geen gewone keutels, of heb je gewone mooie keuteltjes én plakpoep?
Als het het laatste is, dan is/zijn die plakpoep blindedarm keuteltjes. Dat zijn als ze er netjes uitkomen, trosjes van kleine plakkerige keuteltjes. Die worden door het lichaam aangemaakt om essentiele stoffen binnen te klrijge, die horen ze dus op te eten. Als konijn die niet op eten, is dat meestal door welvaart: teveel lekkere andere dingen. De oplossing daarvoor is minder groente en biks, en kijken of meneer dan wel hooi wil eten.

Dit is wel een interessante link denk ik: http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

Voor meer betrouwbare informatie over konijnen:
http://www.konijnen.nl

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:39

Urko schreef:
Er is ook konijnenshampoo in de DW te verkrijgen, maar ik zou gewoon babyshampoo gaan halen kan nooit kwaad. Wast je konijntje zich nog wel?

even oftopic op het bodemgebruik: Mijn konijnen zitten op zaagsel omdat het goed vocht opneemt en erg droog blijft, daarover een dikke laag stro voor de warmte, want stro vinden konijnen niet zolekker om te eten om dat dit veel grover van structuur is. Verder ligt er altijd een flinke berg hooi in wat ik zo nodig aanvul, het zit ook in een speciaal hooiruifje voor knaagdieren, zodat ze het niet als bed of wc gaan gebruiken (m'n cavia's hebben daar nogal de neiging toe)

@ TS: je konijn moet kunnne leven op hooi en water, meer hebben ze echt niet nodig. Het vakantie konijn bij mij thuis leeft al 3 weken van alleen vers gras en hooi, beest heeft er in 9 jaar nog nooit zo goed uitgezien! Deze zat ook altijd vol met uitwerpselen aan zijn achterwerk, moest ook vaak gewassen worden op school (hij is namelijk van school) En ik heb hem in al die tijd dat hij hier zit nog geen 1 keer hoeven te wassen, dat doet Meneer mooi zelf Haha! (en hij loopt nu in een *hok* van 1400 vierkante meter, ipv 50 bij 60 cm Bloos )
En verder vind ik dat je teveel brokken voert, een handje brokken per dag is meer dan genoeg en op is op Knipoog maar dan wel veel hooi bij voeren Knipoog

Zo zat mijn konijn er ook bij. Klein beetje zaagsel op de bodem, dan een flinke laag stro met een berg hooi.
Waar hij normaal ligt en poept enz is aan de andere kant van het hok.

Het is maar een klein schaaltje eten wat hij krijg hoor en hij eet het volledig leeg. (nu hij dat science voer krijgt)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:42

Imitador schreef:
Minder biks, meer hooi. Bij mij is de eerste vereiste dat het konijn hooi eet en water drinkt. De rest is bijzaak. Als je konijn dus wél eetlust heeft, minder dan biks en blijf hooi geven en een klein beetje stro. (Mocht hij nou ziek zijn, en geen eetklust hebben, dan geef je natuurlijk dat wat hij wil eten}.
Hoe ziet de poep eruit die blijft plakken? Is het lichte poep, echt diarree en heb je verder geen gewone keutels, of heb je gewone mooie keuteltjes én plakpoep?
Als het het laatste is, dan is/zijn die plakpoep blindedarm keuteltjes. Dat zijn als ze er netjes uitkomen, trosjes van kleine plakkerige keuteltjes. Die worden door het lichaam aangemaakt om essentiele stoffen binnen te klrijge, die horen ze dus op te eten. Als konijn die niet op eten, is dat meestal door welvaart: teveel lekkere andere dingen. De oplossing daarvoor is minder groente en biks, en kijken of meneer dan wel hooi wil eten.

Dit is wel een interessante link denk ik: http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

Voor meer betrouwbare informatie over konijnen:
http://www.konijnen.nl

Wat betreft zijn poep. Hij heeft zoals ik nu kan zien alleen maar keutels. Wat aan zijn kontje (bleef) hangen waren platte keutels waarvan ik vermoed dat hij er gewoon in was gaan liggen en dus bleef plakken.
Hij wast zichzelf overigens wel.
Bovendien loopt hij als ik thuis kom de hele dag los rond (nu ik vakantie heb van ongeveer 4 uur smiddags tot 11 uur savonds).

Het gaat nu al beter met zijn ontlasting door het voer vermoed ik.
Overigens weet ik echt nog niet wat ik moet doen kwa bodembedekking. Denk bij mezelf is het nu beter hem op stro en hooi te zetten of op vlas en hooi. Ben alleen bang met vlas dat het voor hem slecht is omdat het ook voor paarden slecht is. (wie zegt dat hij hiervan geen verstopping kan krijgen net als paardenverstoppingskoliek?).......

Wil het beste voor mijn konijntje dus ja.
Blijf maar komen met de tips wat dat betreft.
Het zaagsel ga ik overigens wel bannen, hier heb ik nu al zoveel slechte dingen over gehoord.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:29

Heb mijn konijnen gewoon op stro en hooi, met houtkorrels alleen op plekken waar ze altijd plassen (geperst zaagsel, anders gaat het aan het hout vreten en gaat alles zo stinken). Zo natuurlijk mogelijk is denk ik het beste.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:16

Even een update.
Hij eet zijn bakje met voer netjes leeg, alleen van het hooi blijft hij af.
Vaanvond verschoon ik hem en zet hem weer op stro zodat hij daar ook weer aan kan knabellen Lachen
helaas dat het eigenwijsje het vertikt..... had hem liever hooi zien eten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:30

hoe staat het met zijn ontlasting? Nog steeds last van een vieze kont?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:24

Nee, hij heeft geen vieze kont meer. Had nog wel 2 dingetjes diarre in zijn hok maar niet extreem ofz. Heb hem nu weer gewoon op stro en hooi gezet en hoopt dat het nu helemaal stopt Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:43

Nou t ging dus weer goed met konijn, geen diarree, gewoon eten geen vieze kont tot gisteren :S hij weigert te eten.
Hoeft geen appel, geen voer helemaal niks. Heb nu wat oud voer in zijn hok gezet en dit eet hij wel een beetje.
Heb dan liever dat hij slecht voer eet dan geen voer. Verder is hij wel levendig....... Heb hem nu maar uit zijn hok gelaten kan hij lekker de hele dag rond springen........

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:15

krijgt je konijn de hele dag door brokjes? tenminste kan hij de hele dag ervan eten.
Wij geven een klein konijn 15 gram brokjes, middel 30 gram en groot 45 gram. Per dag. De rest hooi, en ze zitten in een hok met stro.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:54

Heb hem nu voor de hele dag door verschillende dingen aangeboden omdat hij niet eet.
Normaal krijgt hij een bodempje van zijn bakje met dat (sinds kort dus) science voer....