katten laten dekken???? help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: katten laten dekken???? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:26

lodo schreef:
Ts: ik vind je erg onverantwoord en met name EGOCENTRISCH redeneren. Je denkt echt puur aan jezelf !!!. Ga eens kijken in het asiel en maak een aantal katten daar blij door hun een nieuw huis aan te bieden !!.

Maar als je een raskat wil, mag het fokken opeens weer wel. Dan zitten er geen zielige poesjes meer in het asiel.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:31

Wat is in dit topic in vredesnaam aan de hand?

Ik begrijp hier helemaal niks van...TS stelt een vraag over het dekken en vervolgens gaat iedereen hier vol over haar heen omdat ze allemaal een mening hebben of ze het al dan niet moet doen.

Let wel: TS heeft een kater. De vriendin van TS heeft een poes, die wil blijkbaar een nestje. Haar goed recht toch?

Al die mensen die het ongelooflijk egoistisch vinden, vind ik heel erg hypocriet. Hebben zij vaak ook niet een paard voor hun eigen plezier? Terwijl er zoveel paarden naar de slacht gaan? Of ze hebben zelf een kat (toch ook voor hun eigen plezier?)

Zij is met deze keuze niet verantwoordelijk voor alle katten in NL die gedumpt zijn.

Even on-topic: zoiets heet voorspel. En dat kost even tijd. Laat ze even een dag of 2 samen in een hokje, dan komt het wel goed.
Hoe vaker ze gedekt wordt, hoe groter het nestje. Elke dekking levert nl. vaak weer een eisprong op. Wil ze niet al te veel jongen, houd het dan bij 1 of 2 dekkingen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:53

Beantsje, kromme vergelijking Knipoog

Paard voor eigen plezier, of kat voor eigen plezier levert geen nieuwe dieren op. Tenzij je je dieren laat dekken (voor je eigen plezier). Geen nieuwe dieren die naar de slacht zullen gaan, of in het asiel eindigen. Of geen nieuwe dieren die geboren worden waardoor mensen voor dta jonge beestje gaan, ipv de dieren die al in het asiel zitten een fijn thuis geven.

Mensen die hier zo anti reageren zijn vaak genoeg in het asiel geweest en hebben gezien wat voor geweldige dieren daar ongelukkig zitten te zijn. Mensen die hier zo anti reageren houden gigantisch veel van dieren (zeg niet dat de TS dat niet doet hoor) en gunnen al die 'afdankertjes' een geweldig nieuw leven.
Liever dat, dan weer een hoop nieuwe katjes, waarvan je niet eens weet of ze goed geboren gaan worden, zonder afwijkingen, zonder schade voor de moeder enzovoorts.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:03

Diablo schreef:
lodo schreef:
Ts: ik vind je erg onverantwoord en met name EGOCENTRISCH redeneren. Je denkt echt puur aan jezelf !!!. Ga eens kijken in het asiel en maak een aantal katten daar blij door hun een nieuw huis aan te bieden !!.

Maar als je een raskat wil, mag het fokken opeens weer wel. Dan zitten er geen zielige poesjes meer in het asiel.....

Heb ik dat dan ergens opgemerkt???? Scheve mond

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:05

Even on-topic: zoiets heet voorspel. En dat kost even tijd. Laat ze even een dag of 2 samen in een hokje, dan komt het wel goed.
Hoe vaker ze gedekt wordt, hoe groter het nestje. Elke dekking levert nl. vaak weer een eisprong op. Wil ze niet al te veel jongen, houd het dan bij 1 of 2 dekkingen.[/quote]

Na 1 dekking zijn er vaak al meerdere eisprongen, je kunt dan zeker al een groot nest krijgen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:16

lodo schreef:
Heb ik dat dan ergens opgemerkt???? Scheve mond

Nee sorry, jij niet. Maar vele anderen wel. Had ik misschien beter anders kunnen quoten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:26

assie schreef:
Nerwen schreef:
En ja, de risico's... Loop je die niet overal bij? Risico van het vak hoor.

Risico van het vak. Jazeker. Maar hier loop je risico met je kat. Loopt je KAT risico omdat JIJ een nestje wilt.
Dat is net iets anders dan dat JIJ risico loopt, aangezien je hier beslist over het leven van een ander.

En risico van het vak... Als je echt een beroepsfokker was en je heel erg had verdiept in alle gevaren, risico's en ziektes die erbij komen spelen, ja, dan spreek je van risico van het vak. Maar bij een pretnestje waar dat allemaal niet is gedaan kan ik niet spreken van risico van het vak, maar van onnodig risico Knipoog .

Ik vind je nu wel erg kort door de bocht hoor. Ook mensen die een "pret"nestje willen kunnen (en willen meestal) zich goed verdiepen in de risico's. En wie zegt dat de TS of iemand anders met een "pret"nestje dat niet heeft gedaan?

En waarom zouden beroepsfokkers zoveel anders zijn? ZIJ willen toch ook zo graag een nestje van hun raskat? Is dat dan minder erg dan wanneer iemand een "pret"nestje wil? Genoeg raskatten in de asielen hoor...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:35

Citaat:

een raskat is over het algemeen op zn minst eerst getest op FELV en FIV en wellicht ook op HCM en PKD, daarnaast lopen die niet los buiten met alle risico's van dien en worden de bloedlijnen van mams en paps op elkaar afgestemd en inteelt zoveel mogelijk voorkomen of juist bewust weloverwogen gekruisd.
dat zijn geen pretnestjes, daar is over nagedacht!

Tuurlijk blijven er dan weer sieluguh poesjes in het asiel zitten maar als er niet gefokt zou mogen worden met raskatten alleen om die reden dan sterven alle rassen langzaam uit want geen enkel ras (op de natuurrassen na) komt meer vrij in de natuur voor.
Idem met paarden/honden/konijnen en alle andere dieren waarmee wij fokken voor ONS plezier.

just my two cents Knipoog

en ja, ik fok met mijn Noren voor MIJN plezier maar probeer dat niet ten koste van mn poezels te laten gaan. Ze hebben een luizeleven bij mij en slapen op bed en komen dagelijks buiten in een afgesloten ren zodat de kater van de buren geen pretnestje kan bouwen.

Citaat:
Genoeg raskatten in de asielen hoor...

klopt, maar dat komt niet door de fokkers maar door de kopers die niet weloverwogen voor een (ras)kat hebben gekozen, of door broodfokkers die hun uitgefokte katten op straat kwakken. Idioten hou je altijd!
Goede fokkers helpen altijd met herplaatsen of nemen zelfs hun kittens terug als het niet meer gaat....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:54

Cissy, eensch!

Nerwen; een pretnestje staat voor mij inderdaad gelijk aan "ondoordacht te werk gaan". Dit uit ervaringen met prutsers die het zo leuk vinden een nestje te fokken en verder niet nadenken over wat er eigenlijk met het nageslacht moet gebeuren.

Sowieso moet iets vaak 30 keer (op een provocerende manier) gezegd worden, voor mensen erover na gaan denken. En als mensen door alle berichtjes hier gaan nadenken (en misschien hun mening veranderen), dan is mijn doel ruimschoots bereikt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:04

cissy schreef:
een raskat is over het algemeen op zn minst eerst getest op FELV en FIV en wellicht ook op HCM en PKD, daarnaast lopen die niet los buiten met alle risico's van dien

Presies! En daarom staan mij die HTK pretnestjes mij ook steeds meer tegen, mensen zijn ondoordacht en dom bezig, ze weten niet waar ze mee bezig zijn!
Ga toch mee met de tijd...De asielen zitten propvol, de ziektes breiden zich steeds meer uit...Denk toch na, en dat alleen maar omdat het leuk is? Huilen

beantsje schreef:
Let wel: TS heeft een kater. De vriendin van TS heeft een poes, die wil blijkbaar een nestje. Haar goed recht toch?

Nope...niet als je van dieren houdt. Knipoog

beantsje schreef:
Wat is in dit topic in vredesnaam aan de hand?

Ik begrijp hier helemaal niks van...

Nee dat heb ik door...net als vele anderen die dezelfde gedachte delen als jou....

beantsje schreef:
Even on-topic:

Volgens mij gaat er hier helemaal niemand off topic hoor...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:08

cissy schreef:
Citaat:

Tuurlijk blijven er dan weer sieluguh poesjes in het asiel zitten maar als er niet gefokt zou mogen worden met raskatten alleen om die reden dan sterven alle rassen langzaam uit want geen enkel ras (op de natuurrassen na) komt meer vrij in de natuur voor.
Idem met paarden/honden/konijnen en alle andere dieren waarmee wij fokken voor ONS plezier.

just my two cents Knipoog

en ja, ik fok met mijn Noren voor MIJN plezier maar probeer dat niet ten koste van mn poezels te laten gaan. Ze hebben een luizeleven bij mij en slapen op bed en komen dagelijks buiten in een afgesloten ren zodat de kater van de buren geen pretnestje kan bouwen.

klopt, maar dat komt niet door de fokkers maar door de kopers die niet weloverwogen voor een (ras)kat hebben gekozen, of door broodfokkers die hun uitgefokte katten op straat kwakken. Idioten hou je altijd!
Goede fokkers helpen altijd met herplaatsen of nemen zelfs hun kittens terug als het niet meer gaat....

Dat er bepaalde raskatten uit zouden sterven zou mij eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken (maar dat omdat ik er niet veel om geef). En als je het kattenoverschot écht zo erg vindt, zou het een fokker ook niet uit moeten maken.

Mijn katten hebben ook een luizenleven, slapen ook geregeld op mijn bed en als ik nu zelf een huis-tuin-en-keukenkater zou hebben, zou het dan wel mogen? Want dan hou ik mijn katten net als jij....

Dus als er raskatten in het asiel zitten, is het de fout van de koper, maar als er rasloze katten in het asiel zitten, is het ineens de schuld van de fokker (of vermeerderaar, zoals het genoemd wordt)? Beetje krom, beetje praten in je eigen straatje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:40

Diablo schreef:
Dus als er raskatten in het asiel zitten, is het de fout van de koper, maar als er rasloze katten in het asiel zitten, is het ineens de schuld van de fokker (of vermeerderaar, zoals het genoemd wordt)? Beetje krom, beetje praten in je eigen straatje.....

nou deze opmerking is wel erg zwart wit, vind je ook niet?

Beide zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de kat, maar de fokkers
(Dan heb ik het niet over de broodfokkers) die doen er wel alles aan om een dier zo
gezond mogelijk op aarde te brengen, en denkt er doordachter over na.
Dit kan je niet zeggen van de brood'fokkers' die 2 keer per jaar een nestje hebben als het niet vaker is...En dan hebben we het nog niet over de verspreiding van de ziektes waar ze geen notie van hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:11

Ik vind het niet zwart-wit. Iemand anders stelde dat als er raskatten in het asiel zitten, dat komt door de kopers. Die zouden ondoordacht een katje aanschaffen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dit geldt ook voor de rasloze katten die in het asiel zitten. Die zijn net zo ondoordacht aangeschaft. Dat de raskatjes dan getest zijn op allerlei dingen, helpt ze dus niet uit het asiel te houden.

Ik heb het dus niet over de testen die gedaan worden met raskatten, ik heb het erover dat het argument altijd gebruikt wordt dat er al genoeg katten in het asiel zitten. Maar daar hoeven de fokkers zich kennelijk niets van aan te trekken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:17

Diablo schreef:
Ik heb het dus niet over de testen die gedaan worden met raskatten, ik heb het erover dat het argument altijd gebruikt wordt dat er al genoeg katten in het asiel zitten.

Het overschot aan HTK katten is velen malen groter.....
Maar goed ik ben niet de aangewenzen persoon om borden weg te halen die voor sommige
mensen hun hoofd zitten....
Zaak is dat er iets gedaan moet worden aan het katten overschot...En topics als deze zullen
een positieve bijdrage leveren...Ik spreek uit ervaring.
Ik ken mensen die dankzij dit soort berichten tóch naar de DA zijn gegaan om hun kat te laten helpen...Of naar het asiel gaan om daar een dier op ta halen....En dat vind ik eigenlijk veel belangrijker, want dat is wel de toekomst.

Diablo schreef:
Die zijn net zo ondoordacht aangeschaft.

Dat is dus níet het geval helaas...Ikzelf heb ook jaren raskatten gefokt (Shaded silver)
maar ben afgehaakt toen die vele testen kwamen waar je je als fokker scheel aan betaald.......

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:19

lodo schreef:

De ts heeft recht om aan zichzelf te denken. Dat mensen zo gek zijn om hun katten te laten dekken waardoor de kittens in assiels terecht komen is de ts haar schuld niet! Zeker niet omdat zij haar eigen kittens zelf wil houden. Het is niet de TS die fout bezig is door haar poes te laten dekken, het zijn de mensen die de kittens niet zelf houden en ze in een assiel proppen. De ts doet dit niet. Ze is niet verplicht om een kat uit het assiel te halen, en hoe meer jullie doordrammen..hoe minder mensen daar nog zin in hebben.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:23

Laten we ons eventjes bij de vraag houden.
Je kan hier wel een nieuw topic over maken, als je daarover wil discusieren , doe dat dan in je eigen topic .
Ik vind het ook beter om 8 katten uit het asiel te halen en een goed leven te geven, alleen als zij dat wil : dan is dat haar keus.
Ze houd ze toch zelf ?

Ik ben het er ook neit meeens en hoef hier ook geen reacties op , alleen mag zij gewoon antwoordt op haar vraag ?

daar is dit topic voor .

nog ff : ik vind het asiel ook beter , alleen ze wil dat niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:25

Als de kattenliefhebbers écht zulke liefhebbers zijn, zouden ze een katje uit het asiel halen en geen raskat aanschaffen. Dan zouden er ook heel wat katten uit het asiel verdwijnen. Maar nee, het moet een bepaald ras zijn, terwijl al die lieve poesjes zitten te wachten op een baasje. Dat is dan toch net zo egoïstisch?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:25

is dit nu nog steeds nodig? de ts heeft haar keuze gemaakt en gaat deze niet veranderen, dus geef gewoon antwoord op haar vraag ipv allemaal berichtjes over het asiel en hoe zielig jullie het wel niet vinden. als zij dit zo wil is dat haar keuze..

ik denk dat je ze het beste bij elkaar kan zetten, maar wel dat ze ook ergens kunnen zitten zonder de ander. ik hoop voor je dat het wat word Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:28

En voor antwoord op je vraag: ik zou ze gewoon even laten gaan. Als de poes goed krols is, laat ze de kater vanzelf wel toe.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:53

_Future_ schreef:
is dit nu nog steeds nodig? de ts heeft haar keuze gemaakt en gaat deze niet veranderen, dus geef gewoon antwoord op haar vraag ipv allemaal berichtjes over het asiel en hoe zielig jullie het wel niet vinden. als zij dit zo wil is dat haar keuze..

Dus we moeten allemaal maar ah lief en aardig gaan zeggen?
Dit is een forum, daar mag je discussieren en je mening ventileren. Dat maakt een forum zo leuk. Niet om een stuk of 10 veren in je reet te krijgen en je zo geweldig te voelen.

Zoals ik in een ander topic al zei; iets moet nu eenmaal een keer of 100 verteld worden, liefst zo provocerend (maar wel beschaafd Knipoog) mogelijk, vóór mensen gaan nadenken. En als 'wij' dat nu bereiken met een topic als dit, dat mensen gaan nadenken (en dan misschien hun mening veranderen), dan is mijn doel iig al bereikt.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:42

assie schreef:
_Future_ schreef:

Dit is een forum, daar mag je discussieren en je mening ventileren. Dat maakt een forum zo leuk. Niet om een stuk of 10 veren in je reet te krijgen en je zo geweldig te voelen.

Zoals ik in een ander topic al zei; iets moet nu eenmaal een keer of 100 verteld worden, liefst zo provocerend (maar wel beschaafd Knipoog) mogelijk, vóór mensen gaan nadenken. En als 'wij' dat nu bereiken met een topic als dit, dat mensen gaan nadenken (en dan misschien hun mening veranderen), dan is mijn doel iig al bereikt.

dicusieer dan over haar vraag, en de vraag is niet, zal ik het wel of niet doen, de vraag is hoe moet ik mijn probleem oplossen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:48

Ik zou de kat/poes gewoon nog een weekje bij elkaar laten lopen, lukt het deze keer niet dan probeer je het de volgende krolsheid nog een keer. Je kunt dieren helaas niet dwingen om direct door de door jou uitgekozen kater gelijk zijn daad te laten verrichten Knipoog De aanhouder wint! Succes!

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:48

beantsje schreef:
Ik begrijp hier helemaal niks van...TS stelt een vraag over het dekken en vervolgens gaat iedereen hier vol over haar heen omdat ze allemaal een mening hebben of ze het al dan niet moet doen.

dat zij ik dus ook al en dan gaat chiqa er over zeiken en nu zeg iedereen in een keer weer dat he haar keuze is dat is echt zo vaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:51

assie schreef:

_Future_ schreef:
is dit nu nog steeds nodig? de ts heeft haar keuze gemaakt en gaat deze niet veranderen, dus geef gewoon antwoord op haar vraag

Je doet zelf ook mee aan de discussie dus...... Knipoog
Vul de rest zelf maar in.

assie schreef:
En als 'wij' dat nu bereiken met een topic als dit, dat mensen gaan nadenken (en dan misschien hun mening veranderen), dan is mijn doel iig al bereikt.

Amen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:49

Verward Frusty Ziek Stoom uit je oren Nors opkijken Misselijk Lips are sealed Lips are sealed
maar ieder zn mening en doe vooral wat je niet laten kunt....