Zielige hond ( antitrekbandje )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Re: Zielige hond ( antitrekbandje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:14

Wij hebben zondag met de cursus iets nieuws gedaan.
We speelden een wandeling na waarin je twee honden tegenkomt; 1 gemene waarbij je hond niet mag komen en 1 vriendelijke waarmee je hond mag spelen.
We moesten eerst met je hond (aangelijnd) richting de gemene hond lopen. Op enkele passen afstand de aandacht van de hond vragen ("fikkie, let op/kijk eens!") en dan tussen de andere hond en jouw hond in gaan staan en de hond dmv je eigen lichaam "wegdrijven" bij de andere hond. Dan op naar de volgende hond, waarmee hij mag spelen.
Op enkele passen afstand blijven staan en de aandacht vragen. Zodra de hond naar je kijkt geef je een commando waarmee je aanduidt dat je hond er naar toe mag gaan, bv 'toe maar' en je maakt een wijsgebaar met je arm naar de hond toe.
Daar lieten we de honden even samen spelen als beloning en dan weer aandacht vragen en weglopen.
Misschien kun je dit een beetje gaan oefenen op straat als je honden tegenkomt?
Ik had het zondagochtend gedaan met les en zondagmiddag op wandeling rende mijn hond eerst naar mij toe toen er een hond aankwam en toen wees ik hem dat hij mocht gaan spelen.
Normaalgesproken rent hij zo op elke hond af.
Vast toeval hoor, maar was wel leuk Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:13

anniee, inderdaad een hele goede oefening !

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:45

qwinty schreef:
anniee schreef:
Wat ik niet snap: Als de hond iets kapot maakt krijgt hij een muilkorf om? Waarom gebruik je hier niet iets anders voor om hem dat duidelijk te maken? Een muilkorf is in mijn ogen geen straf/correctiemiddel maar een voorzorgsmiddel dat je de hond omdoet als je bv met hem naar buiten gaat en hij uit kan vallen naar anderen (mens of dier).
Verder lijkt het trekken me een minder groot probleem als ik dit zo lees dan de andere dingen die de hond doet. Voel jij je vertrouwd met een baby zometeen bij die hond in de buurt?
Je zegt dat hij zn lip optrekt alsof hij wil gaan bijten en je hem daarom een muilkorf omdoet.
Sorry maar als mijn hond dat zou doen zou ik dáár keihard aan gaan werken (en was er al veel eerder mee begonnen ook!) want ik zou dat niet vertrouwen met een kleine erbij.
Honden kunnen toch ook weer flink jaloers worden door een baby en die als bedreiging gaan zien en dan kan dit gedrag erger worden en dat wil je uiteraard niet voor je baby!
Ik suggereer niet dat je een bijtende hond hebt hoor, jij kent je hond het beste en daar kunnen wij via de computer geen oordeel over vellen. Maar dit klinkt mij niet als schoothondje in de oren.
Hoe zie jij dit gaan als de baby er straks is?
Heb je je voorbereidingen getroffen om de hond goed op te vangen als de baby er is?

Ik vind dat wij die muilkorf op de juiste manier gebruiken. omdat ze andere straffen niet accepteerd en deze wel en niet beter weet.
Haar lip op trekken doet ze bijna niet maar als ze het doet pak ik haar goed aan ben absoluut niet bang voor haar en dat weet ze donders goed.
Die muilkorf dat was eerder die heeft ze amper nog om maar gewoon weg omdat in de bench stoppen vast maken weet ik veel wat voor andere straf haar niets doet en die muilkorf wel.

Ze is zeker jaloers en dat zal ze straks ook zijn als de kleine er is maar daar zijn wij al op voorbereid Er komt hier niemand binnen zonder eerst haar te begroeten en dan pas mag er naar de kleine gegaan worden.
NOOIT maar dan ook NOOIT moet je een kind alleen bij je hond laten en dat zal ook absoluut niet gebeuren!
Ze is een schat van een hond en doet geen vlieg kwaad alleen heel soms is ze gewoon beledigt en trekt ze haar lip op, ze moet me 1x bijten dan is het klaar.
Maar ik ga ook echt voor der staan en dan moet je eens kijken hoe snel ze weer zielig kan doen, nee niemand verteld mij dat me hond niet is opgevoed en dat ik die muilkorf verkeerd gebruik ( zeg niet dat jij dat zegt hoor Knipoog ).
Ze is een hond met gebruiks aanwijzing en die hebben wij nu door!

Je vermenselijkt je hond. Honden zijn niet jaloers en al helemaal niet beledigd. Als je rangorde goed zit is er ook helemaal geen reden om een lip naar jou op te trekken. Dat ze het wel doet (ook al zet ze het niet door) laat wel zien dat er maar een heel klein verschil is tussen het verschil in rangorde...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:54

Voor wat straf je de hond dan, en hoe straf je presies?
want ik heb altijd gehoord dat je honden moet straffen op de intentie zelf van het ongewenst gedrag, en dat is toch bij de muilkorf niet mogelijk ?( eerst nog de muilkorf halen, dan hem aandoen), dat duurt toch veel te lang voor de hond om nog te beseffen voor wat ze nu 'gestraft' werd ... Het gaat er niet om dat de hond de straf accepteerd al dan niet, maar dat hij hem daadwerkelijk aanvoelt als een straf voor dat gedrag dat jij niet wou.
Om de dominantieverhoudingen terug op orde te krijgen, dient men door middel van dagdagelijkse omgang deze opnieuw te zetten. Niet door de hond te straffen met een muilkorf om te doen omdat die haar lip optrekt.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 09-07-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:59

Ik vind het ook zielig .
Naast paardrijden speel ik ook nog wedstrijden met m'n hond. In mijn hondenschool zijn ze er tegen en proberen ze het zoveel mogelijk te vermijden. Zelf vind ik het veel beter als je met een snoepje of z'n apportje de aandacht trekt zodat hij naar jou kijkt en enthousiast is om te volgen. Na veel oefenen zal de hond dan plezier hebben in het volgen en zal hij niet meer aan '' het trekken '' denken. Deze lijband zorgt er gewoon voor dat de hond pijn in z'n nek en later ook in z'n rug .. De mensen denken dat je je hond daarmee kan laten volgen , maar het enige wat je doet is je hond bang maken om te volgen , ookal trekt hij , het is niet gezond.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:32

Als mijn spanjaard trok dat zij ik eerst een paar keer foei naast,en bleef hij trekken dan gaf ik een ruk aan de riem en zij wat harder foei naast,hij viel dan soms maar dat was het enige wat hielp.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:23

marleen_usar schreef:
Als mijn spanjaard trok dat zij ik eerst een paar keer foei naast,en bleef hij trekken dan gaf ik een ruk aan de riem en zij wat harder foei naast,hij viel dan soms maar dat was het enige wat hielp.

?? moderne hondenopvoeding? Heeft de hond wel geleerd wat 'foei' en 'naast' betekent in de eerste plaats ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:38

Ja hoor maar meneer was zo eigenwijs en zeer hard leers dat deze methode op een gegeven moment wel moest.Wie niet horen wil moet maar voelen was de regel op dat moment,ik had geen zin meer om over de straat getrokken te worden.Ik had maar een paar keer nodig voor dat hij begreep dat trekken verleden tijd was.