Thirza(puppy) 1e nacht alleen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Re: Thirza(puppy) 1e nacht alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:21

Bindi schreef:
SHALALA schreef:

Als je haar aandacht gaat schenken als hij in 'paniek' is, dan ziet ze de bench niet meer als veilig, maar de eigenaar.

Het is niet 'paniek' maar PANIEK! Zoals jij denkt dachten ze eerst vroeger inderdaad (lekker laten stikken dan wordt ie vanzelf wel rustiger) maar is bewezen dat dat dus niet werkt zo.

Bij onze hondjes heeft het dus wel uitstekend gewerkt. Knipoog

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:29

Overigens moet ik er wel bij zeggen, we deden ze wel wat later in de avond in de bench dat ze goed moe waren en dus gelijk sliepen. Overdag ging Cimmy ook wel is een kwartiertje de bench in, om even tot rust te komen ed. De Jack Russell kregen we toen ze een week of 8 was, en Cimmy kreeg ik rond de 9de week. Ze heeft in totaal zo'n 5 minuten gepiept, daarna was ze stil en heb er nooit last van gehad.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:32

tantjeuh schreef:
roosbananas schreef:
De hond gaat zijn bescherming bij jou zoeken.
Een hond moet zelf sterk staan en niet bij het minste achter jou kruipen.
Wat ga je doen als jou hond wordt aangevallen? Er tussen springen?
Ik heb dan liever een hond die zichzelf verdedigd.

Hier ben ik het ook weer mee eens. Een hond komt vaak in een situatie waarin hij niet weet hoe erop te reageren, en dan gaan ze op hun baas af. Ik ben dan liever een baas die hem gewoon terug naar zijn plaats stuurt en beloont als hij rustig en braaf is, dan een baas die hem "troost" en dus beloond voor zijn angstig gedrag. Juist door het belonen van dat gedrag 'denk' de hond: "ach, zie je wel, baasje is ook bang van, ik heb dus echt ook een reden om bang te zijn!".

Als je op angstig gedrag gaat reageren door je hond te troosten, dan kweek je angst. (vergelijk het met onweer. De hond weet niet waar zijn emoties te plaatsen, kijkt naar baas en baas komt snel afgelopen om hond te troosten en te zeggen dat hij niet bang moet zijn. Gevolg: bange hond) Door angstig gedrag te negeren leert hij op zijn eigen benen staan.

@Assie. Ik denk dat mensen honden en kinderen TE vaak als gelijken beschouwen. In de eerste levensweken, de allereerste, kan ik zeggen oke. Omdat dan ook alleen de eerste levensbehoeften primeren (eten drinken slapen pijn), maar bij een baby duurt die periode tot 6maanden! Bij een hond heeeeeelemaal en vaak is die periode ook al over als de meeste mensen hun pup krijgen.
Daarna is een hond behandelen als een kind het meest foute wat je kan doen..

Er is een verschil tussen je hond troosten en je hond steunen. Als mijn hond angstig is wordt ik niet kwaad op hem en ik negeer het ook niet. Ik loop er op af, vol zelf vertrouwen en opgewerkt en ga kijken wat er is. Mijn hond ziet dan dat ik niet bang bent en durft dan ook te gaan kijken. Zo ook van de week. Er zat een hond naast de kant van de training. Normaal is ze heel sociaal maar deze hond vond ze blijkbaar eng... Eerst gewoon doorgetraind (dus genegeert) maar het bleef eng. Toen samen met haar naar het hondje gelopen, ik heb kennis gemaakt (ala, oooh wat een leuke hond, zie je dat, ja gezellig he) nou en samen durfde ze wel. Daarna was er ook niks meer aan de hand.

En of je hond voor zichzelf opkomt ligt ook een beetje in het karakter van je hond. Ik heb een teefje gehad die echt niet met zich liet sollen, mijn huidige hondje is wat gemoedelijker. Maar heeft ook nooit ruzie gehad met een andere hond. Als ik zie dat de andere hond problemen gaat maken stuur ik ze weg of vraag de eigenaar of hij ze aan wil lijnen. Onderling geklier heeft niemand wat aan.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:38

roosbananas schreef:
Lysette schreef:
Mijn hond heeft het nooit nodig gehad om geluid te maken. Als ze op hun gemak zijn zullen ze lekker gaan slapen. Juist als ze zich niet op hun gemak voelen gaan ze piepen. Als dat niet werkt zullen ze inderdaad vanzelf ophouden. Ben jij inderdaad van je probleem af maar de hond voelt zich dan heus niet ineens op zijn gemak...

Bij mijn eerste hond wist ik overigens ook niet beter en heb mijn pup laten blaffen. Ze is er inderdaad niet helemaal angstig geworden of doorgedraaid. Maar deze manier is een stuk relaxter, voor zowel de pup als ons gezin.

Wij hebben geen problemen gehad met 1 van onze honden. Het zijn stuk voor stuk zeer gezellige en sociale honden.
Mijn tante aan de andere kant liet haar pup wel bij haar slapen. Ze kan haar hond nooit alleen laten.
(blaffen, huilen, ...) De hond is ondertussen al 6 jaar.

Je moet het alleen blijven natuurlijk wel oefenen. Ik heb dit los gedaan van het beneden slapen. Ik ben begonnen met 5 minuutjes alleen en heb dit opgebouwd. Toen ze een tijdje alleen kon blijven is ze ook langzaam aan naar beneden gegaan.
Als je het alleen blijven niet goed aanleert kan het inderdaad een probleem worden.
Overigens vind ik het wat anders als je hond gewoon goed alleen kan blijven en dan gaat zitten blaffen als hij beneden moet slapen. Dán heb je het wel over aandacht vragen maar daar kun je bij een pup van 8 weken gewoon niet over spreken.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:29

De hondenschool had ons geadviseerd de honden met rust te laten als ze snachts piepten.

Dit heeft gewerkt. Ja

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:31

Mijn pup (jack russel) piepte eerst ook verschrikkelijk toen ie alleen moest slapen.
Je moet het gewoon negeren, na een aantal dagen (hangt natuurlijk een beetje van de hond af hoe lang precies) zal het wel minder worden Lachen
Succes en hopen dat ze je niet te veel wakker houd Knipoog!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:39

@ bindi: Zoals assie zegt kan het dus ook...
Leuk dat je een mening hebt, maar met jou manier van 'je mening geven' wakker je alleen maar tegenstrijdige reacties op.
Je dringt je mening ontsettend op. Iedereen moet uiteindelijk zelf weten wat hij of zij met zijn of haar pup doet. En dat verander jij echt niet door op zo'n manier een discussie te voeren (het is niet eens een discussie meer want je luisterd niet naar de mening van andere)

En mar, hoe is het nu met je pup? al advies opgevolgd of ga je je eigen manier doen? Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:40

wow Nagelbijten / Gniffelen
vet discussie topic is mijn topic geworden ROFL

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:41

x_Marr schreef:
wow Nagelbijten / Gniffelen
vet discussie topic is mijn topic geworden ROFL

Ik zei het al maar je luisterde niet Clown hahaha

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:41

Hoe doe je het nu met je hond dan? Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:42

Diablo schreef:
Bindi schreef:
Zet haar naast je bed, en zorg dat ze kalmeert!!

De slechtste manier is om je puppy gewoon te laten stukken. Het is nog een baby, en die baby is in paniek. Hij moet leren dat de bench veilig is!!

Precies. Het gaat hier om een baby, die net bij zijn moeder en nestgenootjes weg is gehaald. Hij snapt er niets van. Hij hoort nu juist te leren dat hij op zijn nieuwe eigenaren kan rekenen.

Jullie trekken direct de conclusie dat dit de eerste nacht was dat we haar hadden? Nagelbijten / Gniffelen
Dat is dus niet zo Nagelbijten / Gniffelen
Ze is al 3 avonen bij mn moeder op de kamer geweest 's nachts Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:43

Didoo schreef:
Hoe doe je het nu met je hond dan? Lachen

Het ging best wel goed, ze ging om het half uur wat janken, en ze was natuurlijk vet blij 's octens toen ze ons weer zag, maar deze nacht blijft ze dus iook weer alleen, maar nu hebben we een tshirt van me moeder met dr geur drop die we in de bench leggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:45

Bindi schreef:
SHALALA schreef:

Als je haar aandacht gaat schenken als hij in 'paniek' is, dan ziet ze de bench niet meer als veilig, maar de eigenaar.

Het is niet 'paniek' maar PANIEK! Zoals jij denkt dachten ze eerst vroeger inderdaad (lekker laten stikken dan wordt ie vanzelf wel rustiger) maar is bewezen dat dat dus niet werkt zo.

Nee het werkt zo niet Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn ook niet honderdtallen honden waarbij het WEL werkt Knipoog

Ieder zn eigen manier, ze is al vaker alleen geweest wat goed ging, dus ze weet dt we terugkomen Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:46

Bindi schreef:
Overdag geld hetzelfde als 's nachts, paniek is nou eenmaal paniek. Ze vinden zichzelf niet zielig, aangezien ze er niets van begrijpen.
En je hoeft helemaal geen slaapproblemen te hebben, zoals je al gelezen hebt in dit topic. Bovendien is dat een veel diervriendelijkere (!!) oplossing.

Hoop dat je heel snel je mening bijstelt. Bah.

Ik vraag me dan af wat jij later gaat doen als je bijv. een huilbaby hebt Nagelbijten / Gniffelen

Netzoals je zegt; het is een baby, als je een baby hebt ga je er toch ook niet bij elke piep naartoe?

Denken ze alleen maar: als ik ga piepen, krijg ik aandacht.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:47

Heb trouwens nu ff geen zin om het hele topic door te lezen Nagelbijten / Gniffelen

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:51

x_Marr schreef:
Heb trouwens nu ff geen zin om het hele topic door te lezen Nagelbijten / Gniffelen

Het zijn een paar mensen die hun mening geven en door de mening van andere banjeren en vinden dat zij gelijk hebben Knipoog
Dr was een iemand (assie volgens mij?) die het aardig bracht Clown

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:53

hahaah oke bedankt voor de koprt maar krachtige samenvatting Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:54

x_Marr schreef:
Netzoals je zegt; het is een baby, als je een baby hebt ga je er toch ook niet bij elke piep naartoe?

Nouja, daar verschillen de meningen dus over.
Ik zou dus wel naar baby toe gaan. Niet bij iedere piep, maar dat doe je bij een pupje ook niet (er is ook zoiets als situatie beoordelen natuurlijk Knipoog ). Bij een flink krijsende baby van nog geen 6 maanden, of een jankende pup van nog geen 12 weken, ja hoor... die spreek ik toe, pluk ik uit bed en stel ik gerust. Nogmaals, zij zijn niet in dat stadium van "de baas willen spelen" en "als ik piep krijg ik aandacht". Het is allemaal nog veel primitiever dan dat.

Overigens ben ik (net als Bindi) toch benieuwd naar jullie redenen om puppy te laten krijsen/schreeuwen/piepen? Denken jullie er niet bij na waarom dat beestje jankt (angst voor het onbekende) en wat hij gaat voelen als hij alleen blijft (uitgeput in slaap vallen door de angst en evt een deuk in het vertrouwen)? Of zien jullie alleen het resultaat (zie je, hij is stil, het valt wel mee)?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:58

In de aanvaaaal Whoosh!
Die discussies tegenwoordig op bokt... kword er moe van joh... haha
Je kan niets zeggen of er zit meteen al een groep mensen boven op die hun woordje klaar hebben staan. en maar doorgaan ook...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 00:01

Zoals ik al zei; ze is echt de eerste nachten bij mn moeder geweest. Om vertrouwen etc. op te bouwen.

En wij horen nu al het verschil tussen een normale jank(geen angst) of wel een jank met angst.

En van dat dat ze nu nog niet gaan denken van dat aandacht;
ik zie het duiselijk toch terugkomen bij verschillende dingen dat ze echt kijkt van; hoe krijg ik aandacht?

Maar zoals ik al zei; ieder zijn eigen manier en zijn eigen mening.
Dit is dus ook helemaal niet de bedoeling geweest dat dit een discussie ofzo werd Nagelbijten / Gniffelen

Ik wou het gewoon even mededelen Clown en ik kom weer op internet en er is een discussie over van 4 bladzijdes terwijl de 1e nacht toch echt al is geweest nu Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Air op 15-06-07 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 00:01

@ Didoo: Meid, niet zeuren. Ik vraag het netjes. Jullie verkondigen jullie mening gebaseerd op jullie ervaringen, ik geef een (te Knipoog ) lang onderbouwd verhaal en vraag naar jullie beweegredenen. En dan krijg ik te horen dat ik ergens bovenop spring.
Sorry hoor, ik ben alleen maar benieuwd naar hoe jullie denken, misschien zit er wel wat van waarheid in. Maar als je gaat lopen piepen over andere dingen en geen antwoord geeft, tsja... dan gaat de geloofwaardigheid wel wat verloren he Clown

Ook goed...
Trouwens... "tegenwoordig op bokt". Bokt was al zo sinds het begin in 2001. Dat is wat dit forum zo leuk maakt.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 00:08

Toen we onze hond ophaalde (is inmiddels alweer 2 jaar geleden) kregen we een lapje stof mee wat al vanaf de geboort in de kennel hing hierdoor zit de geur van het vertrouwde nest aan de stof.
Doordat mijn moeder heel ziek was sliep zij beneden in de woonkamer. We hebben de pup s nachts in haar bench gedaan en ze ging lekker op het lapje stof liggen. ze piepte alleen als ze moest plassen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:12

assie schreef:
x_Marr schreef:

Nouja, daar verschillen de meningen dus over.
Ik zou dus wel naar baby toe gaan. Niet bij iedere piep, maar dat doe je bij een pupje ook niet (er is ook zoiets als situatie beoordelen natuurlijk Knipoog ). Bij een flink krijsende baby van nog geen 6 maanden, of een jankende pup van nog geen 12 weken, ja hoor... die spreek ik toe, pluk ik uit bed en stel ik gerust. Nogmaals, zij zijn niet in dat stadium van "de baas willen spelen" en "als ik piep krijg ik aandacht". Het is allemaal nog veel primitiever dan dat.

Overigens ben ik (net als Bindi) toch benieuwd naar jullie redenen om puppy te laten krijsen/schreeuwen/piepen? Denken jullie er niet bij na waarom dat beestje jankt (angst voor het onbekende) en wat hij gaat voelen als hij alleen blijft (uitgeput in slaap vallen door de angst en evt een deuk in het vertrouwen)? Of zien jullie alleen het resultaat (zie je, hij is stil, het valt wel mee)?

Klein punt erbij.. Wij hadden onze honden nog niet toen ze 12 weken waren, laat staan jonger. De ene is met 13.5week gekomen en de ander met 15weken. En geloof me vrij, onze honden waren toen al goed genoeg in staat om het verband te leggen tussen piepen/huilen/blaffen en aandacht krijgen. Als je dat verband dan nog eens elke keer gaat bevestigen dan krijg je problemen. Ofwel een hond die blijft klagen naar aandacht, ofwel een hond die in de slaapkamer bij baasje wil blijven slapen (en NO way dat dat hier ooit zal gebeuren).
Ik ben ook niet ZO radicaal dat ik het beest gewoon in zijn bench steek en vertrek. Ik zei het al eerder, een lap stof met moedergeur/geur van de baas op en belonen bij stilte... Mijn honden zijn nochthans uitgegroeid tot geweldige beesten, en hebben zeker geen trauma's opgelopen Vork

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:19

onze pup hebben we de eerste paar weken bij ons op de slaapkamer gehad... en daarna laten wennen aan de bench.
Het grote nadeel is geworden van het slaapkamer slapen is dat ze nog niet leren om alleen te zijn en het janken begon dus pas echt toen meneer beneden moest slapen.

nu is hij 6 maanden.. is de hele nacht stil. maar zodra je naar beneden moet om naar de wc te gaan slaan de stoppen door.
dan begint ie te janken en te piepen en dat is niet uit paniek Sigaar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:19

x_Marr schreef:
Bindi schreef:
Overdag geld hetzelfde als 's nachts, paniek is nou eenmaal paniek. Ze vinden zichzelf niet zielig, aangezien ze er niets van begrijpen.
En je hoeft helemaal geen slaapproblemen te hebben, zoals je al gelezen hebt in dit topic. Bovendien is dat een veel diervriendelijkere (!!) oplossing.

Hoop dat je heel snel je mening bijstelt. Bah.

Ik vraag me dan af wat jij later gaat doen als je bijv. een huilbaby hebt Nagelbijten / Gniffelen

Ik had dus zo'n baby, die verschrikkelijk veel huilde. En dan vooral als we haar weg legden, waar dan ook. Ik heb van alles geprobeerd, ook laten huilen. Maar dan huilde ze zichzelf zó overstuur dat ze kotsend in haar bedje lag (en dan was ze echt nog een klein babietje).
Verwend? Nee, dat geloof ik niet. Ik ben van mening dat dit meisje heel erg behoefte had aan contact met mij of haar vader. Ach, ik heb ook verschrikkelijk veel commentaar gekregen, dat ik niet op haar huilen moest reageren, dat ik haar verwende. Een baby van een paar weken verwen je niet. Die denkt echt niet: zo, ik ga eens even flink huilen, ik zal ze leren mij alleen te laten! Die huilt omdat het bang is, honger heeft, of aandacht en liefde van mama wil. En die kreeg ze, ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die het hartverscheurende gehuil van hun baby kunnen negeren. Ze heeft heel erg lang bij ons in bed geslapen (vanaf de geboorte tot een jaar of 3), maar daarna was het over.
Nu is ze 10 jaar en een verschrikkelijk evenwichtig, stabiel kind. Dat huilende wezentje van jaren geleden is gewoon weg, ze is een fijne meid geworden, die weet dat haar moeder er is als ze die nodig heeft.

Verder werd er ergens in deze discussie gezegd dat Bindi haar eigen mening op wil dringen en dat ze niet wil luisteren naar anderen. Dat lees ik niet zo. Ze luistert juist wel, want ze vraagt jullie (heb ik trouwens ook al gevraagd) waarom jullie vinden dat een pup persé de eerste dagen moet huilen 's nachts, terwijl het ook zonder puppeverdriet kan. Maar daar geven jullie dan weer geen antwoord op. Jullie blijven alleen maar zeggen dat je de pup moet negeren, dat het vanzelf overgaat. Dan dringen jullie toch net zo goed je mening op en willen jullie toch ook helemaal niet luisteren naar andere argumenten?