Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:14

Ashkerlon schreef:
Welke merken hebben eigenlijk van dat kant en klaar vers vlees voor katten? Ik heb al een paar keer de dierenspeciaalzaken hier volledig ondersteboven gekeerd, maar het enige dat ik vind is vers vlees voor honden Scheve mond
Als ik specifiek merknamen weet kan ik misschien vragen of ze het willen bestellen voor me.

Prins, smuldier, en van rodi weet ik niet zeker of ze ook iets voor katten hebben.

Zelf koop ik smuldier en prins. Prins kun je bij de betere dierenspeciaalzaak krijgen. Smuldier kun je bij de c1000 halen. Ja
Een pakje smuldier kost €0.50 en mijn kat doet er ongeveer 8 keer mee.

Voordeel van prins is dat het al verdeeld is in porties. Smuldier moet je zelf nog snijden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:31

hyppolyte schreef:
Op zich ben ik voor het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, maar je moet nog wel realistisch blijven. Als je de ‘natuurlijke’ voeding aanhoudt, dan moet je rekening houden met het feit dat er in het wild geen regelmaat is wat het voeden betreft, bovendien verschillen de hoeveelheden ook sterk. Je moet qua voeding dan ook letten op wat ze ander binnen zouden krijgen, en dat houdt in dat het vlees dat je voert ook op natuurlijke wijze gehouden moet zijn (zonder hormonen, met natuurlijke voeding, zonder supplementen etc.), bovendien moet je dan alle andere voedingsstoffen die ze in het wild binnen krijgen ook op de natuurlijke wijze toedienen. En dan moet je rekening houden met het feit dat ze in de natuur ook bepaalde stoffen missen die ze goed zouden kunnen gebruiken en die de levensverwachting flink bedreigt.

Moet moet moet? Kom nou toch! Je bent toch, als je wilt kiezen voor een gezondere, natuurlijker voeding voor je kat dan dat brok is niet direct verplicht door te slaan naar het andere uiterste? Als ik gezonder wil gaan eten en besluit voortaan junkfood te laten staan dan ben ik toch ook niet verplicht om direct macrobiotisch te gaan eten? Ik vind jouw verhaal behoorlijk zwart-wit. Ik heb ervoor gekozen om mijn katten een voeding voor te schotelen die beter past bij hun spijsverteringssysteem dan brokjes. Dat wil nog niet zeggen dat ik, en met mij vele anderen die op een dergelijke manier voeren, bezig zijn de natuur na te bootsen. Je zal mij nergens horen beweren dat de natuur ideaal is en dat je tot in het uiterste de natuur zou moeten proberen na te bootsen. De natuur is harder dan ik een ideale situatie acht voor mijn geliefde huisdieren, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar direct de gehele biologische eigenschappen van die dieren onder tafel hoef te vegen door ze een volstrekt onnatuurlijke voeding te gaan geven.

Citaat:
Een gevolg van het aanhouden ven die natuurlijke voeding is dat je kat al relatief vroeg zijn tanden zou verliezen

Huh? Die snap ik niet. Leg eens uit wat dan het risico m.b.t. de tanden is wanneer je je kat rauw voert? En hoe zit dat risico dan bij het voeren van premiumbrokjes?

Citaat:
andere kwalen kan krijgen die in de natuur voorkomen en een aanzienlijk lagere levensverwachting hebben dan wat nu gebruikelijk is voor de huiskat. De maximale levensverwachting van een wilde kat ligt rond de 15 jaar, MAAR dat is in gevangenschap, in het wild is de levensverwachting lager, daar heb ik helaas nog niet zoveel over gevonden, maar dat het lager ligt is zeker.

Welke kwalen? En wat wil je hier nu precies mee zeggen? We hebben het hier toch over tamme katten en niet over wilde?

Citaat:
Onze huiskatten kunnen rauw vlees niet goed meer verwerken, het spijsverteringsstelsel is wel grotendeels hetzelfde gebleven, maar dat houdt niet in dat het stelsel van de huiskat dan ook automatisch geschikt is om rauw vlees te verwerken.

Sorry, maar dat is echt onzin. Ook de hedendaagse huiskat kan gewoon rauw vlees verteren. Sterker nog, de vertering van rauw vlees verloopt normaal gesproken heel wat effectiever dan de vertering van brokjes. Dat merk je vanzelf aan de inhoud van je kattenbak wanneer je overstapt van brok naar rauw.

Citaat:
(tralala wormen e.d.… al bij stilgestaan?).

Ja daar heb ik inderdaad bij stilgestaan. Ik voer mijn katten vlees dat is geslacht voor menselijke consumptie. Krijgt een mens ook tralala wormen e.d. door het eten van zaken als filet americain, een niet geheel doorbakken biefstuk of een broodje tartaar? En dan kan het maagzuur van een kat nog heel wat meer verstouwen dan dat van de mens.

Citaat:
Bovendien is het vlees wat je koopt, hoogstwaarschijnlijk alles behalve geschikt om aan je kat te voeren, laat staan rauw. Aangezien de dieren in onze bio-industrie niet op een normale manier grootgebracht worden, maar allemaal kunstmatige groeihormonen naar binnen gestouwd krijgen.

En de grondstoffen van die brokken dan? Zijn die allemaal van biologische herkomst dan? Of zijn ze uit de hemel komen vallen?

Citaat:
Wat nog een bijkomende factor is, is dat je zelf gaat lopen prutsen met voedsel, terwijl je daar geen enkele ervaring mee hebt, wat uiteindelijk een zeer risicovolle bezigheid is (voor de levensvreugde van je kat dan).

Voor wie geen enkele ervaring heeft zeg ik ook: 'Niet doen zonder je er eerst grondig in te verdiepen.' Maar er zijn ook genoeg mensen die dat al gedaan hebben en die prima in staat zijn om zelf een evenwichtige voeding voor hun kat samen te stellen. Er zijn ook wel degelijk dierenartsen die voorstander zijn van een dergelijke manier van voeren en die je daabij ondersteuning kunnen geven of die al de nodige informatie op dit vlak gepubliceerd hebben. En dan is er behalve het zelf samenstellen nog altijd een ander alternatief voor brokjes in de vorm van een complete versvleesvoeding.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:33

Wuis schreef:
Ashkerlon schreef:
Welke merken hebben eigenlijk van dat kant en klaar vers vlees voor katten? Ik heb al een paar keer de dierenspeciaalzaken hier volledig ondersteboven gekeerd, maar het enige dat ik vind is vers vlees voor honden Scheve mond
Als ik specifiek merknamen weet kan ik misschien vragen of ze het willen bestellen voor me.

Prins, smuldier, en van rodi weet ik niet zeker of ze ook iets voor katten hebben.

Zelf koop ik smuldier en prins. Prins kun je bij de betere dierenspeciaalzaak krijgen. Smuldier kun je bij de c1000 halen. Ja
Een pakje smuldier kost €0.50 en mijn kat doet er ongeveer 8 keer mee.

Voordeel van prins is dat het al verdeeld is in porties. Smuldier moet je zelf nog snijden.

Daarnaast ook nog Bibi, Carnibest en Bandit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:39

Tralala wormen Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik ben het met Oprtalj (had je niet een wat makkelijkere naam kunnen kiezen Clown ) eens.

Onze huiskat is nog zéér nauw verwant aan de wilde variant. Iets wat je van honden al niet meer kunt zeggen.

Citaat:
Er zijn ook wel degelijk dierenartsen die voorstander zijn van een dergelijke manier van voeren en die je daabij ondersteuning kunnen geven of die al de nodige informatie op dit vlak gepubliceerd hebben.

En diegenen die dat niet doen doen dat vaak niet omdat zij een duur merk dierenartsbrokken in de praktijk hebben staan voor de verkoop. Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:42

Weer lekker vooroordelen..... Ik ben ook pre brok dus als ik later in men praktijk daarvoor kies om dat aan mensen aan te raden, zal ik dus commercieel zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:45

katiavl schreef:
Weer lekker vooroordelen..... Ik ben ook pre brok dus als ik later in men praktijk daarvoor kies om dat aan mensen aan te raden, zal ik dus commercieel zijn

Zucht, jeetje trek je toch niet alles zo aan wat ook maar even een dierenarts betreft. Sigaar

Lezen is ook een vak:

Citaat:
En diegenen die dat niet doen doen dat vaak niet omdat zij een duur merk dierenartsbrokken in de praktijk hebben staan voor de verkoop.

vaak1 (de ~ (m.))

vaak2 (bw.)
1 vele malen => dat is schering en inslag, dikwerf, dikwijls, menigmaal, veel

Vaak, dus ik zeg niet ALTIJD.....................

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:47

Wuis schreef:
katiavl schreef:

Zucht, jeetje trek je toch niet alles zo aan wat ook maar even een dierenarts betreft. Sigaar

Ik trek me alles aan wat vooroordelen betreft, je had het gewoon anders kunnen stellen maar nee...waarom moet het telken zo?
Waarom kan die gewoon geen voorstander zijn van brok zoals veel mensen, ik ken dierenwinkels die vers aanraden en andere brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:55

Tuurlijk kan dat, maar het is toch logisch dat ze hun eigen brok aanraden (zou ik zelf nl ook doen).

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:13

Waar halen jullie de "betere" kwaliteit kattenvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:14

Gewoon in de dierenspeciaalzaak

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:17

Als jullie meerdere katten hebben geven jullie die tegelijk te eten?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:59

Oprtalj schreef:
Wuis schreef:

Daarnaast ook nog Bibi, Carnibest en Bandit.

Bedankt! Eens zien of ik het kan bestellen... het zou eens een goede afwisseling zijn voor de katten. Elke dag hetzelfde brokje binnen spelen moet toch ook gaan vervelen...

Brok blijft voor mij in ieder geval de hoofdvoeding. Misschien dat ik later nog van gedachten verander, maar op dit ogenblik ben ik meer dan tevreden over RC.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:03

Chiqa schreef:
Yinari schreef:
Béétje kort door de bocht, om na één kat die misschien gewoon pech gehad heeft te concluderen dat het aan het voer gelegen heeft.

nee hoor, zie de verhalen hier in dit topic en de verhalen die ik op de tentoonstellingen
heb gehoort, katten worden iet oud, hebben last van buikproblemen en op latere leeftijs nierproblemen omdat het zout en eiwit en fosfot gehalte veel en veel ste hoog is.

Ja maar er staan ook verhalen in dit topic (en ik zal mezelf daar maar bijvoegen) van katten die hoogbejaard zijn geworden op de goedkope voeders. Dat zegt dus helemaal niets, kun je niet als bewijs aanvoeren

Yinari schreef:
Bij de duurdere merken betaal je voor 2 dingen extra.

Een misverstand, premium viers zijn juist goedkoper dan de duurdere whiskas troep.
Minder bakvlulling, minder DA kostten en ze hebben er veel minder vannodig, daarnaast is het
een compleet voer en hoef je er niets naast te geven.
Jij gaat er al vanuit dat je een DA nodig hebt (en dat je die zeker niet nodig hebt wanneer je premium voert). Goedkope voeders zijn ook compleet en daar hoef je dus ook niets naast te geven. Minder bakvulling, oké, maar dat heft écht het prijsverschil van het voer niet op hoor. Heb je enig idee hoeveel het scheelt!
Yinari schreef:
De ene keer zit er dus veel kip in, de andere keer meer rund etc. De duurdere merken zullen altijd dezelfde verhoudingen

het percentage vlees is bij premium voeren ook hoger dan bij die supermarkt rotzooi wat grotendeels uit granen en bietenpulp bestaat.
Ja dat klopt, maar dat heb ik daarboven al vermeld (maar dat heb je niet gequote). Ben het wat dit betreft met je eens Knipoog

Ik wil Perfect en Whiskas en al die anderen heus niet aanprijzen, maar we moeten wel reeel blijven. Tuurlijk zijn premiumvoeders beter, maar goedkopere merken zijn niet per definitie slecht.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:08

Oprtalj schreef:
Citaat:
(tralala wormen e.d.… al bij stilgestaan?).

Ja daar heb ik inderdaad bij stilgestaan. Ik voer mijn katten vlees dat is geslacht voor menselijke consumptie. Krijgt een mens ook tralala wormen e.d. door het eten van zaken als filet americain, een niet geheel doorbakken biefstuk of een broodje tartaar? En dan kan het maagzuur van een kat nog heel wat meer verstouwen dan dat van de mens.

Bedoeld ze het niet omgekeerd? Dat wormen aan de ene kant ook noodzakelijk zijn voor de vertering van het vlees?
ok, volledig foute vergelijking, maar een koe kan haar eten toch ook niet verteren wanneer ze niet beschikt over de pensbacteriën?
Zijn wormen ook niet belangrijk voor de vertering? ok, als er te veel zitten en ze de boel beginnen te overwoekeren doordat het dier niet over voldoende afweer beschikt, dan loopt de boel in het honderd...
Maar het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mensen met spoelwormen minder last hebben van allergie, dus waarom zouden die dingen niet nog andere voordelen hebben?
Ze hebben toch ook een reden tot bestaan. De natuur houdt niets in leven als het iets zinloos is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:13

Nou nee, wormen zijn niet nodig voor de vertering van het vlees. Dat van die allergie, da's wel waar (volgens mij is dat inmiddels wetenschappelijk aangetoond) maar verder zijn ze niet van nut.
De pensbacterien bij een rund dienen ervoor om het (onverteerbare) gras om te zetten in stoffen die het rund wel kan verteren (fermenteren). Katten kunnen hun voedsel heel goed zelf verteren (en hebben dan ook maar 1 maag en geen 3 voormagen)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:37

corine1981 schreef:
Mee eens, erbij kan geen kwaad. Maar zomaar zonder voldoende kennis overschakelen op alleen vers (dus zelf maken, niet de voorverpakte dingen) vind ik persoonlijk wat link.

Zonder voldoende kennis brokjes voeren vind ik ook behoorlijk link hoor. Kijk eens naar alle blaasgruis patiënten... Of naar al die chemische anti oxydanten in die voeders.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:44

katiavl schreef:

Als je nu post brok wordt....... dan wordt je een veel leukere DA Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:54

Rosita schreef:
katiavl schreef:

Als je nu post brok wordt....... dan wordt je een veel leukere DA Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:10

Ik ben deze discussie een beetje aan het volgen.Ik heb twee kittens van 6 maanden die leven op kittenvoer van de c1000,wishkas kittenvoer en kattenmelk.
Ze hebben een aantal keren maaltijdzakjes gehad van wishkas.Mijn dierenarts zei dat mijn poes snel rood tandvlees kreeg en dat ze dus alleen maar brok mag hebben.
Wat ik opmaak uit sommige reacties is dat vlees,ook goed is voor de kat.Is het dan erg dat mijn poes dat niet mag hebben?
Ik ben erg bezig met wat nou goede voeding voor ze is.
Sorry dat ik een vraag tussendoor stel,hoop dat dat niet erg is.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:24

Als die van mij zin heeft in vers vlees vangt ze het maar lekker zelf.. muizen genoeg.. Anders wordt dat mormel van mij nog luier Knipoog

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:27

Ik voer onze poezen de grijze zak van de Lidl. Kost 1.99 voor 750 gr. Op de andere merken moeten ze steeds overgeven. Alle 10 doen ze het er prima op.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:28

Ashkerlon schreef:

Alsjeblieft, enkele websites.
Moet je zelf even kijken welke leverancier kattenvoeding bij jou in de buurt levert/aan huis bezorgt.

http://www.ahv-breda.nl
http://www.banditvoeding.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.degomeat.be
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.energique.nl
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm (niet compleet)
http://www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
http://www.lupoversvleesvoeding.tk/
http://www.prinspetfood.nl
http://www.rodi-petfood.nl
http://www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
http://www.diervoeding.com (Smuldier)
http://www.tolerant.nl/actueel/index.htm

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:30

Een poes hoeft geen vers vlees, in goede brokjes zit al alles wat ze nodig hebben en het is idd zo dat die beter zijn voor tanden en tandvlees. Kun je het niet combineren? Van mijn DA mag ik naast de brokjes ook wat vlees uit bik oid geven.
Ik geef mijn poes gewoon verschillende merken door elkaar (dwz afwisselend Knipoog ) zodat ze niet speciaal went aan een merk, da's wel zo makkelijk. Hetzelfde geldt voor brokjes, al koop ik wel altijd brokjes speciaal voor binnenpoezen. Inmiddels kun je die ook kopen bij Albert Heijn en zelfs de Lidl heeft nu speciaal kattenvoer! Onze Simmie krijgt overdag brokjes (ook niet op vaste tijden) en 's avond als wij warm eten wat 'vleesjes' uit een zakje (in gelei of saus) of blikje (Sheba of whiskas). Maar dan maar een klein beetje, meer voor het lekker.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:17

Chiqa schreef:
Wuis schreef:

Klopt hoor Whiskas is TROEP.
Ik heb er een kat aan verloren, kapotte nieren.
Ze heeft dr leven lang Whiskas gehad, ze is nog geen 6 geworden.
Ik heb nu katten die op RC zitten; veel beter en ze zijn al 14!

Béétje kort door de bocht, om na één kat die misschien gewoon pech gehad heeft te concluderen dat het aan het voer gelegen heeft. Bij de duurdere merken betaal je voor 2 dingen extra. Ten eerste idd het veel hogere percentage aan dierlijke eiwitten, ten tweede omdat ze kunnen garanderen dat er altijd hetzelfde in de brokjes zit. De goedkopere merken zullen de 'aanbiedingen van de week' wegkopen. De ene keer zit er dus veel kip in, de andere keer meer rund etc. De duurdere merken zullen altijd dezelfde verhoudingen van soort vlees aanhouden. Je weet dus beter wat je kat krijgt. En gevogelte is een stuk beter voor je kat dan rund- en schapenvlees...

Ik vond die opmerking idd ook een beetje kort door de bocht. Mijn kat eet al haar hele leven lang whiskas brokken en zachtvoer, en is inmiddels ook al ruim de 14 gepasseerd Lachen
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 10-05-07 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:21

Frouk schreef:
Mijn kat eet al haar hele leven lang whiskas broeken

Dát vind ìk nu dus zielig..... Knipoog
Die quotes; he haalt alles door elkaar Vork