hyppolyte schreef:Op zich ben ik voor het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, maar je moet nog wel realistisch blijven. Als je de ‘natuurlijke’ voeding aanhoudt, dan moet je rekening houden met het feit dat er in het wild geen regelmaat is wat het voeden betreft, bovendien verschillen de hoeveelheden ook sterk. Je moet qua voeding dan ook letten op wat ze ander binnen zouden krijgen, en dat houdt in dat het vlees dat je voert ook op natuurlijke wijze gehouden moet zijn (zonder hormonen, met natuurlijke voeding, zonder supplementen etc.), bovendien moet je dan alle andere voedingsstoffen die ze in het wild binnen krijgen ook op de natuurlijke wijze toedienen. En dan moet je rekening houden met het feit dat ze in de natuur ook bepaalde stoffen missen die ze goed zouden kunnen gebruiken en die de levensverwachting flink bedreigt.
Moet moet moet? Kom nou toch! Je bent toch, als je wilt kiezen voor een gezondere, natuurlijker voeding voor je kat dan dat brok is niet direct verplicht door te slaan naar het andere uiterste? Als ik gezonder wil gaan eten en besluit voortaan junkfood te laten staan dan ben ik toch ook niet verplicht om direct macrobiotisch te gaan eten? Ik vind jouw verhaal behoorlijk zwart-wit. Ik heb ervoor gekozen om mijn katten een voeding voor te schotelen die beter past bij hun spijsverteringssysteem dan brokjes. Dat wil nog niet zeggen dat ik, en met mij vele anderen die op een dergelijke manier voeren, bezig zijn de natuur na te bootsen. Je zal mij nergens horen beweren dat de natuur ideaal is en dat je tot in het uiterste de natuur zou moeten proberen na te bootsen. De natuur is harder dan ik een ideale situatie acht voor mijn geliefde huisdieren, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar direct de gehele biologische eigenschappen van die dieren onder tafel hoef te vegen door ze een volstrekt onnatuurlijke voeding te gaan geven.
Citaat:
Een gevolg van het aanhouden ven die natuurlijke voeding is dat je kat al relatief vroeg zijn tanden zou verliezen
Huh? Die snap ik niet. Leg eens uit wat dan het risico m.b.t. de tanden is wanneer je je kat rauw voert? En hoe zit dat risico dan bij het voeren van premiumbrokjes?
Citaat:
andere kwalen kan krijgen die in de natuur voorkomen en een aanzienlijk lagere levensverwachting hebben dan wat nu gebruikelijk is voor de huiskat. De maximale levensverwachting van een wilde kat ligt rond de 15 jaar, MAAR dat is in gevangenschap, in het wild is de levensverwachting lager, daar heb ik helaas nog niet zoveel over gevonden, maar dat het lager ligt is zeker.
Welke kwalen? En wat wil je hier nu precies mee zeggen? We hebben het hier toch over tamme katten en niet over wilde?
Citaat:
Onze huiskatten kunnen rauw vlees niet goed meer verwerken, het spijsverteringsstelsel is wel grotendeels hetzelfde gebleven, maar dat houdt niet in dat het stelsel van de huiskat dan ook automatisch geschikt is om rauw vlees te verwerken.
Sorry, maar dat is echt onzin. Ook de hedendaagse huiskat kan gewoon rauw vlees verteren. Sterker nog, de vertering van rauw vlees verloopt normaal gesproken heel wat effectiever dan de vertering van brokjes. Dat merk je vanzelf aan de inhoud van je kattenbak wanneer je overstapt van brok naar rauw.
Citaat:
(tralala wormen e.d.… al bij stilgestaan?).
Ja daar heb ik inderdaad bij stilgestaan. Ik voer mijn katten vlees dat is geslacht voor menselijke consumptie. Krijgt een mens ook tralala wormen e.d. door het eten van zaken als filet americain, een niet geheel doorbakken biefstuk of een broodje tartaar? En dan kan het maagzuur van een kat nog heel wat meer verstouwen dan dat van de mens.
Citaat:
Bovendien is het vlees wat je koopt, hoogstwaarschijnlijk alles behalve geschikt om aan je kat te voeren, laat staan rauw. Aangezien de dieren in onze bio-industrie niet op een normale manier grootgebracht worden, maar allemaal kunstmatige groeihormonen naar binnen gestouwd krijgen.
En de grondstoffen van die brokken dan? Zijn die allemaal van biologische herkomst dan? Of zijn ze uit de hemel komen vallen?
Citaat:
Wat nog een bijkomende factor is, is dat je zelf gaat lopen prutsen met voedsel, terwijl je daar geen enkele ervaring mee hebt, wat uiteindelijk een zeer risicovolle bezigheid is (voor de levensvreugde van je kat dan).
Voor wie geen enkele ervaring heeft zeg ik ook: 'Niet doen zonder je er eerst grondig in te verdiepen.' Maar er zijn ook genoeg mensen die dat al gedaan hebben en die prima in staat zijn om zelf een evenwichtige voeding voor hun kat samen te stellen. Er zijn ook wel degelijk dierenartsen die voorstander zijn van een dergelijke manier van voeren en die je daabij ondersteuning kunnen geven of die al de nodige informatie op dit vlak gepubliceerd hebben. En dan is er behalve het zelf samenstellen nog altijd een ander alternatief voor brokjes in de vorm van een complete versvleesvoeding.