Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Re: Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:18

Wuis schreef:
milou123 schreef:
Tsja, als asielkatten minder duur waren gebeurden dat ook meer denk ik!
Maar die kosten hier toch zo snel 100 euries ofzo, duur geintje Knipoog

Wát?! Een asielkat is spotgoedkoop! Wi hebben meer kosten aan de katten dan dat we er voor terugvragen, we draaien er gigantisch verlies op!

Een gratis katje, dáár ben je pas duur mee uit! Want die is niet gesteriliseerd, geent, gechipt, onwormd, enz. Een asielkat is kant en klaar.

Voor een sterilisatie alleen al betaal je zo'n 120 euro.

Dus ga alsjeblieft een ander wijsmaken dat een asielkat 'duur' is. Scheve mond

En wat betreft dat kostenloos steriiseren: Een huisdier is je eigen verantwoording, dus ik vind dat je ook voor de kosten moet opdraaien.

Ik denk dat jullie je daar maar al te goed van bewust zijn maar zoals ik zei reageren veel mensen hier 'waarom minstens 50 euro betalen als je er op een ander gratis één kan krijgen' Er wordt nogal snel gedacht 'zo een bedrag voor een kat' (dat ze daarna zelf die kosten hebben, hebben ze blijkbaar niet door..)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:19

Zolang katten steriliseren zo duur is en mensen katten langs de weg dumpen, houd je een kattenoverschot. Iemand die een kat in huis houdt is imo géén kattenliefhebber. Zal altijd een groot probleem blijven. Bij ons op de boerderij blijft het een komen en gaan van poezen en katers. Hoe wil je dat voorkomen dan?

Buiten gratis steriliseren is afschieten de enige optie imo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:20

crossmonster schreef:
probleem is juist dat mensen die wel hun castratie of sterelisatie doen, geen problemen opleveren natuurlijk

maar dus wel de mensen die het vertikken te doen.
misschien was ik te kort door de bocht, maar ik vind dat er wel wat meer aan gedaan mag worden
misschien een verbod op loslopende open katten dan ??
is niet haalbaar, maar zou wel een heleboel oplossen.
niet dat het controleerbaar is, maar het zal wel mensen afschrikken

jep, en een hele mooie buitenkaterie in de tuin Lachen zou wel een droom zijn

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:21

slimmerik schreef:
Iemand die een kat in huis houdt is imo géén kattenliefhebber.

Hoe bedoel je dit?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:21

Ik ben het er helemaal mee eens, maar dat gaat dan over alle pretnestjes. Bij katten, ratten, honden, muizen, konijnen en cavia's.
Ik ben gewoon principieel tegen het onnodig vermeerderen van dieren omdat het 'zo leuk' is.
Kan mij eigenlijk niet schelen hoe hoogstaand het ras van een kat ook is...door 3 kittens (of meer) te krijgen blijven er weer 3 katten zitten in het asiel. Ik heb hier veel contact met medewerkers van het asiel, de situatie is daar in bepaalde periodes van het jaar ronduit schrijnend te noemen. Niet omdat de zorg niet goed is, maar omdat er keuzes gemaakt moeten worden welke kat er wel of niet blijft leven.
Als je als kattenliefhebber dat voor jezelf kan goedkeuren, dan ben je niet goed bezig.
Ik heb thuis bijvoorbeeld ratten, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een nestje te nemen. Er zijn er al meer dan genoeg. Toch zie je het elke keer weer gebeuren dat er een pretnestje (of gepland nestje) te wereld komt.
Laten we eerst eens met zijn allen zorgen dat het dierenasiel leger wordt (als in een beest in huis opnemen) en dat de dierenopvangcentra ook hun beestjes kunnen plaatsen.
Van de 8 ratten die ik heb zijn er welgeteld 8 opvangers bij. Idem voor mijn 2 caafjes en mijn aanstaande hamster. Ik heb er echt niet minder plezier van.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:22

Maar denken jullie niet dat als er bijvoorbeeld een dag georganiseerd word bij de dierenarts waarop alle castraties en sterelisaties die dag gewoon een slag goedkoper zijn je veel meer mensen trekt.

Het gaat mij echt niet om het bedrag, een castratie hier kost maar 35 euro, sterelisatie 60 euro. Maar er zijn genoeg mensen die denken van, tja of 60 euro, of een nestje die ik toch gratis weg doe (of waar ze soms nog geld voor vragen ook! onder het mom van, ja anders denken we dat ze niet goed terecht komen) Ik denk echt dat als je met acties komt je veel meer mensen bereikt.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:22

slimmerik schreef:
Zolang katten steriliseren zo duur is en mensen katten langs de weg dumpen, houd je een kattenoverschot. Iemand die een kat in huis houdt is imo géén kattenliefhebber. Zal altijd een groot probleem blijven. Bij ons op de boerderij blijft het een komen en gaan van poezen en katers. Hoe wil je dat voorkomen dan?

Buiten gratis steriliseren is afschieten de enige optie imo.

Waarom zou ik geen kattenliefhebber zijn??!! Onze kat komt niet buiten nee, daar is ze ons te kostbaar voor. Elke
week zie ik wel weer een kat op de weg liggen. Moet er toch niet aan denken dat dat die van ons is. En omdat ze een raskat is willen we haar ook gewoon graag binnen houden. We proberen wel zoveel mogelijk voor haar te verzinnen.. ze kan nu in onze tuin (ookal is deze maar 3 bij 4) maar ze komt werkelijk niets te kort en word als een
koningin behandeld.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:24

IKbenEllen schreef:
slimmerik schreef:
Iemand die een kat in huis houdt is imo géén kattenliefhebber.

Hoe bedoel je dit?

De katten die hier buiten lopen gaan dood als je ze binnen zou houden. Bovendien zit een kat veel dichter bij zijn natuurlijke basis als b.v. een hond. Een kat heeft véél meer jachtinstinct als een hond. Ik ben trouwens ook van mening dat een hond niet de hele dag binnen hoort hoor.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:24

een van onze katten komt ook niet buiten omdat ik dan zeker weet dat ik hem kwijt ben. Het is een raskat die veel te aanhankelijk is naar mensen. Onze andere kat komt wel buiten, dat is een huis tuin en keuken kat en di voelt zich ongelukkig als die de hele dag binnen moet zitten.
Onze raskat komt wel buiten, maar dan aan een lijntje en dat vind die ook prima

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:25

ik ben voor buiten cateries met speeltjes in kunnen ze daar lekker hun jachtinstinct op kwijt Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:27

@ xLienepienx: Het feit dat je je kat als een koningin behandeld geeft mij koude rillingen.....B
Ik gun de kat nog liever een leven van 3 jaar gelukkig in de natuurlijke omgeving dan 10 jaar op een fluwelen kussentje.

Binnen houden omdat ze kostbaar zijn? Sorry hoor.... koop dan een kunststukje voor aan de muur.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 08-05-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:28

Je moet het niet letterlijk opvatten slimmerik.. IK bedoel, omdat ze niet buiten komt, dat ze het hierdoor echt niet slechter heeft.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:28

Slimmerik: Mijn katten zitten ook binnen (of in de tuin, aan het lijntje), al vanaf dat ze kitten zijn. Moet er niet aan denken dat ze inderdaad aangereden worden of anderen tot last zijn (mensen met vissen of vogels). En god weet wat die dan weer met ze doen.
In de stad is alles anders als op het platteland.
Vind niet dat je kunt zeggen dat ik geen kattenliefhebber ben.

Mijn katten zijn overigens geen raskatten, eentje van de 2 zou op zeker heel de buurt terroriseren als ik die losliet.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 08-05-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:29

katiavl schreef:
ik ben voor buiten cateries met speeltjes in kunnen ze daar lekker hun jachtinstinct op kwijt Lachen

Wat dan als je kat geen jachtinstinct heeft, zoals de mijne Haha!

Nee, mijn raskat blijft lekker binnen, ze vermaakt zich prima.

Maar dat is wel erg afdwalen van het onderwerp nu...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:29

@slimmerik, niet alle katten zijn hetzelfde!!
Er zitten genoeg eigenzinnige katten tussen die juist eisen om als een koning of koninginnetje behandeld te worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:30

Je mag in een dorp of stad best een kat bij huis houden hoor. Graag zelfs !! Want niemand zonder poezen zit te wachten op kattestront in zijn/haar tuin. Maar schaf ze aan als ze ook genoeg buitenruimte hebben.

MPH

Honey79 schreef:
katiavl schreef:

Wat dan als je kat geen jachtinstinct heeft, zoals de mijne Haha!

Nee, mijn raskat blijft lekker binnen, ze vermaakt zich prima.

Maar dat is wel erg afdwalen van het onderwerp nu...

haha, die van ons slaapt ook liever dan dat ie achter iets aan moet huppelen hoor Knipoog

LadyElmira

@slimmerik: Ik denk dat je bedoeld dat de buitenkatten na een buitenleven niet meer binnen kunnen leven? Want dan vind ik dat je gelijk hebt, als ze eenmaal buiten zijn geweest kun je ze niet meer binnenhouden. Als jij je kitten van begin af aan binnen houd is er niets aan de hand.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:31

Als een kat gewend is altijd binnen te zijn, of gewoonweg niet naar buiten wilt is er toch geen probleem.

ThisIsMe

Het is maar wat ze als hun natuurlijke omgeving beschouwen. Die van ons weten van kitten af aan niet beter dan dat ze binnenshuis wonen en zijn levendige, gezellige katten. Ze hebben elkaar en ze hebben hun speeltjes, en maken in ieder geval een gelukkige indruk.

MPH

ik ga er wel van uit dat iedereen die zn kat binnen houd, er wel regelmatig even buiten mee gaat 'wandelen'

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:32

Dat klopt LadyElmira, maar die van mij zijn idd van jongs af aan binnen, ze weten niet beter.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:33

Onze kater komt van een boerderij.
Hij is geholpen omdat hij overlast veroorzaakte (piste bij de buren tegen de voordeur Bloos )

Even de realiteit: zeker op het platteland bij boeren zitten veel halfwilde katten op stal, tegen het ongedierte. Dat zal altijd zo blijven.
Steriliseren doen boeren niet, wel nesten afmaken, als ze er op tijd bij kunnen.

Onze kater is een goede muizer, wel handig als je ponys in een woonwijk houdt Knipoog Komt van een boerderij die echt goed voor de dieren zorgt, ook voor de katten (onder meer dieren weggeven, nieuw bloed inbrengen tegen inteelt Knipoog )

Overigens, het idee dat je beter raskatten kunt fokken is echt belachelijk.
Al zolang ik leef hebben we katten, ook nestjes gefokt. Altijd kerngezonde dieren gehad, die ook allemaal een tehuis vonden.

Waarom zou ik 500 euro voor een kat uit moeten geven, een dier dat je niet eens los kunt laten lopen omdat het dan gejat wordt? Daar heb ik niets aan om de muizen van stal te houden.
Nog afgezien dat raskatten meestal meer gezondheidsproblemen hebben dan vuilnisbakkies.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:33

Met onze kat gaan we niet 'wandelen' Ze kan achter in de tuin, zoals ik al eerder zei, en dit is voldoende voor haar.. Als je gaat wandelen ziet ze de 'buitenkant' en zal ze veel eerder de neiging hebben om naar buiten te willen.. En dan moet je dr dus eigenlijk tegenhouden..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:34

Miekjuh schreef:
ik ga er wel van uit dat iedereen die zn kat binnen houd, er wel regelmatig even buiten mee gaat 'wandelen'

Ik ken dus mensen waarvan de kat nooit buiten komt. Men kan wel beweren dat hun (ras)kat niet graag jaagt en liever binnen zit, maar dat komt imo doordat ze niet anders gewend zijn .... maar toen ze kittens waren hadden ze maar wát graag anders gewild.