Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:31

Dierenmishandeling heb ik nooit gezegd hoor Tong uitsteken

Wel zie ik ze gewoon echt liever nog ander, maar ja al beter dan in de vroegere hokken van de antwerpse zoo. Alleen maar beton en een klein zwembadje

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:32

Ik ben daar nog nooit geweest, in Artis. Dierentuin Emmen is een stuk beter, toch? Ik kwam daar vaak als kind en ik kan me herinneren dat de dieren altijd leuk speelden en rolden enzo.

Tsja, uiteindelijk is het doel van die dierentuinen toch menselijk vermaak en komt 't er op neer dat de mens met fokprogramma's enzo alles wil controleren. De dierenrassen die wij door ons gejaag en milieuvervuiling bijna hebben laten uitsterven, willen we nu weer nieuw leven inblazen. Maar waarom eigenlijk? Waarom willen mensen alles controleren? Dat er nu geen dodo's meer zijn is toch ook niet zo'n ramp... Als er olifanten uitsterven is dat jammer, maar ik denk niet dat iemand anders er wakker van ligt dan mensen die olifanten willen zíen...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:33

Citaat:
Dierenmishandeling heb ik nooit gezegd hoor

En ik zeg absoluut van wel.
Niet alle dieren maar vooral bij de leeuwen, tijgers en panters.
Die zijn stuk voor stuk autistisch. (weet ff niet hoe je autistisch schrijft... Bloos )

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:35

Dat vind ik sowieso wel appart. De dierentuin in Emmen wil geen leeuwen omdat ze vinden dat daar te weinig ruimte voor is, maar in Artis hebben ze kennelijk die ruimte wel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:35

Autistisch is heel wat anders Verward Je zal wel op een dwangneurose doelen Lachen

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:39

@ TS: Je hebt eigelijk helemaal gelijk, vind ik.. Verdrietig Idd sneu.. Nagelbijten / Gniffelen

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:40

Vroeger waren dierentuinen er meer voor vermaak, tegenwoordig zijn ze meer bezig met fokprogramma's. Niet in elke dierentuin even goed als in de andere maar ze doen hun best. Kwestie van minder dieren nemen vind ik grof gezegd, tegenwoordig gaat dat steeds minder makkelijk, als een dierentuin jongen krijgt van bijv. olifant of whatever dan is dat goed nieuws en soms slecht, omdat er eigenlijk geen plek voor is, en niet iedere dierentuin kan zo'n jong (als hij wat ouders is) weer makkelijk kwijt aan een andere dierentuin of iets dergelijks. En ja sommige dieren worden wel eens ziek, jullie beesten niet? En zien jullie beesten er goed uit als ze ziek geweest zijn of ziek zijn? We hebben hier allemaal oordelen, vooroordelen etc. maar je moet ook realistisch blijven. Dierentuinen, dierenparken etc. doen ook vaak alleen hun best, en vaak voor het behoud van diersoorten.
Dit zijn geen excuses, maar je moet het aan 2 kanten bekijken. Natuurlijk ben ik het niet eens met te kleine verblijven voor dieren, elk dier zou de ruimte moeten hebben. Maar dat wil niet zeggen dat een dierentuin niet kan verbeteren en dat ze daar niet mee bezig zijn.
Ik vind gewoon dat er nogal snel geoordeeld word op wat het oog ziet, terwijl er verder niet eens verder gezocht wordt naar oorzaken en verdere toekomstplannen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:45

Arrabel schreef:
Hahahaha, zie jij wel dagelijks nijlpaarden in het wilt? Knipoog
Ik weet wel dat nijlpaarden in het wilt niet in stralend blauw water verkeren, het water waar ze in zitten is ook bruin/groenig, maar dat is absoluut niet om dat het water vies is maar door de zanderige boden in de nijl.
Daardoor lijkt het water vies, en daarbij hebben ze daar de ruimte, als ze daar poepen of plassen dan drijft dat gewoon weg.
Maar in dat hokje van het nijlpaard in Artis blijft dat beestje tussen zijn uitwerpselen zitten tot dat het hok weer verschoond word.
Het water in Artis is dus echt vies en in de Nijl lijkt het vies.

Ten eerste is het WilD, met een D dus.
En ja, ik heb genoeg nijlpaarden in het wild gezien. Ik heb een behoorlijk tijd in die regionen gewoond.
Knap trouwens dat je denkt dat nijlpaarden alleen maar in de Nijl leven en daarnaast is de Nijl ook ongelooflijk smerig. Daar drijft het afval gewoon in, en dat zie ik in de dierentuin echt niet. Overigens is veel water waar nijlpaarden al lang niet zo schoon meer als men denkt. Je wordt niet voor niets afgeraden om daarin te gaan zwemmen wegens alle nare ziektes die je kan oplopen.

Ik zeg nogmaals dat ik het echt niet met dierentuinen eens ben, maar jij bent fel tegen en komt met behoorlijk veel dingen aanzetten die gewoon nergens op slaan.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:58

Visconti schreef:
Dat vind ik sowieso wel appart. De dierentuin in Emmen wil geen leeuwen omdat ze vinden dat daar te weinig ruimte voor is, maar in Artis hebben ze kennelijk die ruimte wel?

Waar moet Artis de Leeuwen laten als ze ze niet meer willen? Op straat zetten? Misschien denkt Artis er wel hetzelfde over, alleen hebben zij de leeuwen al en Emmen dus niet? Zomaar een bedenksel.
Overigens vind ik Emmen wel een mooi dierenpark, natuurlijk niet zo als in het 'echie', maar ze zijn wel op de goede weg...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:00

volgens mij is het niet zo moeilijk om een paar leeuwen over te plaatsen naar een andere dierentuin hoor. De dierentuinen hebben meestal contact met veel andere dierentuinen in Europa en zelfs over de hele wereld, ivm fokprogramma's...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:03

Artis heeft alle leeuwinnen al op Birth Control omdat ze er niet meer willen vanwege het gebrek aan ruimte Lachen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:04

Maar dan moet die dierentuin net wel plaats hebben en de leeuw moet wel in de groep passen en wie zegt dat de verblijven daar wel okee zijn?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:07

We kunnen hier uiteraard kort of lang over discusiëren, maar uiteindelijk willen we denk ik (ga tenminste van dit standpunt uit) hetzelfde; een fijn leven voor die dieren.
Je kunt hier hoog of laag gaan springen, maar een dierentuin is gewoon alles behalve optimaal voor de dieren! Het is nou eenmaal zo dat ze niet meer kunnen overleven in het wild, dus moet de leefomgeving zo goed mogelijk nagemaakt worden..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:07

Citaat:
Ten eerste is het WilD, met een D dus.

Heb ik nu een onvoldoende? Nagelbijten / Gniffelen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:08

Lijkt erop Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:10

MAar waarom zorg je er dan niet voor dat ze wel in het wild kunnen overleven, inplaats van ze in kleine hokjes te plaatsen met een bordje voor.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:12

Omdat ik net zo min middelen/macht/kennis/geld heb als een ieder ander simpel figuur..
Tuurlijk zou ik het graag willen, maar hoe dan?

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:12

Hetja schreef:
Maar dan moet die dierentuin net wel plaats hebben en de leeuw moet wel in de groep passen en wie zegt dat de verblijven daar wel okee zijn?

Inderdaad, of misschien hebben de meeste dierentuinen al veel leeuwen lopen en ze nemen er niets bij vanwege ruimtegebrek, net als in Emmen!
Op die manier komt Artis ook op een doodlopende weg, dus alleen maar positief nieuws als de leeuwinnen al op birth control zitten.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:15

Visconti schreef:

Emmen heeft wel leeuwen gehad, die zijn indertijd ontsnapt in het centrum. Volgens mij is dat ook een van de redenen waarom ze geen leeuwen meer willen.

Verder vindt ik de dierentuin in Emmen heel mooi. Ga er ook graag heen. De beesten staan in mooie ruime en natuurlijke hokken.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:16

Wat een discussie, sorry hoor, maar Atis doet z'n best. Die Ijsbeer daar zal wel wat mee wezen, wij zijn ook wel eens ziek, dus dan is het misschien niet ondenkbaar dat die ijsbeer iets mankeerde. Ik ga heer verder geen pleidooi geven voor Artis, maar ik vind dat ze met de ruimte die ze hebben wel goed hun best doen om de meeste beesten een goed verblijf te bieden. Ik denk dat je beter een leeuw of oerangoetang in Artis kunt zijn, dan iemand in Afrika met honger en doodziek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:18

Das is nou één van de raarste vergelijkingen ooit Lachen

Maar goed ik stop met discussieren meer dan wat ik al gezegd heb is er niet te zeggen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:18

Artis doet zijn best om geld te verdienen....

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:22

Schiet me opeens iets te binnen wat ik nog even wil zeggen: Artis is bezig met verbouwen en ze hebben dan ook een prachtig groot nieuw restaurant gemaakt, daar kunnen mensen lekker eten voor veel geld wat weer geld in het laatje van Artis brengt.
Zo'n restaurant bouwen is duur, heel duur, en het neemt een bijhoorlijke ruimte in.
Waarom hebben ze daar niet een groot verblijf gemaakt voor bijv. de leeuwen?
O nee natuurlijk niet want dat brengt geen extra geld in het laatje!
Het oude restaurant, voor in Artis, ok sloop dat dan en maak daar een groter verblijf voor dieren die nu te klein zitten, maar nee hoor... dat blijft kunnen ze dat weer mooi verhuren voor feesten en partijen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:29

Tja, ik ben Emmen gewend. Ook daar is niet ieder verblijf perfect, maar wel stukken beter in vergelijking met Artis.

Wel leuk dat ik nu ineens veel meer weet over een nijlpaard.
Maar wat ik iedereen nog even mee wil geven...kan ook wel eens janken als het gaat om het verblijf van gewone paarden o.a. op manege e.d. (Andere discussie, ik weet het, maar vind het wel met elkaar te vergelijken.) Men bedoeld het niet zo slecht voor de dieren, maar uiteindelijk is het niet goed. (Dus hopelijk rijden jullie niet op een paard dat toch wel veel in een hokje van 3x3 staat of in een stand.) Het beste wat je kan doen is mensen bewust maken van het feit dat andere zoo's beter en mooier zijn en hun geld daar uit geven ipv bij een ouderwetse dierentuin.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:33

Arrabel schreef:
Schiet me opeens iets te binnen wat ik nog even wil zeggen: Artis is bezig met verbouwen en ze hebben dan ook een prachtig groot nieuw restaurant gemaakt, daar kunnen mensen lekker eten voor veel geld wat weer geld in het laatje van Artis brengt.
Zo'n restaurant bouwen is duur, heel duur, en het neemt een bijhoorlijke ruimte in.
Waarom hebben ze daar niet een groot verblijf gemaakt voor bijv. de leeuwen?
O nee natuurlijk niet want dat brengt geen extra geld in het laatje!
Het oude restaurant, voor in Artis, ok sloop dat dan en maak daar een groter verblijf voor dieren die nu te klein zitten, maar nee hoor... dat blijft kunnen ze dat weer mooi verhuren voor feesten en partijen.

Het oude restaurant wordt wel degelijk gesloopt, en daar komt een nieuwe ruimte voor de Panters. Het nieuwe restaurant is er om juist meer geld in te zamelen voor grotere en betere verblijven en voor voer en verzorging van de dieren.. Pff mensen denk toch eerst eens na voordat je wat zegt Rolleyes

en wat betreft de uitbreiding: http://www.artis.nl/masterplan/