Hond heeft kat doodgebeten, wegdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Re: Hond heeft kat doodgebeten, wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:14

euh bedoelde de hond .

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:56

Zo wat een reacties! Allemaal bedankt voor het meedenken, het zal een lastige keus worden. Ik denk dat de nieuwe hond het gedaan heeft, omdat hij weleens vaker achter de kat aanzat. Deze kat rende inderdaad ook weg en gaf ook weleens een lel. Die andere kat is oud en die gaat voor niets en niemand aan de kant en daarom heeft ie die waarschijnlijk ook (nog) niets gedaan. Wij dachten dat het alleen spelen was, zoals onze eerste hond in het begin ook wel deed. De honden en kat apart houden lijkt me niet echt een optie, het kan al gebeuren als je zelf even naar boven bent.
De kat had trouwens geen beten in zijn lichaam, hij zat alleen onder het slijm en miste een oogje. De honden daarentegen hadden wonden bij hun oren (daar kan het bloed ook wegkomen).. misschien dat ze om die kat gevochten hebben ofzo. Of misschien heeft onze eerste hond wel geprobeerd om de kat te beschermen (hij probeerde er wel vaker tussen te komen) Ze hebben mij verteld dat de hond in huis is opgegroeid.
Zou het wel zonde vinden als ie weg moet, dan heb je en geen hond en geen kat meer....

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:59

Dit is trouwens een foto van de hond Afbeelding

En dit zijn ze samen
Afbeelding

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:00

smit_ilse schreef:
Je hond zal dit waarschijnlijk nu blijven doen. Als ze eenmaal bloed geroken en geproefd hebben zal dit moeilijk zijn om het tegen te houden.

Dat klopt toch niet helemaal dan. Een paard die een kip doodtrapt omdat (vul zelf maar in) blijft dat toch ook niet doen? Want je weet toch ook niet wat er dan aan de hand is geweest?? Misschien was de kip vervelend, liep voor zijn voeten ging niet weg, paard was aan het maaien kip liep in de weg.. Je weet het niet!!

Zo weet je ook niet wat er hier gebeurd is.. In elk geval heel vervelend voor je. Zeker omdat je nu niet goed weet wat je ermee moet Lachen Onze vorige hond heeft het ook gedaan, maar dan uit jaloezie. Toen we een nieuwe kat kregen hebben we er altijd goed opgelet en hebben hem in zijn waarde gelaten. Hij heeft het nooit meer gedaan.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:47

Ilzas schreef:
Weg doen. Geen enkele twijfel over mogelijk. Dit dier is niet te vertrouwen. Standaard regel in bijtincidenten: in laten slapen. Ik snap uberhaupt niet dat hier nog discussie over gevoerd word.
Maakt niet eens uit wat voor ras (Herders, Golden Retriever, Engelse Bulldog) het is, onbetrouwbaar is onbetrouwbaar!

Dat is wel heel erg kort door de bocht en geldt trouwens alleen bij bijtincidenten met mensen.
Als je kat een vogel grijpt, maak je hem toch ook niet af???
Het is het jachtinstinct dat bij elke hond in meer of mindere mate aanwezig is en maakt een hond absoluut nog niet onbetrouwbaar.
Wij willen graag dat jachtinstinct aan banden leggen en zien graag dat hond en kat samen vredig in één huis leven. En als dat dan niet lukt moet de hond maar het loodje leggen?? Erg kortzichtig hoor.

Buiten dat, een hond heeft in een nieuwe omgeving/huis altijd een gewenningsperiode van circa 4 maanden. Dan komt ie pas weer tot rust en komt het werkelijke karakter van de hond naar boven. Het is dus zowiezo niet handig om een hond na zo'n kort tijd samen te laten met katten. En al helemaal niet als je de achtergrond van het dier niet kent en niet zeker weet of hij met katten is opgegroeid.

Ik zou het voor de hond in kwestie wel heel vervelend vinden als hij weer naar een ander huis zou moeten en er met hem geleurd zou worden. Probeer er het beste van te maken.
Hou hond en kat altijd gescheiden als er niemand thuis is en laat ze alleen samen onder toezicht.
De hond mag ook nooit achter de kat aanjagen, dat is voor een hond geen spelletje maar jagen!
Wel heel erg sneu voor je overleden kat trouwens....

Ik heb sinds een half jaar een hond uit het asiel die dus ook echt niet met katten overweg kan en hou de boel hier gewoon gescheiden en gebruik soms ook een bench.

Wel een leuke hond trouwens!
Succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:53

liesje1986 schreef:
Zo wat een reacties! Allemaal bedankt voor het meedenken, het zal een lastige keus worden. Ik denk dat de nieuwe hond het gedaan heeft, omdat hij weleens vaker achter de kat aanzat. Deze kat rende inderdaad ook weg en gaf ook weleens een lel. Die andere kat is oud en die gaat voor niets en niemand aan de kant en daarom heeft ie die waarschijnlijk ook (nog) niets gedaan. Wij dachten dat het alleen spelen was, zoals onze eerste hond in het begin ook wel deed. De honden en kat apart houden lijkt me niet echt een optie, het kan al gebeuren als je zelf even naar boven bent.
De kat had trouwens geen beten in zijn lichaam, hij zat alleen onder het slijm en miste een oogje. De honden daarentegen hadden wonden bij hun oren (daar kan het bloed ook wegkomen).. misschien dat ze om die kat gevochten hebben ofzo. Of misschien heeft onze eerste hond wel geprobeerd om de kat te beschermen (hij probeerde er wel vaker tussen te komen) Ze hebben mij verteld dat de hond in huis is opgegroeid.
Zou het wel zonde vinden als ie weg moet, dan heb je en geen hond en geen kat meer....

He getsie wat een nare situatie heb je zo Ach gut Maar zou het misschien niet kunnen dat de honden hebben geknokt en dat de kat ertussen is gekomen? OMdat die dus geen bijtwonden had? Of dat de kat de honden iets had gedaan uit het niets? Dit is iig een hele nare situatie, ik zou me zelf ook geen raad weten. Maar ik denk wel, dat wat je ook doet, dat je er goed over na moet denken Lachen Ik denk in dit geval dat misschien de hond weg doen ook het vriendelijkst is voor de hond. Anders wordt die ook raar aangekeken, en zitten jullie met een onzeker gevoel. Tenminste, dat zou ik me voor kunnen stellen. Iig heel erg veel sterkte en succes ermee Lachen
Groetjes, mij

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:53

Ik denk dat er 1 hond achter de kat aan is gegaan en dat daaruit ganging up is ontstaan, dit omdat je honden dus allebei bloed aan hun lichaam hadden. Dat kan. Ik heb zelf een Dobermann die gefixeerd is op katten en dus eens achter mijn kat aan is gegaan. Helaas kreeg ze hem te pakken en mijn bouvier deed meteen mee (terwijl normaal gesproken in huis diezelfde kat en diezelfde bouvier tegen elkaar aan liggen te slapen). De twee honden hadden de kat allebei aan een kant vast en probeerden hem uit elkaar te rukken.
Ze gingen hier zo in op, dat ze zich niets van mijn (hysterische) geschreeuw aantrokken. Pas toen Jan (mijn man) er aan kwam, lieten ze onmiddellijk los. Daar hebben ze wat meer ontzag voor.
Met de kat is het gelukkig goed afgelopen. Zijn borstbeen was gebroken en hij was in shock, maar nu is hij weer helemaal gezond en ligt weer tegen diezelfde 'gevaarlijke' bouvier aan te slapen.

Ik doe mijn honden hier dus niet om weg. Op het moment zelf was ik natuurlijk woest, maar feit is dat de honden niet gevaarlijk of agressief zijn. Het is jachtinstinct en dat kunnen ze gewoon niet tegenhouden. Het is nu niet zo dat mijn bouvier de hele dag kwijlend naar de katten ligt te kijken, hij is zelfs vriendjes met ze. Totdat ze voor hem wegrennen, dan gaat hij er achteraan. En dat is normaal gedrag voor een hond. Niet wenselijk voor ons, maar wel normaal.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:43

Diablo schreef:
Ik denk dat er 1 hond achter de kat aan is gegaan en dat daaruit ganging up is ontstaan, dit omdat je honden dus allebei bloed aan hun lichaam hadden. Dat kan. Ik heb zelf een Dobermann die gefixeerd is op katten en dus eens achter mijn kat aan is gegaan. Helaas kreeg ze hem te pakken en mijn bouvier deed meteen mee (terwijl normaal gesproken in huis diezelfde kat en diezelfde bouvier tegen elkaar aan liggen te slapen). De twee honden hadden de kat allebei aan een kant vast en probeerden hem uit elkaar te rukken.
Ze gingen hier zo in op, dat ze zich niets van mijn (hysterische) geschreeuw aantrokken. Pas toen Jan (mijn man) er aan kwam, lieten ze onmiddellijk los. Daar hebben ze wat meer ontzag voor.
Met de kat is het gelukkig goed afgelopen. Zijn borstbeen was gebroken en hij was in shock, maar nu is hij weer helemaal gezond en ligt weer tegen diezelfde 'gevaarlijke' bouvier aan te slapen.

Dat ganging up komt ook voor bij honden onderling idd.. maar bij mensen ook.. in groepen altijd stoerder en agressiever dan alleen... en daarom houd ik ook niet van grote groepen van de uitlaatdienst ,dat wordt een vast clubje en als er 1 hond aankomt die niet fijn ligt bij een aantal? gaat de hele groep erop af....

Citaat:
Ik doe mijn honden hier dus niet om weg. Op het moment zelf was ik natuurlijk woest, maar feit is dat de honden niet gevaarlijk of agressief zijn. Het is jachtinstinct en dat kunnen ze gewoon niet tegenhouden. Het is nu niet zo dat mijn bouvier de hele dag kwijlend naar de katten ligt te kijken, hij is zelfs vriendjes met ze. Totdat ze voor hem wegrennen, dan gaat hij er achteraan. En dat is normaal gedrag voor een hond. Niet wenselijk voor ons, maar wel normaal.

Ik heb hetzelfde gehad, mijn teef greep mijn blauwe rus, mijn reu deed niet mee gelukkig en het is goed afgelopen, op dat moment was ik boos op haar maar het is natuurlijk gedrag idd net als een kat die jaagt, heeft een hond ook jachtinstict en dat kunnen we redelijk in banen lijden maar nooit helemaal weg krijgen...
Ik schreef dat ook in een ander topic hier ergens, een kennis van mij heeft een kruising lab (of iets) en die greep een Ree, hij zag het, en ZOEF..... het is vreselijk maar je kan het de hond niet kwalijk nemen, hooguit jezelf dat je de hond de kans heb gegeven maar het gaat zo snel... het gebeurd je niet snel nog een keer maar het kan zeker zo maar gebeuren, het betekend echter niet dat je een monster in huis hebt en dat die nu mensen gaat aanvallen, het heeft vermoedelijk wel zijn jachtinstinct wakker geschud en hij heeft een "overwinning" behaald dus dat zou zeker een reden zijn de honden en katten te scheiden, het is onzin te roepen dat wanneer een hond bloed proeft hij daardoor gevaarlijk wordt, mijn honden eten vers, dus echt vers vlees met bot enz zo bij de slager vandaan en wees gerust, ze worden er niet agressief van, hooguit willen ze meer eten omdat het zo lekker is Clown

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:11

Maar als ik de reacties zo lees, krijg ik het gevoel dat hij die andere kat niet snel iets zal doen, omdat die niet wegrent (die gaat gewoon voor hem liggen). Of wil ik dat nou zo graag denken.... Ik ben trouwens ook niet bang dat ie mensen iets zal doen. Hij is er in ieder geval nog wel, en we houden voor nu de kat apart als we zelf weg zijn. Ik las ook ergens dat een hond 4 maand gewenningstijd heeft, moet je dan al die tijd het beestje apart houden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:22

Ik zou ze, zeker als je weg bent, apart houden. Dat doe ik altijd. Ik weet dat ze kunnen gaan jagen op katten, dus ik zoek het gevaar niet op. Als ik er bij ben, let ik goed op en dat gaat goed.
Als jouw hond verder niet heel erg reageert op de andere kat, denk ik niet dat hij zomaar achter hem aan zal gaan. Dat is hier ook zo. De honden liggen echt niet de hele dag op de katten te loeren. Maar als ze gaan rennen, en ze krijgen de kans, gaan ze er achteraan.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:48

Scheiden als je er niet bent, voor het zelfde geld schrikt de kat, rent weg en dan heb je een probleem! je hebt te maken met jagers.. of je moet zorgen dat je een haakje op de deur zet (naar de gang of boven) zodat alleen de kat er door kan maar de hond niet..

Zo deed ik dat altijd, ik had een deur naar de hal/trap en daar had ik een haakje op gedaan, zodat de katten ten alle tijden weg konden komen zonder dat de honden daar ook naar toe konden Knipoog

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:54

nee niet doen mijn hond doet dat ook maar dat gaat van zelf over niet weg doen straks krijg je er spijt van

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:55

liesje1986 schreef:
Dit is trouwens een foto van de hond Afbeelding

En dit zijn ze samen
Afbeelding

ahh wat zijn het poepies

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:27

Hoe lang heb je de hond al?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:29

Mijn tante heeft ook een hond en (jonge) katten. Die hond had ook een jong katje doodgebeten, maar hij heeft het daarna niet meer gedaan.
Misschien moet je het gedrag van de hond tegen de kat nog even aankijken.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:45

helaas heb ik ook zon hond .

Een jack russel Ik heb een keer een nest jonge katjes gehad en deze zaten op de zolder . onze hond is langs mijn vriend heen naar boven geglipt en heeft er een doodgebeten .

Hond had nooit enige aanleiding gegeven om hem te wantrouwen maar was toch gebeurd .

Jaren later hadden we 2 cavias mannetje en een vrouwtje deze kregen samen 3 kleintjes .
Ze zaten buiten n een levensgrote ren en ik zag dat jiggy iets te veel interesse had dus besloot op de zolder een mega groot hok in elkaar te timmeren en heb ze lekker daar neer gezet .
Helaas heb ik niet zon handige vriend Boos! en heeft ie waarschijnlijk de hond weer naar boven laten gaan want savonds toen ik thuiskwam wilde ik ze eten gaan geven ( en ik wist zeker dat ik de zolderdeur afgesloten had ) kom ik aan in een mega slagveld Huilen dit was echt te erg voor woorden .
de vader en moeder waren zwaar toegetakeld en er lagen overal stukken en de kleintjes waren er niet meer .
Ik heb ter plekke staan overgeven en staan schreeuwen .
Dus mijn vriend komt naar boven en zag het ook .
We hadden de dader zo achterhaald de rode mond verade hem .
Ik heb hem echt een week niet aan kunnen kijken en werd echt misselijk elke keer als ik eraan dacht wat ie gedaan had .

Toch had ik besloten hem te houden .
Na overleg met de dierenarts en deze zei ook eenmaal bloed geproefd blijft ie het doen .

Ik werk zelf voor de dierenambulance en vang soms voor een nacht of langer dieren op maar jiggy verlies ik niet meer uit mijn oog .

Op het moment heb ik al 4 weken 2 jonge eendjes de moeder was aangereden en ik heb ze opgevangen .
Dit gaat prima hond heeft wel teveel interesse maar alles word hermetisch afgesloten .

Het is veel aanpassen .
Maar wegdoen vond ik geen optie jiggy is vanaf het begin een aparte geweest en heeft echt een gebruiksaanwijzing en een tik zoals de dierenarts zegt .
Dus wat gebeurd er bij iemand anders .
Als ik maar goed oplet gebeurd er niks maar het kost mij veel enegie en heb een vrijwilllig baantje erbij thuis .

ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar wilde het toch even vertellen dat je echt goed op moet blijven letten .

succes met je hond . hij ziet eruit als een schatje .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:51

ken je zijn geschiedenis (heb niet het hele topic doorgelezen Bloos )
maar ik zou voorzichtig en erg oplettend met hem zijn...

dat van dat bloed proeven is toch een punt...alleen dan gaat het niet om het bloed, maar puur om (bijt)gedrag! de ene hond bijt gewoon sneller dan de ander, dat is gewoon zo Ach gut de hond die we nu hebben heeft nog nooit gebeten! de hond die we ervoor hadden is daarom naar de DA gegaan voor een olifanten injectie om em in te laten slapen... en tsjah zijn eerste slachtoffer was ook een kat... dat hij ook mensen begon te bijten konden wij niks aan veranderen!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 16:55

Bedankt voor het reageren allemaal, ik wist niet dat het zo vaak voorkwam.. De honden die wij gehad hebben hadden dat nog nooit gedaan, dus ik denk dat wij wat te naief waren. De man waarvan we de hond gekocht hadden had alleen maar positieve verhalen over het dier, maar je weet toch nooit wat precies waar is.
@marleen_usar: we hebben de hond nu 2 weken. Als het dus echt het beste zou zijn om hem weg te doen, dan zou het snel moeten voordat we meer aan hem gehecht raken. Het is gewoon zo schat, ik kan me nog steeds niet indenken dat ie het 'expres' gedaan heeft...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:57

Je weet natuurlijk niet wat er ECHT in het verleden is gebeurd.Hoeveel beesten worden er onder het mom van lief niet verkocht?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:00

marleen_usar schreef:
Je weet natuurlijk niet wat er ECHT in het verleden is gebeurd.Hoeveel beesten worden er onder het mom van lief niet verkocht?

veel te veel Ach gut

en weet je wat het is... als jij je hond niet kan vertrouwen bij je kat die in dat huis hoort kan je em dan wel vertrouwens bij andere dieren of bijvoorbeeld kinderen?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:00

Ilzas schreef:
Weg doen. Geen enkele twijfel over mogelijk. Dit dier is niet te vertrouwen. Standaard regel in bijtincidenten: in laten slapen. Ik snap uberhaupt niet dat hier nog discussie over gevoerd word.
Maakt niet eens uit wat voor ras (Herders, Golden Retriever, Engelse Bulldog) het is, onbetrouwbaar is onbetrouwbaar!

pardon? nou dat is dus echt niet waar. kijk als de honden aan mensen gaan komen dan ben ik het er mee eens maar niet om een kat.
je moet weten wat je in huis haalt. en het is prima te combineren alleen gaat er tijd in zitten. geef ze elk een aparte ruimte.
ik denk niet eens dat er een dierenarts is die je hond in laat slapen omdat ie een kat heeft gepakt...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:08

ietepiet schreef:
ik denk niet eens dat er een dierenarts is die je hond in laat slapen omdat ie een kat heeft gepakt...

er worden honden wel om een slechtere reden ingeslapen hoor...
onze DA komt regelmatig met vage en rare verhalen waarvan de hond dood moest blablabla en dan verwijst hij ze door naar het asiel als het een gewoon lief beest is...

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:16

wat voor redenen dan? dan ben ik wel benieuwd eigenlijk....

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:22

Van de mening : Eens bloed geproeft blijven ze doden klopt dus echt niets

Wij hadden vroeger ook een hondje (inmiddels overleden op 14 jarige leeftijd) die heeft ook een kat doodgebeten, hij heeft dit gedrag nooit meer vertoond om nog is een kat of andere dier te doden, hij was nog steeds lief en deed niets

Dit geld ook voor onze andere hond die een kip dood had gebeten omdat die kip met zijn voorpoten zat te krabben, deze hond heeft ook nooit meer gebeten of iets anders gedaan om bloed te zoeken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:31

Rianneke schreef:
en weet je wat het is... als jij je hond niet kan vertrouwen bij je kat die in dat huis hoort kan je em dan wel vertrouwens bij andere dieren of bijvoorbeeld kinderen?

Wat een onzin zeg. Dit is gewoon jachtinstinct geweest. Een hollende kat betekent: hup, erachteraan! Dat heeft helemaal niets te maken met het bijten van kinderen.

Mijn ene hond is een echte kattenjager, maar mijn drie dochters heeft ze nog nooit verkeerd aangekeken.