Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Re: Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:35

Ik had ook de hele tijd het idee dat oma aan het trappen was en mamma probeerde bij haar kalf te komen wat niet lukte......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:41

slimmerik schreef:
Een van de oppassers die er bij is geweest vertelde net op de radio dat oma over het bewegende levende kalf ging staan en het vervolgens enkele dodelijk trappen gaf. Huilen

Arme slimmerik die mee aan het volgen was Ach gut Ach gut

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:43

ik vind het heel dom dat ze 2 olifanten bij elkaar laten staan als er een hogdrachtig is!

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:01

tja ik snap niet dat er niet ingegrepen werd, deuren op zodat de olifanten naar buiten konden.

Maar een beetje staan filmen en toekijken dat vind ik ook triest voor woorden

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:20

maidyoga schreef:
tja ik snap niet dat er niet ingegrepen werd, deuren op zodat de olifanten naar buiten konden.

Maar een beetje staan filmen en toekijken dat vind ik ook triest voor woorden

Tja ik neem aan dat de mensen die daar werken wel weten wat ze doen. Waarschijnlijk is het heel normaal dat de oma bij is, in het wild ook. En dit was waarschijnlijk ook in het wild gebeurt. Het is erg triest dat het gebeurt is, maar ik denk dat de mensen daar alles om een reden deden, en ingrijpen was waarschijnlijk onnatuurlijk geweest voor de dieren. Not to mention, erg gevaarlijk...

Ik neem aan dat er overal aan is gedacht, maar wij werken er niet, en kunnen ook moeilijk zeggen wat ze anders hadden moeten doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:33

Ik heb vannacht direct (boos)per mail gereageerd naar de dierentuin toe. Kreeg net een hele nette (standaard)mail terug:

Citaat:
Geachte heer / mevrouw,

Bedankt voor uw emailbericht waarin u informeert naar de geboorte van het olifantenkalf.

Gisteravond rond 11 uur werd het lang verwachtte olifantje geboren. Helaas heeft het olifantje maar kort geleefd. Een olifantengeboorte is vaak pijnlijk voor de moeder en hierdoor kan bij haar agressie ontstaan. In deze agressie kan de moeder het kalf doden. Dit is ook gebeurd in ons park. Ook Khine WarWar, de moeder van Indra, was aanwezig om te ondersteunen bij de geboorte. Dit is de meest natuurlijke gang van zaken. Maar ook haar zorg sloeg om in agressie. Met helaas fatale afloop.

Vanwege de vervelende beelden die direct na de bevalling te zien waren op de webcams, hebben wij besloten de live uitzending op dat moment te stoppen.

Indra en WarWar maken het gelukkig goed. Zij zijn op dit moment in het buitenverblijf.

Op onze website http://www.dierenparkamersfoort.nl vindt u meer informatie.

Wij danken u voor uw belangstelling en steun.

Met vriendelijke groet,

DierenPark Amersfoort

Heb toch echt de oppasser op de radio horen zeggen dat oma het gedaan heeft Verward

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:23

wat erg zeg arm kleintje.
maar kan het niet zo wezen dat het jong niet goed was (ziek ofzo?)
want bij katten zie je dat ook wel dat als de kitten niet goed is dat de moeder hem dan opeet vlak na de geboorte.
heb geen verstand van olifanten hoor maar dit kwam bij mij op Tong uitsteken

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:26

huh nee nog nooit van gehoord dat een poes een levend kitten op eet omdat ie niet goed is

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:28

Arm beestje. Wat een verschrikkelijke pijnlijke dood moet dat zijn. Maar de natuur is de natuur. Daar kan je niks tegen inbrengen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:31

maidyoga schreef:
huh nee nog nooit van gehoord dat een poes een levend kitten op eet omdat ie niet goed is

Ik heb het nooit gehoord bij katten nee, maar wel vissen en insecten. Tja en bij de grotere diersoorten wordt een ziek baby gewoon achtergelaten en niet meer voor gezorgd, gaat dus alsnog dood.

Ik haal uit het brief van de Dierenpark dat de oma ook mee heeft geholpen. Waarschijnlijk waren ze allebei bezig, de een misschien meer als de ander. Om daarover te gaan speculeren.. Slapen

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:40

nieuw stukje op de site

Citaat:
Olifantenbaby gedood na geboorte

Gisterenavond, 3 april, rond 11 uur werd het lang verwachte olifantje geboren. Helaas heeft het olifantje maar kort geleefd. Een olifantengeboorte is vaak pijnlijk voor de moeder en hierdoor kan bij haar de zorg omslaan in agressie. In deze agressie kan de moeder het kalf doden. Dit is ook gebeurd in ons park. Ook de moeder van Indra, Khine War War, was aanwezig om te ondersteunen bij de geboorte. Dit is de meest natuurlijke gang van zaken. Maar ook haar zorg sloeg om in agressie. Met helaas fatale afloop.

Vanwege de vervelende beelden die direct na de bevalling te zien waren op de webcams, hebben wij besloten de live uitzending op dat moment te stoppen. Op 4 april is ook de olifanten webpagina, die speciaal voor de geboorte was gemaakt, uit de lucht gehaald.

Hoewel we er in ons achterhoofd steeds rekening mee hebben gehouden dat het mis zou kunnen gaan, hebben we tot het laatste moment gehoopt op een goede afloop. Het is altijd spannend wanneer een olifant, of ander wild dier, voor het eerst moeder wordt. Je kunt namelijk nooit voorspellen hoe de moeder reageert. We hebben de keuze gemaakt om de geboorte te laten verlopen zoals we dat nu hebben gedaan, omdat de ervaring en kennis ons leert dat dit de beste manier is. Ondanks dat het bekend is dat olifantengeboortes niet altijd goed aflopen, is de klap toch hard aangekomen.

Naast de enorme teleurstelling die er momenteel heerst bij alle medewerkers, zijn we wel blij dat we nu weten dat Indra een bevalling goed kan doorstaan. Ze kan een gezond jong ter wereld brengen. Ook is er geen twijfel meer over de bijdrage van olifantenbul Sammy. We vertrouwen erop hij Indra in de nabije toekomst opnieuw zwanger zal maken

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:40

Ach gossie,arme kleine.
Ik volgde die cam ook Verdrietig
Gisteravond had ik hem niet aan.Ik ben eigenlijk blij dat ik het niet gezien heb

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:49

katiavl schreef:
Arme slimmerik die mee aan het volgen was Ach gut Ach gut

Ja, dat was geen pretje. Toch op de een of andere manier zit je gekluisterd aan het beeld. Even dacht ik nog dat ze een speelgoed olifant erin gegooid hadden Huilen . Toen ik zag dat het allemaal écht was heb ik zitten gillen achter mijn lap: Néé...néé....néé !! Mijn man wilde toen dat ik mijn lap dichtklapte. Maar toen werd het beeld al zwart gelukkig.

Net als Tavanta had ik ook duidelijk het idee dat Indra probeerde bij het jong te komen maar dat oma het jong alle kanten opschopte Huilen Door de kleine ruimte kon Indra haar moeder niet op genoeg afstand houden.
Afgrijselijk was het....

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:54

arm diertje Verdrietig
Waarom konden die verzorgers die moeder en oma niet verdovinspuit geven? zodat dat kalfje kon weg gehaald worden ofzo?

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:56

de kans is groot dat je kleine bij de geboorte al niet goed was... de pouderen merken dan en maken dat beest dan dood...gaat in t wild wel zo

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:00

Verward Ben blij dat ik dit niet gevolgd heb,... Ach gut jeetje jammer zeg,.. zo´n dracht duurt al zo lang,...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:34

Het werd net op RTL 4 nog eens allemaal uitgelegd. De oude olifant heeft het kalf vermoord. Het kalf is pas na enige minuten gestorven Bloos Dus niet Indra maar haar moeder was agressief. Huilen

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:36

ik hoorde het ook al ja,
Ik dacht eerst; misschien was er iets fout met het beestje ..
maar erg he!!
Zou ze Jaloers zijn geweest ofzo?
Ik ben blij dat het niet gezien heb!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:37

Indra zelf ook, maar door de bezorgdheid werd WarWar agressief en beschermend tegenover Indra.

Daarnaast; waarom zou je in godsnaam een olifant vastzetten bij de bevalling? Ze bevallen niet altijd staand, dat is hetzelfde als dat je een paard vastzet voor de bevalling.. ook vrij onprettig voor het dier

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:38

Ook met een ketting aan een voorpoot kunnen ze gaan liggen. Schijnt zelfs in heel veel dierentuinen te gebeuren.

En Brittkitt Indra heb ik alleen maar pogingen zien doen om bij het kalf te komen. Alle foto's die ik gemaakt heb zie je WarWar tussen kalf en Indra staan.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 04-04-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:39

slimmerik schreef:
Ook met een ketting aan een voorpoot kunnen ze gaan liggen. Schijnt zelfs in heel veel dierentuinen te gebeuren.

Ja Zoo van antwerpen onderandere Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:40

Kunnen ze alsnog baby doodschoppen dus vind ik maar aparte oplossing

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:41

BrittKitt schreef:
Kunnen ze alsnog baby doodschoppen dus vind ik maar aparte oplossing

Maar het is nog nooit gebeurd in een dierentuin.....(dat ze het jong vermoord hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:55

jakkes, heel sneu.. arm diertje

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:55

Toen in Blijdorp schopten ze het jong ook rond toen het er net uit was. Ze stonden daar met meerdere olifanten bij elkaar, maar ook in een véél grotere ruimte. De oppassers hebben dan de volwassen olifanten afgeleid met fruit dat ze aan de andere kant van het verblijf gooiden.

Bij het jong hebben ze toen allemaal stro gegooid zodat hij zo snel mogelijk kon gaan staan, want de vloer was nogal glad. Zodra het helemaal goed en wel stond was er niets meer aan de hand en vonden alle olifanten het prima.

Ik vond dat toen ook allemaal een eng zicht, maar ik vond wel dat de oppassers het daar goed oplosten.