Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:17

Ik moet wel eerlijk zeggen dat een vorder ook wel erg makkelijk leert. Die van mij was echt na 2 dagen prima zindelijk. Tijdens de 3e cursus liep ze heel erg voor op haar leeftijd, dus zijn we naar een andere groep gegaan. Natuurlijk leren ze ook de verkeerde dingen dan sneller aan. Een border collie in verkeerde handen, kan best een onmogelijke hond worden. Maar goed, dat is bij elke hond zo. Ik wil alleen aangeven dat ze naast de goeie dingen ook de slechte dingen leren.

Met nuiten lopen heeft mijn hond niks om, ze heeft nooit een band om. En ze vindt mij altijd, daar heb ik me nog nooit druk om gemaakt en als ze bij me moet blijven,, doet ze dat natuurlijk.

Het kleine hondjeleert duidelijk toch anders en is gewoon heel anders. Ze is lief en braaf, maar het is heel anders dan een border. En samen zijn ze stapelgek.

Ik denk dus wel dat je een beetje in verhouding moet kijken. En meteen vanaf pup de juiste dingen moet aanleren op de huiste manier. Dan kan elke hond een fijne hond zijn. Maar ik kan me voorstellen dat mensen een bepaald ras nemen, omdat ze die leuk vinden en als het dan niet gaat, pas aan de bel trekken. Bij een grote en sterke hond moet je dan dubbel zo consequent gaan zijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:01

Tries_en_Faf schreef:
Skitter schreef:
[
Mijn hond luisterd hoor! Ja Zeer goed zelfs. Maar ik hou van reactie. Als ik iets van hem vraag wil ik een reactie. Ik vraag misschien 2-3 keer and zorg ik ervoor dat het gebeurd. Zit. Zit. Zit! En dan druk ik zijn kont naar benenden. (overigens werk ik meer met handsignalen dan stem.) Vanaf het begin was ik erg duidelijk voor mijn hond, en dat is nu te zien. In huis is hij super, echt super. Buitenhuis moet hij zich nog leren inhouden, hij vindt alles zo spannend en leuk, soms is hij dus een beetje gek/blij. Mijn hond gaat trouwens elke week meet in het OV waar hij zich keurig gedraagt. Kun je ook niet van elke hond zeggen... Bloos

Maar goed, wij gaan op cursus, dus ik weet dat het goed gaat komen.

zit. zit. zit. ...??

Das toch niet een heel snelle reactie of wel?? 1 x zit, en dat moet hem gewoon zijn. niks kont naar beneden drukken... Scheve mond

ik wil je niet aanvallen ofzo, maar drie keer zit en dan nog moeten drukken op zijn kont, en dan zeggen dat je heel duidelijk bent voor je hond, en houdt van reactie... dat gaat bij mij niet heel erg samen. Maar goed dat je op cursus gaat! OK dan!

Hmm, ik heb een beetje een verkeerd beeld geschetst zie ik.
Nogmaals voor de duidelijkheid mijn hond is wel degelijk opgevoed en luisterd erg goed. Ik hoef inderdaad maar een, hooguit 2 keer te vragen. Alles zit heel goed bevestigd, om het maar zo te zeggen.

Skitter schreef:
[
Mijn hond luisterd hoor! Ja Zeer goed zelfs. Maar ik hou van reactie. Als ik iets van hem vraag wil ik een reactie. Ik vraag misschien 2-3 keer and zorg ik ervoor dat het gebeurd. Zit. Zit. Zit! En dan druk ik zijn kont naar benenden.

Dit was even een voorbeeld. "Zit" zit er in bij mijn hond Haha! , maar zo werk ik met een hond die niet zo goed luisteren. Zo begin ik. Max 2 x vragen, dan vertellen en dan zorgen dat het gebeurt. Natuurlijk op een positive manier. Het volle broertje van mijn hond heeft zo'n beetje geen regels. Soms ga ik wat met hem trainen/klooien, en dan ga ik zo te werk. Zo wat duidelijker?? Dit is dus niet mijn dagelijks situatie. Knipoog Dat zou niet goed zijn... Gestoord

Ik had het dus een beetje krom neergezet. Mijn excuses.

De reden waarom ik naar puppycursus ga is omdat mijn hond op afstand vaak niet goed/snel luisterd. Komt dan niet altijd meteen naar me toe. Ook moet hij leren rustig blijven, gedragen is openbaar e.d "2e fase" van basis zeg maar Knipoog

Nee zit tot aan blijf (inclusief de 'leuke' trucjes.. Knipoog ) zit zeer goed bevestigd in mijn hond. 'Kom' vindt hij wel eens moeilijk Bloos Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:57

voor mij had je geen verkeerd beeld geschetst (zeker niet negatief hoor), maar waarom 2x VRAGEN??!!! Er is geen vraag!!
Drukken op de kont is een 'negatieve' ervaring (moet wel even opzoeken waarom dat ook alweer was, zover ik me kan herinneren iets met zenuwstelsel c.q pijn, in mijn ogen anotomie), dwing zijn of haar hoofd/neus omhoog, dat gaan die kont vanzelf omlaag, omdat de hond die druk wil ontwijken. Vandaar dat een hond wil gaan zitten als hij/zij gefixeerd is op de 'baas', (een hond die gefixeerd is op de baas kijkt omhoog)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:04

pubelia schreef:
Zoolgangster schreef:
Maar halsbanden hebben ook nadelen: mijn hond werd aangevallen door een moeilijk opvoedbare Groenendaeler, die door zijn lange haar uit zijn halsband glipte, en daardoor zijn gang kon gaan.

wie is moeilijk opvoedbaar de groendendaeler of de eigenaar? Honden hebben nou eenmaal een eigen karakter. wat is het gedrag van een hond? gedrag van een hond komt voort uit het voortplanten van hun soort en overleven. Als je van daar uit gaat kom je al een heel stuk verder als mensen zijnde. Helaas zijn er veel mensen die hun hond vermenselijke en daar komt dan ander gedrag uit bij de hond.

Voor kleine hondjes zijn tuigjes sowieso beter. De luchtpijp van veel kleine honderassen, bijvoorbeeld Yorkshires, is nogal eens slap en plat, zei mijn dierenarts. Ik heb zelf een York, en ondanks dat ik hem het trekken heb afgeleerd, moest hij noodgedwongen een tuigje, omdat hij echt supergevoelig is voor druk op de keel, en dan vreselijk hoest.

Onze maltezer heeft dat ook, maar waarom dan een tuigje, een hond hoort imo los. Onze maltezer kan nog niet los omdat die waarschijnlijk doof is. daarom ben ik nu ook met hem aan het oefenen om toch los te kunnen. Als je hond niet doof is kan je hem als je hem goed opgevoed hebt gewoon los laten. luisterd die niet, is die niet goed opgevoed.

Wat halties betreft, ik zie hier in de buurt mensen lopen met honden die wel een halti dragen, en daardoor hun hond de baas zijn. Nee, dat is niet volgens het ideaal van de hondentrainer, maar daardoor kunnen ze domweg een wandeling maken met hun grote dominante reu, die voordat ie met een halti liep zomaar een uitval kon doen.

Nogmaals, dan doet de baas het niet goed. Een dominate reu moet ten alle tijden naar zijn baas luisteren, ook met andere honden in de buurt.

Pubelia, ik ben het met je eens, dat een baas zijn hond de baas moet zijn. Maar in de praktijk werkt het helaas anders, en dat zie ik dagelijks. En er zijn ook zat mensen, die de hond op cursus perfect (?) voor elkaar hebben, en buiten het cursusterrein is de hond niet 100% gehoorzaam, met alle risico's van dien.

Binnen de bebouwde kom is het meestal verboden een hond los te laten, en dat verbod is er niet voor niks gekomen.
Ik laat mijn hond ook niet overal los, het is een terrier, en geen onderdanige labrador of golden retriever, en ik ben al zijn derde eigenaar, als ik de fokker niet meereken. Hij is doof en krijgt staar. Hij vindt het heel vervelend zomaar met een loslopende hond geconfronteerd te worden, die hij niet kan horen.
Ik ken ook van die "hondenvrienden" die me trots vertellen, dat hun hond nog nooit een riem gezien heeft. Dankzij die mensen mogen mijn buurtgenoten en ik dagelijks de poep van die honden voor onze deur opruimen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:53

roest schreef:
voor mij had je geen verkeerd beeld geschetst (zeker niet negatief hoor), maar waarom 2x VRAGEN??!!! Er is geen vraag!!

Dit is het uiteindelijke doel ja, maar honden komen niet zo de baarmoeder uit helaas. Bij mijn hond is er inderdaad geen VRAAG, maar ik hoef hem niet per se hard te vertellen om iets te doen. Ik 'vraag' het rustig en hij doet het ook.

Hond van mijn vriendin aan de andere kant weigert keihard om te gaan zitten als hij iets ziet wat VEEL intressanter is. Nergeert je gewoon totaal. Brokje voor zijn neus houden helpt ook niet altijd. En als je met hem wil gaan trainen, MOET je enige beloning voor zijn neus houden, anders is het niet intressant genoeg voor 'm.

Ik heb vanaf het begin mijn hond met handsignalen getraind, waardoor hij dus met oefeningen mijn hand volgde, en geen snoepje oid. Vandaar dat hij de oefeningen ook redelijk snel oppikte en zijn oefeningen nu ook sneller doet/begrijpt. Het gaat hem niet altijd om eten als beloning. (Godzijdank!!! Haha! )

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:16

Ik 'zeg' het rustig Knipoog

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:47

BarbaLala schreef:
ja, ik wist het.
maar als het goed is, wordt ook aangeraden om voor buldog-achtige honden met een verkorte luchtweg, een tuig te gebruiken Ja

ja dat is waar..

aa wat zielig zeg..