Barf/NRV of brokken hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:30

Dat staat toch nergens skitter?
t gaat m.n. over de varkensoren, gekookte mergpijpjes, kliekjes etc.
Dat ze t eet wil niet zeggen dat t goed of gezond is

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:10

Skitter schreef:
Wil je nu hiermee zeggen dat brokken ongezond zijn?

Dat zal ik niet snel zo zeggen, maar je zult mij ook niet horen zeggen dat brokken gezond zijn.
Zeker niet voor iedere hond, in tegenstelling, voor sommige honden zijn brokken juist zeer ongezond.
Dit door bepaalde toevoegingen in brok.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:14

Op welke toevoegingen doel je dan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:29

Skitter schreef:
Puppybrok is niet hetzelfde als volwassenenbrok, er zit wel ingrdienten in die een pup nodig heeft.
Waarom denk je dat een veulen veulenbrok krijgt, en geen sportbrok?

Dit zou echt niet goed komen volgens mij........

Ik vindt die aparte puppybrokken maar onzin hoor. een pup groeit met een complete volwassen voer ook gezond op. Het wordt tegenwoordig steeds gekker. eerst puppenvoer, liefst zolang mogelijk. daarna voer voor jonge honden en dan nog eens volwassen voer. mijn dierenarts wilde het liefste dat ik mijn oudduitse herderpup op Royal canin puppybrokken groot ras zette wat ook nog eens speciaal voor duitse herders bestemd was Rolleyes wordt echt steeds gekker.
Als je de ingredientenlijst van volwassen en puppyvoer vergelijkt dan zit daar echt maar heel weinig tot geen verschil in.
bijv. prins heeft wel puppyvoer maar op de site geven ze zelf aan dat speciaal puppenvoer met bijv. meer eiwitten onzin is. een pup eet in verhouding tot z'n gewicht veel meer dan een volwassen hond dus krijgt alle voedingsstoffen ruimschoots binnen. prins heeft bijv. wel puppyvoer maar de ingredienten en samenstelling is precies hetzelfde als volwassen voer. alleen de maat brok is aangepast.
van de fokker van mijn hond kreeg ik zelfs het advies om zo snel mogelijk over te gaan op voer voor volwassen honden. dit om een groeispurt te voorkomen. mijn hond is meteen op farmfood overgegaan. ook farmfood is van mening dat een pup geen speciaal voer nodig heeft. daarom hebben hun maar 1 standaard voor voor volwassen hond en pup. alleen de grote van de brok is aangepast op de hond.
de meeste versvleesmerken hebben ook geen aparte puppylijn. die raden allemaal de complete versie aan en daar moet je pup het goed op kunnen redden.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:50

Pletje123 schreef:
Op welke toevoegingen doel je dan?

Als eerste de geur, kleur, smaak en houdbaarheidsstoffen.
Die kennen we allemaal wel, en het zit in elke brok, bij de een meer dan de ander, maar het zit erin.
Net zoals al dat graan wat in brok wordt gestopt, dit is een grote veroorzaker als honden problemen hebben op brok.
Ook groentes heeft een hond niet zo nodig als de brokproducenten beweren.
Een hond is nl een carnivoor, die kan weinig tot niets met plantaardig voedsel, zeker niet als het niet bewerkt is.
Als een hond groentes of graan nodig heeft, waarom is de hond dan niet zo gemaakt dat hij er wat mee kan?
De verhalen over welk dierlijk afval en aanverwanten er in gaan, dat is soms te gruwelijk voor woorden.
Dat kun je echt onder de noemer troep zetten, voor mens en dier.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:58

Dit soort topics vind ik altijd heel interessant, mening over brok en over vers
Ik voer geperste brok met pens aan mijn honden, en sweekends kvv, overigens dat is al 2 weken de bedoeling, van smuldier, maar de supermarkt heeft ze niet op voorraad, vaag
Dus dan word het over gaan op Duck

Ik houdt dit topic in de gaten, want ik wil ook over op geheel kvv Lachen

Mede door goede verhalen, en je de honden echt ziet genieten, het is elke keer weer een feest om te eten Clown

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 02:16

Rosita schreef:
niet gaan piepen als je BM groeipijnen krijgt hoor Knipoog Of misschien dan nog ff in dit topic kijken?

mijn vorige BM is net zo opgevoed en nooit geen groeiproblemen gehad en een grote practige volle hond geworden ,precies zoals het ras behoort..
volgens de zakken moet je door tot 18 maanden ,wij gingen over op volwassen brok met 11 maanden...zelf inschatten is ook een pre Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 03:10

nooit geen Knipoog)

Houden zo naadje24 en als het toch mis gaat (de ene BM is de andere niet) dan weet je ons te vinden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:45

Ja ik wil graag een mening... Wanneer KUN je eigenlijk overgaan op volwassen brokken?

Ik heb helaas toch niet naar de hondenvoer lezing kunnen gaan Boos! dus heb mijn vragen daar niet kunnen stellen, erg jammer, ik was ook erg teleurgesteld.

Maar wanneer kun je eigenlijk over gaan op volwassenbrokken?
Volgens de dierenwinkel moet je pas overgaan als de hond dik begint te worden van de puppybrok. Dus als hij al het extra (calcuim,forfor e.d) in vet omzet.

Wat zeggen jullie? Ik zou mijn hond namelijk graag op volwassenbrok willen zetten, hij is 8 maand. Zijn puppybrok begint me te duur te worden Bloos

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:16

Voer voor volwassen honden is zo samengesteld dat een pup er meteen op kan. Dan heb ik het natuurlijk wel over compleet hondenvoer. Als je puppy en volwassenvoer bekijkt dan zit er nauwelijks verschil in. merken als bijv. prins en farmfood zeggen zelf dat het ook onzin is om honden op speciaal puppenvoer te zetten. hun gaan er van uit dat puppen in verhouding tot hun lichaamsgewicht meer eten dan een volwassen hond. dus ze krijgen automatisch meer voedingsstoffen binnen. farmfood heeft bijv. helemaal geen apart puppenvoer. die hebben 1 standaard voer. ze hebben dat standaard voer ook in een kleinere formaat brok voor puppen en kleine honden maar de analyse van het voer is precies hetzelfde als bij het volwassenvoer. puppen van wolfen/honden in het wild eten immers ook hetzelfde als hun ouders. er lopen in het wild echt geen herten of andere prooien rond die een speciale voedingssamenstelling hebben voor puppen hoor. Clown
prins heeft bijv. wel een puppenlijn maar dat is ook qua samenstelling precies hetzelfde als het volwassen voer. alleen de maat brok is anders. ook hun vinden het onzin om speciaal puppenvoer te geven.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:18

Tieme schreef:
Voer voor volwassen honden is zo samengesteld dat een pup er meteen op kan. Dan heb ik het natuurlijk wel over compleet hondenvoer. Als je puppy en volwassenvoer bekijkt dan zit er nauwelijks verschil in. merken als bijv. prins en farmfood zeggen zelf dat het ook onzin is om honden op speciaal puppenvoer te zetten. hun gaan er van uit dat puppen in verhouding tot hun lichaamsgewicht meer eten dan een volwassen hond. dus ze krijgen automatisch meer voedingsstoffen binnen. farmfood heeft bijv. helemaal geen apart puppenvoer. die hebben 1 standaard voer. ze hebben dat standaard voer ook in een kleinere formaat brok voor puppen en kleine honden maar de analyse van het voer is precies hetzelfde als bij het volwassenvoer. puppen van wolfen/honden in het wild eten immers ook hetzelfde als hun ouders. er lopen in het wild echt geen herten of andere prooien rond die een speciale voedingssamenstelling hebben voor puppen hoor. Clown
prins heeft bijv. wel een puppenlijn maar dat is ook qua samenstelling precies hetzelfde als het volwassen voer. alleen de maat brok is anders. ook hun vinden het onzin om speciaal puppenvoer te geven.

Dikgedrukt is waar..Ja

Is dit verder echt waar?
Het enige verschil wat ik kon zien waren de percentages van calcium,fosfor e.d hoger in puppybrok dan volwassen brok.
Wat is compleet voer? Hoe weet ik dat het compleet is? Staat het er op? Bloos

BTW wat is iedereens zijn mening over Dog Chow van Purina? De volwassenversie van dit wou ik namelijk gaan voeren.......

Ik ga zowiezo het ff bespreken met mijn hondentrainster vanavond, misschien ga ik wel over op farmfood of vers...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:26

mijn honden krijgen elke dag vers vlees compleet maaltijd,van AHV,al jaren,eerst haalden we altijd bibi vers vlees,nu dus ahv,en daarnaast staat er ene hele dag brokken,goedkoop huismerk,kunnen ze tussendoor wat eten,en ze krijgen tussendoor nog kluiven,hier zit in de buurt een zaak waar ze gedroogde spieren hebben enzo,dus daar krijgen ze veel van... Lachen

pensstaafjes begin ik hier niet aan,dat is 1x kauwen en weg is het...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:24

Skitter schreef:
Wat is compleet voer? Hoe weet ik dat het compleet is? Staat het er op? Bloos

BTW wat is iedereens zijn mening over Dog Chow van Purina? De volwassenversie van dit wou ik namelijk gaan voeren.......

Ik ga zowiezo het ff bespreken met mijn hondentrainster vanavond, misschien ga ik wel over op farmfood of vers...

Dik worden doen ze niet zo snel, ze krijgen juist een enorme groeispurt. Juist door al die extra calcium die vooral is voor de opbouw van de botten. Gevolg van die groeispurt van de botten is dat de spieren en pezen niet in hetzelfde tempo meegroeien en een pup dus kreupel kan worden.

Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van Purina, zou het zelf nooit voeren. Dat is m.i. supermarktvoer en als je voor een brok kiest, kies dan iets anders. Er zijn meerdere goede merken en m.i. behoort Farmfood daar ook toe.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:36

In puppybrok zit meer eiwit toch? dat is de reden waarom hamsters vaak puppybrok word gevoerd ipv gewone brok (jaja hamsters hebben ook dierlijke eiwitten nodig Vork )

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:45

BrittKitt schreef:
In puppybrok zit meer eiwit toch? dat is de reden waarom hamsters vaak puppybrok word gevoerd ipv gewone brok (jaja hamsters hebben ook dierlijke eiwitten nodig Vork )

Ja, maar vaak maar 1 of 2% meer. en merken als bijv. farmfood en prins zeggen dus dat als je een pup op volwassenvoer zet ze deze voedingsstoffen ruimschoots binnenkrijgen omdat een pup in verhouding tot z'n gewicht natuurlijk veel eet. en daar zit wel waarheid in.
bij bijv. farmfood moet je een pup in vergelijking met een volwassen hond meer voer geven. een pup moet je bijv. 35 gram per kg. geven terwijl een volwassen hond bijv. maar 15 gr. per kg. krijgt. dus die pup krijgt het ruimschoots binnen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:49

BrankaZ schreef:
Dik worden doen ze niet zo snel, ze krijgen juist een enorme groeispurt. Juist door al die extra calcium die vooral is voor de opbouw van de botten. Gevolg van die groeispurt van de botten is dat de spieren en pezen niet in hetzelfde tempo meegroeien en een pup dus kreupel kan worden.

Mij is om deze rede door de fokker aangeraden om zo snel mogelijk over te gaan op volwassen voer. ik heb een oudduitse herder reu die in het nest al behoorlijk uit de kluiten was. zowel in hoogte als gewicht. als ik door was gegaan met het puppyvoer dan had hij een veel te grote groeispurt gemaakt. en daarnaast werd hij er wel dik van. dus die van mij heb ik op advies van farmfood eerst 2 weken op versvlees gehad en daarna ben ik langzaam over gegaan op farmfood. paar dagen farmfood en paar dagen vers vlees. helaas waren de farmfood brokken net iets te zwaar voor mijn hond. hij staat nu dus op cavom brokken. dit is ongeveer hetzelfde idee als farmfood. geperste brokken zonder toegevoegde zooi.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:23

dog chow van purina was toch vroeger kiddo???

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:26

kimmie261 schreef:
dog chow van purina was toch vroeger kiddo???

Geen idee, maar ik merk dat Purina steeds meer merken op de markt brengt. Want het is ook de fabrikant van die Beneful (met al die onzinnige groentes) en Bonzo is ook van hen.

*edit* aanpassing merk
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 14-03-07 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:27

Mijn honden staan beide op versvlees (rodi of duck). Ik heb mijn pup met een week of 14 over gezet op versvlees. Af en toe krijgen ze wel een dagje brok, als ik weg ben ofzo. Ik ben er nu wel wat botten bij aan het voeren want mijn "pup" (10 maanden) heeft nu al tandplak Scheve mond Hopelijk gaat het helpen, anders moet ik even zien wat ik er mee doe.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:51

Verse pens Lysette. Ongemalen natuurlijk. Of een kipkarkas.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:45

Rosita schreef:
Verse pens Lysette. Ongemalen natuurlijk. Of een kipkarkas.

Verse pens krijg ik hier het huis niet in Haha! . Een kipkarkas kan ik wel eens proberen. Ze hebben van de week kippenvleugels gehad en dat ging erg goed!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:50

je moet pens ook niet in huis voeren Haha!

Benthe heeft afgelopen zaterdag een hele pens gehad, volgend weekend weer Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:58

Nee botten krijgen ze hier zowiezo al niet in huis Haha! Maar ik ga bij pens uit een bakje al bijna over mijn nek dus dat is wel een beetje mijn grens zeg maar Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:19

Nou weet je lysette dat dacht ik ook. Maar hoe verser de pens hoe minder hij ruikt.
Overigens gooide ik dat ding in de tuin en ging snel binnen staan, ze zocht t maar uit Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:28

Zegt ze terwijl ze foto's heeft staan maken! Haha!