Katten moeten buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Katten moeten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:09

Toen ik aan een drukke weg woonde heb ik heel mijn tuin afgezet met gaas zodat ze niet weg kon, maar wel naar buiten kon Ja
Er zijn altijd oplossingen om je kat buiten te laten als ze dat willen...
Kinderen kunnen ook overreden worden en die houden we toch ook niet 24/7 binnen als ze naar buiten willen

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:10

Mag helaas niet de tuin verbouwen tot een kattenparadijs. Onze kat loopt iegenlijk alleen in de woonkamer en de keuken..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:17

Ik heb geen kattenparadijs gebouwd, alleen de tuin afgezet Knipoog

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:18

Nou ja, dat mag ik dus ook niet Haha!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 07:19

We hebben een binnenkat en een buitenkat.
De binnenkat mag van mij best naar buiten maar dan vliegt hij alle andere katten aan ondanks dat hij gecastreerd is dus dat is gewoonweg geen optie.
In het begin probeerde hij nog weleens te ontsnappen maar nu is hij het gewend en vind hij het prima om binnen te zitten.
Zodra ik wat ruimer woon wil ik er nog een ragdoll bij die je zoiezo niet naar buiten moet doen dus dan heeft hij een maatje.
Even voor de duidelijkheid in huis is hij erg lief voor de andere kat die we hebben maar zelfs die vliegt hij aan als ze samen buiten zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:46

Hier komen ze enkel buiten in de daarvoor bestemde ren. We vertrouwen het niet die dure katten los op straat te laten. Bovendien, als je ze nooit buiten hebt, weten ze niet wat ze missen. Uiteraard, de katten die wel buiten mogen, staan al ongeduldig voor de deur als ze merken dat het mooi weer is. Van onze 12 katten komen er maar 3 buiten. De anderen hebben er geen behoefte aan.

Ik vind niet dat ze persé naar buiten moeten, als ze er geen behoefte aan hebben, waarom dan wel ? Als jij even niet buiten wilt spelen, ga je toch ook niet met tegenzin naar buiten ? Knipoog

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Ik vind dat katten gewoon naar buiten moeten kunnen.
Onze katten vinden het heerlijk om lekker buiten te zijn. Ik vind het een beetje raar als mensen zeggen
ik heb een dure kat dus die moet binnen blijven.
Zijn deze katten liever dan de lapjes kat uit het asiel? De emotionele waarde zal net zo hoog zijn, daar gaat het toch om bij dieren?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:08

Nee, maar er lopen genoeg mensen rond die die mooie katten óók wel in huis willen en ze gewoon van straat afpikken Ja [ En geloof me, die lopen hier wel rond ]

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:40

griebels schreef:

klimmen ze niet dan??
zoals je al eerder zei dat er een paar over gereden zijn. dit vind ik gewoon laks gedrag. kinderen laat je ook pas alleen buiten als ze de verkeersregels weten. onze katten zijn wel een paar keer buiten geweest in de tuin (bij mijn ouders waar we nu nog wonen) en dan horen ze iets en dan is het snel weer naar binnen. ze vinden het heerlijk als ze aan een tuigje zitten en ik ben erbij want als iemand voorbij komt lopen kunnen ze achter iemand schuilen. maar ga ik naar binnen dan vergaat de wereld voor hun hoor.nu ik ga samenwonen in een flat 3 hoog.Kunnen ze op het balkon maar daar kunnen ze ook niet echt rennen.we hebbem een 4 kamer woning en 1 kamer wordt echt een katten kamer waar we vanalles bouwen tunnels, hangmatten,trappetjes, kilmtoestelen. en we zitten aan een drukke weg en ik laat ze niet overrijden. het enige wat ze doen is voor het raam naar buiten kijken en dat is het. nooit voor de deur miauwen.

vind je dit nu ook zielig.??

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:44

Muzefee schreef:
Nee, maar er lopen genoeg mensen rond die die mooie katten óók wel in huis willen en ze gewoon van straat afpikken Ja [ En geloof me, die lopen hier wel rond ]

heb het zelfs al eens meegemaakt. een vrouw die een kat jatte uit de tuin omdat ie zo mooi was.

zelf heb ik gewoon 2 HTK katten. een cypers kater en een schildpad poes.
Mijn vrouwtje is erg klein gebleven omdat ze geen tepel kon bemachtigen en is met de fles groot gebracht en heeft nu een groei achterstand. ze zijn 10 maanden maar ze lijkt 5 maanden. mensen nemen haar zo mee omdat ze denken dat ze verdwaald of dat ze het gewoon zielig vinden.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:57

Ik heb zelf ook 2 katten van 10 maanden en zit erg te twijfelen of ik ze naar buiten ga laten.

Op dit moment wordt er nog volop gebouwd (woon in een nieuwbouw wijk) en ik woon vlak bij een drukke weg ze hoeven maar rechts uit het hofje te lopen en ze zitten op die weg.

We hebben nou gisteren tuigjes gekocht voor ze en gaan vanavond proberen ze er aan te laten wennen zodat ze wel lekker de tuin in kunnen. We hebben wel een hele dichte tuin maar 1 van de 2 is een echte klimmer en klimt dus zonder moeite op de schutting ben ik bang. Heeft er trouwens nog iemand tips om ze goed aan het tuigje te laten wennen? Ze zijn nog jong dus dat is wel een voordeel denk ik?

Ze hebben het binnen prima voor elkaar ze hebben hun eigen kamer met een grote krabpaal van 1,80m en een hele hoop speeltjes en elkaar om te spelen en te besluipen. Ze hebben overdag beschikking tot hun eigen kamer en het trappen huis en als we thuis zijn hebben ze de woonkamer er ook nog bij. Maar omdat ze vaak stiekem als we niet kijken een steile wand race over de bank gaan doen, mogen ze dus niet in de kamer als we er niet zijn, maar heb niet echt het idee dat ze zich vervelen ofzo ze hebben het altijd druk zat.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:04

wennen doen ze er nooit aan. die van mij moest je altijd achterna lopen om ze uit de knoop te halen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:07

sharir schreef:
griebels schreef:

klimmen ze niet dan??
zoals je al eerder zei dat er een paar over gereden zijn. dit vind ik gewoon laks gedrag. kinderen laat je ook pas alleen buiten als ze de verkeersregels weten. onze katten zijn wel een paar keer buiten geweest in de tuin (bij mijn ouders waar we nu nog wonen) en dan horen ze iets en dan is het snel weer naar binnen. ze vinden het heerlijk als ze aan een tuigje zitten en ik ben erbij want als iemand voorbij komt lopen kunnen ze achter iemand schuilen. maar ga ik naar binnen dan vergaat de wereld voor hun hoor.nu ik ga samenwonen in een flat 3 hoog.Kunnen ze op het balkon maar daar kunnen ze ook niet echt rennen.we hebbem een 4 kamer woning en 1 kamer wordt echt een katten kamer waar we vanalles bouwen tunnels, hangmatten,trappetjes, kilmtoestelen. en we zitten aan een drukke weg en ik laat ze niet overrijden. het enige wat ze doen is voor het raam naar buiten kijken en dat is het. nooit voor de deur miauwen.

Ik vind het zeker geen laks gedrag!

Ik heb een kat hier lopen waarvan ik me afvraag hoe het komt dat ze nog leeft, ze ligt altijd op de weg en alles. Haha!
Ik laat haar zeer zeker niet alleen binnen, dat trekt ze niet!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:50

Je kan je kat zeker wel aan een tuigje laten wennen als ze nog jong zijn. Zullen altijd exemplaren zijn die het niet pikken natuurlijk (het blijven immers katten, dat is wat anders dan een hond). Maar als je rustig aan begint. Als je kat je vertrouwt 't tuigje eventjes omdoen zonder iets eraan en niet te strak natuurlijk. Dat uitbreiden totdat ze eraan gewend zijn dat er een tuigje aan zit. Weet niet hoe je kat op stem reageert, maar die van mij doet het ooit nog beter dan een hond (en nee, ik ben nooit boos geworden, wel consequent geweest). Vervolgens leren dat ze moeten stoppen/afremmen als ze druk voelen op het tuigje. Alles nog binnenshuis uiteraard. Op den duur zal je kat het alleen maar leuk vinden om zo naar buiten te gaan. Toen ik nog in mijn flat woonde stond mijn kat al te trappelen zodra ze hoorde dat ik het tuigje pakte. Nu gaat ze gewoon los mee de tuin in, ze komt braaf teruggerend als ik ze roep. Tijdje geleden stond hier ergens een boek over clickertraining met katten, dat boek heb ik ondertussen ook en er staan erg zinvolle dingen in, ook over tuigjes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:12

sharir schreef:
griebels schreef:

klimmen ze niet dan??

Als ze wel naar buiten willen vind ik dat zeker zielig ja. Of het nu een raskat is of een HTK kat, ze zijn indd emotioneel net zoveel waard. Alleen de aanschaf is duurder Ja

Als je je tuin afzet moet je er eigenlijk een klein stroomdraadje (tip van de DA) bij plaatsen, ik kon dit niet doen omdat ik een kat heb met hartruis. Die dan dus ten overlijden KAN komen. Dus ja, uiteindelijk is ze gaan klimmen.
Katten zijn roofdieren, moeten buiten kunnen jagen en spelen met de natuur. Hoe mooi je het binnen ook maakt, hun instinct verdwijnt er niet door
Tuurlijk zijn er katten die goed binnen te houden zijn. Ik heb er ook een paar gehad, maar ik heb er ook een paar gehad die dat absoluut niet konden (en van te voren nooit buiten waren geweest, aangezien ik ze al vanaf geboorte had). Als je DIE katten tegen beter weten in binnenhoudt, ben je in mijn ogen egoistisch bezig.
Katten gaan van nature aan de kant voor verkeer, dus vergelijkbaar met kinderen die de verkeersregels kennen. Soms gaat het helaas toch fout.
Mijn eerste kat die overreden was is op een drukke weg aangereden, die vent heeft gas gegeven en doorgereden. Ik woonde nog thuis, in een flat. Ik had dus geen tuin die ik kon afzetten.
Mijn 2e kat is aangereden doordat ze telkens ontsnapte (was daarvoor nog nooit buiten geweest), is bij een drukke weg aangereden. Daarna ben ik de tuin gaan afzetten, katten steriliseren etc...
Toch kon ik haar familie dochter en kleinkind niet binnenhouden...
Bruto bijvoorbeeld, heb ik nu nog, is bij mij geboren. Was net als de rest van de katten (incl haar oma en moeder) nooit buiten geweest, maar ik kon haar echt niet binnenhouden
Die dikke (die ik nu ook nog heb) geeft niets om buiten zijn. Wel gaat ze graag naar buiten, draait een rondje en komt weer binnen. Bij haar is het puur het naar buiten KUNNEN gaan wanneer ze dat wil.
Ik woon ondertussen dus landelijk en geheel ongevaarlijk voor katten en ze mogen hier dan ook naar hartelust naar buiten Ja
Daarvoor heb ik dus een tuin afgezet, wat redelijk werkte... Maar met stroomdraadje (speciaal voor katten) is het beter...

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:18

Ik heb ook eens iets gezien op televisie, dat was voor op je schutting. Als je gewoon een normale dichte schutting hebt, dan zet je daar zo'n balkje op wat rolt, dus daar kunnen ze zich niet aan vast houden, of op gaan zitten of zo. Dit was ook bestemd voor als je juist geen katten in je tuin wou hebben, maar helpt ook als je geen katten uit je tuin wil hebben. Knipoog

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:46

Bergje schreef:
Je kan je kat zeker wel aan een tuigje laten wennen als ze nog jong zijn. Zullen altijd exemplaren zijn die het niet pikken natuurlijk (het blijven immers katten, dat is wat anders dan een hond). Maar als je rustig aan begint. Als je kat je vertrouwt 't tuigje eventjes omdoen zonder iets eraan en niet te strak natuurlijk. Dat uitbreiden totdat ze eraan gewend zijn dat er een tuigje aan zit. Weet niet hoe je kat op stem reageert, maar die van mij doet het ooit nog beter dan een hond (en nee, ik ben nooit boos geworden, wel consequent geweest). Vervolgens leren dat ze moeten stoppen/afremmen als ze druk voelen op het tuigje. Alles nog binnenshuis uiteraard. Op den duur zal je kat het alleen maar leuk vinden om zo naar buiten te gaan. Toen ik nog in mijn flat woonde stond mijn kat al te trappelen zodra ze hoorde dat ik het tuigje pakte. Nu gaat ze gewoon los mee de tuin in, ze komt braaf teruggerend als ik ze roep. Tijdje geleden stond hier ergens een boek over clickertraining met katten, dat boek heb ik ondertussen ook en er staan erg zinvolle dingen in, ook over tuigjes!

Hey

Bedankt voor de tips! Ik ga het vanavond proberen wilde zo in zo goed binnenshuis oefenen net zolang dat ik het idee heb dat ze er goed op reageren en dat ze er aan gewend zijn dat er ook druk op komt te staan en dan pas naar buiten. En verder luisteren ze erg goed naar onze stem de een wel wat beter als de ander maar meestal zodra een van ons ze roepen komen ze altijd.

Groetjes annemiek

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:46

Muzefee schreef:

Ik zelf heb twee maine coons en heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand ze wilde stelen.
Dit kan per plaats natuurlijk verschillen (ik woon in een dorp). Ze lopen nu al vijf jaar elke dag buiten.
Ik heb het hier eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat zijn of haar kat gestolen is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:50

Denk dat het zeker ook per ras afhangt. Bedoel, wij hebben Bengalen, waarvan sommige gewoon kleine tijgers lijken, zou als buitenstaander denk ik ook wel zo'n kat mee willen nemen naar huis Vingers aflikken Hier toevallig in de buurt loopt dus iemand rond die zo katten van straat plukt en in haar ren doet Verward En dan niet terug willen geven als mensen weten dat hun kat daarin zit Rolleyes

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:54

lucienne schreef:
Muzefee schreef:

Ik zelf heb twee maine coons en heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand ze wilde stelen.
Dit kan per plaats natuurlijk verschillen (ik woon in een dorp). Ze lopen nu al vijf jaar elke dag buiten.
Ik heb het hier eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat zijn of haar kat gestolen is.

ik woon in een wat drukker dorp. en daar worden wel vaak katten vermist.
heb een poesje dat 10 maanden is maar even groot is als een 5 maanden oud poesje.
die nemen ze gewoon mee omdat ze denken dat ze nergens thuis horen.
overigens wel geholpen en gechipt. maar draagt geen bandje omdat ze een kale nek kreeg. en een aantal keren in haar bekje vast hebben gezeten.

ze komen niet buiten omdat :

Ik bang ben voor ongelukken
Ze bang zijn buiten, als er geen bekende mee gaat
tuigje maken ze het zichzelf alleen maar moeilijk door in de knoop te gaan.
jat gevaar omdat 1 nog erg jong oogt
ze zeuren niet dat ze naar buiten willen.
met elk geluidje in je benen hangen als ze buiten zijn.
ik 3 hoog woon en ze niet hoor als ze naar binnen willen.

vinden jullie het dan nog zo zielig dat ze niet buiten komen.??

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:50

Jouw katten zijn gewoon niet gewend buiten te komen, das een verschil. Als ze voldoende kunnen bewegen en spelen bij jou thuis, en zich nog goed voelen, is er niets aan de hand.
Onze kat hebben we echter als kitten al meegenomen in de tuin, iedere keer een beetje verder. Dan blijf je ook steeds minder lang bij hen buiten, en dan roep je ze naar binnen en beloon je. Dan leer je ze te komen op commando. Werkt prima bij ons.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:58

Ik wilde altijd dat mijn katten los buiten konden lopen, maar sinds er bij ons een dammetje over de sloot naar de naastgelegen drukke weg is gemaakt, is het levensgevaarlijk geworden. Ze gaan elke keer de weg over.
Dus nu laat ik ze in de tuin uit aan een tuigje, wat op zich heel goed gaat, maar ze zouden liever los lopen, dat is duidelijk.
Dit jaar gaan we dan eindelijk een stuk van de tuin overspannen, zodat ze toch lekker zonder tuigje buiten kunnen.
Maar tot die tijd hebben ze gewoon even pech, beter aan een touwtje dan plat zeg ik maar...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:08

Over tuigje gesproken, oud collega van mij had een constructie met een katrolletje gemaakt. Die had een vrij grote tuin en een lijn in het midden gespannen (hoog zeg maar). Kat hing met een tuigje aan een draadje aan die lijn zeg maar en kon dan door de tuin, maar niet over de schutting. Er was daar verder ook niet veel om in te blijven hangen blijkbaar. Zo konden ze zelf buiten zitten mét kan, zonder heel de tijd dat tuigje vast te houden. Niet helemaal mijn idee van lekker buiten, maar het kan natuurlijk. Als ik mezelf wapen met een waterpistooltje om snel te kunnen reageren indien nodig, kan ik ze gelukkig zo meenemen, zonder iets.