Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:21

BellyBel schreef:
pascha7 schreef:

als ze verkocht zijn dan komt in hun bestand verkocht testaan en 9 van de 10 keer komen die mensen bij ons wel het voer halen en dan vragen we ook hoe het gaat met de diertjes Haha!
en als het diertje niet bevalt binnen 14 dagen dan kunnen ze in overleg een andere uitzoeken en die andere weer terug geven maar dat gebeurt weinig maar dat is bij ons wel een mogelijkheid.

Maar wat nou als net die ene die het voer niet bij jullie haalt een ratje heeft die van alles mankeert?
Bovendien kun je een ratje ook niet als koopwaar zien en de regeling dat je eht ratje terug kan brengen vind ik niet zo'n fijne gedachte. Als je een ratje koopt is het voor het hele rattenleventje Knipoog En niet van: Hij/zij bevalt me niet, andere uitzoeken.[/quote]
het kan toch wezen dat het niet bevalt thuis of dat hij gaat bijten.
en alls het ratje iets mankeert en dat is niet eerder voorgekomen in die bloedlijn en krijg er meerdere klachten van dan wordt die bloedlijn stop gezet en uit gezocht door een DA

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:23

ShirleyA schreef:
Om te laten zien hoe mooi opvang-ratjes zijn:

Afbeelding
Otje

Afbeelding
Alba

Afbeelding
Puk

Afbeelding
Flo

Afbeelding
Krisje is v n Rattery

Zeg zelf, daar kan geen dw tegenop!

en heb je geen foto van die je van ons heb gekocht?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:29

Ja hoor:

Afbeelding
Assai

Afbeelding
Ferita

Maar ze zijn niet mijn mooiste.......

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:33

De opvangertjes zijn inderdaad super mooi! Ja
Ik vind alleen Assai wat dunnetjes eruit zien, of lijkt dit alleen maar zo?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:36

BellyBel schreef:
De opvangertjes zijn inderdaad super mooi! Ja
Ik vind alleen Assai wat dunnetjes eruit zien, of lijkt dit alleen maar zo?

Assai is hier nog n ritten. Nu is ze een jaartje en wel wat voller. En witter ook want ze zijn verschimmeld.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:41

absoluut waar dat je de broodfokkerij niet moet steunen..

maar jij maakt de fout dat dierenwinkels en/of tuincentra dieren verkopen die zij hebben gekocht bij een broodfokker. Veel (voornl) dierenwinkels hebben een vaste fokker waar zij terecht kunnen voor hun dieren. nu heb ik mijn 2 ratjes bij onze dierenwinkel gekocht, 1 van de twee heb ik inmiddels in laten slapen (longweg infectie, antibiotica sloeg niet aan) maar zij was ondertussen de 2 jaar al gepasseerd. mijn andere rat voelt zich nog twee maanden, terwijl zij al bijna 2,5 jaar is. Je kunt veel zeggen, maar dat is toch al een behoorlijke leeftijd.. trek dus niet al te snel je conclusie over winkels Knipoog

ShirleyA: wat een prachtige ratjes heb je zeg!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:28

De meeste DW/TC staat er Knipoog En vaak is het zo dat ze er zelf wel op los fokken als ze het niet van een broodfokker hebben.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:39

goed ieder zijn mening.. ik weet van de meeste winkels en tcentra hier in de buurt dat ze een vaste fokker hebben.. Knipoog maar ik weet ook zeker dat er genoeg zullen zijn die ze van een broodfokker overnemen.. daarin geloof ik je graag.. ik noem mijn verhaal alleen om even te melden dat ik toch best blij ben met mijn aankoop uit de gewone dierenwinkel (hoewel als ik ooit weer nieuwe ratjes koop, ze wel bij een opvangcentra of rechtstreeks bij een fokker vandaan zullen komen)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:55

Dank je wel Loesje88.
Helaas moet ik je verder teleurstellen in je geloof dat de dierenwinkels niet met broodfokkers werken. Ze moeten wel want de ratteryfokkers zijn echt nooit te porren om hun rittens aan n dw te verkopen. Tuurlijk hebben al die winkels hun eigen fokkers en die ratjes gaan net zo makkelijk naar de slangen als naar een kooi om als huisdier te leven. Geloof me maar dat iedere dw bij een broodfokker zijn dieren haalt. Niet een dw houd de lijnen vd ratten bij en dus weten ze echt niet wat ze je verkopen. Tuurlijk kan n dw ratje oud worden en een gezond leven hebben, alleen de kans dat t ratje dat de dw verkoopt een doorgefokt diertje is is erg groot.
Bij de opvang zal je ook dw-ratjes tegen komen (omdat een rattery t niet goed vind dat je zijn fokresultaat niet zomaar weg doet) en ja dan heb je net zo goed een ratje v n broodfokker maar toch heb je m daarmee niet een boterham laten verdienen.
Een dw verkoopt ratten voor de winst die winst maakt een rattery of opvang niet in tegendeel zelfs. Dus een dw ratje komt simpel weg altijd bij een broodfokker vandaan.
En in de uitzondering in deze geloof ik niet.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:58

Loesje88 schreef:
goed ieder zijn mening.. ik weet van de meeste winkels en tcentra hier in de buurt dat ze een vaste fokker hebben.. Knipoog maar ik weet ook zeker dat er genoeg zullen zijn die ze van een broodfokker overnemen.. daarin geloof ik je graag.. ik noem mijn verhaal alleen om even te melden dat ik toch best blij ben met mijn aankoop uit de gewone dierenwinkel (hoewel als ik ooit weer nieuwe ratjes koop, ze wel bij een opvangcentra of rechtstreeks bij een fokker vandaan zullen komen)

Top dat je volgende ratjes bij n rattery of opvang vandaan gaan komen. Mijn eerst ratjes komen ook bij n dw vandaan en ik was heel gelukkig met ze, maar ik doe t nooit meer! En mijn 1ste dw ratje werd ruim 3! Maar ik kan er niet meer achter staan nu ik te veel weet

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:04

@ ShirleyA; Bij mij precies zo, zins ik er meer over weet voor mij geen dw ratje meer!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:09

voorlopig zal ik het nog even met mijn omaatje moeten doen, want hierna zit het er voorlopig even niet in. ivm studie en bijna niet thuis zijn.. beestjes horen aandacht te krijgen.. die kan ik de komende jaren niet echt geven, maar als ik op mezelf ga wonen.. komen er zeker weer (véél) dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:16

Dit hele verhaal geldt ook voor hamsters en muizen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:18

Auw... mijn oren.

Ja dit is voor alle dieren zo. Nooit een dier uit een winkel! Zeker waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:20

Ik dacht ik zet het even groot neer, zodat het voor iedereen duidelijk overkomt. Huilen van het lachen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:27

Loesje88 schreef:
voorlopig zal ik het nog even met mijn omaatje moeten doen, want hierna zit het er voorlopig even niet in. ivm studie en bijna niet thuis zijn.. beestjes horen aandacht te krijgen.. die kan ik de komende jaren niet echt geven, maar als ik op mezelf ga wonen.. komen er zeker weer (véél) dieren.

Ik hoop dat je nog lang kan genieten v je omaatje!
maar eh..... je zou ook n omaatje er bij kunnen halen bij n opvang, zadat ze niet meer alleen zit.... heb ik ook gedaan voor een v mijn omaatjes en ze is er zó blij mee. En dan hebben ze altijd elkaar als je n x niet zo veel tijd hebt...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:28

Wuis schreef:
Ik dacht ik zet het even groot neer, zodat het voor iedereen duidelijk overkomt. Huilen van het lachen

Snap ik wel hoor en mijn oren hebben er niet echt last van Knipoog (die houden nl ook v beesten, en horen graag dat men op komt voor dieren).

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:29

Ik heb zelf ook meerdere ratten gehad zowel uit een rattery,een rattenopvang en uit de dierenzaak.
Mijn eerste kwam uit een dierenzaak en was een schat van een beest.
Helaas heb ik hem op 1.5 jarige leeftijd moeten laten inslapen door een tumor.
Heb daarna 2 ratten uit de dierenzaak gehaald en kwam via via aan een rex.
Heb toen een hele grote kooi gekocht en ben aan het verzamelen gegaan.
Had er op een gegeven moment zeven waaronder rex,dumbo,rex-dumbo en een naaktrat.
En allemaal even lief (op 1 klein pokkelijertje na)
Ze zijn ook allemaal van ouderdom op 3-4 jarige leeftijd overleden.
Maar ook een goede verzorging werkt mee aan de grote van een rat en de leeftijd die hij behaalt.
Veel mensen geven een rat muizenvoer,konijnen of caviavoer.
Ik had altijd van die hele grote brokken en al mn ratten waren dijkers van ratten.
Vind het trouwens wel jammer dat je onbeperkt ratten kunt kopen in de dierenzaak en er eigenlijk totaal geen infomatie bij wordt gegeven.
goed voer en de juiste aandacht maakt dag en nacht verschil in wat voor rat je uiteindelijk krijgt.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:42

Meetje22, als je je raaten bij een rattery of opvang koopt krijg je n overdosis info mee. Ook een goede reden om daar je ratjes te halen Knipoog
Een dw heeft meestal zelf geen idee over wat wel en niet goed is voor ieder diersoort.
Maar ik ben t helemaal met je eens dat de manier waarop je een dier verzorgd zijn leven bepaald, t voer, de huisvesting, soortgenootjes en zo zijn allemaal v belang. Daarom is dieren hebben ook zo leuk.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:23

ShirleyA schreef:
Loesje88 schreef:

Top dat je volgende ratjes bij n rattery of opvang vandaan gaan komen. Mijn eerst ratjes komen ook bij n dw vandaan en ik was heel gelukkig met ze, maar ik doe t nooit meer! En mijn 1ste dw ratje werd ruim 3! Maar ik kan er niet meer achter staan nu ik te veel weet

waarom heb je dan ratjes bij ons gekocht?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:26

ShirleyA schreef:
Een dw heeft meestal zelf geen idee over wat wel en niet goed is voor ieder diersoort.

Jij bent alle dw's in Nederland afgegaan om dit te vragen? Pittige opmerking...

Zat ook te wachten op de zin: ook uit een rattenopvang kan je een dw rat krijgen! Toch gek...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:50

pascha7 schreef:
waarom heb je dan ratjes bij ons gekocht?

Toen was ik nog niet zo op de hoogte van de grote hoeveelheid ratten die gedumpt waren en de andere manieren om een rat te kopen. Ook ik dacht dat je een ratje bij de dw kocht.... Nu weet ik dat dat niet de beste weg is.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:05

annepanne schreef:
ShirleyA schreef:

Jij bent alle dw's in Nederland afgegaan om dit te vragen? Pittige opmerking...

Zat ook te wachten op de zin: ook uit een rattenopvang kan je een dw rat krijgen! Toch gek...

Daar is niets geks aan hoor. Als je eens wist hoeveel ratten er bij een dw worden gekocht die na een paar dagen plots tig jonkies blijken te hebben, of dat dat ene vrouwtje toch n mannetje blijkt te zijn, of het beestje is niet tam en bijt (vaak is de lol dan snel over en gaat de rat naar de opvang. Ik heb zelf al 12 van die afdankertjes zitten en met mij velen.

En als je goed leest had je het woord meestal kunnen zien in mijn zin dat een dw meestal zelf geen idee heeft over wat wel en niet goed is voor ieder diersoort. Natuurlijk zijn er winkels waar ze wel weten waar ze t over hebben echter zullen de meeste dit niet weten.

De 2 ratjes die bij Pascha7 vandaan komen zijn lieve ratjes nu een jaar oud en nog steeds goed gezond. Ik ben ook blij met die 2, natuurlijk zijn ze niet minder leuk dan alle anderen. Maar ze zijn wel mijn laatsts dw ratjes, die ik zelf uit n dw haal. Dat is niet te nadelen van de winkel v Pascha7 haar pa (prima man en ben erg op hem gesteld, ik weet nl hoe hij met beesten is; mijn paard bv is knetter op hem!) maar ik sta zelf niet meer achter een dw ratje.
Zo heb ik mijn hond en katten ook uit n assiel....

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:47

Niks meer toe te voegen aan ShirleyA Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:50

Ik had een ratje die met 2,5 jaar overleden is aan een tumor in zijn hersenen..., iets waar ik echt heel moeilijk overheen kwam aangezien hij op dat moment een van de weinige dingen was waar ik steun in kon vinden.

Nu heb ik een siamees kleurig ratje van mijn school gekocht, waar ze dus als het ware in een groep leven. Hij is nu z'n 2,5 leeft nog steeds heel gezond (behalve dan dat hij snel verkouden is maargoed wat wil je niemand is perfect).

Hopelijk gaat mijn bobber wat langer mee Boos!