Benthe van de brokken af ---> foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re: Benthe van de brokken af ---> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:09

Mii_Suzy schreef:
Onze hond kreeg 's ochtends altijd brokken of 4 plakken brood met een soort
van leverpastij en 's avonds het eten wat over was van onze warme maaltijd.
(aardappels,groente en vlees) Wanneer hier niet voldoende van was kreeg ze er
wat brokken bij Tong uitsteken Ze heeft het prima gered en was volgens de dierenarts
een hele sterke hond en zat ook prima op gewicht. De dierenarts zei zelfs
dat hij wou dat er meer mensen waren die de hond 's avonds het overige
eten gaven.

Heeft jouw dierenarts wel enig idee hoe een hond van binnen er uit ziet en wat die nodig heeft?
Ik ben niet voor brokken, maar eerder voor brokken dan met de pot mee laten eten.
Bijv aardappels en brood zijn een verkeerde voedingsbron voor honden, met het vlees word ook het bot verhit, ook de kruiden over het eten zijn niet zo geschikt, volledig zou ik het ook niet durven noemen en zo kan ik nog wel wat meer dingen opnoemen.
Men weet allemaal wel hoe het gaat bij mensen die zich niet in het voer van een hond verdiepen, maar om dat goed te durven noemen?
Kijk, gekookte groenten (zonder kruiden) dat over is aan de hond geven, dat is niet erg (ze kunnen trouwens ook weinig met niet afgebroken plantaardig voedsel), maar allerlei soorten tafelresten aan de hond geven onder de mom van dat dat de maaltijd van de hond is, zonder aanvullend voer (behalve als er te weinig overblijft) met het idee dat dat goed voor een hond is, is verkeerd.
Dat jouw hond een sterke hond was die oud is geworden op dat voedsel, kun je een geluk noemen, maar volgens mij niet dankzij jullie voerkeuze. Eerder desondanks.
Wees blij dat je hond een sterke hond was, maar trots zou ik er niet op zijn.
En zeker niet lopen verkondigen dat dat een goede methode is.
Heb je er wel eens aan gedacht wat dat met de darmflora van een hond doet en wat een hond nou nodig heeft?
Als je pech had gehad, had de hond het met de dood mogen bekopen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 01:40

nikkigioa schreef:
Ik hoop dat je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Ik hoop dat jij je de volgende keer er eerst wat meer in verdiept voordat je met zulke loze uitspraken komt zoals je hier doet.

nikkigioa schreef:
Een hond is geen echte karnivoor in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ze krijgen in het wild planten en groenten binnen doordat deze nog in de maag van het prooi zitten.

Onee? O ja? Dat kleine beetje wat ze binnenkrijgen wat nog in de pens zit nadat het uitgeschud is? Wat ze maar voor lief erbij nemen? Dat hele kleine procent van hun dieet? Daardoor zijn het geen carnivoren meer? Heb je hun tanden wel eens gezien? Hun maagdarmstelsel?

nikkigioa schreef:
Daarom is een maaltijd met alleen vlees ontzettend slecht voor de hond. Het is zaak een juiste balans te vinden.

Uh, het is nooit de bedoeling om je hond alleen vlees te geven (ooit van het all meat syndroom gehoord? komt van het eenzijdig voeren), dat heeft weinig met het 'fenomeen' vers voeren te maken.

nikkigioa schreef:
Je hebt gelijk dat veel brokken in verhouding teveel plantenproducten (zoals granen) bevatten, dit is immers goedkoper dan vlees. Maar er zijn veel goede brokken op de markt die wel de juiste samenstelling bevatten (hoeven nog niet eens de duurdere merken te zijn).

Zoveel zijn het er niet, vooral als je niet alleen naar het aantal procenten graan kijkt, maar naar het hele plaatje.

nikkigioa schreef:
Een vastendag kan inderdaad geen kwaad, maar of het goed doet is ook niet bewezen. Ik zou er zelf niet voor kiezen.

Ik wel, is voor de maag beter, wordt ie niet lui van.
En mijn honden reageren er uitstekend op.

nikkigioa schreef:
En ik ben erg benieuwd waar jij op baseert dat ze groenten via pens binnen krijgen? Geef jij je hond soms pens met de complete maag-inhoud erbij? Nee toch?

In de natuur is dat iig wel zo, en hier in de bewoonde wereld kan dat ook geregeld worden hoor.
Ik kan er iig wel aankomen, maar mijn ene hond blieft het niet, dus krijgen ze andere pens.

nikkigioa schreef:
En wat betekenen al die vage afkortingen?

Welke afkortingen allemaal?
KVV? K(C)ompleet Vers Voer.
BARF? Bones and Raw Food.
NRV? Natuurlijke Rauwe Voeding
Was volgens mij ook al gezegd, en als je er een beetje in verdiept had, had je het geweten.

nikkigioa schreef:
Vis is trouwens niet goed voor een hond. Ze kunnen er zelfs door vergiftigd worden.

O ja? Leg eens uit? Wist je trouwens dat ze een diepvriezer uitgevonden hadden?
Sommige geven trouwens wel varkensvlees, ik doe het niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:57

polbo schreef:
Pam schreef:
Dat in brok alle voedingstoffen zitten weet ik niet zo.. Het zijn voornamelijk graan en afvalstoffen. In nrv zit juist alles wat ze nodig hebben (zelfs de groenten maar die krijgen ze via pens)

Het klopt idd dat een hond een karnivoor is maar heb je er wel aan gedacht dat een wolf als die een prooi eet altijd eerst de maag van het prooi dier opeet? In die maag zit dus meer plantaardig voedsel dan vlees. Een kat is veel meer een vlees eter omdat die ook echt alles opeet. Die brokken zijn helemaal uitgebalanceerd.
Niet dat het mij verder uit maakt wat je je hond te eten geeft hoor als je hond er maar blij en vrolijk van word.
Maar toch vraag ik met stiekem wel af wat je gaat doen tegen die vis lucht Knipoog

Honden zijn absoluut carnivoren en inderdaad katten al helemaal. Brokken zijn echt niet het beste voer voor honden en katten. Brokken krijgen hun harde structuur namelijk van plantaardig materiaal... zonder plantaardigmateriaal kan een brok geen brok zijn. Honden en katten kunnen niks met dit materiaal en zullen dus iets heel onnatuurlijks moeten aanmakenin hun lichaam om dit toch te verwerken... Vers voer is veel en veel beter voor honden EN katten..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 13:45

Ik weet niet waar nu bij gehaald word dat ik me er niet goed in zou verdiepen, ik weet in ieder geval wél waar ik mee bezig ben. WEist even niet hoe ik op t berichtje moest reageren maar chrystal-gek heeft dit perfect gedaan.

Nikkigoa, je berichtje raakt kant noch wal en je reageert erg voorbarig. Dat ik foto's plaats van een vis wil niet zeggen dat ik alleen vlees voer.
En overigens is vis een hele maaltijd (orgaan, bot en vlees)

Ik denk dat je je eerst moet verdiepen en dan mag je daarna terug komen met opmerkingen die ergens op slaan Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:09

Ik doe dit ook met mijn fretten. Die krijgen muizen (elke dag 2).

Zou je honden i.p.v. stukken rund een dood konijn/ree o.i.d. kunnen geven? Zit toch ook alles in wat ze nodig hebben? En die zullen hun voorouders denk ik eerder gevangen hebben dan koeien Haha!.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:21

Ja hoor Knipoog Konijn, alles eigenlijk.

zolang je in t geheel maar zit aan t juiste percentage bot, vlees, spiervlees en orgaan. Ik heb me toch een rare dingen voorbij zien komen Clown

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:25

Okey.
Heb trouwens mijn honden wel eens pens gegeven, maar die vonden het niks... Alleen in hele kleine stukjes, zodat ze het in 1 keer door konden slikken vraten ze het.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:35

Mariska_28 schreef:
Ik doe dit ook met mijn fretten. Die krijgen muizen (elke dag 2).

Zou je honden i.p.v. stukken rund een dood konijn/ree o.i.d. kunnen geven? Zit toch ook alles in wat ze nodig hebben? En die zullen hun voorouders denk ik eerder gevangen hebben dan koeien Haha!.

Hee, je vergeet de buffels Knipoog
Vers voeren (welke benaming het ook heeft, BARF, NRV...) houdt niet in dat je 1 diersoort voert, maar juist zo gevarieerd mogelijk voert. Dus niet alleen rund of kip, maar ook konijn, haas, ree, eend, duif, ander wild en gevogelte, geit, schaap, vis etc etc.
Varken zou ik alleen niet voeren.
Nu zijn niet aan alle diersoorten makkelijk aan te komen (en zeker niet allemaal voor een leuk prijsje), dus daar hangt het ook deels vanaf.
Maar als je je hond op vers hebt staan, voer ze gerust konijn (mijn honden vinden het iig zum smullen) of ree als je daar aan kan komen (een jager in je kennissenkring toevallig? Knipoog ).
Vers voeren is trouwens niet alleen (spier)vlees voeren he? Maar ook bot, orgaan(vlees) en die dingen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:42

Ik ga zelfs beginnen met konijn. Schijnen goede beginnersbotten te zijn. Misschien kun jij me wat dat betreft wat info verschaffen crystal-gek?

Ik kan namelijk niet beginnen met kip aangezien ze daar allergisch voor is.

Overigens heb ik een mooi adresje. Voor de liefhebber:
Citaat:
PRIJSLIJST VERS VLEES

Vleesmix 1 ,zeer fijn gemalen ,vaste samenstelling
60% rundspiervlees 20% kipkarkas 20% pens

1000 gram 1.25

Vleesmix 2 , fijn gemalen , licht wisselende samenstelling
Rund/schaap/geit kopvlees/spiervlees en orgaanvlees

1000 gram 1.00

beiden mixen zijn zeer geschikt voor vermengen met groente en/of fruit(mix)

rundproducten
hele pens (alleen op bestelling ) 4.50
Penslappen 1000 gram 1.50
Pens gemalen 1000. gram . 0.90
Rundervet 500 gram 0.75
Spiervlees snippers 1000 gram 1.50
Lever /nier 1000 gram 1.50
Hart 1000 gram 1.50
Runderstrotten per stuk 1.00

Schapenproducten
Hele pens per stuk 1.25
Schapenvet 500 gram 0.75
Schapenlongen met luchtpijp per stuk ( ca 1 kilo) 0.75
Lams/schaaphart 1000 gram 1.50
Lamsbotjes 1000gram 1.50

Geitproducten
Geitenvlees met bot/ribben 1000 gram 3.75

Kipproducten
Kippenkarkas met veel vlees 1000 gram 0.75
Kippennekken 1000 gram 1.30
Kippenlever /maag/hart 1000 gram 2.50

Wildproducten
Haasbout met veel vlees 1000 gram 3.25
Hert/Ree vlees 1000 gram 4.00
Konijn Heel konijn geslacht 1000 gram 4.00
Konijn karkas 1000 gram 1.75
Fazant 1000 gram 3.75
Parelhoen PER STUK ca 400gram 0,90
Eend karkas 1000 gram 2,95
Duif karkas 1000 gram 3.50
Eend nek 1000 gram 2,95

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:45

Ben wel benieuwd naar dat adresje, met name voor de pens Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:53

Mariska_28 schreef:
Okey.
Heb trouwens mijn honden wel eens pens gegeven, maar die vonden het niks... Alleen in hele kleine stukjes, zodat ze het in 1 keer door konden slikken vraten ze het.

Mijn ene hond eet het gewoon op, de ander loopt er bij weg Clown
Ze eten allebei wel pens van een KVV-merk (als in compleet voer en in aanvullend voer), dus dat krijgen ze nu.
Misschien van de zomer eens weer proberen met 'verse/echte' pens, hier worden ze nl niet zo blij van de pensgeur binnenshuis (en dan bedoel ik de mensen, de honden worden er niet anders van Knipoog ).

Pam, je krijgt straks een pb.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:18

Ellebel schreef:
Ben wel benieuwd naar dat adresje, met name voor de pens Haha!

Runder- en schapenpens kan ik gewoon bij een (zelf-slachtende) slager vandaan halen, weet alleen niet meer of dat ik het zo meekreeg of er nog iets voor moest betalen.