[Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:59

Sommigen kijken alleen naar de grootte van het kratje voor de kat en leiden daaruit af dat het niet vergelijkbaar is met een stal voor een paard. Ik ben het gedeeltelijk met ze eens, het is niet helemaal vergelijkbaar, de stal is vele malen erger:

Een kat die je vrij laat, zal het overgrote deel van de dag niks doen, dat kan ook in een krat.
Een paard zal echter het grootste deel van de dag grazen en steeds een beetje bewegen, dat lukt niet in een stal.

Een kat is een roofdier dat zelf holletjes opzoekt om in te rusten.
Een paard is een prooidier dat holletjes juist mijdt.

Een paard is voor een goede doorbloeding veel afhankelijker van beweging dan een kat.

Etc. etc.

Daarom is een stal voor een paard veel erger dan een krat voor een kat. Als ik een krat in de juiste verhouding had gekozen (als je alleen naar grootte kijkt), had ik een onjuiste vergelijking gegeven. Waarschijnlijk is deze gefantaseerde kat beter af dan een paard dat 23 uur per dag op stal staat.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:01

de boodschap is zeker duidelijk,maar vind het wel een beetje hypocriet.
en paard hoort ook geen mens op zn rug te dragen,en ookal loopt hij dan bij de Tser buiten,in het wild heeft hij ook geen hekjes,schriklint die hem begrenzen.
daarom zeg ik,iedereen doet wat hij kan(daar ga ik tenminste vanuit)om zijn dier zoveel mogelijk te "geven"
dat wij deze dieren voor onze eigen plezier hebben,en daarom dingen moeten doen,die voor hun tegennatuurlijk zijn,is een feit,dat moeten ze bij Tser ook.
beetje hypocriet.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:02

Boodschap is duidelijk steek een kat niet in een winkelbak?

Ijslander fan, het gaat om je dier, en als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de gevolgen die het dier veroorzaakt.
Ik als mens heb geen problemenom de populatie in stand te houden, maar andere dieren wel veel door katten, maar ook uitgeette schildpadden en ingevoerde brulkikkers. Lachen
Dus ja ik ben voor katten thuis houden al dan niet met een hele grote kattenren, of een winkelbak Lachen

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:03

Hahahahahaha.. Leuk hoor...
Maar hoe kom je erbij om een kat met een paard te gaan vergelijken????
Lijkt wel een beetje op appels met peren vergelijken.

Het verwachtings patroon wat ik heb van mijn kat is heel anders dan die van mijn paarden.
Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard 's morgens vroeg op mijn voeteneind gaat liggen, of dat mijn paarden iedere dag voor de deur staan te blerren omdat ze voor de kachel willen gaan liggen.
Ik zie mezelf nog niet zo snel een zadel op mijn kat gooien, hem netjes in contitie te trainen en dan wedstrijden te gaan rijden.

Ben het helemaal met je eens dat het niet optimaal is als paarden 23 uur per dag op stal staan, op die manier wil ik geen paarden houden maar er zijn veel mensen die de gulden middenweg hebben gevonden.
Ik heb de luxe positie om 4 ha land te hebben, al mijn jonge paarden komen als veulen s'nacht op stal te staan en gaan op 3 mnd met moeder dag en nacht het land op, hier blijven tot 4 jaar waarna ze of verkocht of in training gaan.
Op het moment dat ze in training gaan komen ze 's nachts op stal (overdag heerlijk buiten).
Maar hoeveel mensen hebben deze luxe niet? Dat zijn er veel.

Ooit heel lang geleden toen de paarden nog vrij waren en wij ze als mens opaten was er nog sprake van natuurlijk evenwicht, degene die besloten heeft dat ze ook goede lastdieren zouden zijn is volgens mij de schuldige van al het leed wat we ze nu aan doen.
Maar ja de tijd valt niet meer terug te draaien en onze paarden zijn van wilde dieren omgevormd naar edele huisdieren, de zwakkere overleven het nu wel...

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:05

Mexx2 schreef:
de boodschap is zeker duidelijk,maar vind het wel een beetje hypocriet.
en paard hoort ook geen mens op zn rug te dragen,en ookal loopt hij dan bij de Tser buiten,in het wild heeft hij ook geen hekjes,schriklint die hem begrenzen.
daarom zeg ik,iedereen doet wat hij kan(daar ga ik tenminste vanuit)om zijn dier zoveel mogelijk te "geven"
dat wij deze dieren voor onze eigen plezier hebben,en daarom dingen moeten doen,die voor hun tegennatuurlijk zijn,is een feit,dat moeten ze bij Tser ook.
beetje hypocriet.


Het is idd een afglijdende schaal, maar op die schaal heb je een gedeelte dat acceptabel is en een gedeelte dat onacceptabel is.

Mijn paarden kunnen hun ethologische behoefte bevredigen, stalpaarden niet. Ja, ze moeten beide soms tegennatuurlijke dingen doen, maar dat betekent niet dat je dus alles maar mag flikken.

Het is niet zwart-wit. Het is niet: OF in de poesta, OF dan maar 23/7 op stal.

Een stal wordt vaak als acceptabel gezien, terwijl het dat niet is. In Engeland is een stal van 3 bij 3 gewoon dierenmishandeling.

Anoniem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:05

Natuurlijk is een paard dat 23/7 op stal staat niet goed, dat ben ik met je eens, maar de dingen die jij zegt kloppen niet arno8.

De paarden die ik ken die in de wei staan, staan echt voornamelijk op 1 plek te grazen, bewegen zelfs het liefst zo min mogelijk- alleen om een ander stukje gras op te zoeken hooguit, want in de wei hebben ze niets om van te hoeven rennen zoals in de natuur waar jij zo van houdt. In de stal kunnen ze ook de hele dag hooi eten (of desnoods op stro knabbelen).
Een paard dat 24/7 op het land staat zal (naar mijn ervaring) niet eens zoveel meer beweging hebben dan een paard dat bijvoorbeeld 5 uur in de wei staat, 1 uur in de stapmolen en de rest van de dag op stal.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:06

en hier ga jij dus bepalen wat dus wel kan en wat niet?
kom op zeg.
ga je poes trainen! Clown

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:06

sjah arno, een paard zonder schuilstal is in belgie ook dierenmishandeling Lachen

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:08

katiavl schreef:
Ik als mens heb geen problemenom de populatie in stand te houden, maar andere dieren wel veel door katten, maar ook uitgeette schildpadden en ingevoerde brulkikkers. Lachen
Ik heb die zin 6 keer gelezen,maar ik snap het niet.
Wat bedoel je?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:09

Zahlina schreef:
Maar hoeveel mensen hebben deze luxe niet? Dat zijn er veel.
...


Vergelijking met de kratkat: ik heb de luxe van een grote tuin niet en ook niet de luxe van een werkster die de haren voor mij opruimt, dus moet de kat maar in een krat (of had ik misschien eerst na moeten denken of ik mijn kat wel een goed leven kan geven, voordat ik hem kocht?)

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:10

ik denk dat de meeste hier op bokt hun paard wel goed verzorgen en genoeg hun stal uit halen..
dit topic snap er geen bal van Slapen
slaat nergens op...
heb je dit aan iemand persoonlijk gericht ofzo ???

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:11

Beestenboel lijkt mij nou niet zo de plaats om dan ook maar een topic starten om hier dan misschien wél je gelijk te krijgen. Gaaaap

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:11

Ik ben het ook eens met de boodschap van dit topic,
maar niet dat je een kat moet vergelijken met een paard.

Dat Naturals hier op Bokt niet een echte mening hebben (die hebben
ze ongetwijfeld wel) en die hier ook uiten ben ik het eens. Ik ben geen
natural, maar ik rij wel bitloos en wil ook graag over op boomloos. Ik vind krachtvoerloos
en dekenloos af en toe ook te ver gaan. Er zijn hier maar op Bokt een paar die écht
hun mening van Natural kunnen en willen onderbouwen.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:12

Tinkerloos schreef:
katiavl schreef:
Ik als mens heb geen problemen om de populatie in stand te houden, maar andere dieren wel veel door katten, maar ook uitgeette schildpadden en ingevoerde brulkikkers. Lachen
Ik heb die zin 6 keer gelezen,maar ik snap het niet.
Wat bedoel je?


Ijslander fan zei dat het om de kat gaat en niet mezelf.
Omdat ik zei de inheemse dieren zullen je dankbaar zijn.

Dus ik reply terug ik heb geen last om mijn populatie in stand te houden, het effect van katten op inheemse dieren is gewoon te groot om te negeren. Maar toch doen veel mensen alsof hun neus bloed. Lachen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:12

WildWings schreef:
Natuurlijk is een paard dat 23/7 op stal staat niet goed, dat ben ik met je eens, maar de dingen die jij zegt kloppen niet arno8.

De paarden die ik ken die in de wei staan, staan echt voornamelijk op 1 plek te grazen, bewegen zelfs het liefst zo min mogelijk- alleen om een ander stukje gras op te zoeken hooguit, want in de wei hebben ze niets om van te hoeven rennen zoals in de natuur waar jij zo van houdt. In de stal kunnen ze ook de hele dag hooi eten (of desnoods op stro knabbelen).
Een paard dat 24/7 op het land staat zal (naar mijn ervaring) niet eens zoveel meer beweging hebben dan een paard dat bijvoorbeeld 5 uur in de wei staat, 1 uur in de stapmolen en de rest van de dag op stal.


Een grazend paard zet voortdurend stapjes tijdens het grazen. Of ik heb toevallig 3 hele rare paarden op de wei staan, dat kan ook.

In de stal kunnen ze idd de hele dag knabbelen, maar als ze een keer een sprintje willen trekken, lukt dat niet. Dat zie ik de mijne vaak zat doen, ze grazen langzaam weg van elkaar, schrikken dat de groep zo ver weg is en rennen weer terug.
En nu ga ik rennen om de bus te halen.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:12

oh,ja verrek ik rij ook boomloos,ben ik dan een halve natural?
Laatst bijgewerkt door ikkemetwikke op 14-02-07 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:14

arno8 schreef:
Een grazend paard zet voortdurend stapjes tijdens het grazen. Of ik heb toevallig 3 hele rare paarden op de wei staan, dat kan ook.

In de stal kunnen ze idd de hele dag knabbelen, maar als ze een keer een sprintje willen trekken, lukt dat niet. Dat zie ik de mijne vaak zat doen, ze grazen langzaam weg van elkaar, schrikken dat de groep zo ver weg is en rennen weer terug.
En nu ga ik rennen om de bus te halen.


Inderdaad, om een ander stukje gras te pakken. Zoveel beweging zijn die kleine stapjes dus niet, of de paarden die ik ken zijn toevallig allemaal ontzettend vreemd.

En een paard in de wei dat een sprintje trekt zie ik eigenlijk NOOIT, alleen als iets ze opfokt of als ze ergens van schrikken.

Maar nogmaals, de kans is natuurlijk enorm dat de paarden die ik ken stuk voor stuk ontzettend vreemd zijn.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:15

Ik rij niet, m'n paard heeft geen deken, staat als het kan 24/7 buiten, heeft geen ijzers onder z'n pootjes geknupt en ziet hoogstens 1x per week een bit. En toch word ik een beetje gek van al die topics waar naturals zo geweldig zijn, en 'gewone' bokkers hun pony mishandelen.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:16

Nee, natuurlijk niet. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is natural meer de manier waarop je omgaat met je paard.

maar omdat ik bitloos rijd, wordt ik direct natural genoemt. Terwijl ik daar maar een paar dingen uit meepik.

Edit: weer veel te laat. Deze was voor Mexx

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:17

ja ik rij niet boomloos gewoon zadel met bit ik scheer mijn paard en ook natuurlijk deken op mishandel ik mijn paard dan hij komt 8 uur buiten en rij anderhalf uur per dag ???

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:17

katiavl schreef:
sjah arno, een paard zonder schuilstal is in belgie ook dierenmishandeling Lachen

Net wat ik ook dacht! Clown
En daarnaast al de mensen die hier roepen 'naturial' is het beste of wat dan ook; misschien bij jullie paarden Lachen ik geloof he best *oja nu steek ik gelijk m'n hoofd in het zand?* Als het toch zo 'naturial' moet zijn. (om je paard het 'beste' leven te geven) waarom dan nog op paarden gaan rijden? (voor degenen die rijden)

En net zoals Paula zegt; Omdat mensen hun paard op een andere manier houden is het dan al gelijk slecht?

Trouwens ik ben ook wel benieuwd naar de bedoeling van dit topic; in eerste istantie waarschijnlijk eens lachen, maar als twee reden dan? (het lijkt me namelijk dat dit weer een relletje word tussen naturials en 'de andere'
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 14-02-07 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:17

arno8 schreef:
Het is idd een afglijdende schaal, maar op die schaal heb je een gedeelte dat acceptabel is en een gedeelte dat onacceptabel is.



En over wiens 'schaal' praten we dan......

Mijn schaal over wat acceptabel en onacceptabel is zal waarschijnlijk anders zijn. Ik vind ook dat een paard weidegang verdiend en iig een aantal uren frisse lucht.... Maar, 24/7 is in dit koude en natte kikkerlandje vaak niet haalbaar.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:19

Moderatoropmerking:
On topic graag, over katten dus Knipoog

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:21

Een paard in het wild legt al grazend zo'n 10 km per dag af.

Een stalpaard beweegt in 24 uur maar zo'n 800 meter opgeteld.

Dusss een paard in een kratje eh pardon stal stoppen is minstens net zo erg, zo niet erger, dan een kat in een krat.

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:22

Leuke discussie zo!

Ik ben geen normal en ook geen natural, ik zit er echt tussenin!
Maar toch vind ik dat de boodschap wel heel duidelijk is...
En mijn mening is ook dat sommige normals en sommige naturals veel te ver gaan in bepaalde dingen...

Edit: net zoals sommige honden-of kattenbaasjes...
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 14-02-07 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt