rashond of een kruising?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: rashond of een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:44

In reactie op girlchat, Biepmiep.

Maar even een voorbeeld (dalmatiers, goldens etc).

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:49

Cheveyo schreef:
Dat van die 2 familiehonden is niet alleen door de honden zelf bedacht, de eigenaren hebben er ook gewoon geen stokje voor gestoken;-).

Dat snap ik. Knipoog Mijn verhaal was ook niet alleen hierop gebaseerd, maar in het algemeen.

Maar ik ben blij dat de eigenaren geen stokje voor hebben gestoken, ik heb een onzettend leuke hond aan overghouden Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:56

en dat snap ik ook weer hihi. Maar iig die hondjes hadden het niet helemaal zelf verzonnen (daar ging het mij om Knipoog).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:21

Ik zou kiezen voor een rashond, omdat er dan eerder wat te zeggen valt over maat, gedrag en in grote lijnen de charactereigenschappen van het dier.
Met een kruising moet je maar afwachten wat je in huis haalt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:22

ik ga ook voor de rashond.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:43

Cassidy schreef:
Ik zou kiezen voor een rashond, omdat er dan eerder wat te zeggen valt over maat, gedrag en in grote lijnen de charactereigenschappen van het dier.

niet helemaal .. mn vriendin heeft sinds kort een nieuwe boxer .. ouders waren bijde klein dus hij zou ook niet zo groot worden .. blijkt nu dat hij dus onwijs groot is en hij was met 5 maanden al over zijn vader heen gegroeit (moeder dus allang) gedrag licht aan de manier van opvoeden .. tuurlijk niet helemaal maar geen groot deel licht aan de eigenaar een kruising kan net zo goed lief en de goede maat zijn! een baby kan je ook van te voren niet zeggen die word zo en zo want dat zijn die ouders ook...

empyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:56

Ik heb altijd bewust gekozen voor een rashond omdat je dan van te voren een inschatting kan maken voor wat betreft karakter en formaat van de hond en of dit wel of niet bij je past.

Als je een kruising aanschaft waarvan de ouders bekend zijn kun je natuurlijk ook wel een en ander voorspellen maar dan moet je al goed weten hoe die honden zijn en wat daar eventueel weer achter zit als zijzelf ook kruisingen zijn.

Ik zou bijvoorbeeld absoluut geen drukke blafferige hond willen hebben en dat kun je soms moeilijk voorspellen bij een kruising. Terwijl ik bijna zeker weet dat ik dat niet krijg als ik een newfoundlander koop Knipoog

De fabel dat een rashond minder gezond is als een kruising is achterhaald (anderen hebben dat hier ook al aangegeven) omdat van hen niets geregistreerd wordt en bij een rashond nu eenmaal wel.
Al mijn rashonden (Newfoundlanders en Leonbergers) zijn zonder problemen gezond oud (10+)geworden en degene die ik nu nog heb is momenteel 11,5 jaar..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:08

smurffie schreef:
Cassidy schreef:

niet helemaal .. mn vriendin heeft sinds kort een nieuwe boxer .. ouders waren bijde klein dus hij zou ook niet zo groot worden .. blijkt nu dat hij dus onwijs groot is en hij was met 5 maanden al over zijn vader heen gegroeit (moeder dus allang) gedrag licht aan de manier van opvoeden .. tuurlijk niet helemaal maar geen groot deel licht aan de eigenaar een kruising kan net zo goed lief en de goede maat zijn! een baby kan je ook van te voren niet zeggen die word zo en zo want dat zijn die ouders ook...

Maar een boxerpup zal alleen in enkele uitzonderingen het formaat halen van een Deense Dog (en als je die dan treft ben je niet blij). Dus als ik voor een Sheltie ga, kan ik er rekening mee houden dat hij misschien maatje Collie krijgt maar niet veel groter. En een Jack Russel gaat geen maatje Labrador worden. Om maar een slinger te geven.

Kijken naar de ouders om de maat te bepalen van een hond is niet slim. Kijk naar de rasstandaard, dat is een betere richtlijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:12

wij hebben een raszuivere Sheltie wel zonder papieren, want we willen er toch niet mee gaan fokken en zonder papieren was ie veel goedkoper.

Maar opzich heb ik helemaal geen voorkeur!
Ik heb liever een (goedkope) lieve hond uit het asiel dan een raszuivere gefokte (dure) pup.
Want die asielhondjes hebben het recht gered te worden.

Dus doe mij dan maar een kruising (ook al heb in het asiel ook vast heel veel rashonden)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:15

smurffie schreef:
Cassidy schreef:

alleen naar ouderdieren kijken is ook niet voldoende, daarom is een stamboom ook zo prettig, ook opa, oma, overgroot opa en oma enz. zegt wat.

wie weet was in het geval van de boxer, overgroot opa wel een behoorlijk grote boxer Knipoog

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:20

Ik heb ook bewust gekozen voor een rashond (met stamboek)omdat deze worden getest op ogen, neus, heupen ed. Veel ellende meegemaakt in mijn familie met rashonden bij een broodfokkers dus wel goed opletten waar je ze vandaan haalt en vraag altijd naar de moeder (ouders). Ga je voor een echte rashond kies een echte fokker en betaal wat meer. Je kan nog beter een kruizing nemen uit een lief gezin dan een hondje bij een broodfokker vandaan, je krijgt vaak problemen (in mijn familie al 3 hondjes voor hun 1 jaar overleden en 2 honden binnen 1 jaar nieuwe heupen).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:25

papieren kosten maar een eurootje of 70 maximaal...oftewel het hele nest zal zonder stamboom zijn want volgens mij kan dat alleen per heel nest. Zonder stamboom betekent vaak ook zonder geteste ouderdieren en alles wat er bij komt Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:29

Ik heb twee rashonden (poedel en Schotse Collie) en een vuilnisbak. Voor de nu ruim 16-jaar oude poedel hebben we vanwege allergie destijds bewust gekozen, we hadden er in totaal drie. Tegen de Schotse Collie ben ik per ongeluk aan gelopen, hij is blind en zat in een noodopvang in Spanje. Vind het wel een heel gaaf ras. De vuilnisbak is een labrador-kruising, die heb ik gevonden. Is een absolute droomhond. Lachen

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:01

Wij wouden een Benner Sennen, of een Rottweiler, zijn b ij verschillende nestjes van beide wezen kijken.. Toen het laatste nestje waren kruisingen tussen Benner Sennen & Rottweiler, en met een reu uit dat nestje was het echt liefde op het 1e gezicht, dus hebben we een kruising genomen..