Bokkers met ruwharige teckel ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Bokkers met ruwharige teckel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:46

achja zolang je er niet mee wil fokken ? ... wat maakt zo'n papiertje dan uit ?!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:00

jackgirl schreef:
achja zolang je er niet mee wil fokken ? ... wat maakt zo'n papiertje dan uit ?!

Vind ik ook hoor!... Knipoog

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:03

haha dan voegt het niets toe aan het beestje hé Tong uitsteken

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:54

jackgirl schreef:
haha dan voegt het niets toe aan het beestje hé Tong uitsteken

Nee vind ik niet.. het is een schat van een beestje maar dat wordt niet meer wanneer ze een papier heeft haha..

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:04

Het voegt idd niets toe aan het diertje, maar het laat wel zien dat er bepaald regels in acht zijn genomen bij het fokken van zo`n rashondje.

Om in aanmerking te komen voor stamboekpapieren moeten de fokkers namelijk zijn aangesloten bij een rasvereniging die bepaalde regels hanteerd ten opzichte van het fokken. Zo minimaliseer je de kans dat er erfelijke ziekten, gedragsafwijkingen ed. de kop op steken.
Hobby-fokkers weten helaas niet altijd even goed waar ze mee bezig zijn. Ach gut

Een papiertje garandeerd niets, maar het minimaliseerd wel de risico`s. Zeker bij rashonden die zover zijn doorgefokt dat er bepaalde lichamelijke aandoeningen bij voorkomen (bv. teckelverlamming door de lange rug en korte pootjes).

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat hondjes zonder papier minder leuk/lief zijn hoor! Absoluut niet, maar je hebt minder kans dat er afwijkingen optreden als je een hondje bij een erkende fokker haalt.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:50

Oh oke..

Ik heb verder nooit echt met honden en 'fokken' bezig gehouden (meer met paarden.. Clown )

Maar we hadden toen de keus, we konden er een papiertje bij krijgen (die kon die mevrouw aanvragen toen we kwamen kijken bij 3 weken geloof ik..) en daar hebben we toen niet voor gekozen omdat we er toch geen kleintjes bij willen en haar waarschijnlijk laten steriliseren..

maar zo leer je nog eens wat!..

En hoe zit dat dan ben kruisen van de verschillende grootes? zijn daar ook regels ofzo voor? (niet speciaal hoor gewoon nieuwschierig..)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:16

Weet ik eigenlijk niet... Nagelbijten / Gniffelen
maar de verschillende grotes (standaard, dwerg en kaninchen) worden volgens mij (pin me er niet op vast) ingedeeld naar borstomvang:

Standaard dashond: Borstomvang boven de 35 cm. Bovengrens gewicht ongeveer 9,0 kg.
Dwergdashond: Heeft een borstomvang van 30 tot 35 cm, op een leeftijd van tenminste 15 maanden gemeten.
Kaninchendashond: Heeft een borstomvang tot 30 cm, op een leeftijd van tenminste 15 maanden gemeten.

Maar aangezien je (volgens de nieuwe regels) een stamboekpapier binnen 10 dagen na geboorte moet aanvragen (geboorteaangifte doen) en de stamboom binnen 8 - 12 weken na geboorte worden opgestuurt naar de fokker, lijkt het me niet dat erkende fokkers kruisen met verschillende variëteiten omdat je dan niet (bijna) zeker weet wat de borstomvang van je pup is over 15 maanden. Je kunt dan niet zeggen of hij een Standaard, Dwerg of Kaninchen is.

Maar nogmaals, hier ben ik dus niet zeker van, dat zou je aan een rasvereniging moeten vragen... Knipoog

Het kan wel zijn dat Brenda een stamboom heeft, maar dat dat papiertje niet is aangevraagt omdat je er namelijk wel voor moet betalen. Ja Als de eigenaren toch geen shows willen lopen of fokken, heeft zo`n papiertje ook geen meerwaarde. Haha!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:35

Oke, haha ik zal haar eens meten!... Haha!

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:21

Sjonge, weer helemaal bijgelezen! Toch nog best veel Bokkers die een ruwhaar hebben! Ik zal eens gaan kijken of ik de foto's, van toen ze net geplukt waren, hier kan krijgen!

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:36

Ja, gelukt!
Hier dus een foto van toen ze nét geplukt waren:
Afbeelding

En dit was ons Lotje deze zomer (D'r naam komt overigens van de strip Jan, Jans en de Kinderen!)
Afbeelding

En hier nog van toen we ze net hadden, links Zoë en rechts Lotje. Zoals je ziet hadden ze een bandje met een kattenbelletje om, anders waren we bang dat we er een keer op zouden gaan staan! Vooral ons Lotje was zó klein toen we dr kregen! Op deze foto hadden we dr al zo'n 2 tot 3 werken...
Afbeelding

Cyrilletje schreef:
Wammes is inderdaad euhm... Nagelbijten / Gniffelen laten we zeggen, 'grappig' om te zien! Haha!
Het was de bedoeling dat hij nog wat ruwer zou worden maar hij is altijd wat aan de gladde kant gebleven.
Maar ook al is hij niet moeders mooiste, hij heeft karakter voor 10!! Haha!

Ik vind dat deze foto echt hun verschil in karakters laat zien.
Jorre de oudere, rustige hond en Wammes de kleine, grappige hyper die net lang genoeg bleef zitten om de foto te kunnen maken. Cool

Dit is bij ons precies hetzelfde!!!

*hmmm...beetje kleine foto's, maar ja, het is maar voor het idee!*

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:58

ik vind het ook erg leuk , dacht eerst dat niemand/weinig zou reageren om mijn gestarte topic... maar heb begin er nu wel wat op te lijken Haha!
Ik zal binnenkort weer nieuwe foto's plaatsen.
Boris groeit zo hard, hij is van de week ook al weer meegeweest de stad in , het bos in enz enz

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:54

Ooit wel eens een vliegende teckel gezien?? Clown

Mijn zusje wel! *LOL*
Onze Snor is namelijk vandaag door de wind een stukje verplaatst tijdens het wandelen! Bloos!
Wammes was verstandiger en kroop tijdens al dat natuurgeweld bij m`n zusje tussen de benen maar ja, Jorre moest toch echt even een plasje plegen... Nagelbijten / Gniffelen
En *woesj!* daar werd hij door een windvlaag een stukje opgetild en werd de eerste vliegende teckel (klein stukje maar hoor! Hij heeft er niets aan over gehouden Knipoog )! Haha! Haha! Haha!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:47

ah.... dat moet er wel komisch uit hebben gezien!..

Brenda die vloog naar buiten even plasje plegen en heel snel weer naar binnen ..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 21:07

Haha, boris hield zijn pootjes nog aan de grond, omdat we ff snel tussen de buien doorgingen.
ik kreeg nog een aantal leuke foto's van ons knullie toegestuurd
Zal ze even in de topic zetten.

Boris 3 weken geleden voor het eerst in het bos
Afbeelding

Afgelopen zaterdag :
Afbeelding
de rest van de foto's komen eraan , die zijn aan het uploaden maar gaat zo sloom ...

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:16

ah wat lief.. ^^...

wat nog een kleintje ja!.. *schattig hoor!*

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 00:25

Mijn nichies op visite Tong uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

Tarzan
Afbeelding

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:51

Ja ook ik heb ruwharige teckel ( en een gladharige)

Ze is nu 2 jaar,en heeft al een vervelend leventje achter de rug. Bij de geboorte was ze echt de zwakste en afgestoten door haar moeder, Ze heeft extreem last van het teckel sydroom. En vorig jaar maart is bij ons een jager met een aanhanger vol mais over haar heen gereden, Ze heeft het overleefd, Maar haar bekken waren op 6 plekker gebroken, En de DA had gezegt dat we haar beter maar in moesten laten slapen want ze had geen kans, Ik wilde voor haar vechten.! Na een dag in een bench werd ze compleet gestoord, Dus heb haar op de bank gehouden, Onder de arm nam ik haar mee om dan toch even haar behoefte te doen. Maar ze deed niks, Na 6 dagen nog steeds geen behoefte hebben gedaan en knettergek op de bank lag wilde we haar een catheter aanbrengen, Als of ze het wist alles kwam er (gelukkig) uit, en die zelfde dag ( dus na 6 dagen!!!) vliegt ze van de bank toen ik naar stal liep, en rende met een vaart naar buiten naar het land van de paarden!, Ik wist niet wat ik zag, Ik ben als een gek naar haar haar toegegaan maar ze liet zich natuurlijk niet pakken en luisterde niet. Ogelovelijk zal dit een taaie tante wezen,!!! Je kan aan het lopen wel zien dat ze zo'n ongeluk heeft gehad, Mar het is een echte hond met een heel levensverhaal al voor haar 2 jaar zijn en hopenlijk was dit de laatste ellende die ze heeft meegemaakt want wil haar nog lang niet kwijt!

Afbeelding

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:45

Jackgirl: Boris is echt super schattig! Die teckel oogjes... Lovers

Draverr: jeetje wat een pech heeft ze al gehad zeg Nagelbijten / Gniffelen Hopelijk verloopt de rest van haar leven wat soepeler! Ach gut

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:03

Jeetje Draverr, wat een leventje.. gelukkig dat het zo'n lekkere taaie tante is..

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:18

Haha, gewoon alle teckels op de foto hebben van die witte, onschuldige randen bij dr ogen...haha, een onschuldige teckel! Geloof dat maar! De donderstenen!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:13

marsi schreef:
Haha, gewoon alle teckels op de foto hebben van die witte, onschuldige randen bij dr ogen...haha, een onschuldige teckel! Geloof dat maar! De donderstenen!

haha ben ik wel een beetje met jou eens! haha..
ze kijken ozo lief maar ondertussen haha..
Maar ik vind ze wel intiligent..

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:43

Ik weet niet of jullie het goed vinden dat ik me meld maar wij hebben wel een teckel maar geen ruwharige.
Wij hebben een langharige teckel.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:51

Ik meld me ook... niet ruwharig, maar superglad Tong uitsteken

Heb twee standaard formaat reuen (nou ja... standaard.. Otto valt meer onder reuzen formaat).
Otto word bijna 3 en Victor bijna 2.
Beiden hebben ze een stamboom, en ben ook wel eens met ze naar een keuring geweest.
Verder zijn het echt twee schatten van dieren! Dol op aandacht (en Otto ook op de bal) en Victor houdt van spelen met botjes en balletjes, en dan hoef je niet eens met hem te spelen. Hij speelt alleen... Hij gooit het botje dan aldoor weg, en er weer achteraan, en dan springt hij erop, en botje schiet weer weg Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:10

heb je foto's we zijn namelijk erg nieuwschierig aangelegt .... Haha!

Ik heb vandaag Boris weer mee naar de wei genomen, en hij heeft voor het eerst echt van dichtbij kennis gemaakt met de paarden.
Die stoere bink ... begin vond hij het heel leuk en boeient en daarna was hij ineens bang.
Heb ook nog een lading foto's gemaakt, enne zal ze uhmm vanavond of morgen plaatsen.
( weet niet zeker of het vanaaf gaat lukken i.v.m rijlessen )
Hebben jullie nog leuke / grappige foto's ?
plaatsen !!!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 20:06