Ik ga trouwens nu van bokt af... dus ff niks meer van mij de aankomende tijd (vant weekend weer druk)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wuis schreef:Griebels, wat betreft het ontwormen, misschien is het een idee om een keer de pipetten van de DA te proberen. Die heb ik ook voor mijn kat (madame spuugt alle tabletjes en pasta's weer uit). Je doet het gewoon in de nek net als vlooienmiddel. Het is net nieuw.
Shiloh schreef:vind het wel typisch, had zulke antwoorden wel verwacht, ik stond namelijk zelf ook te kijken van wat die docent er over vertelde...
Ik moet er wel bij zeggen, hij vertelde alles wel erg zwart wit, dus wat ik nu ga vertellen zal wel niet ZO erg zijn (ik bedoel, zoals hij het vertelde moet de halve katten populatie ziek zijn) , maar ik denk wel dat wat hij zegt klopt kwa theorie en dat het andere dus beter is... ok vaag verhaal nu de uitleg...
Katten zijn van nature vlees eters..
Wat zit er in vlees?
Eiwitten, mineralen, vetten...
wat hoort er niet in het rijtje thuis?
koolhydraten!
Een kat kan helemaal niks met koolhydraten! wat er aan de voorkant in komt, komt er aan de achterkant net zo hard weer uit... punt is alleen, dat veel katten ook echt allergisch van koolhydraten worden en er dus flink ziek van kunnen worden. Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat geen koolhydraten, beter is dan toch koolhydraten al doen ze er niks mee...
maar waarom dit verhaal over koolhydraten?
brokjes bestaan voor een groot gedeelte uit koolhydraten
sterker nog:
zonder koolhydraten geen brokjes!!
Het feit dat een brokje hard en stevig en soms in bepaalde vormpjes blijft, komt puur en alleen door de koolhydraten en de harde stevige structuur waar deze stoffen voor zorgen!
In nat voer (vlees of vis) zitten deze koolhydraten dus niet... en in brokjes wel, daarom is nat beter dan droog voer.
misschien (dit is iets wat ik zelf denk toen ik hoorde over dikker worden... maar wat ik niet weet of zo) een belangrijke reden waarom vleesvoer de kat dikker maakt, er zit een vele hogere voedingswaarde in alleen vlees dan in brokjes. Oftewel, van brokjes moeten ze meer eten, om dezelfde hoeveelheid nuttige voeding binnen te krijgen.
zoals ik al zei, ik denk dat de docent het hele verhaal een beetje aangedikt heeft (zo had hij het namelijk ook constant over paarden die de hele dag op stal stonden en alleen in het weekend een ritje mee wordt gemaakt, zo zwart wit is het natuurlijk niet). Maar ik denk dat het wel degelijk een punt is om bij stil te staan...
in feite zit in brokken dus alles, maar eignelijk zelfs teveel!
Bij honden is dit iets minder van belang, katten zijn 100% carnivoor, honden zijn een klein beetje omnivoor en doen nog wel iets met koolhydraten.
btw... dit stond op het voerpak van eightlegged:
De brokjes bevatten in de juiste verhouding alle voedingsstoffen die uw kat dagelijks nodig heeft, zoals eiwitten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en calcium.
de verpakkingen vertellen dus niet altijd de waarheid!
Anna-Jelly schreef:Ik wacht die pipetjes nog even af, ik weet ergens nog niet zo goed of die wel écht goed werken..
Wuis, ik bedoel écht vers vlees, niet voorgemalen en bewerkt in bakjes. Zoals je bij honden ook hebt, stukken lamsvlees, konijn, kip e.d. Maar ik vind dat persoonlijk vrij ingewikkelt haha want je moet je wel aan zoveel orgaanvlees houden en niet meer en dan weer zoveel van ander.
In verhouding lijkt mij dat altijd duurder.
Zo'n bakje komt uit de vriezer toch? Hoe houd jij dat zolang goed voor 1 kat? Is meestal maar 48 uur houdbaar toch (dat is het vlees wat onze hond uit de vriezer krijgt wel).
Wat ik meen is dat katten vooral wormen van de vlooien krijgen toch? Dus als je goed ontvlooit dan scheelt het ook al een hoop.
Wormpillen kan onze hond ook niet tegen, die kotst ook alles onder. Maar wil eerst even wat meer (positieve) reacties afwachten van mensen die die worm pipetjes gebruiken..
Rosita schreef:blikvoer is natgemaakte brok trouwens. Dus niks beter dan brokjes, alleen krijgt de kat meer vocht toegediend en dat is wel weer goed voor die nieren.
Het oorspronkelijke prooidier zo dicht mogelijk benaderen lijkt toch maar weer het beste te zijn. Die natuur, hij is zo gek nog niet![]()
Mijn katten krijgen alleen vérsvlees. Vérs als in diepvriesvoer. Niet gekookt, geen bewaarmiddelen, smaakstoffen of kleurgedoe. Eendagskuikens, kipvleugels of nekken en ook rund, lam, pens en dergelijke. Dat laatste is niet zo'n oorspronkelijk prooidier maar spreeuw, mus, muis en kikker zijn (nog?) niet in de dierenwinkel verkrijgbaar.
griebels schreef:Koolhydraten: als een katachtige een prooi vangt wat alleen ruwvoer eet (gras etc) zit er in die prooi ook koolhydraten.
avanti4ever schreef:Wuis schreef:Griebels, wat betreft het ontwormen, misschien is het een idee om een keer de pipetten van de DA te proberen. Die heb ik ook voor mijn kat (madame spuugt alle tabletjes en pasta's weer uit). Je doet het gewoon in de nek net als vlooienmiddel. Het is net nieuw.
dat spul is ideaal.... ik had alle pillen en pastas al gehad wormen bleven terg komen ookal zijn t binnenkatten
en nu had ik pipwetjes en wormen zijn weg...
enne wormen kunnen ze geloof ik ok krijgen van heel goedkoop blik voer heb ik gehoord
avanti4ever schreef:enne wormen kunnen ze geloof ik ok krijgen van heel goedkoop blik voer heb ik gehoord