Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zidaantje

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:50

typefout: vangen... nja typen is niet mijn sterkste punt. Clown
Ik ga trouwens nu van bokt af... dus ff niks meer van mij de aankomende tijd (vant weekend weer druk) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:51

Mijn kat vangt (gelukkig) niks meer, ze is 16. Ze zit mooi achter het huis naar de vogeltjes te kijken, die zitten een meter van haar af maar ze doet ze niks. En dat weten de vogels. Zodra een andere kat in het zicht is komen ze niet meer.
Ik neem mijn kat ook mee de voliere in. Knipoog Vindt ze leuk. Mijn hamsters zijn ook een keer ontsnapt en toen heeft ze er (godzijdank) alleen mooi naar zitten te kijken en verder niks gedaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:57

Mijn katten krijgen de hele dag door brokken van RC en dan de exigent. DAt is namelijk de enige soort die mijn kat met hartruis binnen houdt. Als ik haar vlees geef gaat ze kotsen, ze eet dit dan ook echt minimaal. Ik geef het ook echt een keer sporadisch, gemiddeld 1 a 2 keer p/m. Ik geef dat vis, waar weinig nat inzit. Drinken doen ze toch wel.
Ik geef de brokken op advies van de dierenarts. Het vlees voor de lekkernij, zoals de DA zei.

Ik heb ook een kat gehad die haar voer niet kon verteren en dus alleen haren uitpoepte. hiervoor kreeg ik speciaal voer van de DA. Ook daar doen ze het goed op maar zo'n zak kostte 60 gulden. Kat is er inmiddels niet meer (niervergiftiging) en ze doen het nu allebei goed op de RC brokken. Andere soorten van RC houdt mijn kat met hartruis ook niet binnen.

Voer wat in de supermarkt ligt is indd troep, ook volgens de DA.

Ook wil ik nog even zeggen dat katachtigen in het wild wel degelijk hun tanden gebruiken!!! Hoe krijgen ze anders het vlees van de romp af Verward
Ze kauwen het eraf.

en ontwormen doe ik niet meer. Mijn kat met hartruis kotst het hele huis onder als ze dat krijgt. DAarbij krijgen ze alleen wormen van vlooien (eitjes oplikken, die zich in het lijf ontpoppen tot wormen) aangezien mijn katten niet verder komen als mijn veranda, hoef ik ze dus ook niet meer te ontwormen...

Ze hebben ook nog nooit wormen en vlooien gehad!

Koolhydraten: als een katachtige een prooi vangt wat alleen ruwvoer eet (gras etc) zit er in die prooi ook koolhydraten.

Mensen die vinden dat hun kat er goed uitziet met voer van de supermarkt, moeten maar eens een tijdje proberen om bijv RC te voeren, je zult zeker verschil zien. Ze gaan er beter uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:00

Griebels, wat betreft het ontwormen, misschien is het een idee om een keer de pipetten van de DA te proberen. Die heb ik ook voor mijn kat (madame spuugt alle tabletjes en pasta's weer uit). Je doet het gewoon in de nek net als vlooienmiddel. Het is net nieuw. Lachen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:01

Mijn kat krijgt Whiskas brokken. De hele dag heeft hij een bak staan en daarnaast en bakje water. Af en toe, 1 a 2 keer per week krijgt hij vlees, ook van Whiskas. Hij is nu ongeveer een jaar en lekker slank Haha!
Ook heeft hij een bakje kattengras tot zijn beschikking.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:03

Ook daar heeft ze een keer gigantisch van lopen kotsen, slijm kwam eruit. DA zegt dat ik gewoon niet hoef te ontwormen, ze lopen geen risico en zijn, buiten het overgewicht van mijn andere kat en de hartruis van de kotser, gewoon gezond.

Ze spuugt het niet uit he, ze heeft heel de avond lopen kotsen, ik heb 9 plakken op kunnen ruimen op 3 uur...

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:04

Toen wij katten hadden kregen ze alleen maar nat voer en heel zelden brokken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:49

ik geef alleen droog. natte brokjes zijn imo overbodige luxe en je krijgt er alleen maar zeurende en vette katten van Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:18

Wuis schreef:
Griebels, wat betreft het ontwormen, misschien is het een idee om een keer de pipetten van de DA te proberen. Die heb ik ook voor mijn kat (madame spuugt alle tabletjes en pasta's weer uit). Je doet het gewoon in de nek net als vlooienmiddel. Het is net nieuw. Lachen

dat spul is ideaal.... ik had alle pillen en pastas al gehad wormen bleven terg komen ookal zijn t binnenkatten

en nu had ik pipwetjes en wormen zijn weg...

enne wormen kunnen ze geloof ik ok krijgen van heel goedkoop blik voer heb ik gehoord

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:54

Ik wacht die pipetjes nog even af, ik weet ergens nog niet zo goed of die wel écht goed werken..

Wuis, ik bedoel écht vers vlees, niet voorgemalen en bewerkt in bakjes. Zoals je bij honden ook hebt, stukken lamsvlees, konijn, kip e.d. Maar ik vind dat persoonlijk vrij ingewikkelt haha want je moet je wel aan zoveel orgaanvlees houden en niet meer en dan weer zoveel van ander.
In verhouding lijkt mij dat altijd duurder.

Zo'n bakje komt uit de vriezer toch? Hoe houd jij dat zolang goed voor 1 kat? Is meestal maar 48 uur houdbaar toch (dat is het vlees wat onze hond uit de vriezer krijgt wel).

Wat ik meen is dat katten vooral wormen van de vlooien krijgen toch? Dus als je goed ontvlooit dan scheelt het ook al een hoop.
Wormpillen kan onze hond ook niet tegen, die kotst ook alles onder. Maar wil eerst even wat meer (positieve) reacties afwachten van mensen die die worm pipetjes gebruiken..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:22

Shiloh schreef:
vind het wel typisch, had zulke antwoorden wel verwacht, ik stond namelijk zelf ook te kijken van wat die docent er over vertelde...
Ik moet er wel bij zeggen, hij vertelde alles wel erg zwart wit, dus wat ik nu ga vertellen zal wel niet ZO erg zijn (ik bedoel, zoals hij het vertelde moet de halve katten populatie ziek zijn) , maar ik denk wel dat wat hij zegt klopt kwa theorie en dat het andere dus beter is... ok vaag verhaal nu de uitleg...

Katten zijn van nature vlees eters..
Wat zit er in vlees?
Eiwitten, mineralen, vetten...
wat hoort er niet in het rijtje thuis?
koolhydraten!

Een kat kan helemaal niks met koolhydraten! wat er aan de voorkant in komt, komt er aan de achterkant net zo hard weer uit... punt is alleen, dat veel katten ook echt allergisch van koolhydraten worden en er dus flink ziek van kunnen worden. Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat geen koolhydraten, beter is dan toch koolhydraten al doen ze er niks mee...

maar waarom dit verhaal over koolhydraten?

brokjes bestaan voor een groot gedeelte uit koolhydraten
sterker nog:
zonder koolhydraten geen brokjes!!
Het feit dat een brokje hard en stevig en soms in bepaalde vormpjes blijft, komt puur en alleen door de koolhydraten en de harde stevige structuur waar deze stoffen voor zorgen!

In nat voer (vlees of vis) zitten deze koolhydraten dus niet... en in brokjes wel, daarom is nat beter dan droog voer.

misschien (dit is iets wat ik zelf denk toen ik hoorde over dikker worden... maar wat ik niet weet of zo) een belangrijke reden waarom vleesvoer de kat dikker maakt, er zit een vele hogere voedingswaarde in alleen vlees dan in brokjes. Oftewel, van brokjes moeten ze meer eten, om dezelfde hoeveelheid nuttige voeding binnen te krijgen.

zoals ik al zei, ik denk dat de docent het hele verhaal een beetje aangedikt heeft (zo had hij het namelijk ook constant over paarden die de hele dag op stal stonden en alleen in het weekend een ritje mee wordt gemaakt, zo zwart wit is het natuurlijk niet). Maar ik denk dat het wel degelijk een punt is om bij stil te staan...

in feite zit in brokken dus alles, maar eignelijk zelfs teveel!

Bij honden is dit iets minder van belang, katten zijn 100% carnivoor, honden zijn een klein beetje omnivoor en doen nog wel iets met koolhydraten.

btw... dit stond op het voerpak van eightlegged:
De brokjes bevatten in de juiste verhouding alle voedingsstoffen die uw kat dagelijks nodig heeft, zoals eiwitten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en calcium.

de verpakkingen vertellen dus niet altijd de waarheid!

man naar mijn hart die docent;-)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:32

blikvoer is natgemaakte brok trouwens. Dus niks beter dan brokjes, alleen krijgt de kat meer vocht toegediend en dat is wel weer goed voor die nieren.

Het oorspronkelijke prooidier zo dicht mogelijk benaderen lijkt toch maar weer het beste te zijn. Die natuur, hij is zo gek nog niet Vork

Mijn katten krijgen alleen vérsvlees. Vérs als in diepvriesvoer. Niet gekookt, geen bewaarmiddelen, smaakstoffen of kleurgedoe. Eendagskuikens, kipvleugels of nekken en ook rund, lam, pens en dergelijke. Dat laatste is niet zo'n oorspronkelijk prooidier maar spreeuw, mus, muis en kikker zijn (nog?) niet in de dierenwinkel verkrijgbaar.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:34

De onze krijgen s`ochtends brokken en s`avonds vlees en laat s`avonds een handje brokken nog zodat ze idegeval allemaal s`nachts veilig binnen zijn.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:41

's Ochtends en 's middags en later op de avond krijgen de katten brokjes. Om een uur of 5 krijgen ze blikvoer.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:50

Bij ons staan er de hele dag brokjes we hebben 3 katten die vooral buiten zitten en af en toe even wat komen eten s'avonds krijgen ze blikvoer We hebben een (gecastreerde) kater die wel graag blik wil! De andere 2 vrouwtjes komen er niet speciaal voor binnen ze vinden brokjes ook goed. De Kater gaat echt lopen zeuren als hij rond 6 uur z'n blikvoer niet krijgt haha. We hebben het goedkope merk hehe m'n vader vind duur kattenvoer onzin Knipoog merk wel dat als we weleen een duurder merk hebben dat ze dat veel sneller op hebben als de goedkope brokjes bij blik merk ik dan weer geen verschil van merk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:26

Anna-Jelly schreef:
Ik wacht die pipetjes nog even af, ik weet ergens nog niet zo goed of die wel écht goed werken..

Wuis, ik bedoel écht vers vlees, niet voorgemalen en bewerkt in bakjes. Zoals je bij honden ook hebt, stukken lamsvlees, konijn, kip e.d. Maar ik vind dat persoonlijk vrij ingewikkelt haha want je moet je wel aan zoveel orgaanvlees houden en niet meer en dan weer zoveel van ander.
In verhouding lijkt mij dat altijd duurder.

Zo'n bakje komt uit de vriezer toch? Hoe houd jij dat zolang goed voor 1 kat? Is meestal maar 48 uur houdbaar toch (dat is het vlees wat onze hond uit de vriezer krijgt wel).

Wat ik meen is dat katten vooral wormen van de vlooien krijgen toch? Dus als je goed ontvlooit dan scheelt het ook al een hoop.
Wormpillen kan onze hond ook niet tegen, die kotst ook alles onder. Maar wil eerst even wat meer (positieve) reacties afwachten van mensen die die worm pipetjes gebruiken..

Van prins heb je een doosje met twaalf porties in een zakje, ik haal er per keer gewoon 1 portie uit.
Als je het eruit haalt is het idd 24 uur houdbaar.

Rosita, diepvriesmuizen zijn wel verkrijgbaar in de winkel. Knipoog

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:35

Wij geven de poes sóchtends droog voer en af en toe als het opp is een keertje tussendoor. S'avonds krijgt ze natte brokjes uit blik. en dan vullen we ook de droge brokjes.
Onze hond krijgt alleen maar brokken en brood aangezien hij een bepaald dieet moet volgen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:48

Mijn 3 poezen hebben de hele dag beschikking over brokjes.
1 x in de week krijgen ze verse vis van mij en ze vangen regelmatig muizen
en molletjes buiten maar die eten ze vaak niet op maar leggen prins heerlijk
voor mijn buitendeur neer Clown

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:28

Rosita schreef:
blikvoer is natgemaakte brok trouwens. Dus niks beter dan brokjes, alleen krijgt de kat meer vocht toegediend en dat is wel weer goed voor die nieren.

Het oorspronkelijke prooidier zo dicht mogelijk benaderen lijkt toch maar weer het beste te zijn. Die natuur, hij is zo gek nog niet Vork

Mijn katten krijgen alleen vérsvlees. Vérs als in diepvriesvoer. Niet gekookt, geen bewaarmiddelen, smaakstoffen of kleurgedoe. Eendagskuikens, kipvleugels of nekken en ook rund, lam, pens en dergelijke. Dat laatste is niet zo'n oorspronkelijk prooidier maar spreeuw, mus, muis en kikker zijn (nog?) niet in de dierenwinkel verkrijgbaar.

Blikvoer is niet natgemaakt brok. Het is een heel ander soort product, dat beter aansluit bij de natuurlijke eetwijze van de kat.

Met versvlees voeren moet je ook goed combineren, want ook dat kan te eenzijdig zijn! Want je voert geen hele dieren maar delen ervan zegmaar Lachen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 10:57

griebels schreef:
Koolhydraten: als een katachtige een prooi vangt wat alleen ruwvoer eet (gras etc) zit er in die prooi ook koolhydraten.

heb niet veel tijd, moet zo aan de studie, maar toch eventjes snel hierop reageren...

Alleen een klein beetje in de maag darmen en het verteringskanaal... koolhydraten zitten gewoon niet in vlees, ze verbruiken wel de suikers, maar in vlees zit het niet, dat bestaat uit eiwitten, vetten etc... maar geen koolhydraten, het is namelijk energie en geen bouwstoffen (waar vlees uit is "gemaakt" )... als er al iets met die dieren mee naar binnen komt, zal de kat er niks mee doen en die stoffen gewoon weer uit poepen.

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:59

Die van ons moeten het de hele dag doen met brokken,en rond etenstijd krijgen ze vlees uit blik en de jongste krijg ook nog smiddags meestal een beetje vlees Lachen

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:44

avanti4ever schreef:
Wuis schreef:

dat spul is ideaal.... ik had alle pillen en pastas al gehad wormen bleven terg komen ookal zijn t binnenkatten

en nu had ik pipwetjes en wormen zijn weg...

enne wormen kunnen ze geloof ik ok krijgen van heel goedkoop blik voer heb ik gehoord

Effe een stukje wormkunde voor de liefhebbers Haha!:

Net zoals bij honden komen bij katten twee verschillende types wormen voor:
ronde wormen: spoelwormen, en haakwormen: lintwormen.

Lintwormen:
De lintwormschakels zijn te vinden in de uitwerpselen of op de vacht van de huisdieren.
Deze schakels, die gevuld zijn met eitjes, worden opgenomen door een ander dier, een tussengastheer, waarin de eitjes zich ontwikkelen tot lintwormlarven. Door de tussengastheer op te eten wordt de kat besmet.
De lintwormlarven komen vervolgens vrij in de darm en ontwikkelen zich tot volwassen lintwormen.
(Voorbeelden van tussengastheren voor de kat zijn vlooien en muizen).

Spoelwormen:
Onmiddellijk na de geboorte worden de kittens besmet door de moedermelk.
Na drie weken zijn deze kattenspoelwormen volwassen geworden in de darm van de jonge katten. Ze leggen enorme hoeveelheden wormeieren, die de omgeving en de moederkat opnieuw besmetten.
Nog een bron van besmetting zijn de prooien waar katten dol op zijn, zoals vogels, muizen en andere kleine dieren. Dit zijn dan ook wel de 'toevallige tussengastheren'. 21 dagen na het verorberen van deze kleine dieren tref je volwassen spoelwormen aan in de darm van de kat.

Nog een (algemene) bron van besmetting is:
Net zoals alle andere katten, zwerft en snuffelt de kat overal rond. Als één van die plaatsen besmet is door wormeieren, krijgt de kat het automatisch op haar pootjes, haar vacht, haar neus. Zij hoeft zich maar even te likken om ze binnen te krijgen.

(Er bestaan overigs nog wel meer wormen waarmee katten besmet kunnen worden, maar dit zijn de meest voorkomende)

Het is dus niet waar dat katten wormen krijgen van voer of alleen van het eten van muizen.

De pipetten voor in de nek zijn echt een supermiddel! Vooral omdat het ook maar weinig steress opleverd voor de kat. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:21

Inderdaad, superhandig spul. Wat ik wel vreemd vond is dat er op de verpakking en/ of bijsluiter niet stond hoevaak je het moet geven. Misschien moet je dit wel vaker of juist minder vaak geven dan andere ontwormingsmiddelen. Hiervoor wil ik nog even naar de DA bellen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:53

avanti4ever schreef:

Krijgen ze bij mij ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:54

Trouwens, de zieke(re) en zwakke katten in het asiel krijgen ADvoer, iemand daar ervaring mee? Heeft een genezende werking.