Leeftijd poes naar buiten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: Leeftijd poes naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:57

Zidaantje schreef:
Opzich maakt het niet uit hoe oud je kat is als die voor het eerst naar buiten gaat.
Maar als je een 'vreemde kitten' van iemand koopt, is het verstandig eerst een aantal weken te wachten met de poes naar buiten te laten omdat het nog aan de nieuwe vreemde binnen-omgeving moet wennen.

Wij wonen bij een drukke weg, én bij een omgeving met allemaal terratorium-verdedigende katers. Vandaar dat ik mijn Brit niet los laat buiten.

Ik hou de site in de gaten! Haha! Hopelijk komen er een paar mooie kittens uit!

Oh dus jij zou dus gewoon een kitten naar buiten laten die elk moment krols kan worden. Heel verstandig van je.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:00

Zo zegt ze het niet, en ik denk ook niet dat ze het zo bedoelt. Trouwens ik heb mijn poes laten steriliseren dat ze 6 maanden was, maar ik heb haar niet krols gezien. Wanneer worden ze dat over het algemeen voor het eerst?

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:00

JustNanno schreef:
Zidaantje schreef:
Opzich maakt het niet uit hoe oud je kat is als die voor het eerst naar buiten gaat.
Maar als je een 'vreemde kitten' van iemand koopt, is het verstandig eerst een aantal weken te wachten met de poes naar buiten te laten omdat het nog aan de nieuwe vreemde binnen-omgeving moet wennen.

Wij wonen bij een drukke weg, én bij een omgeving met allemaal terratorium-verdedigende katers. Vandaar dat ik mijn Brit niet los laat buiten.

Ik hou de site in de gaten! Haha! Hopelijk komen er een paar mooie kittens uit!

Oh dus jij zou dus gewoon een kitten naar buiten laten die elk moment krols kan worden. Heel verstandig van je.

Nee, over krolsheid heb ik niks genoemd in mijn vorige bericht.
Als je poes op het punt staat krols te worden, of net krols is geweest, zou ik haar absoluut niet los naar buiten laten. De reden daarvoor spreekt voorzich Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:02

mbkaatje schreef:
Zo zegt ze het niet, en ik denk ook niet dat ze het zo bedoelt. Trouwens ik heb mijn poes laten steriliseren dat ze 6 maanden was, maar ik heb haar niet krols gezien. Wanneer worden ze dat over het algemeen voor het eerst?

Sommige wat eerder, sommigen wat later. Mijn poes Vlinder wordt morgen 6 maanden, zij hangt nu tegen de 1ste krolsheid aan. Er zijn echter die al veel eerder zijn, en er zijn er ook die een stuk later pas krols worden. Je kunt er gewoon niet vanuit gaan.

Ik hoop dat ze het niet zo bedoeld!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:04

Als ze voor het eerst krols worden is het vrouwtje op een leeftijd van 6-8 maanden, waarbij ze twee fokseizoenen hebben, één in het voorjaar en één in het najaar.
Gedurende zo’n periode worden ze om de 3-4 weken krols en zijn dan dus vruchtbaar. Maar dit is ook afhankelijk van het ras, de voeding en de dagelijkse hoeveelheid licht.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:05

Zidaantje schreef:
Als ze voor het eerst krols worden is het vrouwtje op een leeftijd van 6-8 maanden, waarbij ze twee fokseizoenen hebben, één in het voorjaar en één in het najaar.
Gedurende zo’n periode worden ze om de 3-4 weken krols en zijn dan dus vruchtbaar. Maar dit is ook afhankelijk van het ras, de voeding en de dagelijkse hoeveelheid licht.

Dat hoeft niet, er zijn er die met 5 maanden allang krols zijn...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:12

ik dacht dat je pas mocht laten stereliseren NA de eerste kro;sheid dat heb ik dus ook gedaan;) hoewel 1 poes is nog niet gestereliseerd maar die moetwel in november:) dan is ze ruim n jaar..

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:25

Er zijn altijd uitzonderingen.

Veel mensen zeggen dat steriliseren na de 1e krolsheid 'goed' is, omdat de poes dan wat verder volgroeid is.
Dit is overigs niet waar, en een sterilisatie heeft bij een poes geen effect op de verdere ontwikkeling van het diertje. (bij katers wel, ex-katers zijn wat kleiner dan 'echte' katers, dit wordt veroorzaakt door een hormoon die weggehaald wordt bij de castratie).

Traditioneel werden poezen in Nederland rond de 9 maanden gesteriliseerd. Tegenwoordig worden poezen al vanaf 5 maanden gesteriliseerd.
Vroeg steriliseren heeft een aantal voordelen. De poes wordt niet per ongeluk drachtig en je hoeft geen anti-krolsmiddelen (met mogelijk schadelijke bijwerkingen) toe te dienen. Wat genoeg mensen wél doen omdat ze geen krolse kat mee willen maken.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:38

Vroegcastratie (poezen worden ook gecasteerd namelijk, niet gesteriliseerd) is van 12-14 weken. Castratie bij 5 maanden is geen vroegcastratie meer.

Overigens, het is een hardnekkig fabeltje dat katers bij vroege castratie niet zo grooit uitgroeien. Daar is allang onderzoek naar gedaan.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:48

JustNanno schreef:
Vroegcastratie (poezen worden ook gecasteerd namelijk, niet gesteriliseerd) is van 12-14 weken. Castratie bij 5 maanden is geen vroegcastratie meer.

Overigens, het is een hardnekkig fabeltje dat katers bij vroege castratie niet zo grooit uitgroeien. Daar is allang onderzoek naar gedaan.

Jonge poezen worden gesteriliseerd (de baarmoeder blijft zitten en alleen een deel van de eierstokken wordt weggehaald, in veterinaire vorm van spreken, spreken wij hier over een sterilisatie)
Oudere poezen worden gecastreerd (de baarmoeder wordt weggehaald i.v.m. andere complicaties en spreken wij in veterinaire vorm van een castratie).
In de volksmond noemt men het altijd een sterilisatie bij de poes.

Veel mensen denken dat het een fabeltje is, en toch mist de ex-kater een hormoon waardoor hij minder ver ontwikkeld in bouw van spieren ed. dan zijn vriend de 'echte' kater. Hier is inderdaad vaker onderzoek naar gedaan. Niet alleen bij katten. (ik kom nog terug op dat hormoon)

Dit onderzoek heeft een collega van mij gedaan als eindscriptie van haar studie. De ex-kater is relatief kleiner dan de 'echte' kater, ze heeft dit elke keer getest bij 2 broers katten, van uiteraard precies even oud.

Over het vroeg steriliseren/castreren van katten zijn de meningen verdeeld. Per dierenarts, Per student, Per bokt-actievelingen, zelfs per onderzoeker.
Daar ben ik met mijn mening ook nog niet helemaal over uit.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:03

Het IS nou eenmaal een fabeltje. Net als dat ruinen niet zo groot zouden worden. Ga maar eens wat meer op onderzoek uit;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:52

Ruinen worden groter juist.
Maar effe over die castratie/verwijdering van baarmoeders bij katten: dat moet nog pittiger zijn eigenlijk dan bij honden. WAnt er moeten wel TWEE baarmoeders verwijderd worden. Want katten hebben er twee.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:51

Desiree schreef:
Ruinen worden groter juist.
Maar effe over die castratie/verwijdering van baarmoeders bij katten: dat moet nog pittiger zijn eigenlijk dan bij honden. WAnt er moeten wel TWEE baarmoeders verwijderd worden. Want katten hebben er twee.

Katten hebben één baarmoeder, het bestaat overigs wel uit 2 baarmoederhorens.

Afbeelding

JustNanno; Waar basseer jij jouwn mening over het fabeltje op?
Een collega van mij heeft vorig jaar dit onderzoek bij katers gedaan. Ik heb haar scriptieverslag ingezien en haar conclusie gehoord. Dit was een goed geslaagd onderzoek met een conclusie gebasseerd op feiten, die ontstaan zijn uit haar onderzoek.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:17

Er zijn nog veeeeeeeeeeeel meer onderzoeken gedaan dan aleen die van een studentje haha. Zoek maar eens op Google.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:16

nou justnanno, dat klinkt wel heel denigrerend zeg. ik denk dat er best een kern van waarheid in zit maar zou me er meer in moeten verdiepen om een wetenschappelijk verantwoord antwoord daarop te kunnen geven Ja

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:19

na een jaar pas en dan natuurlijk wel met halsbandje Knipoog

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:23

JustNanno schreef:
Er zijn nog veeeeeeeeeeeel meer onderzoeken gedaan dan aleen die van een studentje haha. Zoek maar eens op Google.

Dus jij gaat uit op google? Daar staan echt ZOveel verhalen op, van ZOveel verschillende onderzoeken, daar kún je niet vanuit gaan.

Ik ga inderdaad eerder uit van een dierenarts die dit onderzoek heeft gedaan. Óf van een dierenartsassistent paraveterinair ja, die met dit onderzoek een super-scriptie heeft gemaakt, en afgestudeert is.
Deze onderzoeken zijn dan ook bij "onze" katten in Nederland gedaan. En nog geen jaar geleden. Dat betekend dus dat het erg actueel is.

Wat ook uit dat onderzoek is gekomen is, dat het per ras verschilt hoe groot het verschil is tussen een gecastreerd en een on-gecastreerd mannetje.

Voorbeeld: Bij de Britse korthaar-mannen is het verschil groter, dan bij de Siamees-mannen en bij de Europese korthaar-mannen.
Een gecastreerde man van de Britse korthaar wordt op een 4 jarige leeftijd (dan is dit ras pas volledig volgroeit) gewogen, en weegt 5 kg. Een on-gecastreerde man van de Britse korthaar (toevallig waren dit volledige broers) wordt op dezelfde leeftijd gewogen en weegt bijna 7 kg.
Beide katten hadden een zelfde percentage lichaamvet. De 1 was duidelijk groter dan de ander.

Oke het mag hierbij dan maar om één onderzoek gaan. Het was wel een volledig onderzoek met kijharde bewijzen. En daar ga ik eerder vanuit dan verhalen op Google.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:07

Ook op Google kun je onderzoeken vinden. Dus weet niet wat je daar raar aan vind?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:18

Je moet zo sceptisch zijn met wat je op internet vind. Google lijkt zo geweldig, maar bedenk wel dat het overgrote gedeelte troep is. Tenzij je echt in online medische tijdschriften gaat zoeken. Verder vertrouw ik niet zo op het internet.
En hoezo zou een onderzoek van een "studentje" minder betrouwbaar zijn? Vind dat echt een hele lage opmerking.

Goed, antwoord op je vraag, wij hebben een vondelingetje van een maand of drie, die liep met een paar dagen al buiten rond. Wel onder toezicht van ons, ze moest leren wat onze tuin was en wat niet. Nou loopt ze alleen buiten in onze tuin en in de bosjes naast het huis. Gaat perfect. Zodra ze het geluid hoort van rammelende brokjes scheurt ze naar de deur toe. Ding heeft altijd honger Haha! Onze andere, Franse vondeling heeft eerst een tijdje aan een touwtje rond gelopen in onze tuin. Met de andere weet ik het niet meer, toen was ik nog iets van 8 ofzo Knipoog

Jikinafield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:32

JustNanno schreef:

Je mag wel wat meer respect tonen voor de meningen van andere, en niet zo proberen jouw mening op te dringen bij de mensen hier. Ik denk dat Zidaantje uit ervaring spreekt. Ach gut Dus beetje respect anders ga je maar een ander topic vervelen!!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:34

En ik zal niet uit ervaring spreken zeker Clown

Jikinafield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:51

Dat kan best, maar dan hoef je nog niet zo minachtend over de meningen en gedachtes van andere te spreken. En sorry maar als je zo regaeert op andere kom je zelf niet echt geloofwaardig over...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:29

Wij thuis doen het meestal naar 1 jaar, dat is meestal nadat er bij ons mais gehakseld is.. Je ziet namelijk niet graag je kleintje in de hakselaar terrecht komen Nagelbijten / Gniffelen . En bij de laatste 2 nieuwe kittens van ons wachten we er net zo lang mee tot ze zélf naar buiten willen. 1 van onze angstige katten, die we hadden gevangen uit het bos, waar ze in gedumpt was, is nu 2 jaar en wil nog absoluut niet naar buiten.. ze vind het allemaal veels te eng! We laten ze dus zelf kiezen omdat het binnen toch altijd iets veiliger is!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:21

Jikinafield schreef:
Dat kan best, maar dan hoef je nog niet zo minachtend over de meningen en gedachtes van andere te spreken. En sorry maar als je zo regaeert op andere kom je zelf niet echt geloofwaardig over...

Dat is dan echt jouw probleem. Zolang je net met inhoudelijke argumenten komt weet ik genoeg Duivel

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:00

JustNanno schreef:
En ik zal niet uit ervaring spreken zeker Clown

Uit welke ervaring spreek jij dan?