Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Clitia schreef:nikkigioa schreef:Ik weet wel dat het "mooi" is om magere koeien te fokken. Waarbij de heupen heel erg uitsteken zeg maar. Dan lijken ze heel erg mager maar dat is gewoon hun bouw.
Ik heb mij er trouwens ook ontzettend over verbaasd hoe het er op sommige boerenbedrijven aan toe gaat. Tijdens mijn studie diergeneeskunde verschrikkelijke dingen meegemaakt. Koeien die geen antibiotica toegediend mogen krijgen (ook al is het nodig) wegens kans op pencilinemelk (minder inkomsten voor de boer). Maar vergeet dan ook de varkens- en pluimveeboerderijen niet. Onverdoorfde castraties, kippen zonder snavel omdat ze zo dicht op elkaar leven dat ze elkaar van ellende kunnen gaan pikken, enzovoort. Voor mij dan ook alleen nog maar biologische produkten!
Wow. Bioboeren hebben een maximum aan geneesmiddelen die ze mogen gebruiken, waardoor de dieren juíst die medische zorg nauwelijks of niet op tijd krijgen. Plus dat ze persee naar buiten moeten, waar wilde dieren ziektes over kunnen brengen waar ze genetisch niet meer tegen bestand zijn...
Dus biologische producten zijn bijna net zo erg als bioindustrie producten. Geweldig dat je zo tegen de één, en vóór de ander bent.
RUBYWHITE schreef:Ik heb mijn verhaal al aangepast terwijl jij reageerde RK
Geloof me, het diarree verhaal is niet overtrokkenAls die koeien van die boer op 100% mais rantsoen met brok staan moeten ze wel dikke(re) mest produceren anders is er wat anders aan de hand...
[***] schreef:Verder is een magere koe in principe een goede melkkoe. Die slaat haar energie niet op maar produceert er melk van.
[***] schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, doe ik vanavond wel even, maar het diarree verhaal zal ik even uit de wereld helpen, dat ligt aan het darmstelsel van de koe. Keutels worden gevormdt door de peristaltische werking van de darm en die beweging heeft een koe niet. Of iets dergelijks, zoiets staat me nog bij van school, maar een koe heeft vlaaien(droog of nat) maar nooit keutels zoals een paard, punt.
Citaat:Wat TT ook zegt, je verkijkt je er snel op. Vergeleken bij een paard zijn ze misschien mager omdat het bij een paard niet goed is om de heupbeenderen te zien, maar een koe is een heel ander soort dier..
Clitia schreef:Mag ik trouwens even in de ring gooien, dat mais vaak ook kuil is? Zeg maar maiskuil?