Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:30

Zoals ik al een paar keer eerder aan heb gegeven, mais en brok

Maar toch vlaaien

Daarom denk ik dat het diaree verhaal nogal overtrokken is en dat een koe dat gewoon snel heeft door zijn manier van spijsvertering

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:32

Ik heb mijn verhaal al aangepast terwijl jij reageerde RK Bloos
Geloof me, het diarree verhaal is niet overtrokken Knipoog Als die koeien van die boer op 100% mais rantsoen met brok staan moeten ze wel dikke(re) mest produceren anders is er wat anders aan de hand... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:33

Wel dikker, maar geen keutels

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:31

maar ook geen natte vlaaien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:32

Dichter bij nat dan bij keutels Lachen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:16

Clitia schreef:
nikkigioa schreef:
Ik weet wel dat het "mooi" is om magere koeien te fokken. Waarbij de heupen heel erg uitsteken zeg maar. Dan lijken ze heel erg mager maar dat is gewoon hun bouw.
Ik heb mij er trouwens ook ontzettend over verbaasd hoe het er op sommige boerenbedrijven aan toe gaat. Tijdens mijn studie diergeneeskunde verschrikkelijke dingen meegemaakt. Koeien die geen antibiotica toegediend mogen krijgen (ook al is het nodig) wegens kans op pencilinemelk (minder inkomsten voor de boer). Maar vergeet dan ook de varkens- en pluimveeboerderijen niet. Onverdoorfde castraties, kippen zonder snavel omdat ze zo dicht op elkaar leven dat ze elkaar van ellende kunnen gaan pikken, enzovoort. Voor mij dan ook alleen nog maar biologische produkten!

Wow. Bioboeren hebben een maximum aan geneesmiddelen die ze mogen gebruiken, waardoor de dieren juíst die medische zorg nauwelijks of niet op tijd krijgen. Plus dat ze persee naar buiten moeten, waar wilde dieren ziektes over kunnen brengen waar ze genetisch niet meer tegen bestand zijn...
Dus biologische producten zijn bijna net zo erg als bioindustrie producten. Geweldig dat je zo tegen de één, en vóór de ander bent.

Volgens mij haal je nu wat door elkaar.
Geen enkele boer wil penciline melk, komt die melk bij de andere melk terecht is heel de melk niks waard meer, biologisch boer of niet.
Ik denk dat het meer een lakse boer betreft dan een biologische boer, die zijn niet penciline krijgende koeien en de wel penciline krijgende koeien niet uit elkaar kan houden of iets dergelijks (al lijkt mij een band om de poten doen om aan te duiden dat het om een koe gaat die penciline krijgt niet zo veel werk en duidelijk genoeg) waardoor men bang is dat de verkeerde melk in de tank terecht komt en het niks meer opbrengt.
Overigens zijn juist biologische boeren erg met de gezondheid van hun vee bezig.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:24

Die vlaaien komen overigens wel deels door het voer.
Door de slechte omstandigheden voor de boeren dit jaar (denk aan hittegolf, weinig gras, beesten binnen houden om het land te sparen, weinig van het land af kunnen halen etc) en daardoor ander voer, zag ik ineens een paar koeien wel erg droge mest (richting droge drollen) krijgen, terwijl die normaal ook gewoon vlaaien hadden.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:25

Ik ga met chrystal gek mee. Het is tegenwoordig zo makkelijk om inderdaad even een bandje om de poten te doen en als je die ziet gooi je toch een melkersdoekje over het apparaat (tenminste zo doen wij, mijn vriend en ik, het als we moeten melken).

Ik zal vanavond mijn vader even vragen, hoe ze nou de koeien het liefst zien en hoe dat zit met de vlaaien Clown
(papa werkt bij Cr Delta, eerst als inspekteur en nu als relatiebeheerder).

En dan is het inderdaad al door de omstandigheden slecht en dan mag je geen water uit de sloot pompen van het waterschap Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:27

Wat een suf topic.

Paarden met koeien vergelijken kan niet, appels met peren ook niet.

Als je een dikbil af wilt zeiken moet je ook naar de belgen en friezen kijken, bij de paarden gebeurt doorfokken met geboorteproblemen ook veelvuldig.

Ik heb niet het hele topic gelezen, doe ik vanavond wel even, maar het diarree verhaal zal ik even uit de wereld helpen, dat ligt aan het darmstelsel van de koe. Keutels worden gevormdt door de peristaltische werking van de darm en die beweging heeft een koe niet. Of iets dergelijks, zoiets staat me nog bij van school, maar een koe heeft vlaaien(droog of nat) maar nooit keutels zoals een paard, punt.

Verder is een magere koe in principe een goede melkkoe. Die slaat haar energie niet op maar produceert er melk van. Een koe die te rond is krijgt bij de exterieurbeoordeling dan ook een laag cijfer op melktype en zal ook nooit een mooie melklijst krijgen.
Bij fokmerrie's zie je het ook wel, bij sommige merrie's loopt altijd een goed ontwikkeld veulen(merrie valt wss terug in conditie) en bij andere te dikke merrie's loopt een matig ontwikkeld veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:33

Ik denk dat je wat betreft die dikbillen op mij doelt?
Laat ik voorop stellen dat ik niks afzeik, maar me dit afvroeg omdat iemand me dit ooit verteld heeft. Kan ik het toch beter vragen dan het na l*llen toch?
Verder gaat dit topic over koeien, niet overbelgen of friezen.

Wat betreft de vlaaien heb ik het toen toch niet verkeerd gezien.
Wel jammer dat jij er zo achter moet zetten "punt"
Klinkt zo onaardig Verdrietig

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:39

RUBYWHITE schreef:
Ik heb mijn verhaal al aangepast terwijl jij reageerde RK Bloos
Geloof me, het diarree verhaal is niet overtrokken Knipoog Als die koeien van die boer op 100% mais rantsoen met brok staan moeten ze wel dikke(re) mest produceren anders is er wat anders aan de hand... Knipoog

Ik denk niet dat dat goed is voor een koe.
Netzoals je een paard geen 10 kilo brok geeft en geen hooi.
De koe moet nou eenmaal veel gras/kuilvoer eten,net als een paard hooi/gras nodig heeft.
Bovendien drinken koeien bijzonder veel water,en krijgen ze vel vocht binnen door gras te eten.
Sommige zijn inderdaad echt te mager,maar ik denk dat je je er snel op verkijkt.
Ten eerste zijn koeien heel 'puntig' gebouwd,en missen melkkoeien de enorme spieren die je bijv. bij een paard opbouwt.
Bovendien,een hele monsterlijk dikke koe,nee,dat is wel gezond?De gewrichten van een koe kunnen dat gewicht helemaal niet aan,en zo zal een dikke koe altijd pijn hebben aan al haar botten.
Bovendien,koeien in de natuur (ja,er is een koeienpark bij ons in de buurt Haha! )
leggen ook echt vlaaien Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:46

[***] schreef:
Verder is een magere koe in principe een goede melkkoe. Die slaat haar energie niet op maar produceert er melk van.

Nou ik denk dat geen enkele boer zijn koeien graag mager ziet...
Er zit nog altijd iets tussen mager en dik in, dát is wat ze willen zien...

Wat TT ook zegt, je verkijkt je er snel op. Vergeleken bij een paard zijn ze misschien mager omdat het bij een paard niet goed is om de heupbeenderen te zien, maar een koe is een heel ander soort dier..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:47

[***] schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, doe ik vanavond wel even, maar het diarree verhaal zal ik even uit de wereld helpen, dat ligt aan het darmstelsel van de koe. Keutels worden gevormdt door de peristaltische werking van de darm en die beweging heeft een koe niet. Of iets dergelijks, zoiets staat me nog bij van school, maar een koe heeft vlaaien(droog of nat) maar nooit keutels zoals een paard, punt.

En deels aan het voer, hoe wil je anders verklaren dat als een koe ander voer krijgt door omstandigheden haar mest ook verandert?
En nee, zoals de mestdrollen van een paard zag het er niet uit, maar zoals wij een koeienvlaai kennen ook niet, het zat er tussenin.
Als de vorm en de droogte van die vorm ( Haha! ) alleen afhankelijk zou zijn van het darmstelsel, zou ongeacht het voer, de mest dus niet veranderen.
Maar aangezien dat wel kan veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:48

Citaat:
Wat TT ook zegt, je verkijkt je er snel op. Vergeleken bij een paard zijn ze misschien mager omdat het bij een paard niet goed is om de heupbeenderen te zien, maar een koe is een heel ander soort dier..

Dit denk ik ook Ja

Ik denk dat de vacht over het algemeen meer verteld

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:00

@ Turbotinker
Alleen mais en brok is ook (te) eenzijdig.

Boeren die peniceline melk leveren krijgen een "boete" dmv strafpunten. Bij ons worden alle koeien die penicillinemelk geven apart gemolken, die melk drinken onze kalfjes weer op en alle penicilline melk wordt zorgvuldig gecontroleerd voor het de tank weer in gaat.

Overigens, als jullie graag willen zien hoe wij boeren zijn jullie van harte welkom hoor Knipoog Wij delen graag onze liefde met anderen om mensen te overtuigen dat er echt wel boeren zijn met een hart voor dieren Knipoog Gisteren heeft onze DA bij een koe nog hersenvliesontsteking geconstateerd en deze koe wordt momenteel hiervoor behandelt. Dus echt niet elke kneus beland gelijk bij een slachter oid Bloos

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:01

Haha! wat een rotwoord, het is penecelline Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:39

Wat werd er vroeger dan gegeven naast hooi?

Nu weet ik dat hooi vervangen is door kuil, maar dat bestond nog niet in de tijd dat ik elke dag bij de koeienboer kwam Lachen

En daar gavan naast hooi mais en brok, is dat nu veel veranderd dan?
Ik ben de laatse jaren nog regelmatig bij een koeieboer geweest, maar zag eigenlijk niets anders, maar goed, ben er dan ook niet elke voerbeurt Lachen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:24

Rubyehite ik ga heel graag op je voorstel in Ja Niet omdat ik geen geloof heb ik boerenliefde, maar omdat het me razend interessant lijkt. Dus: graag. Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:08

Mag ik trouwens even in de ring gooien, dat mais vaak ook kuil is? Zeg maar maiskuil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:10

Dat klopt
Maar ik ken ook mensen die paarden mais van de kuil geven (geen idee trouwens hoe dat anders bewaard word) en die raken daar niet van aan de schijt Lachen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:35

Clitia schreef:
Mag ik trouwens even in de ring gooien, dat mais vaak ook kuil is? Zeg maar maiskuil?

Noem het kuilmais en ik versta je Haha! . Als men hier kuil zegt, wordt het ingekuilde gras/voordroog/hoe je het ook noemen wilt Knipoog bedoelt. Mais is gewoon mais (of kuilmais dus) ook al wordt die ook ingekuild.

Tja, wat eten koeien? Kuil/hooi/gras, mais, brok en eventueel enkele toevoegingen.
Volgens mij niet zo veel verschil met vroeger behalve de kwaliteit dan misschien.
Iets met triticale staat mij ook bij, maar hoe dat ook alweer zat is mij even ontglipt.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:51

Je kunt ook niet echt zien of een koe mager hebt, dat moet je voelen, bij de koekoeks gaten. Een echt melktypische koe ziet er idd wat bonkerig uit. Maar als je dan voelt, dan voel je wel lichaamsvet. En de vacht zegt natuurlijk ook veel.
Koeien en paarden kun je niet vergelijken!