ThePast03 schreef:Een Golden Retriever heeft gewoon een bijtrem en stopt als de andere hond zich overgeeft en zijn "keel laat zien".
En wie zegt dat een normaal opgevoede pitbullachtige niet los laat? En een vechtopgevoede retriever, laat die los?
Mijn jack russel viel mijn bull nog wel is aan. Zodra ze overgeeft laat hij direct los. Ze heeft nog nooit wat gemankeerd. Hij daarintegen wel, tot bloedens toe. Ook is hij aangevallen door een loslopende husky, die kwam vanaf 100meter met zijn haar overeind grommend op mijn hond afgestormd. Hap zij mijn bull toen die husky hem greep, piep zij de husky, los was de husky en weg was hij, maar hij mankeerde niks. Mijn hond moest gehecht worden.
Mijn hond is geen uitzondering. Ik ken er genoeg die zo reageren.
Citaat:
Dat is nu mijn probleem. Dit soort honden zijn alleen verantwoord als ze bij mensen komen die weten wat ze in huis hebben en voorkomen dat dit soort honden in vechtpartijen terecht komen.
Dat betekend over het algemeen weghouden bij vreemde honden omdat ook die andere hond de vechtpartij kan uitlokken maar altijd de mindere zal zijn.
Helaas willen de meeste bezitters van dit soort rassen maar bewijzen hoe lief en aardig dit soort honden zijn met alle risico's van dien.
Dat eerste ben ik met je eens. Je moet goed weten waar je aan begint, maar bij welk ras niet? Als je een husky koopt en hem 2 keer per dag uitlaat haal je ook een 'iets minder prettig dier' op je nek.
Weghouden bij andere honden? Daar begint de ellende juist! De angst van mensen die denken dat ze een vechthond hebben maakt dat die honden gaan knokken. Mijn hond heeft altijd met andere bullen en staffords gespeeld en ik ken er genoeg die dat doen. Degene die dat niet kunnen zijn gegrepen door andere honden, de eigenaar reageerd te panisch of de eigenaar van de andere hond reageerd hysterisch. Ik houd mijn hond altijd aan de riem. Ik ga niet het risico lopen dat een andere hond begint en mijne de schuld ervan krijgt, hij is vechthond tenslotte. Wij wandelen vaak genoeg samen met andere honden, neus aan neus, kont aan kont. Is goed voor hem. Als die dat namelijk niet zou doen is een andere hond een vreemd iets, gaat de baas zich daar ook naar gedragen en zal de hond die andere hond als bedreiging zien met alle gevolgen van dien.
Fokken met honden moet bij elk ras goed gebeuren. Je probeert de goede eigenschappen erin te houden, de rotte eigenschappen wil je eruit fokken. Broodfokkers letten daar niet op, die willen alleen geld zien. Heel fout. Net als bij de rotweilers wil de staffie vereniging ook alleen de goede eigenschappen in de hond fokken. En dat lukt ze aardig moet ik zeggen. In het wilde weg fokken moet gewoon bij elk ras verboden gaan worden. Krijg je stabiele honden, minder problemen en minder bijtincidenten. Als ze dan ook nog de mensen aanpakken die die honden zo verrot maken dat ze een slechte naam krijgen komt het wel in orde